bult onder keel (+foto), iemand een idee wat dit is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

bult onder keel (+foto), iemand een idee wat dit is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 14:14

Weet iemand wat dit voor bulten zijn? Mijn pony heeft regelmatig opgezette klieren zo lang als ik haar ken, ook op deze plaats heeft ze altijd een kleine verdikking gehad, maar nu lijkt sinds kort de bult aan de rechter kant wat groter te zijn. Het viel me vandaag eigenlijk voor het eerst op.
Ik kan de bult vastpakken, het lijkt een balletje te zijn dat je zo kunt pakken. Het doet geen pijn, ik mag er gewoon aan zitten.
Kan dit een opgezette klier zijn of een verdikte schildklier, of zitten die bij paarden niet op deze plaats?

Afbeelding

Misschien nog handig om er bij te vermelden; ze is 23 en heeft cushing & insulineresistentie. Haar weerstand is op het moment niet zo goed vanwege het slechte weer, dus als het klieren zijn kan ik dat wel plaatsen. Droes kan het niet zijn, ze heeft deze bulten wel al een tijd en is verder niet ziek, heeft geen verhoging. Het valt me alleen op dat hij (rechts) nu groter begint te worden.

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: bult onder keel (+foto), iemand een idee wat dit is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:15

Dat is volgens mij veel voorkomend.
Meestal door ouderdom :) Volgens mij niet kwaadaardig, maar ben geen arts hé!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 14:17

Ik hoop het! Ik heb even bij andere paarden gekeken, en die hadden het niet. Ook haar weidemaatje van 25 niet, maar dat is wel een heel ander type pony (hoger in het bloed staand).

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:18

Kan het ook geen oud littekenweefsel zijn van droes? Sommige paarden houden hier namelijk een bult aan over. Deze kan wat meer gaan opzetten met vochtig en warm weer maar ook bij meer eiwitten in het voer.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:19

Ik ga dit even volgen, mijn andere paard heeft het ook.
Er is een aantal keren naar gekeken door de DA, maar die weet het eigenlijk ook niet.
De ene keer is het dikker dan de andere keer.(Onne heeft hier geen last van. )
De gene die dit heeft is 13.
Heb ook wel eens gedacht dat het aan het weer lag.
Meine krijg het zelfde voer als Onne , dodson & horrel

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:22

Heel veel paarden hebben het, Het doet inderdaad geen zeer, en kan geen kwaad. Oude vriendin van mij haar paard heeft het ook :)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:31

Ik zou er toch even een DA bij laten komen. Het kunnen gewoon de klieren zijn, maar je schrijft dat je het vermoeden hebt dat rechts groter aan het worden is. Dat is toch wel wat zorgelijk. Een paard dat ik kende had daar een melanoom (kanker).

Als je de DA erbij laat komen, weet je in ieder geval wat het is. Scheelt ook weer wat kopzorgen, vooral omdat ze al een beetje een zorgenkindje is met cushing en IR. Succes en houd ons op de hoogte. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:33

Heb ik al een paar keer gezien ja...bij verschillende paarden.
Hoeft niet perse iets ernstigs te zijn :) Je kan dus inderdaad beter even de DA bellen voor de zekerheid.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:34

Of het nou zeer doet of niet inderdaad. Gewoon even bellen, liever 10 x te veel dan 1 x te weinig ? :)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:34

volgens mij komt het gewoon van het grazen, dus lang met het hoofd naar beneden lopen.
opgezette klieren, of vocht.
voor zover ik weet is het niet erg ofzo.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 14:42

dejavu schreef:
Het kunnen gewoon de klieren zijn, maar je schrijft dat je het vermoeden hebt dat rechts groter aan het worden is. Dat is toch wel wat zorgelijk. Een paard dat ik kende had daar een melanoom (kanker).

Dat is eigenlijk ook wat er meteen door me heen schoot, het zal toch geen tumor zijn.. Ik bel maandagochtend de veearts even, misschien mag ik haar de foto mailen en kan ze aan de hand daarvan zien of ze langs wil komen of niet.

Het is wel zo dat Evita nu voor het eerst in zulke extreme regen staat (met deken op, dat wel). Voorheen haalde ik haar altijd naar binnen met dit weer, maar we zijn verhuisd van stal in april en alle paarden blijven hier buiten tot het eind van het weideseizoen. Alleen op stal staan pikt ze niet, dat levert ook te veel stress op. Haar weerstand zal dus ook best wel een opdonder krijgen nu.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 17:17

VOlgens mij is het gewoon de schildklier. Dat is geen probleem, het ene paard heeft een grotere dan het andere!

Tallytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:28

als het er eerst niet zat en nu wel.. dan zou ik voor de zekerheid laten kijken ernaar
dat ie kan bewegen , zegt wel dat ie ingekapselt zit ( ik heb er ook in mn borst en zo werd het mij toen uitgelegd)

toch voor de zekerheid...... een da kost wat , maar dna weet je t zeker

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 14:24

Vaak kunnen het de klieren zijn maar de dierenarts moet dan uitsluitsel geven. Het kan echter ook door een jodiumtekosrt komen. Vroeger kwam het stro uit de duingebieden vandaan en dus vaak vol met jodium, tegenwoordig zit er steeds minder in. Je ziet dan ook bij oudere paarden dat er een jodium tekort komt. Vaak werken dan de slijmvliezen ook minder. Oplossing is dan door 1 eetlepen zeezout door de slobber of drinkwater te geven . Maar eerst uitsluitsel van de diernarts krijgen voordat je hiermee begint. Sterkte en succes

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:24

Ik zou het ook zeker laten nakijken, voordat je van alles gaat proberen.

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:29

Mijn paard van vijf heeft dat ook....volgens de DA een vergrote schildklier! (zit alleen aan de rechterkant van de keel-hals)

Vraagje aan Zirano: zit die jodium ook in die rode langwerpige likstenen van Rockie???

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:46

Helaas zit dat er niet of nagenoeg niet in

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 15:52

tessacheyenne schreef:
Mijn paard van vijf heeft dat ook....volgens de DA een vergrote schildklier! (zit alleen aan de rechterkant van de keel-hals)

Zou goed kunnen hoor, ze heeft het inderdaad voornamelijk rechts. Kan zo'n vergrote schildklier bij paarden ook nog gevolgen hebben? Of is het juist een gevolg van iets?
Ik weet wel dat schildklierproblemen en insulineresistentie een verband hebben, en laat ik daar nou flink mee aan het tobben zijn geweest...

De dierenarts zou er naar kijken als hij binnenkort weer op stal is, de bult lijkt ook weer wat kleiner nu het mooier weer is.. gelukkig. Misschien heeft het ook wat met haar weerstand te maken gehad.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:06

Veel oudere paarden hebben een vergrote schildklier. Mijn oude pony had ook een dikke bult op die plek. Heeft ze verder nooit geen last van gehad.

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:11

bij ons was er ook een paardje die dit had. veel dachten dat het droes was.
maar later voelde we steeds meer bulten en bleek tumoren te zijn.
maar aangezien het steeds kleiner word hoef je je denk niet erge zorgen te maken.

ik zou voor jezelf een arts na laten kijken dan weet je tenminste of het iets is of niet

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:32

Mijn oude verzorgpony heeft dat ook. Zij is 23, en de dierenarts heeft erna gekeken, Het is een grote bult, die je kan bewegen, en die wegschiet als je hem wilt vastpakken. VOlgens onze dieren arts is het een lymfeknoop die verkalkt is, dit is volgens hem niet ernstig! We moeten het alleen in de gaten houden dat het niet groter word,en dan de slokdarm blokkeert.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:33

Onze shet heeft dit zo nu en dan. Maar zij heeft dit omdat zij chronisch drager van het droesvirus is. Ze wordt er niet ziek van maar steekt wel andere paarden aan.

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:41

Het lijk mij ook idd op droes zo'n bult had mijn paard ook en binnen 2 dagen waren alle pensionpaarden ziek dus zal zeker na laten kijken en als je naar andere stal gaat of met andere paarden in contact komt alles goed wassen het is zeer besmettelijk als de uitslag idd droes is maar succes er mee hoop voor je dat het meevalt.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 19:43

Cynthia; zie eerste bericht, het is geen droes ;)
Ze heeft het al een tijdje en bovendien is ze verder echt niet ziek.

Ik ga er in elk geval even naar laten kijken als de veearts op stal is! Klieren zitten toch niet op deze plek? Opgezette klieren heeft ze ook wel eens, maar dat ziet er bij haar anders uit zoals op deze (oude) foto; Afbeelding

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:44

Onze pony van bijna 26 heeft dat ook.
Is een goedaardige tumor ze de dierenarts.
niks aan laten doen