Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jannie86 schreef:onze oude merrie heeft een slokdarm verzakking. werkt dus niet zo best meer als ze brok krijgt. dus weken we alles voor haar, gras, hooi etc is geen probleem. ze zit dan alsnog weleens verstopt omdat ze dan te gulzig is. sla olie over het voer doet wonderen, en zachtjes wegwrijven. 95% van de tijd lost t vanzelf op bij haar.
Titsia schreef:Mijn paard heeft hier ook veel last van. Bij haar is het een soort verlamming van een van de stembanden, de ene sluit iets minder snel als de andere, ligt ook zo een soort lelletje voor (zoals wij vanachter in onze keel hebben, geen idee meer hoe het net noemt) en normaal ligt dat plat, bij haar ligt dat in een soort krul, boogje erin dus. Daarom komt er dus regelmatig voer in de luchtpijp. Bij de endoscopie zag je ook duidelijk kleine stukjes gras in de luchtpijp. Kon dit laten opereren maar omdat ze nog nooit last had gehad van een longontsteking kon ik het nog even aankijken. Ik maak nu gewoon haar hooi goed nat, alles goed uitschudden, op haar eten doet ze het nog niet, maar moest ze dit doen is me aangeraden om dan olie over het voer te doen. Heb ook een liksteen in de bak liggen zodat ze wat minder schrokt. Gras tja, kan ik niet veel aan doen, buiten ze op een korte gegraasde weide zetten.
Hopelijk vind je een oplossing voor je jaarling!