dikke bult na tekenbeet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
conDios

Berichten: 178
Geregistreerd: 27-06-06
Woonplaats: Leeuwarden

dikke bult na tekenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-09 21:57

hallo,

vanavond kwam ik erachter dat mijn paard een ontzettend grote teek onder haar kin had zitten.
deze is met een tekentangetje verwijderd, in zijn geheel. de teek hebben we verbrand.
maar mijn vraag is,
mijn paard heeft nu op dezelfde plek een hele dikke bult. deze zat er nog niet toen de teek er nog zat, hij is ontstaan nadat we hem verwijderd hebben..
is een tekenbeet bij paarden net zo schadelijk als bij mensen?
en wat heeft deze bult te betekenen?
zou het kunnen dat de teek een soort gif heeft uitgespoten ofzo?

Groetjes Anke

The prince of darkness is a gentleman..


knollentuin
Berichten: 10371
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: dikke bult na tekenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:01

Ja ook paarden kunnen naar mijn weten besmet raken met de ziekte van lyme.
Hopelijk heeft jouw paard nu alleen maar een reactie op de tekenbeet,ik zou even aan je dierenarts vragen waar je komende dagen op moet letten

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

steenbok1980

Berichten: 673
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:04

Voor zover ik weet kan een tekenbeet bij paarden net zo schadelijk zijn (lyme). Heb je na het verwijderen het plekje/ wondje schoongemaakt met bv betadine/ alcohol of dat gedaan voor het verwijderen? Ik zou toch even contact met de DA zoeken morgen voor overleg.

robin_hood

Berichten: 1063
Geregistreerd: 28-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:04

Mijn paard had in juni ook een teek onder de kin zitten en daar ontstond ook een grote bult na het verwijderen van de teek met een speciale tekentang. Een maand eerder had hij ook al tussen de voorbenen een grote bult na het weghalen van een teek. Van een aantal andere tekenbeten heeft hij nauwelijks een bultje gehad.
De bulten verdwenen binnen 1-2 dagen vanzelf en hij heeft er tot nu toe verder geen last van gehad.
De teken kunnen besmet zijn met o.a. de ziekte van Lyme en het paard kan daar vroeg of laat last van krijgen maar dat hoeft niet persé.
Noteer de datum en de exacte plaats van de beet. Als je paard ooit klachten krijgt waarvan je niet precies weet waardoor het komt, zeg dan tegen je dierenarts dat hij een tekenbeet heeft gehad.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:06

je kan de bult even goed koelen en dan in de gaten houden
mn pony had dit wel vaker als ze teek had trok na 1 a 2 dagen vanzelf weg.

paarden kunnen idd ook ziekte van lyme krijgen al is het vrij lastig de sympthomen te herkennen.
deze zijn erg verschillend zo kan het paard 1 dag kreupel zijn andere dag snotneus dag erop sloom noem zo maar even paar dingen. als je het niet vertrouwd kan je altijd bloedlaten prikken dan kunnen ze het controleren

Donkim

Berichten: 701
Geregistreerd: 14-10-07
Woonplaats: A’zoden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:08

eliette schreef:
Voor zover ik weet kan een tekenbeet bij paarden net zo schadelijk zijn (lyme). Heb je na het verwijderen het plekje/ wondje schoongemaakt met bv betadine/ alcohol of dat gedaan voor het verwijderen? Ik zou toch even contact met de DA zoeken morgen voor overleg.


Voor het verwijderen niet met alcohol schoonmaken, daardoor laat de teek alleen zijn speeksel lopen.

Verder heb ik hier geen ervaring mee, wel een keer een teek verwijderd maar geen
bult of verdikking te zien..
Ik zou de DA anders even bellen om te iig raad te vragen, vragen kost niets :D.

Smerig lekker!

steenbok1980

Berichten: 673
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:11

[quote="Donkim"][quote="eliette"]

Voor het verwijderen niet met alcohol schoonmaken, daardoor laat de teek alleen zijn speeksel lopen.

