wat met deze wond doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

wat met deze wond doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 22:47

hallo,

mijn paardje heeft 9 weken geleden een grote wond opgelopen in het land. erg diep tot aan het bot en over het gehele onderbeen (ik weet het, bij een been ben je zo bij het bot, verder geen pezen geraakt) paard loopt niet kreupel (voor zover mogelijk)
dierenarts erbij, te laat om te hechten. eerste paar weken verband erom met chloor/ontsmetting middelen. paard aan antibitica en ontstekingsremmers.

na 6 weken ziet het er zo uit: http://www.mijnalbum.nl/Foto-ASSVBFJF.jpg

vanaf week 6 ongeveer is het zo gaan jeuken dat ze alles doet om het eraf te krijgen en het vlees ook.
eerst met haar mond, toen een rek om haar hals gedaan, toen met haar andere achterbeen. die helemaal ingepakt. toen heeft ze bedacht, dat als ze gaat liggen ze er alsnog met haar mond bij kan.

nu inmiddels in week 9 heb ik haar zonder verband. haar zelf de losse korstjes eraf om jeuk te voorkomen. daarnaast heb ik haar nu op het land, ze is erg braaf daar. ik weet dat dit slecht is voor het wilde vlees.. maar in de box maakt ze zich even druk.

nu lees ik wel eens wat over leem op bokt en mesitran? maar zijn er verder nog tips.
zal van de week fotos maken hoe het er nu uit ziet. zitten al randjes op van dat het dichtgroeit.. maar voor mijn gevoel ook wat wild vlees.

de dierenarts is er dus al bij geweest.. die is voor onder het verband verbinden... maar daar is dus eigenlijk geen beginnen aan.

esmee_stip

Re: wat met deze wond doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:49

Wat een nare wond! Ik lees even mee, interessant!

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:50

Ik weet het ook niet ! :(:)
Maar ik wil wel even meelezen :o ...

[ was dat ook het paard waarmee je het eps zou rijden? ]

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:52

Geen Flauw idee, wat zegt de DA er nu van?
Ik ga ook meelezne...

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:53

Ik zweer nog steeds bij een mengsel van mierikswortel en honing. Maar ik weet niet of dat op deze wond gaat lukken omdat het een vlakke wond is, mijn paard had echt een gat in zijn been zeg maar, dus dat bleef prima zitten. Mijn dierenarts was er juist niet voor om ze zolang op stal te houden, aangezien je dan zulke dingen krijgt doordat ze zich gaan vervelen en teveel energie krijgen. Ik zou voor iets van honingzalf gaan, honing geneest perfect! Maar waarom is jou dierenarts eigenlijk voor het paard in het verband zetten, als ik het vragen mag? Een wond geneest toch veel beter aan de open lucht? Mijn paard heeft een wond gehad ook diep, tot op het bot, maar hij heeft een week in het verband gestaan. Onder het verband kan de wond niet drogen, omdat het wondvocht e.d. in het verband gaat zitten.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 22:54

het is inderdaad een rare wond, helaas geen fotos van toen het net gebeurd was.. haha daar denk je dan niet aan

@dieuwke1315, dat was inderdaad de bedoeling.. maar ging hem niet worden

@trekpaardluf: vorige week naar de kliniek in emmeloord geweest en daar is er ook even naar gekeken.. ging nog wel een half haar duren. en gewoon afwachten. mijn eigen dierenarts niet meer gesproken.

@wietske92, dat was ook mijn ding inderdaad. het geneest beter zonder verband naar mijn idee. je zit er alleen mee dat er troep in komt. maar dat gaat nu goed. zelf ook besloten dus om het zo te doen. verder heb ik indd honingspray van de dierenarts, dat doe ik er elke dag op.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:55

geen nood, over een half jaar zie je er niks meer van.
Nou ja, een litteken dan wel maar ik heb ze wel eens
eerder zo zien genezen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 22:57

@lisa_pluisje.. bedankt voor het geruststellen :P
waarschijnlijk blijft het been wat dikker. en was dus wat bang voor wild vlees.. maar kan dat niet zo goed herkennen. dan moet er echt een grote bult op zitten voor mijn gevoel

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:58

Ik zou even bij een andere DA een second opinion vragen. Ik zou er geen verband meer op doen.
Mijn paard heeft ook een vergelijkbare wond gehad en die moest ik 2x per dag afspuiten en erg schoon houden met betadine.

