oorzaak hangend rooster?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

visitor1

oorzaak hangend rooster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 21:19

het paard (leeroy) van mijn vriend heeft al een jaar ongv. een hangend rooster, wij vragen ons af wat de oorzaak is van het hangend rooster?
We willen het graag oplossen om problemen te voorkomen, en omdat het misschien toch voor Leeroy ook wel vervelend is. (hij eet verder wel gewoon goed).
Leeroy is onlangs naar de tandarts geweest, zij zei ook dat hij klaar is met wisselen. Dus daar ligt het waarschijnlijk niet aan.
Verder rijden we hem met een dubbelgebroken trensje, en het lijkt niet dat hij last heeft van het bit, al kwijlt ie wel.

Wie o wie weet een oplossing?
alvast bedankt..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 07:06

als het zeker weten niet van het wisselen komt kan er wat anders aan de hand zijn.
dan zou ik een veearts laten kijken.
kan tandvleesontsteking zijn,een infectie,.of vitaminetekort.
vroeger gaven wij de paardden dan altijd een extra vitaminekuurtje en dan trok het weer weg

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:31

Het eerste stukje van het gehemelte ligt lager dan de snijtanden. De oorzaak is dat het jonge paard nog relatief korte kronen heeft.
De snijtanden bij een jong paard zijn gewoon kort en daardoor valt het rooster meer op. Op zich geen probleem mits het vlees niet tussen de snijtanden komt.
Irritatie van de mond kan het gehemelte doen zwellen, maar dan zwelt niet alleen het rooster op en heeft het een duidelijk andere kleur dan het gebruikelijke roze.
Een hangend rooster als ziekte bestaat gewoon niet.

Bjornborg1

Re: oorzaak hangend rooster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:30

gewoon een keer veearts naar laten kijken

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 14:13

Ik begrijp dat de veearts vast wel een oplossing heeft, maar daarvoor start ik hier geen topic. Ik vroeg me af of er misschien mensen zijn die er een idee over hebben.

@Albert, Een jong paard heeft juist lange kronen(de kronen zijn de delen van de snijtanden die afslijten), maar melktanden zijn korter dan volwassen snijtanden. Ik denk dat je dat bedoelt. Maar aangezien Leeroy al zijn snijtanden al gewisseld heeft kan wat jij zegt niet de oorzaak zijn.

Dat van de vitaminestoot gaan we zeker even proberen! Ik vraag me alleen af welke vitamine hij tekort zou hebben. Misschien dat we het anders met voer kunnen aanpassen (als hij er last van blijft houden op de langere termijn.)
Ik ga zeker even een keertje aan een dierenarts vragen wat hij er over denkt.. (ben net begonnen met Diergeneeskundeopleiding dus ik kom er genoeg tegen ;))

Bedankt voor jullie reacties..

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:43

Ik studeer ook diergeneeskunde en heb 't even voor je opgezocht.
Bij paarden zwelt bij het wisselen het slijmvlies van het rostrale deel van het gehemelte sterk op. Dit kan zo sterk gezwollen zijn dat het slijmvlies uitsteekt tot voorbij 't niveau van de snijtanden, dit heet hangend rooster. Deze zwelling kan wel enkele weken blijven bestaan en de dieren hebben dan ook pijn bij het eten en kunnen hierdoor vermageren (slobber geven).

Maar aangezien jouw paard al een jaar geleden gewisseld heeft, lijkt me niet dat dit nog steeds daar aan ligt. Heb je ook 't idee dat er wondjes ofzo op zijn gehemelte/tandvlees zitten?

monique29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:19

mijn merrie heeft ook een hangend rooster.
ik heb van alles geprobeert,vitamine heeft eventjes geholpen.
ze heeft er geen pijn aan ik mag het gewoon indrukken.
wel ben ik bitloos gaan rijden maar dat is meer voor het idee dat er geen bit in prikt.
ze is inmiddels al 15 jaar en zolang heeft ze het ook.
volgens mijn da kwam het ook wel voor bij 1 op de zoveel paarden,zonder dat daar een reden voor is.

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 17:49

volgens mij heeft hij geen wondjes in op zijn tandvlees of gehemelte,maar ik ga het voor de zekerheid even controleren.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:02

Ik mag toch hopen dat Albert als gebitsverzorger weet wat een hangend rooster is....
Waarom heb je je eigen tandarts niet gevraagd wat de oorzaak en nog belangrijker de oplossing is?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:54

Jammer hoor, Marion, zo'n zure post.
Mag ik je er aan herinneren dat in een niet zo ver verleden paarden ernstig mishandelt werden om dit relatief onschuldige ongemak te verhelpen. Daarom kan er niet genoeg op worden gewezen dat dit bijna altijd van voorbijgaande aard is en op zich geen ziekte.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:22

@Albert, ik bedoelde het juist positief naar jou toe. Het is je vak, dat dan jouw advies en conclusie in twijfel wordt getrokken wordt vind ik raar.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:21

mijn pony had het altijd als ze slecht in haar vel zat, verminderde weerstand dus.
Vitamine kuurtje (met name Vit. E.) en het ging weer weg

hippiater

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:45

Albert schreef:
Het eerste stukje van het gehemelte ligt lager dan de snijtanden. De oorzaak is dat het jonge paard nog relatief korte kronen heeft.
De snijtanden bij een jong paard zijn gewoon kort en daardoor valt het rooster meer op. Op zich geen probleem mits het vlees niet tussen de snijtanden komt.
Irritatie van de mond kan het gehemelte doen zwellen, maar dan zwelt niet alleen het rooster op en heeft het een duidelijk andere kleur dan het gebruikelijke roze.
Een hangend rooster als ziekte bestaat gewoon niet.

