Slokdarmverstopping, update p3,D'accord niet meer te redden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimenragna

Slokdarmverstopping, update p3,D'accord niet meer te redden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 18:27

Vanmorgen werden wij gebelt door de opfok...
Mijn 1 jarige hengst was niet fit..had een hele erge snotneus en ging niet goed.
Dierenarts erbij en wij erheen..
daar aangekomen bleek het een zware slokdarmverstopping te zijn..
dus doorgespoeld met zo'n slang in zn neus..alles kwam eruit zetten!
Het is nu even afwachten hoe hij het doet...

Iemand ervaring met dit?
Zo ja hoe is het afgelopen of zijn er dingen die aangepast zijn?
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 13-10-09 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel op verzoek aangepast.

Arabesk

Re: Slokdarmverstopping, Iemand ervaring??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:30

ja hier iemand... het heeft mij 1000 euro gekost. Twee keer een paard dat slokdarmverstopping had met compactgras van Hartog.

Een van de twee keer moesten we zelfs naar de kliniek in Utrecht om dat de VA het niet loskreeg.

We hebben nooit meer compactgras gevoerd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:26

Mijn vorige paard heeft het gehad toen ik haar net had, ben toen ontzettend geschrokken!
Kwam doordat iemand haar bijna een heel vers brood had gevoerd... :(

gelukkig kon de veearts het weer in orde krijgen en was ze de dag erna nog wel wat moe, maar verder weer de oude!
sindsdien droog ik altijd mijn brood voor ik het geef...

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:32

de mijne heeft het ook gehad van de brokken van subli ( wat ik dus niet meer voer :P ) was idd schrikken , al dat slijm dat uit zijn mond en neus liep ... gelukkig was de veearts er snel :) mijn paard was nog paar dagen wat suf daarna weer de oude .

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:33

wij hebben een pony die zeer gevoelig is voor slokdarm verstoppingen. Hij heeft toen hij 3 was een verstopping gehad, waarbij door de dierenarts tijdens de behandeling een stukje slokdarm is beschadigd. Hier is littekenweefsel op gekomen en de pony kan nu alleen nog maar natte brokken eten en mag geen wortels meer tenzij ze geraspt zijn. Anders verstopt zijn slokdarm gelijk weer. Pony is inmiddels 16 en is verder goed gezond. We moeten hem alleen extra in de gaten houden met voer.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:35

Die van mij heeft het 2x in 1 week gehad waardoor ze een flinke longontsteking kreeg. Daarna nooit meer, we hebben wel een tijd lang zemelen en zonnebloemolie bij haar voer gedaan.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:47

Mijn paard had het vorige zomer, ze kwam terug van het land en er lag brok in haar voerbak. Vervolgens stond ze iedere 10sec te flemen en ging ze zich steeds slechter voelen. Liggen, niet meer opstaan, plat liggen, 'rechtop' liggen en maar blijven flemen!

De DA heeft haar toen een pijnstiller gegeven en kon het zo losmasseren.

Schrok er wel van hoe ze zich gedroeg, maar uiteindelijk geen last meer gehad. Moest een tijdje slobber geven.

kimenragna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 11:21

we zijn zaterdag middag met spoed opgeroepen..hij moest op de foto maar in nederland zijn de slangen niet lang genoeg met camera..we moesten dus naar belgie..
Daar aangekomen(s'avonds) hebben ze onderzoeken gedaan (met camera)met verdoving(waardoor de slokdarm verkrimpt) dus ze konden niet goed kijken..wel hebben ze hem doorgespoeld maar het was geen verstopping meer..
hij moest blijven om de volgende dag(dus gister) dat zelfde onderzoek te doen zonder verdoving...
gister belde ze op dat ze niet verder konden komen met de camera omdat ze in een "zak" met water kwamen..
Vandaag gaat hij met speciale vloeistof op de "normale" foto..
het is nu afwachten of het nog leefbaar voor hem is..
Het kan een verlamming zijn evt of een zak ervoor ofzo schijnt veel voor t ekomen bij friezen maar niet bij een kwpn..
Het is nu dus afwachten...
en misschien een moeilijke beslissing nemen |( |( |( |(

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:27

Een van onze paarden is er ook gevoelig voor. Verschilt per situatie wanneer het gebeurd. Soms kunnen we het zelf 'wegwrijven' en soms moet de DA er echt aan te pas komen.

Eerste keer was kantje boord, hij was er bijna niet meer geweest.
Hij heeft lang daarna nog lopen kwakkelen. Niet helemaal fit zijn etc. Slokdarm was gewoon nog erg gevoelig. Nageeflijk rijden was ook geen optie.

