Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joopiexx

Berichten: 788
Geregistreerd: 01-07-07
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:49

Afgelopen mei heb ik mijn pony in moeten laten slapen op stal. Hij kon met geen mogelijkheid vervoerd worden dus dit was de enige mogelijkheid. Ik heb hem op vrijdag in laten slapen en maandagochtend kwam de rendac hem ophalen. Ik was hier zelf niet bij, maar van mijn stalgenoten heb ik gehoord dat zij netjes en respectvol met mijn pony om zijn gegaan. Het enige nadeel was wel dat hij 3 dagen in de wei heeft gelegen, met mooi weer en dan duurt het wat lang voor dat de rendac komt. Bij ons konden ze zo het erf oprijden, en hij was aan de rand van de wei ingeslapen zodat hij niet nog versleept hoefde te worden.

Tooske

Berichten: 6548
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 23:04

Ik heb mijn shelander een maand of 3 geleden laten inslapen bij mijn eigen dierenarts op zijn praktijk.
Ze is toen daar gebleven en is daar opgehaald door de rendac ben er zelf dus niet bij geweest.
Ze is er dan vind ik ook al niet meer en het is het gewoon haar lichaam dat ze ophalen.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:37

Thioro schreef:
Op 3 benen vervoeren mag eigenlijk zelfs niet en normaalgezien worden kreupele paarden aan een slachthuis geweigerd.


ze worden wel geaccepteerd :j
wel komt er een controleur van het slachthuis langs en moet je een papiertje van de dierenarts hebben wat de reden is van het kreupel lopen.
onze ruin had HKO aan beide voorbenen en liep dus flink kreupel ten tijde van het wegbrengen.
slagerij heeft hem goedgekeurd en is gewoon netjes geslacht ondanks zijn kreupelheid

MarKiJen
Berichten: 270
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:02

Ik zou mijn ponies "gewoon" door de rendac op laten halen mochten ze aan hun einde gekomen zijn...
Als er wat met ze zou zijn zou ik ze persoonlijk niet naar het slachthuis brengen,maar in hun eigen omgeving een spuitje laten geven...
Het is een wel een vervelend gezicht als de rendac dode dieren komt halen (zie ze hier ook regelmatig dode schapen en koeien komen halen) maar het is dan alleen het "omhulsel" wat ze halen,het dier zelf voelt helemaal niets meer. Het is puur je eigen gevoel wat er spreekt...
Tuurlijk kan je ze ook nog laten cremeren,maar misschien ben ik te nuchter...ik geef liever het geld daarvan uit aan het dier wat dan nog wel leeft en nog bij me is... :o
Het dier wat overleden is wil ik in gedachten houden zoals ze was en met het idee dat ze tot haar laatste "snik" lekker bij ons gebleven is.....

114677

Berichten: 224
Geregistreerd: 03-06-09

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:23

ik heb mijn shet ook door rendac laten ophalen, ik moest hem wel aan de openbare weg zetten, (dat heeft iemand anders voor mij gedaan dan). Het enige nadeel van rendac vind ik dat ze op feestdagen niet altijd komen, maar verder geen vervelende ervaringen mee ofzo.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:47

appalin schreef:
@Thioro : Kreupele paarden weigeren bij t slachthuis?????? Ik heb er zelf gewerkt.. paarden die op 2 benen lopen worden er zelfs geslacht.

Ik had het echt niet gedaan als het niet kon hoor.
Ik heb gewoon een paar keer meegemaakt dat 1 spuit niet afdoende was en paarden met hun kop tegen de grond aan begonnen te slaan om zich er doorrheen te vechten...

Beide keren is niet leuk... het hele gebeuren is niet leuk....

Dan nog vind kan een paard er beter 5 minuten tegen vechten en een extra spuit krijgen ipv de stress en pijn van vervoeren en slachthuis meemaken, dat duurt vele malen langer.

En ja, stuiptrekkingen zijn niet zo leuk maar op zo'n moment is een paard er normaal gesproken geestelijk al niet meer bij en het gebeurd maar weinig dat er een extra spuit nodig is, je hebt wss net pech gehad dat je dan een paar paarden hebt gezien die het wel nodig hadden.

