Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yerevan

Berichten: 109
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: GRAVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:57

Je kunt niet altijd met de dierenarts overleggen. In mijn geval is een gezonde merrie van 21 jaar, gewoon dood neergevallen in de wei. Acuut hartfalen. Het gebeurde op een vrijdagochtend en op maandagavond werd ze pas opgehaald.

cp112

Berichten: 14748
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:59

Bij ons is mijn paard ook opgehaald door de Rendac.
Ik wou er niet bijzijn wanneer dit gebeurde dus de ochtend van de dag dat hij opgehaald zou worden even gebeld. Dan weten ze de route en kunnen ze je zeggen wanneer ze er ongeveer zijn.

Ook kan je je paard particulier door de Rendac op laten halen. Dan komen ze met een trailer met soort brancard erin. Ik vond het zelf te duur en aangezien wij gewoon aan de openbare weg wonen is de vrachtwagen geweest.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:43

Garny, was dat schokkend voor het kind of voor de ouder? In mijn uitgebreide kinderboerderij-ervaring vinden ouders dit soort dingen vaak erger voor hun kinderen dan dat de kinderen het zelf erg vinden. Het hoort bij het leven, we komen en we gaan allemaal een keer. Uitstekende kans voor de ouders om dat uit te leggen. De kinderboerderij ligt midden in een woonwijk, dus ja, er was altijd publiek.
Je moet er vooral voor zorgen dat het paard ergens ligt waar ze er met de vrachtwagen bij kunnen, des te sneller is het hele gebeuren voorbij.
[/quote]

het was schokkend voor beide, het is ook een naar gezicht waar je niet op zit te wachten[/quote]

Je kunt als ouder reageren hoe je wilt en kinderen kijken dit vaak gewoon af.
Tegen mij is altijd gezegd dieren gaan ook gewoon dood en die moeten worden opgehaald. Ik heb meerdere keren dieren opgehaald zien worden en natuurlijk is het vervelend als er een dier dood is, maar dit is nou eenmaal de gang van zaken in het leven.

Ik zou mijn paard gewoon door de rendac laten ophalen. Zou het niet leuk vinden als het op vrijdagavond zou gebeuren, omdat ie er dan idd nog tot maandagochtend ligt. Maar goed, cremeren-begraven enz. daar heeft zo´n dier toch niets meer aan. Dood is dood.
Ik zou evengoed erg verdrietig zijn als mijn paard opgehaald werd door de rendac als begraven-gecremeerd...

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:21

tuurlijk kan je als ouder reageren zoals je wilt maar als je lekker met je kleine meid aan het fietsen ben en je ziet oppeens een paard in een klem dan schrik je je rot en dat is wat daar gebeurde, een dood paard is hard en er brak ook nog een been, dat is ook wat er gebeurde, ik wil er niemand mee afschrikken maar in dit geval was dat wel zo.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:32

appalin schreef:
@maatje31: Ja dat snap ik natuurlijk ook en daar zit ook wat in hoor! Alleen is dit allemaal ook met heel veel rust gegaan, op zijn eigen vertrouwde trailertje met aan alle kanten steun en een hele lieve vriend die er heel voorzichtig mee om ging.
Hij was al meerdere malen geopereerd en was erg bang voor veeartsen. Mijn vriend heeft hem zelf naar de slachter gebracht heel voorzichtig lopend.. Hij heeft me precies verteld hoe het ging.. Dat vond ik persoonlijk fijner, dan door de veearts af laten spuiten met veel angst en stress... Heel veel paarden hebben aan 1 spuit niet genoeg en moeten weer een dosis hebben.. Bij de slager is het echt in 1 keer gebeurd.

Bij een veearts veel pijn en stress??? Die laat hem gewoon inslapen in zijn eigen weitje of stal en nee, de meeste paarden hebben wel aan een spuit genoeg en bovendien gaat dat echt heel snel, voor je kunt knipogen is het paard weg.

