kreupel: hoe te zien, aan welk been pijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

kreupel: hoe te zien, aan welk been pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-03 16:07

De pony waar ik gister op reed, raakte halverwege de buitenrit kreupel.

Maar nu vraag ik me dus af, hoe kan ik nou voelen aan welk been ze nou pijn had?

Als ze in draf zat, dan had ze op het rechterbeen haar hoofd hoog. En als ze op het linkerbeen ging staan knikte het hoofd een stuk naar beneden. Het voelde ook alsof als ze op dat been ging staan je een stukje verder naar beneden viel!

Ik heb me ooit laten vertellen dat op het been waar ze dus met haar hoofd knikte het goede been was. omdat het paard het pijnlijke been wil ontlasten en dus zo snel mogelijk weer op het goede been wil staan, en dus daar een beetje op "valt"

Als dit zo is, zou dus betekenen dat shalan dus gister last het van het rechter been...


Die persoon vertelde er trouwens ook nog bij, dat het hetzelfde was als bij mensen als die hinkte, omdat ze pijn hadden aan 1voet. Omdat daar de pijn zit wil je daar maar zo kort mogelijk op staan, en dus "val" je als het waren zo snel mogelijk weer op het andere been waardoor je daar een beetje in elkaar zakt.

wie kan mij nou vertellen hoe het echt zit?

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 17:21

Dat klopt helemaal, ze "vallen" dan op het "goede" been, hoe is het nu met de pony?

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-03 17:27

geen idee, ik kom altijd alleen op zaterdag, maar ik hoop dat het beter word

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 09:02

jah dat klopt idd..
je zou ook nog kunnen kijken of er iets in zit, of dat het ene been warmer is dan de andere ofzo, of dikker, dat er vocht in zit ofzo, of als je het been aanraakt dat ze dan beginnen te slaan ofzo, of idd met het hoofd op en neer, afhankelijk van welk been........
er zijn wel meerdere manieren hoe je kan zien aan welk been ze kreupel zijn.

greetz jef