Het is nu alweer 2 jaar geleden dat hij het heeft gehad *even afkloppen* dus ik hoop dat het zo goed blijft gaan!

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:30

Mijn paardje heeft het ook gehad. Slijm uit zijn neus en mond.

Wat was dat schrikken zeg. DA erbij, maar inmiddels had mijn paardje het zelf al uitgespuugt, maar de DA kwam toch voor de zekerheid even. Moesten hem in de gaten houden voor het geval hij wat in zijn longen had gekregen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:34

Paard van vriendin heeft het ook gehad. Hadden ze per ongeluk droge pulp gegeven. Dierenarts heeft toen met slang eruit proberen te halen, maar de echte prop was er naar zijn idee niet uit. Ze hebben der een nacht op stal gelaten en de volgende ochtend zo geschrokken dat ze met spoed naar de kliniek zijn gegaan. De hele stal zat onder het schuim en slijm en paard was helemaal op.. Gelukkig wel goed gekomen. Heb ze nooit gehoord over de rekening..

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:41

Een vriendin van mij had haar paard stukken biet gegeven maar ze had het niet nat gemaakt dus toen haar paard ervan begon te eten en de stukjes rode biet met vocht in contact kwamen begonnen ze op te zwellen en zo dus voor een blokkade zorgde, gelukkige heeft de DA het eruit kunnen spoelen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:30

Heb het jaren geleden met een pony meegemaakt. Die kreeg het van biks.
Na spannende behandeling (bij Van Schie in Wassenaar)nooit meer biks gegeven (alleen maar slobber) en daarna nooit meer last gehad.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:33

onze oude merrie heeft een slokdarm verzakking. werkt dus niet zo best meer als ze brok krijgt. dus weken we alles voor haar, gras, hooi etc is geen probleem. ze zit dan alsnog weleens verstopt omdat ze dan te gulzig is. sla olie over het voer doet wonderen, en zachtjes wegwrijven. 95% van de tijd lost t vanzelf op bij haar.

kimenragna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 12:37

jannie86 schreef:
onze oude merrie heeft een slokdarm verzakking. werkt dus niet zo best meer als ze brok krijgt. dus weken we alles voor haar, gras, hooi etc is geen probleem. ze zit dan alsnog weleens verstopt omdat ze dan te gulzig is. sla olie over het voer doet wonderen, en zachtjes wegwrijven. 95% van de tijd lost t vanzelf op bij haar.

hoe zijn jullie er precies achter gekomen dat het een verzakking was?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:40

Mijn veulen is 3 weken geleden opgenomen in de kliniek in Wolvega. Ze hadden daar wel de juiste apparatuur om in haar maag te kijken met een camera.
Ook bij haar hebben ze de eerste keer gekeken met een sedatie wat mogelijk de werking van de slokdarm beinvloeden.De volgende dag gekeken zonder sedatie. De maag van mijn veulen stond vol met voer en er was geen doorstroom meer naar de dunne darm.
Uiteindelijk is zij geopereerd, waarvan we van te voren wisten dat het een experimentele operatie zou zijn en daarbij is ze overleden. Zij heeft de afwijking/verlamming aan slokdarmen maag gehad die voorkomt bij friezen. Mijn veulen is een KWPN veulen.
Ik hoop voor je dat het bij jou jaarling een andere oorzaak is. Ik zal voor je duimen.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:40

Heb hier ook een veulen gehad, eerste keer van veulenbrokjes. onderweg naar de kliniek was het gelukkig weggeschud en toen we daar aankwamen was het gelukkig weg. Hij heeft het 3 weken erna ook gehald toen van hooi, toen moest ik weer naar de kliniek en hebben ze een slang van de honden moeten pakken (was een miniveulen) en heeft hij enkele dagen op de kliniek gestaan met zijn mama. Hij heeft waarschijnlijk een soort uitstulpingje op zijn slokdarm waar voedsel in kan komen waardoor het verstopt raakt.
Ik heb toen voor een keuze gestaan en gezegt mocht het vaker voorkomen dan laat ik hem inslapen, want een paardje dat niet eens hooi kan eten vind ik toch wel heel erg.
Ik heb hem toen een aantal maanden op de wei gegooid en hij heeft alleen maar melk en gras gehad. Gelukkig is dit allemaal goed gegaan.
Toen het veulen verkocht werd heb ik dit met deze mensen besproken!!
Inmiddels is de kleine man alweer 4 jaar en heeft het nog 1 keertje teruggehad vorig jaar.
Hij eet nu weer normaal biks meuslie en hooi.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:30