Nee dan een trailerrit op 3 benen, een slachthuis in lopen, akelige luchtjes (paard ruikt echt wel dat daar dieren dood zijn gegaan) en vreemde mensen. Dat is vast een stuk stresslozer dan laten inslapen :+

Wbt Rendac; mijn lieve shetter is door ze opgehaald, dier had vet in het bloed en ik heb de laatste 2 weken bijna 24 uur per dag bij haar gezeten. Maar ja, als ze dood zijn zijn ze dood en dan maakt het niet uit wat je met het lijf doet. Ook hebben we een paar doodgeboren veulens laten halen. Het ophalen zelf is niet het leukste om te zien, zo'n knijper die ze pakt, nee.
Maar dat ze daarna door een versnipperaar gaan maakt mij niet uit, zolang ik het maar niet hoef te zien, cremeren vind ik nou ook niet zo'n leuk idee eigelijk. Ik vind het belangrijker dat het dier een goed leven heeft gehad en met zo min mogelijk stress is doogegaan.

Als je het idee van het aan de weg leggen niet fijn vind (en dat kan ik me dan weer goed voorstellen) kun je het paard bv ook achter het huis laten liggen/in de bak of waar dan ook, mits het op een plek is waar de vrachtwagen makkelijk bij kan mag dat gewoon, betaal je een klein beetje extra maar hoef je niet te slepen met een paard wat al dood is.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 23-10-09 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Berichten: 4001
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:37

Op 3 benen vervoeren mag eigenlijk zelfs niet en normaalgezien worden kreupele paarden aan een slachthuis geweigerd.

Als het paard echt panisch is voor spuiten ed, bestaat er ook nog zoiets als een noodslachting maar of dat dan zo'n leuk zicht is?

Heb trouwens nog maar 1 keer een paard gezien waar ze moesten bijspuiten om in te slapen en dat was een koliek die al zover heen was dat hij volledig in shock en gek in de kop was van de pijn.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:44

Ja klopt, het mag niet eens, zegt ook wel wat lijkt me.

palbertly
Berichten: 53
Geregistreerd: 23-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:35

Ook de rendac heeft mijn veulen opgehaalt.

Tja ik ben er niet bij geweest toen ze haar ophaalde, wegens nare beelden want het ziet er natuurlijk niet leuk uit, en ze gaan er ook niet voorzictig mee om.

elise t.

Berichten: 338
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:19

in 1996,2007,2008 is de rendac bij ons geweest om overleden paarden op te halen.
Paarden lagen niet langs de kant van de weg,maar in het land bij de stal.
Vrachtwagen kon daar gewoon komen,ongeveer 50 meter van de doorgaande straat af.
Chauffeurs waren netjes en gingen respectvol met de overleden paarden om,
dat kwam ook omdat ik er bij was en dan doen ze het zo voorzichtig mogelijk,vertelde de chauffeur.
Paarden werden in de bak neergelegd,zonder boem.
Chauffeur waarschuwde nog dat het een niet zo prettig gezicht is als ze de paarden met de grijper optakelen,
maar ik had het al eerder gezien en ik vond het erg meevallen.
Het is inderdaad het omhulsel van je overleden paard.Maar ik begrijp dat anderen het niet willen aanzien.
Ik hoop dat ik nog jaren van mijn paardjes mag genieten,maar is de tijd daar...dan mag Rendac ze ophalen hoor.
Groetjes...

appalin
Berichten: 1522
Geregistreerd: 06-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:30

@Thioro : Kreupele paarden weigeren bij t slachthuis?????? Ik heb er zelf gewerkt.. paarden die op 2 benen lopen worden er zelfs geslacht.

Ik had het echt niet gedaan als het niet kon hoor.
Ik heb gewoon een paar keer meegemaakt dat 1 spuit niet afdoende was en paarden met hun kop tegen de grond aan begonnen te slaan om zich er doorrheen te vechten...

Beide keren is niet leuk... het hele gebeuren is niet leuk....

musinge
Berichten: 362
Geregistreerd: 13-03-09

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:36

Vorig jaar is onze kanjer aan koliek overleden. Wij hebben ook nog rundvee en de rendac komt hier regelmatig om koeien en kalveren op te halen. Kanjer kon dus 'gewoon' mee en zou net als de rest opgetakeld worden en 5 meter boven de bak naar benedel vallen.
Gelukkig zag de meneer van de Rendac dat ik stond te kijken, om een laatste groet te brengen aan Kanjer. Hij pakte met de knijper het been van het paard en draaide hem iets bij. Nu kon hij het paard 'fatsoenlijk' optillen en hij deed het geduldig en liefdevol. Bracht het paard naar beneden en liet het niet vallen.

Ze hebben het prima gedaan.

