Pro dynam?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elias7

Pro dynam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 19:54

Wie Kent dit middel pro dynam?
En hoe reageert het paard op deze pijnstiller?
Ben benieuwd naar jullie ervarings verhalen.

Ik heb dit middel gekregen van de va voor mijn paard omdat deze atrose heeft in de voorknie en daardoor onregelmatig/kreupel in draf loopt.

Groetjes monique.

katrien214

Re: Pro dynam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:17

Ik heb Pro-Dynam ongeveer 10 dagen gegeven. Ook omdat mijn paard onregelmatig in draf liep door artrose. Het heeft erg goed geholpen. Na die 10 dagen ben ik overgestapt op een natuurlijke pijnstiller (Net-tex Substi-Bute) en nu 2 maanden later loopt ze helemaal goed zonder enige pijnstiller.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:46

Pro Dynam wordt ook veel gegeven bij hoefbevangen paarden. Het is namelijk naast een pijnstiller ook een ontstekingsremmer.
Het is echter wel zo als je eenmaal Pro Dynam gegeven hebt aan je paard mag hij nooit naar de slager voor menselijke consumptie. Dit vanwege de NSAID's die erin zitten.
En je moet opletten dat je paard geen maagproblemen krijgt, dit kan voorkomen indien je je paard NSAID's geeft.

nora1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:58

Mijn fjord heeft pro dynam gekregen toen ze een hoefzweer had die heeft dicht bij haar hoefbeen zat.
dit is wel alweer een aantal jaar geleden.
ze reageerde er volgens mij goed op.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:32

Pro-Dynam is hetzelfde als Equipalazone.In alletwee de zakjes zit 1gr. fenylbutazone.
Het is een goede pijnstiller en ontstekingsremmer.
Maar zoals hier al door iemand werd gezegd is het niet goed voor de maag zoals vele NSAID's.
Sommige paarden,zoals bv de mijne,stoppen met eten als ze enkele zakjes hebben gehad.

Of de paarden nooit meer geslacht mogen worden na het gebruik van Equipalazone of Pro-Dynam weet ik niet.Volgens mij was er wel een wachttijd maar hoe lang weet ik niet...
Maar dat zal dan misschien ook nog eens verschillen van land tot land vermits het in België nog gebruikt mag worden en in Nederland verboden is.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:54

mijn appaloosa heeft het gehad als pijnstiller ong 15 dgn

en een fries en shetje bij mij op stal krijgen het af en toe een paar dagen
de fries heeft een gescheurde meniscus en als hij kreupel loopt krijgt hij een paar dagen een zakje
hij heeft er na de diagnose maanden op gestaan eerst op 4 zakjes per dag en dat afgebouwd.

en de shet is chronish bevangen en als ze moeilijk loopt dan krijgt ze een paar dagen een zakje

bij de laatste 2 helpt het perfect

bij mijn appaloosa die 2 zakjes kreeg per dag was het bij lange na niet voldoende |( diertje heeft erg veel pijn geleden.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 22:11

katrien214 schreef:
Ik heb Pro-Dynam ongeveer 10 dagen gegeven. Ook omdat mijn paard onregelmatig in draf liep door artrose. Het heeft erg goed geholpen. Na die 10 dagen ben ik overgestapt op een natuurlijke pijnstiller (Net-tex Substi-Bute) en nu 2 maanden later loopt ze helemaal goed zonder enige pijnstiller.

Wouw wat goed joh en wat fijn voor jullie dat het nu goed gaat.

Ik hoop echt dat het met mijn paardje ook weer goed komt.

Waar heb jij net-tex substi-bute gekocht en hoelang doe je er ongeveer mee?

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 22:17

_Margarita_ schreef:
Pro Dynam wordt ook veel gegeven bij hoefbevangen paarden. Het is namelijk naast een pijnstiller ook een ontstekingsremmer.
Het is echter wel zo als je eenmaal Pro Dynam gegeven hebt aan je paard mag hij nooit naar de slager voor menselijke consumptie. Dit vanwege de NSAID's die erin zitten.
En je moet opletten dat je paard geen maagproblemen krijgt, dit kan voorkomen indien je je paard NSAID's geeft.

Menselijke consumpie ;) .... nee echt niet mijn paardje gaat nooit naar de slager maar bedankt voor de waarschuwing.

En dat is een goede tip van de maag bijwerking ik zal er op letten ik hoop eigenlijk dat er een goed alternatief is en dat ik hem niet voor altijd hierop hoef te zetten

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 22:25

mirgino schreef:
mijn appaloosa heeft het gehad als pijnstiller ong 15 dgn

en een fries en shetje bij mij op stal krijgen het af en toe een paar dagen
de fries heeft een gescheurde meniscus en als hij kreupel loopt krijgt hij een paar dagen een zakje
hij heeft er na de diagnose maanden op gestaan eerst op 4 zakjes per dag en dat afgebouwd.

en de shet is chronish bevangen en als ze moeilijk loopt dan krijgt ze een paar dagen een zakje

bij de laatste 2 helpt het perfect

bij mijn appaloosa die 2 zakjes kreeg per dag was het bij lange na niet voldoende |( diertje heeft erg veel pijn geleden.

Ik heb zelf ook een fries hij is pas 8 jaar en door trauma loopt hij nu kreupel.

Natuurlijk ben ik kliniek in en uit geweest heb alles laten doen foto's en echo's maar DA zij dat hij atrose heeft en dus op pijnstilling als hij kreupel bleef lopen (dit is overigens alleen in draf) dus vandaar.

Maar wel erg jong en jammer

Wat zielig voor je appaloosa is niet leuk he om je diertje zo te zien.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 22:28

De rest ook erg bedankt voor jullie berichtjes.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 21:45

Ik heb geen pijnstilling od. niet meer nodig paard is inmiddels overleden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 00:51

Topic is uit 2009 en vraag van TS niet meer actueel.
Daarom hier een slotje.