Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

LecyTinker schreef:donkere urine is ook een teken van uitdroging. Wanneer je lichaam gehydrateerd is dan heb je lichte urine, wanneer het uitgedroogd raakt dan kan de urine een heel erg diepe donkere kleur hebben. heb je zijn huid opgetild? Springt het dan gelijk terug?

LecyTinker schreef:het kan namelijk zijn dat hij niet genoeg electolieten ( schrijf ik dat goed) heeft en door het diaree dus een vorm van uitdroging heeft. Vooral doordat het kouder is zal hij niet zo snel de neiging hebben om heel erg veel te drinken. Dat hij dus gewoon niet meer is gaan drinken, maar wel meer vocht heeft verloren. Vooral oudjes kunnen daar wel s last van hebben.
ellepel schreef:ik maak even een zijsprongetje![]()
hoe lang krijgt hij die glucosamine al?
ik kan het natuurlijk nu nergens meer vinden,maar meende ergens gelezen te hebben dat de calcium in glucosamine nierstenen zou kunnen veroorzaken?
misschien toch iets om rekening mee te houden hoor,al weet ik niet of bij nierproblemen ook diarree hoort
Grit schreef:Mijn enige ervaring met donkere urine is bij een paard met een flinke darmontsteking. Kwam door de afbraak van dode bloedcellen.
Paard toonde al een paar dagen niet lekker, niet echt ziek, er was niet echt een vinger op te leggen. Vervolgens kwamen er lichte koliekverschijnselen en is hij naar de kliniek gegaan voor uitgebreider onderzoek, maar pas bij de operatie werd het echte probleem zichtbaar.
Wilawander schreef:Als ik het zo lees denk ik eerder aan maag/darmproblemen zoals koliek door gifstoffen. Daar past de diaree, de verharde spieren, donkere urine (afvalstoffen) goed bij.
Mijn paard heeft hier regelmatig last van. Je denkt dan eerder aan een spierprobleem of bevangenheid maar is dan een gaskoliek die mild verloopt.
Ik tip op gaskoliek en zou de dierenarts laten komen om hem te laten afluisteren