Verder bestaan er allerlei zalfjes om de groei van wild vlees tegen te gaan. daarvoor moet je toch echt bij de dierenarts zijn.

wat de jeuk betreft, dat is moeilijk. Zou je paard veel afleiding geven,... vaak hooi voeren en misschien zo´n voerbal om maar te voorkomen dat ze aan haar been gaat zitten

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:58

wat een nare wond zeg!
ik heb dit nog nooit zo gezien!
ik volg dit even ..

wollies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:59

Zou ook honingzalf (dermamiel) gebruiken en eventueel zelf een oplossing maken van honing met water waar je de wond mee kan afdekken voor de nacht. Mijn paard had met vastliggen alle 4 zijn kootholtes open getrokken, en op deze manier is dat heel netjes genezen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:00

ik zweer bij vetramil. Dat is echt een fijne zalf voor dit soort wonden.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 23:01

@def, bedankt. er is dus van alles tegen wild vlees. ze is dus niet kreupel, maar mocht niet lopen ivm wild vlees. heb nu voor mijn paardje gekozen.. ze staat overdag weer even op het land. alleen. maar ze is al 100x gelukkiger.

naar de dierenarts is op het moment beetje lastig.. om een andere kwestie (kan via pb, niet openlijk op bokt)

verder heb ik indd al honingspray, zal morgen kijken hoe het heet (van de dierenarts gekregen) wit potje met gele letters
Laatst bijgewerkt door Joltsje op 04-11-09 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:01

Bij mijn paard had de kliniek er ook zo'n half jaar voor de genezing gezet, en hij zou enkele maanden boxrust moeten hebben. Van mijn dierenartse mocht ie met een week of 2 weer eens los in de bak, en na 3 of 4 weken lekker 24/7 op de wei, de wond is binnen een maand of 3 genezen. Nu moet ik wel zeggen dat alles snel geneest bij mijn paardje, dat scheelt ook weer per paard. Maar ik zou me maar niet teveel zorgen maken, gewoon tijd gunnen! In ieder geval eerst proberen dat verband eraf te krijgen, en dan goed schoonhouden (min. 2x per dag afspuiten en ontsmetten met betadine) en dan iets van honingzalf o.i.d erop om de wond als het ware af te dekken.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:01

Wacht een even: hebben jullie die topic meegekregen van die merrie die zo aangevallen is door een hengst? die haar hals helemaal open had liggen? die eigenaaresse had daarvoor een heeeel goed goedje ik ga dat topic even zoeken...

edit: [MD] Pony zwaar gewond na poging tot natuurlijke dekking is het topic. je zou waterlelie48 eventjes een pbtje kunnen sturen over wat voor spul dat het was en wat voor werk het allemaal was. het is bij haar merrie wel allemaal heeeel mooi genezen.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:03

Callendula gel heeft bij mijn paard erg goed gewerkt, het werkt helend en daarnaast neemt het de jeuk weg.
Want jeuk is idd vaak het grootste probleem, zodra de jeuk weg is komen ze er ook niet meer aan en kan het genezen.

Heel veel succes

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 23:04

Wietsje92 schreef:
Bij mijn paard had de kliniek er ook zo'n half jaar voor de genezing gezet, en hij zou enkele maanden boxrust moeten hebben. Van mijn dierenartse mocht ie met een week of 2 weer eens los in de bak, en na 3 of 4 weken lekker 24/7 op de wei, de wond is binnen een maand of 3 genezen. Nu moet ik wel zeggen dat alles snel geneest bij mijn paardje, dat scheelt ook weer per paard. Maar ik zou me maar niet teveel zorgen maken, gewoon tijd gunnen! In ieder geval eerst proberen dat verband eraf te krijgen, en dan goed schoonhouden (min. 2x per dag afspuiten en ontsmetten met betadine) en dan iets van honingzalf o.i.d erop om de wond als het ware af te dekken.

ik heb het verband er nu 24/7 af. wond ziet er goed uit. korstjes komen er wel op. maar wel vrij schoon.
mij werd afgeraden om het been af te spoelen (been is ook erg dik, dus daarom wou ik het graag doen) maar dat kan dus eigenlijk geen kwaad. kan ik de betadine er gewoon zo op smeren?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:07

PB waterlelie48 idd even.....zij kan je wellicht aan Mesitran helpen......

Voor de eerste weken is Coloidaal zilverwater ook een wondermiddel trouwens (heeft bovenstaande bokker ook gebruikt).

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:08

Hier een foto van mijn paard nu. Dan kun je zien hoe het misschien ongeveer eruit gaat zien straks
Heeft anderhalf jaar revalidatie gekost, een beetje ander verhaal, bij die van mij was de pees volledig door en dus wel erg kreupel, maar de wond is ongeveer hetzelfde...
Als je goed kijkt, zie je rechtsachter (voor de kijkers links :)) nog het litteken op haar been... dit litteken zit er nu zo'n 3 jaar en is niet meer veranderd.,

Afbeelding

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 23:10

@def, dank je. denk indd dat er ziets overblijft we zullen zien.
ben erg blij dat er bij mij geen pezen of gewrichten zijn geraakt.. mijn geluk geweest

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:13

Joltsje schreef:
ik heb het verband er nu 24/7 af. wond ziet er goed uit. korstjes komen er wel op. maar wel vrij schoon.
mij werd afgeraden om het been af te spoelen (been is ook erg dik, dus daarom wou ik het graag doen) maar dat kan dus eigenlijk geen kwaad. kan ik de betadine er gewoon zo op smeren?

Ik had betadine-oplossing, dit spuitte ik in de wond. Ik had toen ook betadine-zalf liggen, maar dat raadden ze af aangezien ik er ook nog een mengsel overheen deed.

@ Def, is bij haar alles goed gekomen? Ik heb heel veel geluk gehad dat pees en kogelgewricht niet door waren.. Ze hadden het al over inslapen, nou ik had t niet meer. En maar puncties bij hem doen, en iedere x als er iets goed was viel er een brok spanning van me af! Die van mij heeft geen zichtbaar litteken meer, en ook niet echt een dikke plek waar de wond zat, het is eigenlijk super mooi geworden.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:13

Bij zo'n wond zou ik persoonlijk gebruik maken van groene leem, met een klein beetje teatrea oil.
Hoef je het ook niet te verbinden.
Echter om de wond soepel te blijven houden zou ik hem dus absoluut WEL afspuiten.
Die mesitran is ook een zeer goede zalf, maar ik geloof dat je daarbij de boel ook moet verbinden, weet het niet zeker.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:15

Geen betadine maar mesitran of soortgelijk produkt!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:18

Ik waste gewoon iedere dag 2x met betadineshampoo... en spoelde weer uit..
Ik had haar trouwens op een ministukje wei staan, en was de hele dag bezig met poepruimen ivm infectie.

@ Def, is bij haar alles goed gekomen? Ik heb heel veel geluk gehad dat pees en kogelgewricht niet door waren.. Ze hadden het al over inslapen, nou ik had t niet meer. En maar puncties bij hem doen, en iedere x als er iets goed was viel er een brok spanning van me af! Die van mij heeft geen zichtbaar litteken meer, en ook niet echt een dikke plek waar de wond zat, het is eigenlijk super mooi geworden.[/quote]

Die van mij heeft dus het litteken en een dikker been. Ze vindt het moeilijk om em echt onder te brengen, dat merk je bv. bij schouderbinnenwaarts in draf.. maar ach... de dierenarts heeft altijd tegen mij gezegd dat ik blij mocht zijn als het een pijnloos weidepaard zou worden. Dus het is in mijn ogen helemaal goed gekomen. Paard is blij en gezond. Springen mag niet meer, maar daar houd ik toch niet van. Dressuren op ongeveer L2 niveau, dus dat is al veel meer dan verwacht.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:19

Def schreef:
Die van mij heeft dus het litteken en een dikker been. Ze vindt het moeilijk om em echt onder te brengen, dat merk je bv. bij schouderbinnenwaarts in draf.. maar ach... de dierenarts heeft altijd tegen mij gezegd dat ik blij mocht zijn als het een pijnloos weidepaard zou worden. Dus het is in mijn ogen helemaal goed gekomen. Paard is blij en gezond. Springen mag niet meer, maar daar houd ik toch niet van. Dressuren op ongeveer L2 niveau, dus dat is al veel meer dan verwacht.

Oke, ik weet niet hoe t straks bij die van mij zal gaan, hij is nog maar 2½ dus is voorlopig nog niet onder het zadel. Toch altijd weer eng zulke dingen!