Opgezette kaken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Opgezette kaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:49

Ik sta voor een raadsel!

Mijn paard heeft nu al voor de 3e keer opgezette kaken, echt achter bij dat harde gedeelte, net voor waar de klieren zitten, dus die zijn het zowiezo al niet.

1e keer is een maand of 3 geleden, was het echt heel dik.... Schrok me een ongeluk. Dagje afgewacht en toen was het weg.

Toen een hele tijd niets, tot 2 weken geleden! Weer opgezet, wel een heel stuk minder maar toch. Volgende dag weer weg.

Nu, 4 dagen geleden, weer een beetje opgezet, dag erna wat erger, gisteren weer wat minder en vandaag bijjjjjna weg....

Heb er natuurlijk al een VA bijgehad, die zei iets over vocht, omdat ze in de wei staat met kop naar beneden, en dan kan dat erna niet snel genoeg terugstromen, maar ik vind dat niet heel logisch :o
Dan zou ze het iedere dag moeten hebben.

Tot vandaag had geen enkel ander paard op stal het, nu 1 iemand gehoord met ook een merrie (je weet het niet, misschien speelt dat wel mee :+) die het vandaag had...

Ik snap er echt helemaal niets van!

Kan iemand mij van dit raadsel afhelpen???

daantjuhhh

Re: Opgezette kaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:50

Ja vooral als het gras kort is kunnen de zakken vullen.
Dat klopt wel hoor.
Heb ik ook vaker gehoord.
Ziet er best vreemd uit.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 00:28

Hier hetzelfde, heeft met kort gras te maken!

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 08:50

Furia heeft het in het voorjaar en najaar. Bij mij is gezegd dat het een allergische reactie is door de DA (maar testen zijn lastig daarvoor).
Niks om je zorgen over te maken in de meeste gevallen ;)
Als het een beetje is vind ik het niet erg, maar heb ze wel eens zoo opgezwollen gehad dat ik er echt heel erg van schrok (nog net geen halve voetbal zeg maar).

Edit: Ooh, en Furia is dus een ruin ;)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 09:40

Het is nieuws voor mij, maar het zou zo maar kunnen! Nooit gezien dat dat kon. Hopelijk is het dat, dat lijkt me namelijk erg onschuldig.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 09:57

Elin heeft daar ook een hele tijd last van gehad, maar is niks ernstigs. Ze hebben alleen moeite met afbuigen als ze een korte nek hebben, maar daar zal Zelitta geen problemen mee hebben.
Komt vooral door kort gras ja, vorig jaar stond Elin op heel kort gras en had ze er erg veel last van. Dit jaar heeft ze alleen op normaal tot lang gras gestaan en zie je er níks van!
Dat ze er niet elke dag last van heeft zou kunnen zijn omdat ze een paar uur voordat je haar ziet weinig heeft gegeten.
Elin had het het ergst toen ze net van het gras af kwam, terwijl na een dagje stal was het bijna weg :=

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:05

Hoe oud is Zelitta, Jolijn?
Als ze aan het wisselen is zie je ook nog wel eens bobbels.
Dat van het korte gras klinkt ook aannemelijk.
In kort gras zit nl veel meer fructaan dan in lang gras.
Als zij daar gevoelig voor is dan kan dit zich ook zo uiten idd.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:43

zijn idd luchtzakken door het grazen van kort gras.
er zijn al een aantal topics hierover, misschien vindt je meer info daar

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:57

Er zijn hier al meerdere topics over.
Het komt inderdaad door het korte gras. Ze moeten meer moeite doen voor minder gras. Dus langer grazen, meer kauwen. Daarom krijgen ze dat vocht achter de kaken. Vocht zak altijd naar beneden en als ze met hun hoofd naar beneden staan (en zo staat een paard de hele dag in de wei en vaak ook op stal) blijft het daar een beetje hangen.
Niks ergs dus bij ons hebben bijna alle paarden het in het najaar.

Het zal straks wegzakken langs de wangen.

Succes met je hamsterpaard!

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:29

BailyKarlos schreef:
Er zijn hier al meerdere topics over.
Het komt inderdaad door het korte gras. Ze moeten meer moeite doen voor minder gras. Dus langer grazen, meer kauwen. Daarom krijgen ze dat vocht achter de kaken. Vocht zak altijd naar beneden en als ze met hun hoofd naar beneden staan (en zo staat een paard de hele dag in de wei en vaak ook op stal) blijft het daar een beetje hangen.
Niks ergs dus bij ons hebben bijna alle paarden het in het najaar.

Het zal straks wegzakken langs de wangen.

Succes met je hamsterpaard!

_O-

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:45

Xantha heeft het elk jaar, al vanaf veulen.
Komt idd door kort gras!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:51

Frío heeft ook die zwellingen/bulten in deze periode door het korte gras. Eerste keer schrok ik, oorspeekselklieren kunnen n.l. ook opzetten als een ruiter met nogal veel druk rijdt. Vroeg mij dus ook meteen af wat ik de dag ervoor met rijden had gedaan ;)
Last heeft hij er niet van, hij heeft er deze periode van het jaar dus altijd wat 'last' van.

sannepakito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:54

Mijn Pakito heeft t ook vaak. Staat elke dag in de wei, maar heeft t ook niet altijd.
Als ik dan ga rijden, is het daarna wel weer weg. Schrik me ook elke keer weer een hoedje, maar.. t trekt toch ook wel weer weg gelukkig

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 09:48

Moniek heeft dit ook wel eens gehad, al heb ik het nu al een tijd niet meer gezien! Toen wist ook niemand wat het was, maar ze had er verder idd helemaal geen last van. Vond het wel een raar gezicht als je erop zit, van die bolle dingen naast dr hoofd :D