Thioro

Berichten: 4001
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:44

Citaat:
Ik heb er zelf gewerkt.. paarden die op 2 benen lopen worden er zelfs geslacht.


En dat mag dus eigenlijk niet. Ik zeg niet dat het niet gebeurt, vroeger op de manege waar ik reed gingen de 'versleten' manegepaarden ook gewoon naar de slacht, ook als ze op 3 benen stonden.

Nu kan het wel zijn dat (veel) slagers soepeler zijn als het over paarden gaat. Maar van gewoon slachtvee (koeien en varkens etc) ben ik absoluut zeker dat je niet met kreupele dieren moet komen aanzetten. Een koe kunnen ze zelfs al weigeren als ze simpelweg te vuil is. De slachter kan de dieren dan eventueel nog wel slachten, maar ze worden afgekeurd voor consumptie en de transporteur/boer riskeert een boete.

Ik heb het nog maar 1 keer gezien dat een paard ertegen begon te vechten (die koliek dus). Niet alle paarden gaan mooi zachtjes neer, maar je moet stuiptrekkingen ook niet verwarren met ertegen vechten.

Wel ben ik het met je eens dat het geen fijn gebeuren is, op welke manier het dan ook gebeurt.

marsyl

Berichten: 1646
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:17

Toen mijn mams nog jong was(en dat is lang geleden :D)had ze haar eerste veulentje gekocht. Een jaar heeft ze dat beestje gehad, toen is ie door de prikkeldraad gelopen. Been compleet kapot en er viel nix meer aan te redden. Toen bestond rendac volgens mij nog niet. Ze heeft toen gevraagd of de buurman het beestje naar het slachthuis gebracht. Meteen gevraagd of dat hij een hoefje mee kon nemen om te zien dat hij echt dood was. (zodat het beestje niet meer stiekum naar Italië ging ofzo). Zelf had ik het dier laten inslapen en dan door Rendac laten ophalen, denk ik..

Sterkte allemaal met het verlies!<3

__Nienke

Berichten: 617
Geregistreerd: 28-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:20

Wij hebben ook 2 pony's op laten halen door Rendac. De paarden hebben wel langs de weg gelegen omdat het voor de vrachtwagen niet mogelijk is om op het erf te komen. Wel hebben we ze s'ochtends pas aan weg gelegd, omdat we liever niet hadden dat ze s'nachts aan de weg lagen. Ze zijn beide de volgende dag opgehaald, een van de pony's was vrijdag overleden en is in het weekend nog opgehaald. Vond ik erg netjes!
Ben er niet bijgeweest op het moment dat ze opgehaald werden, wilde dat moment niet als laatste beelden van die pony's hebben.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:45

Bij ons op stal zijn al meerdere paarden opgehaald en de laatste twee waren na de eerste nacht al weg en zo is het bij mij zelf toen ook gegaan.

adnariM
Berichten: 4421
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Loenen (Vel)

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:18

In Augustus dit jaar zijn er helaas 2 paarden bij mij opgehaald, 3 weken naar elkaar, ook door Rendac.

De eerste heb ik niet gezien, de tweede wel. De chauffeur deed het erg netjes. Hij praatte nog even, condoleerde, en takelde het paard heel netjes en voorzichting in. Ook deed hij het paard zover in de vrachtwagen dat je d'r niet kon zien vallen. Dat was een heel prettig idee.

De eerste was voor half 10 de volgende ochtend al opgehaald, de tweede was rond half 5 de volgende dag.
Nu heb ik ze wel beide in moeten laten slapen, en heb ik dus de dag van te voren gebeld.

Bij mij was trouwens de service aan de telefoon iets minder prettig.

mysa

Berichten: 10536
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:26

Ik heb twee keer een paard op laten halen door iemand die weer voor Rendac werkt. Dan komt men, zoals iemand hierboven al schreef, met een trailer, met daarin een soort brancard/slee, met een lier. Was idd niet zo goedkoop, maar ten eerste kan een vrachtwagen er hier moeilijk bij, ten tweede vond ik het zelf zo veel prettiger.

luca_sun
Berichten: 85
Geregistreerd: 12-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:25

Ons paard is ook door de Rendac opgehaald. Hij was 's nachts in het land doodgegaan. Mijn vriend en de buurman hebben hem met de tractor naar achteren gesleept (richting de dam van de buurman). Zo lag hij niet in het zicht aan de weg en hoefden wij ook niet naar ons dode paard te kijken. De volgende dag is hij door de Rendac opgehaald. Ik ben die dag weggegaan, ik wilde het hele gebeuren van het ophalen van ons paard niet mee maken.

Willeke12

Berichten: 419
Geregistreerd: 22-01-07
Woonplaats: noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:35

mijn paardje is ook opgehaald door rendac. tijdens het rijden viel ze dood neer, ze was pas 8 jaar dus had er eigelijk nooit over nagedacht wat ik zou doen als HET mij zou overkomen dus moet je snel een keuze maken en ja daar heb je niet echt de tijd voor omdat ik op een pensionstal sta. de boer heeft haar 's avonds laat langs de weg gelegd en de volgende morgen is ze al betijds opgehaald. het is allemaal heel netjes gedaan. ik hoop dat het me nooit meer zal overkomen maar als het gebeurd kies ik toch weer deze weg... sterkte met je paardje

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:45

Ik heb mijn paard individueel af laten halen door rendac. Dat is allemaal heel netjes verlopen. Ik heb hiervoor gekozen omdat de gedachte dat hij zijn laatste reis op de grote hoop zou moeten maken mij enorm pijn deed. Het liefst had ik Ino naar een crematotium willen brengen, maar dat was me toch te duur.
Wat je met je paard doet na het overlijden is een emotionele beslissing die voor iedereen weer anders is.

Patoucha

Berichten: 821
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:32

Onze merrie is ook door de "24 uurs paardenservice" van Rendac opgehaald. Ik had s'morgens om 11:15 uur gebeld en ze werd s'middags om 16:00 uur opgehaald.
Zo makkelijk. In ons geval dan.
Je kunt precies de tijd met de DA afspreken voor euthanasie en een kwartier later is Rendac er al.
Ok het is best prijzig, maar om haar dood op het erf te hebben liggen vond ik erger.
En het wordt inderdaad erg netjes gedaan allemaal.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:46

het veulentje van Cheyenne is opgehaalt, was dood geboren op vrijdag en is op maandag middag opgehaalt
koste toen [ is ruim 4 jr geleden ] 50 of 75 euro.

en Cheyenne is ingeslapen in de kliniek en ook daar worden de dode paarden opgehaalt om verbrand te worden en gaan ze met een grijper de vrachtwagen in.

ik heb maar niet gekeken ,maar heb de trekker haar wel horen slepen uit de stal.
ze is daar in de loop van de dag opgehaalt[ met nog andere paarden ]

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:50

Bij ons zijn er meerdere paarden door Rendac opgehaald. Ben er zeer te spreken over. Ze doen het heel netjes en respectvol. Je kunt kiezen of je ze alleen op wilt laten halen of niet. De meeste paarden zijn hier individueel opgehaald en dan worden ze met een soort sleep er ingetrokken. Gaat heel netjes allemaal. Paar weken terug is er een paard bij ons in stal overleden en Rendac heeft hem er toen ook voor ons uitgehaald, dit ging ook allemaal heel makkelijk en netjes.

Shoufshouf
Berichten: 634
Geregistreerd: 29-10-06

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:18

Mijn verzorgpony hebben we laten inslapen bij een dierenarts. Dit was in Wassenaar. Ze stond daar in een gewone box met zaagsel. We hebben haar daar achtergelaten na afscheid genomen te hebben. We hebben hier bewust de keuze voor gemaakt zodat ze niet op het erf zou liggen totdat ze opgehaald zou worden, en de andere meiden van de boerderij er dus langs zouden moeten rijden. Maar wij hadden de tijd om afscheid te nemen en nog naar een kliniek te gaan. Als er haast is zou ik ze thuis in laten slapen en dan op laten halen.

Naar de slacht brengen is voor mij geen keuze.

kaatje77

Berichten: 10439
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:42

Mijn allerliefste heeft een ongeluk op de weide gehad en moest ter plekke afgemaakt worden, dit is op een vrijdag gebeurt en maandags werd ze pas opgehaald door Rendac.
Omdat het onze eerste "ervaring was met een paard wat opgehaald werd" ipv een koe en ook op een andere locatie was mijn vader erbij en niets meer dan lof over hoe respectvol mijn schat ingeladen werd.
Natuurlijk is het nooit leuk, maar deze beste man heeft zijn best gedaan om het zo rustig en netjes mogelijk de doen.