Daarom ook de vraag, als het ervoor gedaan is om de teek te "verdoven", zou de bult er idd komen

Mjay

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:13

als de teek bijt doet een beetje spuug in het wondje zodat het bloed niet stolt, zodra de teek is verwijderd vindt er af en toe een allergische reactie plaats... heel vervelend, misschien zit er nog wel iets kleins van die teek in het wondje. gewoon even opletten of je paard niet ziek wordt (bij mensen is lyme griepverschijnselen) en anders melden bij de DA. mijn paard heeft overgens in de zomer best wel es een teek en ook van die bulten maar is verder nooit ziek geworden hoor maar inderdaad niets op de teek doen als deze er nog in zit! ook niet zodat ie los gaat laten het zorgt er alleen maar voor dat de teek gaat braken in het wondje en zo dus alleen maar makkelijker parasieten verspreid het correct verwijderen met bijvoorbeeld een tekentang geeft al 99% minder kans op infectie...

Stapper-de-Stap, we zijn die peesblessure kwijt???!!! :D

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: dikke bult na tekenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:34

Paarden kunnen ook ziek worden door teken, onder andere Lyme/Borreliose en Babesiose. Het beste even noteren wanneer een dier een teek heeft gehad.

Een bult zie je vaak als reactie op een teek en is vaak binnen een week weg, Het beste kan je het wondje even ontsmetten NA het verwijderen.

janflicka
Berichten: 1303
Geregistreerd: 03-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:35

Mijn miniveulentje had toevallig ook een teek zitten,die ik gister verwijderd heb.
Ik dacht eerst dat ze een wratje op haar hals had zitten,maar bleek dus een teek.
Toevallig voelde ik vandaag weer iets(dus dacht huh weer een teek op dezelfde plek?).
Maar bleek een klein soort pukkeltje te zijn,op de plek waar ik de teek had verwijderd.
Hou het maar even in de gaten...
Heb zo`n onwijze rothekel aan die teken! :(

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:37

wat wij doen met tekenbeten is op het moment dat de teek eraf/eruit is gehaald met een speciaal pompje die vacuum zuigt evt speeksel/gif eruit zuigen. Een beetje wat ze mensen ook aanraden te doen na bv een slangenbeet.

Paarden kunnen zoals hierboven aangegeven ook ziek worden van tekenbeten, gelukkig komt het nog niet zo vaak voor. Hou het bultje even in de gaten voor het geval het gaat ontsteken, maar meestal trek het inderdaad na een dag of 2 weg


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)

conDios

Berichten: 178
Geregistreerd: 27-06-06
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-09 00:17

oke!
bedankt allemaal voor de informatie en tips..
ik zal morgen kijken of de zwelling is afgenomen, en de dierenarts vragen waar ik nog meer op moet letten..
wel schrikken trouwens dat paarden ook de ziekte van Lyme kunnen krijgen.. Ik ken toevallig iemand (een mens welteverstaan ;)) die dat ook gehad heeft, die is goed ziek geworden en nu jaren later nog steeds niet helemaal..

The prince of darkness is a gentleman..

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Re: dikke bult na tekenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:12

Mijn paard heeft ook een keer zo'n vochtbult gehad na het verwijderen van een teek met tekentang. Ik was toen ook geschrokken en DA gebeld, maar die zei dat het normaal was en het met een paar dagen zou afnemen. Dat was gelukkig zo. Ik zou me dus nog maar niet te druk maken en desnoods even DA bellen om na te vragen.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:15

ook paarden krijgen de beroemde rode kring als teken van lyme na een beet maar word meestal niet gezien door de vacht.
hou dat dus goed in de gaten!

meld het in elk geval even bij je DA.
mijn paard heeft lyme en geloof me,het is niet makkelijk te herkenen...

robin_hood

Berichten: 1063
Geregistreerd: 28-10-07

Re: dikke bult na tekenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:47

Wat zijn de symptomen bij jouw paard en hoe lang ná de beet onstonden die?

