Maaien???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Olga17
Berichten: 14
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: in een heel klein plaatsje in Friesland!!!!

Maaien???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-03 19:39

Hoe zit het nou? Is maaien aangeboren of kan het ook komen door verkeerd bekappen of door beide? Heeft het ook ernstige gevolgen? Mijn paardje maait namelijk heel erg en ik vraag me af of het gevolgen heeft.


mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 19:42

als hij er gewoon mee loopt en er geen last van heeft is er niks aan het handje. Ik heb een fjord en die maait al zolang ik haar ken. hebben fjorden vaker last van. ze maait van binnen naar buiten en heeft nergens last van.

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 19:42

Sorry, maar wat bedoel je precies met maaien? Met een voorbeen slaan?
Of misschien wat ik strijken noem: tijdens het lopen het andere been aantikken op/rond de kogel.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 09:19

Met maaien word bedoelt dat het paard met het voorbeen uitslaat met lopen draven en galopperen. Volgens mij is het aangeboren en kan het ietsie verbeterd worden door de hoefsmid.

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 11:35

Paarden waarvande voorvoeten naar binnen staan, dus troonredend, maaien vaak. Dat is geloof ik een bijkomstigheid van die stand. Dus de hoefsmid kan daar helpen, maar zoals bij elke stand ga er niet téveel aan klooien anders krijg je dat je ze té erg corrigeert en het juist weer verkeerd uitpakt.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 16:01

Als een paard maait, beweegt een deel van het been zich niet in een rechte lijn naar voren, maar komt met een soort 'zwaai' naar buiten of binnen naar voren toe.

Alle afwijkingen van de ideale stand, zullen extra slijtage van de gewrichten tot gevolg hebben.

Voor een dressuurpaard zie je het niet graag (het ziet er ook lelijk uit als je recht op de jury afrijdt!) , voor een recreatiepaard zal het niet zo'n ramp zijn. Het ligt er een beetje aan hoe erg ze het doen en waar je het paard voor gebruikt.

Olga17
Berichten: 14
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: in een heel klein plaatsje in Friesland!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-03 16:44

mijn paardje maait behoorlijk en het lijkt erger te worden. Mijn hoefsmid wil er niks van weten en zegt dat er nik aan de hand is. Ik heb nu een afspraak gemaakt met een andere hoefsmid en die komt 3 juni kijken dus we zullen wel zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 17:51

mijn paard maait heel erg met allebei haar voorbenen. Dit komt omdat ze een hele erge toontredende stand heeft. Helaas is hier met beslag niks meer aan te doen, omdat ze er al te oud voor is.

Om iets aan de stand te kunnen veranderen moet je paard nog heel jong zijn, zodat de gewrichten nog niet uitgegroeid zijn. Anders verknoei je je hele paard, met kreupelheid of zelfs niet meer kunnen lopen als gevolg. Het liefst voordat ze 3 of 4 jaar oud zijn, maar eigenlijk is het het beste om er als veulen al iets aan te doen.

Het maaien kan ook komen doordat de schouders van je paard iets te veel naar binnen staan, terwijl de benen wel recht zijn. Hier is helaas niks aan te veranderen, hoogstens wat rekoefeningen doen.

Ik ben met mijn paard al bij een hoop verschillende hoefsmeden geweest, zelfs bij een hoefsmid die jaren op de faculteit in utrecht heeft gewerkt, maar iedereen vertelde me hetzelfde.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cinniz123, GrapeshotBot, janneke584, MariskaFally, Pierus en 31 bezoekers