Mijn paard heeft hier ook veel last van. Bij haar is het een soort verlamming van een van de stembanden, de ene sluit iets minder snel als de andere, ligt ook zo een soort lelletje voor (zoals wij vanachter in onze keel hebben, geen idee meer hoe het net noemt :o) en normaal ligt dat plat, bij haar ligt dat in een soort krul, boogje erin dus. Daarom komt er dus regelmatig voer in de luchtpijp. Bij de endoscopie zag je ook duidelijk kleine stukjes gras in de luchtpijp. Kon dit laten opereren maar omdat ze nog nooit last had gehad van een longontsteking kon ik het nog even aankijken. Ik maak nu gewoon haar hooi goed nat, alles goed uitschudden, op haar eten doet ze het nog niet, maar moest ze dit doen is me aangeraden om dan olie over het voer te doen. Heb ook een liksteen in de bak liggen zodat ze wat minder schrokt. Gras tja, kan ik niet veel aan doen, buiten ze op een korte gegraasde weide zetten.
Hopelijk vind je een oplossing voor je jaarling!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:41

Titsia schreef:
Mijn paard heeft hier ook veel last van. Bij haar is het een soort verlamming van een van de stembanden, de ene sluit iets minder snel als de andere, ligt ook zo een soort lelletje voor (zoals wij vanachter in onze keel hebben, geen idee meer hoe het net noemt :o) en normaal ligt dat plat, bij haar ligt dat in een soort krul, boogje erin dus. Daarom komt er dus regelmatig voer in de luchtpijp. Bij de endoscopie zag je ook duidelijk kleine stukjes gras in de luchtpijp. Kon dit laten opereren maar omdat ze nog nooit last had gehad van een longontsteking kon ik het nog even aankijken. Ik maak nu gewoon haar hooi goed nat, alles goed uitschudden, op haar eten doet ze het nog niet, maar moest ze dit doen is me aangeraden om dan olie over het voer te doen. Heb ook een liksteen in de bak liggen zodat ze wat minder schrokt. Gras tja, kan ik niet veel aan doen, buiten ze op een korte gegraasde weide zetten.
Hopelijk vind je een oplossing voor je jaarling!

Bedoel je cornage?

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:47

Dacht niet dat het een met het ander te maken heeft?
Maar neen mijn paard heeft geen cornage :n ze maakt geen geluid met het rijden of niets. Het lijkt er idd wel op en het kan zijn dat als ze ooit echt zwaar in de sport wordt gebruikt ze wel wat geluid kan gaan maken, maar werd me duidelijk gezegd dat het hier niet om cornage ging.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:48

Mijn eerste paard was er ook gevoelig voor. De laatste jaren van haar leven heb ik haar het krachtvoer uitsluitend nog vloeibaar gegeven. En verder maakte ik als ze 's nachts weer voor het eerst op stal ging het hooi een paar dagen nat.
Het probleem was ooit begonnen met schrokken en niet drinken, en hierdoor was littekenweefsel ontstaan waardoor ze er gevoelig voor bleef.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:52

Ik heb een pony'tje gehad die 1 x slokdarmverstopping heeft gehad. Dit kwam van te gulzig brok eten.
Omdat het alleen om brok ging is besloten eerst alleen een spierverslapper te geven (mijn arts is niet snel van het doorduwen ivm kans op beschadiging).
Als het te lang zou duren zou de DA gaan spoelen, maar dat was gelukkig niet nodig want een 1 uurtje later stond hij er alweer vrolijk bij. Wel mocht hij een week geen brok hebben.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:54

Wij hebben een paard op stal dat inmiddels ook al een stuk of 4 keer slokdarmverstopping heeft gehad.
eerste keer met een hapje kuil, en de andere keren met het bix. Elke keer wel weer weg te wrijven. Ben me dood geschrokken toen ik er een keer bij was..
Nu krijgt hij zijn brokken nat, en dit gaat goed..
Overigens zijn ze na de 4e keer met hem naar de kliniek geweest, ook omdat hij van de winter rare bloedwaarden had. Maar hier hebben ze niets gevonden (en de bloedwaarden waren ook weer ok). Het enige dat ze konden aanraden was het voer nat maken..

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:58

Titsia: duidelijk hoor, maar het leek erwel een beetje op vandaar mijn vraag.
Sientje en Brainless: ik heb idd ook gehoord dat het te gulzig eten een slokdarmverstopping kan veroorzaken. Denk maar eens als je zelf een keer verkeerd slikt, dat kan heel erg pijn doen. Dan verkrampt de slokdarm daarna en kunnen er littekens ontstaan.

kimenragna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 13:59

de dierenarts zei het inderdaad ook tegen mij van de gulzig eten...alleen dit kan het nu niet meer zijn want het is niet meer verstopt en hij heeft vanaf zaterdag avond niks meer mogen eten alleen water mogen drinken!...