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:44

robin_hood schreef:
Wat zijn de symptomen bij jouw paard en hoe lang ná de beet onstonden die?


als ik zou weten hoelang na de beet had ik er ook geen 3 jaar over gedaan om er achter te komen dat het om lyme ging....

robin_hood

Berichten: 1063
Geregistreerd: 28-10-07

Re: dikke bult na tekenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:38

Je wist dus pas na 3 jaar dat het Lyme was. Maar wat waren dan de symptomen?

jurrepur
Berichten: 71
Geregistreerd: 29-08-09

Re: dikke bult na tekenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:21

ook paarden krijgen de ziekte lym ik zou even afwachten hoe het er over een paar dagen uitziet en als het dan nog steeds dik is een dierenarts er bij halen...

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Re: dikke bult na tekenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:30

ik weet niet de symptomen van lyme, maar wel van leptospyrosis. Dat hebben meerder paarden hier bij ons onlangs gehad (hier is Fankrijk dus ik weet niet of de teken in nl er ook mee besmet zijn). Paard wordt sloom, kan dikke benen krijgen en kan koorts krijgen. Je moet er wel goed op tijd bij zijn met een antibioticum tegen deze bacterie/parasiet want ze kunnen er in het ergste geval aan overlijden, maar wij waren er steeds op tijd bij en dan zijn ze binnen en paar dagen opgeknapt.

Maar de kans op infectie voor zowel lyme als lepto is niet zo groot. Onze paarden hebben dagelijks teken, soms wel 5 per dag en tot nu toe zijn er van de 34 pas 3 echt ziek ervan geworden helaas, maar toch.


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)

sb300786

Berichten: 1379
Geregistreerd: 19-04-09
Woonplaats: Amersfoort & Beekbergen

Re: dikke bult na tekenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:45

Het is niet even schadelijk, ik zou het even een dag of 2 aankijken, daarna moet het langzaam afzwakken. Het ligt ook aan de gevoeligheid bij je paard (de ene mens reageert immers meer op wespensteken/tekenbeten/muggenbeten als de ander).

Natasja22
Berichten: 682
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Rijsenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:55

Mijn haflinger heeft nog steeds een kaal plekje zitten van een teek die op zijn been bezeten heeft. De zwelling gaat inderdaad vanzelf weg.

sb300786

Berichten: 1379
Geregistreerd: 19-04-09
Woonplaats: Amersfoort & Beekbergen

Re: dikke bult na tekenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:57

Ja, maar dat is niets ernstigs. Honden, katten en paarden kunnen niet dezelfde ziekte krijgen als wij mensen.

Angela_G
Berichten: 10
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:45

Mijn fjord heeft ook nogsteeds een bult van een teek. Dierenarts is er al een paar keer bijgeweest en heeft hem dan opengemaakt om de troep er uit te halen. De bult is nu al wel kleiner, maar maandag maak ik even weer een afspraak want er zit nogsteeds een ontsteking.

Sentigo

Berichten: 518
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:12

robin_hood schreef:
Mijn paard had in juni ook een teek onder de kin zitten en daar ontstond ook een grote bult na het verwijderen van de teek met een speciale tekentang. Een maand eerder had hij ook al tussen de voorbenen een grote bult na het weghalen van een teek. Van een aantal andere tekenbeten heeft hij nauwelijks een bultje gehad.
De bulten verdwenen binnen 1-2 dagen vanzelf en hij heeft er tot nu toe verder geen last van gehad.
De teken kunnen besmet zijn met o.a. de ziekte van Lyme en het paard kan daar vroeg of laat last van krijgen maar dat hoeft niet persé.
Noteer de datum en de exacte plaats van de beet. Als je paard ooit klachten krijgt waarvan je niet precies weet waardoor het komt, zeg dan tegen je dierenarts dat hij een tekenbeet heeft gehad.

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:22

De bult is waarschijnlijk gewoon een irritatie van de beet deze trekt waarschijnlijk vanzelf weg.
Als je zeker weet dat je de teek in zijn geheel hebt verwijdert hoef je je denk ik geen zorgen te maken.
Maar houd je paard de eerste drie weken goed in de gaten en bij welke verandering dan ook je DA inlichten en evt een bloedtest afnemen.
Hopelijk is het niet nodig!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _JTM, Fling, mayadeby, siloux, Thrive, tiwi1969, xRooss en 26 bezoekers