geven jullie je paarden ook kruiden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 14:43

Ik betrap me er zelf op af en toe weer 'in de kruiden' te gaan. Het heeft echter meer met een 'gevoel' te maken, dan dat ik nu echt kan zeggen: "Dat is het probleem van dat paard en daarom gebruik ik die kruiden."
Als ik dan de rekening weer zie van al dat spul, zit ik me zelf weer af te vragen waar ik nu toch mee bezig ben...

Ik voer wel wat lijnzaad(olie), maar dat vind ik toch wat anders dan al die kruidenmengsels, die ik dus vooral voer als ik zelf wat minder in m'n vel zit of opeens vind dat m'n paarden er niet zo goed uitzien (wat meestal toch wel meevalt).

Wat ik wel doe in deze tijd van het jaar is berkentakken in de wei gooien, dat is goed voor hun tanden en het is pure pret, ze vermaken zich er een hele tijd mee.

Verder heb ik een paard met staart- en maneneczeem, als er (weer) een kruid is dat schijnt te helpen probeer ik het direct. Je weet maar nooit!! (tot nu toe nog geen succes helaas)

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 14:46

ha dat had ik nog nooit eerder gehoord waar zijn berketakken dan goed voor?

ik geef mijn merrie op dit moment beetje havermengsel(zwarte haver,gewone haver en nog wat anders)
zonnebloem olie om het verharen wat te helpen en zand uit de darmen te spoelen.

en als ze heeel leif is geweest krijgt ze een kruidensnoepje of bananensnoepje

ook krijgt ze elke dat voerwortels een stuk of 10 goed voor de bevalling is mij vrteld ikwacht dus nog steeds ophet veulen

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 13:55

sorayalover schreef:
ha dat had ik nog nooit eerder gehoord waar zijn berketakken dan goed voor?


Goed voor de tanden en pure pret. Ze slepen de takken door de wei, maken elkaar er mee aan het schrikken, eten het blad en de kleine takjes en schillen vervolgens de dikste takken volledig kaal. Vooral voor jonge paarden die aan het wisselen zijn is het erg lekker dat ze echt ergens in kunnen bijten.
Het schijnt trouwens ook verder nog ergens goed voor te zijn hoor, maar dat weet ik eigenlijk niet meer zo.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 14:01

ow mm eens kijken of mn vder die ergens weg kan halen

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 17:03

Eleonoor schreef:
easy going als er reden is voor problemen met het bewegingsstelsel. .


easy going is niet voor het bewegingsstelsel, maar voor het wegnemen van stress in bv. stresssituaties bij de paardjes.
ze worden er wat rustiger van.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 23:54

Hoi,

Bij de paardendrogist kun je gratis advies krijgen evt. in overleg met een d.a. zo kun je vertellen wat jij je paard extra wilt geven of wat hij evt, extra kan gebruiken.
Als je paard gechipt is laat je dan geen zwavel aansmeren dit mogen gechipte paarden niet hebben,

Wij geven onze paarden lijnzaad (gekookte omdat dit gezonder is dan de olie, de olie is wel handiger).
Knoflook, ook weer van de groenteboer, omdat deze beter van kwaliteit is, maar de kant en klare is wel makkelijker.

Verder hebben we in de wei een grote kruidenlikemmer staan, voor de nodige vit. en min.

Bedenk wel dat er ook homeopatische middelen zijn die wel degelijk schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid van je paard, (als hij ze niet nodig heeft).
"Baadt het niet dan schaadt het niet" geld soms niet voor de homeopatie.

veel suc6, gr. cissie

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 10:20

cissie schreef:
Hoi,

Bij de paardendrogist kun je gratis advies krijgen evt. in overleg met een d.a. zo kun je vertellen wat jij je paard extra wilt geven of wat hij evt, extra kan gebruiken.
Als je paard gechipt is laat je dan geen zwavel aansmeren dit mogen gechipte paarden niet hebben,



Paardendrogist is natuurlijk wel gewoon een winkel/bedrijf, die moeten gewoon geld verdienen en zullen dus altijd wel iets voor je paard hebben. Ik vind de mensen daar verder erg aardig en ze zijn ook zeker deskundig, maar je moet dit natuurlijk wel in je achterhoofd houden.

Wat ik trouwens veel interessanter vind is de opmerking over zwavel....schrok toch wel een beetje, dus: vertel, waarom mogen gechipte paarden dit niet hebben (volgens mij heb ik er een met chip wel eens een tijdje msm (of zo, daar zit ook zwavel in) gegeven).

VeraM

Berichten: 561
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 11:38

Rihjoka krijgt knoflook, mineralen mix, lijnzaadolie en bij stresssituaties Nervo. Sinds ik deze dingen bijvoer is haar algehele conditie echt een hele boel verbeterd. Ze zit beter in haar vel.