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:41

tegenwoordig zijn de tijden wel wat verandert wat slachthuizen betreft.
ik heb bij een handelaar gewerkt en dit is ongeveer 7 jaar geleden,toen mocht een paard met een verwondig al niet meer op de markt in utrecht verschijnen,maar nog wel naar het slachthuis,een paard met een gebroken been mocht toen al niet meet vervoerd worden en moest terplekken uit zijn lijden verlost worden,ook stond daar een paard wat een peesklap had of ja stond hij lag...die is wel gewoon vervoerd naar het slachthuis.
gelukkig mag dat tegenwoordig niet meer!
een paard wat niet op 4 benen kan staan mag je niet naar het slachthuis brengen,maar moet thuis uit zijn lijden worden verlost.
je kunt je paard ook thuis laten schieten met een schietmasker zoals ze dat in het slachthuis doen,dan komt de noodslachter aan huis,wij hebben al wel 15 jaar geleden een paard gehad wat met de kar erachter op hol is gegaan en uiteindelijk in een greppel tot stilstand kwam,dit paard had zijn voorbeen gebroken en is door de slager in de greppel afgemaakt en daarna geslacht in het slachthuis,niet mijn idee maar goed dit paard was niet van ons dus ook niet onze keuze.
dus denk niet dat je tegenwoordig nog paarden op het slachthuis vind die op 2 benen hupsen.
ook paarden met gebroken benen komen niet meer levend in het slachthuis terecht.
maar dit is een beetje oftopic.

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:45

een paar jaar geleden toen mijn paard dood in de weide lag. Hij had piepschuim gegeten wat bouwvakkers hadden laten rondslingeren die naast de weide huizen aan het bouwen waren.
Helaas is hij erin gestikt...
Mijn ouders hebben toen het ophaal bedrijf gebeld ( Ik was te veel van slag) en die zijn hem komen halen. Ik stond erbij en het was een verschrikkelijk zicht. Dat grijpding had zijn gezicht beschadigd... grrr, loopt nog een rilling over mijn lijf als ik eraan denk...

zimbabwe

Berichten: 2313
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:51

Ik heb goede ervaringen met de Rendac. Het ligt een beetje aan hoe je er zelf naar kijkt of je het wil of niet. ik hecht echt geen waarde aan een stoffelijke omhulsel. Als het dier eenmaal dood is, maakt het mij niet zoveel meer uit wat ermee gebeurd. Levend natuurlijk wel. Een begrafenis of uitvaart van een paard past echt totaal niet bij mijn levensopvattingen wat dat betreft. Ik vind dat de Rendac netjes werkt en je moet je gewoon niet teveel proberen te visualiseren hoe het er ook alweer uitzag, die crusher (ik heb het filmpje ook met veel verwondering bekeken...) en helemaal niet de link leggen dat jouw dier daar dan in gaat, maar verder is het toch prima wat mji betreft.
Wat de dagenbetreft: als je het kan plannen zou ik inderdaad aan het begin van de week zitten. Mijn varken heeft ook met 32 graden een heel weekend onder een zeiltje gelegen tot ze maandag opgehaald kon worden...Ruikt niet bijster fris en het zeiltje kwam steeds meer omhoog...was nog bang dat ze zou ontploffen ook nog.... }>

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:53

Mss een rare vraag maar hoe zit dat met paarden die gechipt zijn en die worden opgehaald door de rendac? Wordt die chip er eerst uitgehaald voordat hij wordt vermalen?

zimbabwe

Berichten: 2313
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:57

singasong schreef:
Mss een rare vraag maar hoe zit dat met paarden die gechipt zijn en die worden opgehaald door de rendac? Wordt die chip er eerst uitgehaald voordat hij wordt vermalen?


Nee maar je moet wel het chipnummer opgeven als je belt en ze zouden het officieel ook moeten checken of het klopt. Ik heb ze het echter nog nooit zien doen, maar misschien doen ze dat nog op de fabriek...?

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:01

Bij ons op stal heb ik het (helaas) een aantal keren mee mogen maken dat er paarden/pony's zijn opgehaald door Rendac.
1.5 jaar geleden is er nog een veulentje opgehaald.
Beestje lag netjes onder het zeil en die man van Rendac heeft het super gedaan!. Was op dat moment zelf aan het rijden in de bak en kon (als ik dat zou willen) alles zo zien. Bewust wilde ik dit toen niet zien omdat ik het éénmaal eerder heb gezien en ik het takelen z'n vervelend beeld vind.
Ik heb niets gehoord, de man heeft het super gedaan, netjes opgetakeld en rustig in de bak laten glijden.
Mocht het ooit de tijd zijn voor mijn paarden, dan worden ze ook opgehaald.
Ik kan en wil het cremeren niet betalen, dat vind ik zonde van het geld. Heb foto's een hoefijzer en zijn halster daar hoeft dan geen bakje met as bij. Voor iedereen anders natuurlijk, ik zou het geld willen gebruiken voor een ander paard.
Dood is dood, mijn paardje is dan niets meer dan een stukje vel, dat wat het paard maakte is er niet meer.

Heel veel sterkte met je beslissing en de komende tijd.

xjudithx

Berichten: 2215
Geregistreerd: 16-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:03

Wij hebben onze d-pony's laten cremeren. Ik zal hier de redenen waarom we dat hebben laten doen niet bespreken (want daar gaat het in dit topic niet om), maar wil wel even kwijt dat onze pony's beide (toevallig) op een zaterdag zijn overleden. De dierenarts vertelde dat Rendac pas op dinsdag zou kunnen komen omdat ze in het weekend niet bereikbaar zijn en op maandag al om 6 uur op weg zijn met de rit voor die dag. Dat betekent dus dat de overleden pony's ruim drie dagen hadden moeten blijven liggen. Ik zou er niet aan moeten denken.

Chefke
Berichten: 873
Geregistreerd: 21-09-07
Woonplaats: Wartena

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:06

Ik heb ook mijn pony in moeten laten slapen. Ik heb hem laten ophalen door rendac. Ik heb er bewust verder niet overnagdacht omdat dat me op dat moment ontzettend veel pijn zou doen. Ik heb wel eens een koe zien ophalen en ja, het is een verschrikkelijk beeld.

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:12

*Leest mee*

Soms heb je geen keuze als je paard/pony al is gestorven; een dood paard mag je immers zelf niet vervoeren.
Eigenlijk ken ik ook geen andere bedrijven die dit doen dan Rendac of zijn die er wel?

xjudithx

Berichten: 2215
Geregistreerd: 16-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:21

MarvanTom schreef:
*Leest mee*
Soms heb je geen keuze als je paard/pony al is gestorven; een dood paard mag je immers zelf niet vervoeren.
Eigenlijk ken ik ook geen andere bedrijven die dit doen dan Rendac of zijn die er wel?

Ja, crematoria zoals SHCN.

zimbabwe

Berichten: 2313
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:43

Hier in de regio zit ook fa schaap, die doet over het algemeen duitsland, maar komt ook wel in twente..

Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:31

Doordat we een vriend hebben die boer is, hebben we mijn pony op zijn erf in laten slapen. Achter een heg, zodat de Rendac niet het terrein op komt, maar de pony wel uit het zicht lag. Met de grijper over de heg en zo afgevoerd.
Ook ik heb naar het afvoeren niet gekeken. Laat mij maar het beeld bewaren van m'n trouwe maatje die er altijd voor me was. Het zal zeker zachtaardig gaan, daar twijfel ik niet aan, maar ik hoef het niet te zien.

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 18:44

of het nou wel of niet alleen een omhulsel is. Ik heb 20 jaar gehouden van mijn paard ( dit was de moeder van het hier boven genoemde paard) en het is dan heel erg moeilijk om mijn gevoelens ineens stop te zetten. Het blijft een verschrikkelijk zicht om ze opgehaald te zien worden, vind ik!

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:14

vanitymay schreef:
Nee maar je moet wel het chipnummer opgeven als je belt en ze zouden het officieel ook moeten checken of het klopt. Ik heb ze het echter nog nooit zien doen, maar misschien doen ze dat nog op de fabriek...?

Dat hebben ze bij mij niet gedaan. Maar goed ook, want mijn paard was niet gechipt (wel keurig DNA getest hoor :o ) .

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 08:40

vanitymay schreef:
singasong schreef:
Mss een rare vraag maar hoe zit dat met paarden die gechipt zijn en die worden opgehaald door de rendac? Wordt die chip er eerst uitgehaald voordat hij wordt vermalen?


Nee maar je moet wel het chipnummer opgeven als je belt en ze zouden het officieel ook moeten checken of het klopt. Ik heb ze het echter nog nooit zien doen, maar misschien doen ze dat nog op de fabriek...?


Zover ik weet wordt je paard verbrand (gecremeerd)
Rendac haalt ook paarden zonder chip op, tenminste vorig jaar wel.

Leedebee

Berichten: 2157
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:07

Bij die van mij is heb ik ook niks gehoord over het nakijken van de chip.
Je moet wel je paspoort opsturen naar het KNHS (geloof ik) en dan krijg je m terug (moet je er wel even bij vermelden dat je m terug wil) met een stempel "gestorven" er op.

Ze worden trouwens niet gecremeerd:
"Het materiaal wordt achtereenvolgens gebroken, gepasteuriseerd en gesteriliseerd. Daarna vindt het indampen, drogen en scheiden in meel en vetten plaats. De melen en vetten die ontstaan na verwerking, zijn veilige en bruikbare brandstoffen..."
(bron: Rendac.com)

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:30

"het materiaal...." haha, das niet fraai omschreven

Leedebee

Berichten: 2157
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:13

Bonita_Bon schreef:
"het materiaal...." haha, das niet fraai omschreven

Haha, nee, maar "de kadavers" of "dooie beesten" is ook niet tactisch ;)

Gekkeellen

Berichten: 176
Geregistreerd: 20-04-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 14:24

ik stem op "de lichamen van uw overleden dieren" :P :P