Inderdaad dit is het juiste antwoord alleen misschien staat het er wat onduidelijk omdat sommige mensen ´kronen´ te absoluut nemen. Met de ´kroon´ wordt hier bedoeld het deel dat boven het tandvlees uitsteekt en dit is bij jonge dieren, die reeds naar volwassen tanden gewisseld hebben, relatief kort boven het tandvlees/verhemelte - kan ook van dier tot dier verschillen. Vooral bij koudbloeden kan de verhouding tussen ´kroon´ en ´rooster´ uit proportie zijn. Niets aan de hand en zeker niet branden, zout smeren, blisteren of welke barbarij er ook in het verleden ter behandeling werd toegepast.

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 17:25

@ albert en marion

Ik heb albert zijn post inderdaad verkeerd begrepen, het verhaal van de kronen heb ik anders opgevat dan albert in zijn post bedoelde.
Verder snap ik dat een hangend rooster een tijdelijk iets is. Maar goed als ik het voor ons paard kan verhelpen met iets simpels, dan zou ik het ongemak (voor zover het voor hem ene ongemak is) weg willen halen bij hem.

Toen hij bij de tandarts kwam hebben we er gewoon niet aan gedacht om het te vragen, wij dachten ook dat het waarschijnlijk na dat tandarts bezoek wel weg zou trekken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:29

Een hangend rooster bestaat niet, of sterker nog alle paarden hebben het. Pas als het geirriteerd raakt door het bit valt het mensen op. Een enkel gebroken trens stoort behoorlijk in de mond en bewerkt het verhemelte nogal op een nare manier.

De enige manier om dit op te lossen is zorgen dat het verhemelte niet meer bewerkt wordt. Dat houdt in: rijden met een ongebroken trens, of liever nog: bitloos.

Er is geen enkele noodzaak meer om met bit te rijden, aangezien in het voorjaar hoogstwaarschijnlijk óók de dressuurwedstrijden bitloos gereden mogen gaan worden.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 23:39

Een hangend rooster als ziekte bestaat niet. Het fenomeen wèl.
Het bit ligt te ver naar achter om een hangend rooster te kunnen veroorzaken.
Een foute legering; bijvoorbeeld mèt nikkel kan wel een bron van irritatie zijn. De allergische reactie hierop kan zwelling veroorzaken in de gehele mond.
Een enkel gebroken trens prikt zelden of nooit in het gehemelte; dit is echt een fabel.
Het klopt dat een ongebroken trens zachter inwerkt dan een enkel of dubbel gebroken trens.
Bitloos rijden is nooit de oplossing voor gebits- of mondproblemen. Dat is symptoombestrijding.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 23:53

Albert schreef:
Bitloos rijden is nooit de oplossing voor gebits- of mondproblemen. Dat is symptoombestrijding.

Het maakt het echter een stuk aangenamer...

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 01:50

@Albert: bitloos rijden kan wel een oplossing zijn voor mondproblemen, zoals bijvoorbeeld een beschadigde tong, of wondjes op de tong of lagen.

wel is periodieke gebitsbehandeling ook bij bitloos gereden paarden noodzakelijk. met bitloze optomingen kunnen namelijk de wangslijmvliezen tegen de kiezen gedrukt worden. wanneer die scherpe punten hebben is dat alles andere als angenaam voor het paard. bitloos is niet altijd pijnloos.

en wat het hangende rooster betreft ben ik het helemaal met je eens.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:34

Arabesk schreef:
Een hangend rooster bestaat niet, of sterker nog alle paarden hebben het. Pas als het geirriteerd raakt door het bit valt het mensen op. Een enkel gebroken trens stoort behoorlijk in de mond en bewerkt het verhemelte nogal op een nare manier.

De enige manier om dit op te lossen is zorgen dat het verhemelte niet meer bewerkt wordt. Dat houdt in: rijden met een ongebroken trens, of liever nog: bitloos.

Er is geen enkele noodzaak meer om met bit te rijden, aangezien in het voorjaar hoogstwaarschijnlijk óók de dressuurwedstrijden bitloos gereden mogen gaan worden.

Als in jou optiek een hangend rooster veroorzaakt wordt door een enkel gebroken trens, hoe verklaar je dan dat die van mij het had? Had nooit een enkel gebroken trens in hoor (wel een rechte liverpool)