alles is te genezen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

alles is te genezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 19:52

Sorry, moet toch ff iets kwijt :o
Ik lees veel over mensen met paarden die iets ernstigs mankeert en ik heb het zelf ook moeten meemaken. Momenteel helaas voor de tweede keer in korte tijd.
Uiteraard lees ik ook veel topics van andere mensen met soortgelijke ellende en altijd opnieuw kom ik mensen tegen die vertellen dat er best iets aan te doen is als je: die en die trainer vraagt; die en die therapeut inschakelt; die en die manier van rijden/trainen gebruikt; dat of dat voedingssuppl. gebruikt... enz enz.
Zelfs bij mensen die het leed van zich afschrijven omdat ze hun paard hebben moeten laten inslapen, krijgen dit soort opmerkingen vaak voor hun kiezen: Heel jammer en ik leef met je mee, maar als je dat en dat had gedaan dan.......
De meeste onder ons met paarden met ernstige problemen hebben al alle mogelijke onderzoeken gehad, alles al geprobeerd en er vaak al jaren tijd, energie en geld in gestoken.
Maar niet alles is te genezen.
Helaas niet.
Soms is het gewoon op. Dat werkt niets meer.
Als dat niet zo was, zouden er nooit meer paarden hoeven worden ingeslapen vanwege artrose, tumors of wat dan ook. Dan zouden geen mensen meer aan rolstoelen zijn gekluisterd of aan bed en dan zouden geen honden meer de laatste rit naar de da maken omdat ze niet meer kunnen opstaan.
Niet alles is te genezen.
Besef dat en respecteer dat.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:28

Hier ben ik het helemaal mee eens. Was het maar zo dat alles te genezen is,zou heerlijk zijn.
Mijn merrie heb ik vorig jaar in moeten laten slapen nadat ze op het land haar been gebroken had. Het was een gecompliceerde breuk in het pijpbeen, alles hing los zeg maar.Ze is direct op het weiland ingeslapen.
Als je weet hoeveel mensen me gevraagd hebben waarom ik niet met haar naar een kliniek gegaan ben, want was er nou echt niets aan te doen? Konden er nou geen schroeven in gezet worden?
Een vriendin van een kennis van een nichtje bla bla bla had een paard die er wel van genezen was en nu weer vrolijk in de wei rond liep. Er was zelfs iemand die vroeg waarom ik geen prothese had willen proberen want er waren paarden die hier mee rond liepen |o . Ik heb de enige goede keuze voor mijn paard gemaakt maar als je weet hoeveel pijn het doet als mensen suggereren dat je haar niet alle kans op herstel gegeven hebt. Idd. denk na voordat je je mening rond bazuind.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:35

Ts wat een goed topic! Je hebt ook helemaal gelijk. Het leven is niet altijd maakbaar en waar een wil is niet niet altijd een wet.

Soms moet je loslaten.

AnnemiekvM

Re: alles is te genezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:39

Helaas is er niet altijd wat te doen. Jammer dat er dan mensen zijn die hun eigen belangen voor de belangen van hun paard zetten.

Nicam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:00

Helaas is niet alles te genezen. Of je nu dierenarts bent of in het alternatieve circuit, niemand kan toveren. Jammer dat er inderdaad (soms) gereageerd wordt van "had je niet dit of had je niet dat kunnen doen"? Iedereen doet wat hij kan en dat wordt niet altijd gezien of gerealiseerd. Erg goed topic, waar je ogen worden geopend.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:04

Wijze woorden liljebo, hele wijze woorden.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:05

AnnemiekvM schreef:
Helaas is er niet altijd wat te doen. Jammer dat er dan mensen zijn die hun eigen belangen voor de belangen van hun paard zetten.

Je slaat de spijker op z'n kop Annemiek.

En idd als toveren mogelijk zou zijn zouden er geen paarden meer moeten sterven, maar helaas is dat een sprookje.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:07

Aukelizzy schreef:
Hier ben ik het helemaal mee eens. Was het maar zo dat alles te genezen is,zou heerlijk zijn.
Mijn merrie heb ik vorig jaar in moeten laten slapen nadat ze op het land haar been gebroken had. Het was een gecompliceerde breuk in het pijpbeen, alles hing los zeg maar.Ze is direct op het weiland ingeslapen.
Als je weet hoeveel mensen me gevraagd hebben waarom ik niet met haar naar een kliniek gegaan ben, want was er nou echt niets aan te doen? Konden er nou geen schroeven in gezet worden?
Een vriendin van een kennis van een nichtje bla bla bla had een paard die er wel van genezen was en nu weer vrolijk in de wei rond liep. Er was zelfs iemand die vroeg waarom ik geen prothese had willen proberen want er waren paarden die hier mee rond liepen |o . Ik heb de enige goede keuze voor mijn paard gemaakt maar als je weet hoeveel pijn het doet als mensen suggereren dat je haar niet alle kans op herstel gegeven hebt. Idd. denk na voordat je je mening rond bazuind.

Hier precies hetzelfde, mijn pony had een open beenbreuk en er was echt niks meer aan te doen. De breuk zat te kort op het gewricht, platen en schroeven konden nergens vast gemaakt worden. Dus met veel pijn in mijn hart haar en haar veulen (ze was 5 maanden drachtig) af moeten laten maken.
Ongeveer 1 week erna kwam ik iemand tegen die het belachelijk vond dat ik de pony niet naar een kliniek had gebracht, en haar "zomaar" af had laten maken. Want ik werd ook niet afgemaakt als ik wat brak! Wat moet je daar nog opzeggen dan? (was de moeder van een vriendin)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:10

Dat klopt idd, maar meestal willen veel mensen hiermee helpen.
Ik vind het vervelender als mensen gaan zeggen dat je het moet proberen wat zij zeggen.
Je moet ook nog steeds achter de behandeling staan.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:17

Niet alles is te genezen.. en niet altijd is de weg naar genezing het einddoel waard. De leidraad in keuzes moet "Kwaliteit van leven" zijn, niet het plaatselijke kruidenvrouwtje of successtory's zonder bewijs.

TS: sterkte..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 11:35

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. Ik weet uit ervaring dat opmerkingen die suggereren dat je paard beter kan worden als je maar.....*vul maar in* erg pijnlijk kunnen zijn. En bepaald niet alleen voor mij, maar ik lees heel vaak hoe andere mensen hun hart storten over hun verdriet bij het verlies van een paard en dan dit soort opmerkingen voor hun voeten krijgen.
Dat voelt een beetje als het nageven van een trap en dat vind ik op zijn zachts gezegd niet kloppen.
Ik denk dat de meeste mensen hier verschrikkelijk veel voor hun paard overhebben. Meer dan menigeen die je op dit forum niet zult zien en die het allemaal niet kan schelen.
Ik vind dat de zware beslissing om een grens te trekken dan gerespekteerd moet worden.

Maar daarin ben ik dus gelukkig niet de enige....
Inderdaad... kwaliteit van het leven, moet bepalend zijn.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:16

Ik ben het hier ook mee eens.
Ik ben zelf inderdaad ook iemand die echt alles wil proberen, maar het moet wel haalbaar zijn (financieel) en het moet voor het paard ook dragelijk blijven.
Want zeg nou eerlijk, wil je dat je paard onnodig lijd omdat jij geen afscheid kunt nemen?
Dat lijkt mij niet echt een eerlijke optie om daarvoor te kiezen, hoe moeilijk het ook is.

Ik ben zelf ook in afwachting van donderdag, mijn merrie loopt al 5 weken niet goed, er blijkt iets in haar hoef niet goed te zitten, ben bang voor HKO, en misschien zal ik die keuze ook moeten maken als er niks meer te doen is, vind dat je daarin altijd eerlijk moet blijven!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 10:13

Amen, helemaal mee eens..
Af en toe idd echt opmerkingen of je niet genoeg voor je paard hebt gedaan en em zomaar afschrijft.
Verschrikkelijk om op zo een manier nog eens flink op je hart getrapt te worden, helemaal als je het allermoeilijkste besluit hebt moeten nemen dat het beter is om afscheid te nemen......
Zit zelf nu ook in de situatie waarbij er qua behandelmogelijkheden niet veel smaken zijn....

En eerlijk heb ik meer respect voor iemand die voor zn paard durft te kiezen in plaats van voor zijn eigen gemis en een lijdend paard door laat kwakkelen....
Laatst bijgewerkt door Esther28 op 16-09-09 10:24, in het totaal 2 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 10:22

gina en esther... heel veel sterkte in die moeilijke situatie.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 10:24

Nadat ik mijn paard had in laten slapen, belde ik een kennis en vertelde wat er gebeurt was. Ik kreeg als eerste te horen " was er helemaal niets meer aan te doen". Na 10 maanden dokteren en je wallen op je enkels is dit niet het eerste wat je wilde horen.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 10:26

@Less: Inderdaad, hier precies hetzelfde! 1 maand geleden helaas mijn maatje in moeten laten slapen en het eerste wat ik van de meeste mensen hoorde was: Wat kon de Dierenarts nog voor hem doen? Nou, wat denk je als de DA zegt: Ik denk dat het gewoon ophoudt.... Of(ja, dit is ook een mooie): Wat wil je zelf dat ze eraan doen? Nou, wat denk je: hem fixen natuurlijk.... *zucht*

Heel goed topic dit!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 10:29

Inderdaad Somebody_, dit soort opmerkingen zit je niet te wachten.

Ik lees dat je de orun doet, deed je die opl. met dit paard?

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 10:32

Less schreef:
Inderdaad Somebody_, dit soort opmerkingen zit je niet te wachten.

Ik lees dat je de orun doet, deed je die opl. met dit paard?

Nee, ik heb de opleiding gedaan met de vos die te koop staat in mijn profiel. Helaas was tijdens mijn opleiding mijn paard(hij staat ook in m'n profiel) al onregelmatig en daarvoor (toen hij nog goed was) vond mijn cursusleider(die ik buiten de cursus om kende) hem iets te spooky voor de rest van de cursisten. :D

En nee, die opmerkingen zijn niet erg leuk. Ik heb een heel stel opmerkingen om m'n oren gehad, waarvan ik dacht: jongens, denk nou eens na! Ook de opmerking: Nou, hij had nog heel wat jaartjes gewoon op de wei kunnen lopen.(een 6 jarig paard, 20 jaar op de wei, met zomerexceem, onwijs jolig/werklustig/aandachttrekker en bij elke verkeerde pas 3 dagen pijn... Mwah, denk het niet!)

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 10:34

Heb in 2001 ook een merrie in moeten laten slapen. Ze was herhaaldelijk bevangen en kreupel. Niets hielp, speciaal dieet, aangepaste training, etc. etc. Ik ben er twee jaar mee aan het "dokteren" geweest inclusief naar Dhr. Muiswinkel in Emmeloord. Daar wisten ze ook niet wat het was. Op een gegeven moment had het een paard erbij gekost, ik heb haar toen een jaar op de weide gezet als laatste poging want soms "helpen ze zichzelf" ook wel eens. Helaas mocht het niet baten en heb ik er toen een einde aan laten maken. Voor die tijd hebben we er alles aan gedaan maar ik moet eerlijk zeggen dat we ( ik en de wetenschap) nog niet de kennis hadden die we nu hebben van bevangenheid. Nu weten we dat het een insulineresistentie kan zijn of een structureel tekort aan magnesium etc. Soms wenste ik wel dat we toen wisten wat we er nu van weten dan waren er nog andere opties geweest. Maar ja achteraf is iedereen wijs.......
Ik moet zeggen dat ik destijds geen commentaar op mijn beslissing heb gehad, men wist dat we alles geprobeerd hadden en ze zagen ook wel in dat het paard er niet gelukkiger van werd.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 10:35

Ik kan me voorstellen dat je dit zegt, Liljebo, maar toch werkt het in de paardenwereld zo.
als iemand iets op bokt zet, zeker met vragen over een ziekte, dan is het logisch dat allerlei mensen met meningen en ideeen komen. Mensen willen namelijk best graag helpen.
Daarbij zijn er mensen die het inderdaad heel zielig voor een paard vinden om hem in te slapen.

laat het varen en trek je eigen conclusies.... Alleen dan kan je er volledig achter staan.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 10:56

Somebody_ schreef:
En nee, die opmerkingen zijn niet erg leuk. Ik heb een heel stel opmerkingen om m'n oren gehad, waarvan ik dacht: jongens, denk nou eens na! Ook de opmerking: Nou, hij had nog heel wat jaartjes gewoon op de wei kunnen lopen.(een 6 jarig paard, 20 jaar op de wei, met zomerexceem, onwijs jolig/werklustig/aandachttrekker en bij elke verkeerde pas 3 dagen pijn... Mwah, denk het niet!)

die mensen zijn niet wijs en weten niet beter lekker laten banketstaaf miekkie!hopen dat je snel weer een leuk dier vind

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 12:57

liljebo schreef:
gina en esther... heel veel sterkte in die moeilijke situatie.

Dank je wel.

Weet je wat ik ook altijd verveldend vind:
ik heb een haflinger, en een week voordat ze niet goed liep is de DA geweest, omdat ze steeds niet goed liep, dan weer een tijdje wel, dus wilde weten wat het was.
Gelukkig niks ergs, althans hij kon niks vinden, buiten dat ze haar spieren helemaal vastzet en haar rug niet gebruikt.
Ik wa doorgestuurd naar Jarko Dun, waar ze echt weer super liep na de behandeling.
Heb oefeningen gekregen en was net een paar dagen aan het oefenen om haar ruim te laten lopen en zelf heel licht te worden, voor het gebruik van haar rug, toen ze echt stokkreupel liep.
dus de da gebelt, ze zakte echt door haar been heen, wilde echt niet lopen en hij kwam echt op stal met zo'n uitdrukking van , heb je haar weer met haar haflinger...
Gelukkig mankeerd ze dus wel iets, en heb ik hem niet voor niks laten komen, maar dat soort opmerkingen of gedragingen vind ik ook niet echt fijn.
Voor mij betekend ze echt super veel, en als ik ervoor kies om de da te laten komen omdat ik denk dat er iets is, kan niemand daarover oordelen, die dingen merk ik ook vaak, alsof je de da voor niks laat komen of zo..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:02

niet alles is te genezen...dat is zeker waar...
maar ik krijg toch weleens de kriebels van mensen die gewoon niets proberen,niets willen proberen,er veel te laat een dierenarts bijhalen....en dan roepen....ik heb alles geprobeert....daar kan ik slecht tegen.

Gelukkig is met meerendeel op Bokt niet zo bezig....

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:06

Geerke: De mensen die ik ken en weinig tot niets meer proberen, hebben vaak in het verleden al de ervaring gehad dat lang dokteren weinig tot niets helpt. Ik zou nu ook veel eerder stoppen dan voor de ervaringen die ik de afgelopen jaren heb gehad.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:18

mijn pony is in mei ingeslapen op de kliniek aan acute EMS

had ik het maar eerder geweten dan had er misschien wel iets aan te doen geweest.
pony was een harde tante en liet eigenlijk niets merken totdat het echt te laat was

de ongemakken die ze in de 5 jr dat ik haar had gehad heeft, waar volgens de DA geen verklaring voor was ,vielen wel op zijn plaats.

ik heb heel wat bij de DA gelopen met haar en elke keer ging het over,waardoor er niet verder gezocht is
en ik had er nog nooit van dichtbij mee te maken gehad anders waren we zeker gaan doorzoeken.

ze was dus ernstig Insuline Resistend en dat was te behelpen geweest,als het op tijd ontdekt was.

ik baal dus verschrikkelijk en had er alles voor over gehad om haar pijnvrij te kunnen houden.
als ik nu lees in het IR topic hoe daar de IR paarden weer opknappen word ik erg verdrietig.

mijn pony is ingeslapen omdat we er telaat bij waren. |(