Behandeling van sarcoiden

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Kendra

Behandeling van sarcoiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-03 13:38

Hoewel ik via de zoekfunctie wel iets heb kunnen vinden, toch de vraag wie van jullie ervaring heeft met de behandeling van sarcoiden. Mijn 4-jarige ruin heeft er een onder z'n oor (ongeveer 2 cm doorsnee) en er verschijnt nu een tweede voor z'n boeg. Ik ga over twee weken naar de dierenkliniek waar ze gaan proberen het gezwel via vriesbranden te verwijderen. Als dat niet werkt, of zals ze weer terugkomen, moet ik door naar Utrecht voor een soort chemokuur.
Wie heeft ervaring met deze of andere behandelingsmethoden?

irma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 19:44

Jewel, mijn paard, had voor ongeveer 1 1/2 jaar geleden sarcoides op haar flank, singel en borst. Op haar borst had ze een wrat. Mijn attente
DA, attendeerde mij erop dat alleen jonge paarden wratten hadden en als het bij wat oudere paarden voorkwamen dat het meestal wat anders is. Hij heeft een punctie gedaan en laten onderzoeken, toen bleek dat het sarcoides waren.
Ik ben met Jewel naar Faculteit Utrecht gegaan en Dr. Klein heeft haar behandelt met BCG-injecties. Ze moest 4x keer per ong. drie weken geinjecteerd worden op al die plaatsen met sarcoides. Na ongeveer de tweede keer viel de wrat er spontaan af en na ongeveer de derde keer werden de sarcoides al zichtbaar minder. Al gedurende een hele lange tijd heeft zij geen sarcoides meer.
Ik ben erg tevreden over deze behandeling.

irma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 19:46

Nog even: BCG-injecties wordt ook gebruikt bij mensen als er tuberculose heerst. Het schijnt weerstandverhogend te zijn.

Tessya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 20:22

mijn paard heeft er ook 3. ik heb stage gelopen bij veterinair centrum someren, en zij adviseerden mij om er niks aan te laten doen, omdat ze meestal goedaardig zijn. Als ze ze weghalen en ze laten een miniscuul stukje zitten, worden ze erg kwaadaardig.
Zo heb ik daar een Haflinger gezien die ze hebben geeuthanaseerd, omdat ie helemaal onder zat....

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie