verlopen olie tegen de jeuk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

biesbas

verlopen olie tegen de jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 19:21

De eigenaar van mijn verzorgpony doet in de staart van mijn verzorgpony verlopen olie tegen het jeuken en schuren,
ik heb niet echt het idee dat het helpt, maar het lijkt me ook niet echt goed.
Is verlopen olie in de staart doen nou niet of wel goed?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:01

Verlopen olie is kankerverwekkend.
Wil je een goedkoop huismiddeltje gebruiken kan je azijn of zout water proberen.
En bij staartschuren altijd eerst goed ontwormen tegen aarsmaden met fenbedazol (ivermectine werkt daar slecht tegen), hele staart goed nakijken op wondjes, onstekingen en een keer goed uitborstelen om alle losse haren eruit te krijgen.
Meer over staartjeuk middeltjes staat in het zomereczeem topic in medisch.

EstherHegt

Re: verlopen olie tegen de jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:26

Auw zout in de wonde smeren!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:28

EstherHegt schreef:
Auw zout in de wonde smeren!

Jeuk schrijft de TS, geen wondjes.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:36

tamary schreef:

Verlopen olie, azijn en zout lijken me geen van allen dingen die de oorzaak aan zullen pakken en geen van allen gezond.
Beste lijkt mij om de oorzaak van het geschuur te achterhalen en daar een gepaste behandeling op toepassen. Wat jij al aan gaf was maden bijv, maar ook eczeem etc zouden kunnen.
Bij zomereczeem heb ik vaak wel open plekjes gezien. Zowiezo met schuren.
Vroeger gebruikten boeren idd verlopen olie, gelukkig zijn er nu betere middelen en is er meer over bekend dat die olie kankerverwekkend is.
Paar jaar geleden werd het ons ook eens aangeraden door een oude man hier in de buurt, ging toen om een klein plekje op een been. Goddank wisten wij wel dat je dat beter niet kunt doen.
De TS moet het dus nu de eigenaren van de ponnie uit gaan leggen dat het niet zo gezond is en met een goed alternatief komen. Zout en azijn denk ik echt niet.
Misschien dan eerder als het echt goedkoop moet mentholpoeder, maar beste is even de DA een echte diagnose laten stellen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:39

of kamferspiritus. maar dan in oplossing en uitsluitend als de huid niet kapot is!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:20

Het is zelfs dierenmishandeling om dat te doen.... Het is een ontzettend groot fabeltje dat het helpt tegen jeuk of wonden of wat dan ook. Er zitten zoveel giftige stoffen in die door de huid worden opgenomen dat het echt heel erg slecht is.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:42

Thats_Me schreef:
Het is zelfs dierenmishandeling om dat te doen.... Het is een ontzettend groot fabeltje dat het helpt tegen jeuk of wonden of wat dan ook. Er zitten zoveel giftige stoffen in die door de huid worden opgenomen dat het echt heel erg slecht is.

Misschien een goed idee om er een Wiki over te maken, zo zijn er wel meer huismiddeltjes denk ik. TS heeft er nu niets aan als we roepen dierenmishandeling, ze zoekt denk ik steun om dit probleem aan te kaarten bij de eigenaren van de ponnie. Onwetendheid is hier denk ik eerder het probleem met de bedoeling het beest van de jeuk af te helpen. Vroeger was het een algemeen gebruikt middel. Ik zal het eens voorstellen bij de wiki of we hier wat mee kunnen. Voor en TS is het dan ook gemakkelijker om even wat uit te printen en te laten zien.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:46

Klopt, was idd vroeger veel gebruikt, heb het zelf ook geprobeerd op m'n allereerste IJslander, op aanraden van de fokker, ha,ha. Ook Stockholmer teer trouwens, ook zo'n 'rotmiddel'. Naja, ze is er wel bijna 36 mee geworden.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:48

EstherHegt schreef:
tamary schreef:

Verlopen olie, azijn en zout lijken me geen van allen dingen die de oorzaak aan zullen pakken en geen van allen gezond.
Beste lijkt mij om de oorzaak van het geschuur te achterhalen en daar een gepaste behandeling op toepassen. Wat jij al aan gaf was maden bijv, maar ook eczeem etc zouden kunnen.
Bij zomereczeem heb ik vaak wel open plekjes gezien. Zowiezo met schuren.
Vroeger gebruikten boeren idd verlopen olie, gelukkig zijn er nu betere middelen en is er meer over bekend dat die olie kankerverwekkend is.
Paar jaar geleden werd het ons ook eens aangeraden door een oude man hier in de buurt, ging toen om een klein plekje op een been. Goddank wisten wij wel dat je dat beter niet kunt doen.
De TS moet het dus nu de eigenaren van de ponnie uit gaan leggen dat het niet zo gezond is en met een goed alternatief komen. Zout en azijn denk ik echt niet.
Misschien dan eerder als het echt goedkoop moet mentholpoeder, maar beste is even de DA een echte diagnose laten stellen.

de azijn wordt vaker gebruikt. Weert in zekere maten vliegen en ''kalmeert'' smeer maar azijn op je eigen muggenbult!
zout heb ik ook al eens over gehoord dat dat kalmerend werkt, maar dan in water en daarmee deppen/gieten, echter nog nooit uitgeprobeerd.
eczeem kun je wel vaststellen maar verder alleen doorgaan met de uitingen te verminderen, de oorzaak wegnemen is nagenoeg onmogelijk :)

verlopen olie is inderdaad een zeer achterhaald schadelijk middel..

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:49

mijn schoonvader gebruikt ook afgelopen olie op zijn fjord tegen het scheuren en help eigenlijk daar toch redelijk goed

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:50

wassen met isobetadineshampoo heeft bij mijn schimmel ontzettend geholpen... (en hij werd er nog eens mooi wit van ook :+)

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:52

Verlopen olie is écht de fabel van de eeuw en ook nog eens ontzettend slecht!!!

Ik smeer nooit dingen om mijn paard wat ik ook niet op mezelf zou smeren. Gewoon natuurazijn is wel de moeite waard om te proberen, totaal niet schadelijk en heel goedkoop. Het helpt in ieder geval wél goed tegen jeuk door insectenbeten.

Maar die olie... onmiddelijk mee stoppen! Denk even logisch na: als dat hét middel tegen jeuk zou zijn, dan zouden veel mensen dat smeren. Maar het is troep, echt... NIET doen!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:52

Pas nog gezien op Animal Planet bij animal cops houston,een man gebruikte ook afgewerkte olie tegen jeuk [en wonden].Het werd ook daar dieren mishandeling genoemd.Aks je iets tegen de jeuk wil van een dier,Paarden hoefteer,de echte van rademaekers.Dát is echt goed spul en helpt zekers tegen jeuk bij dieren.Niemand neemt dat van me aan,maar ik gebruik het al tijd en al mijn dieren zijn volledig genezen van de jeuk.De jeuk is ook nooit meer terug gekomen.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:53

Misschien omdat er zoveel chemische middelen inzitten dat iedere parasiet die er zat daarmee de nek is omgedraaid. In dat geval is het effectief. Maar of het gezond is, dat is een tweede. En neem maar aan dat verlopen olie op de huid smeren absoluut NIET gezond is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:55

Bedoel je de teer?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:57

Oplossing zeezout met lauw water en daar je paardje mee overgieten helpt best wel aardig ..
Afgelopen olie is ook een goeie , maar NIET echt gezond en geeft een Vieze troep ( hebben het eens bij paarden met schimmel gedaan , na 3 dagen was de schimmel helemaal weg , en ze hadden het niet een beetje , er waren 7 paarden met schimmel , 2 ervan met afgelopen olie gedaan , de rest met de andere dure middeltjes , olie hielp echt ! ) Maar hooguit een keer of 2 doen , liever de oorzaak zoeken ...
Maar was mijn paardje met Tea tree shampoo , tegen de jeuk , of met zwavel en teer shampoo .
Maar je moet uiteindelijk wel de oorzaak achterhalen , om het te kunnen bestrijden :)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:00

Naaltje schreef:
de azijn wordt vaker gebruikt. Weert in zekere maten vliegen en ''kalmeert'' smeer maar azijn op je eigen muggenbult!

Nou als er een allergie is dan helpt azijn dus echt niet hoor, ik heb een allergie en bij mij helpt dan alleen histamine, ook niet gezond ;-) ( bij mij helpt ammoniak nog het beste au! )
Probleem met schuren is dat er vaak tot bloedens toe geschuurd kan worden, azijn lijkt me dan echt niet fijn. Kom je ook wel acher als het pijn doet bij het paard als het bij staart is en je gooit er azijn op. En het is niet zo schadelijk als die olie.
Inmiddels wel een leuk topic trouwens!!
Ik heb het bij wiki zaken voorgesteld om iets met die verlopen olie te doen.
Het probleem met die verlopen olie is echt dat het goed is bedoeld om dier van de jeuk af te helpen. Met wat extra informatie kan dat misschien voorkomen worden.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:01

Ik bedoel beide; teer, olie...alle chemische rotzooi die je ook niet op je eigen huid zou smeren. Teer droogt de huid en andere weefsels ontzettend erg uit. Het wordt niet voor niks gebruikt om bijvoorbeeld woonboten mee te behandelen tegen houtrot.

Koolteer is in Nederland zelfs verboden. Waarom denk je dat dat zo is? Bruine teer wordt nog toegestaan in de industrie.

Vroeger werd teer wel gebruikt in de dermatologie, maar dat gebruik is inmiddels uitgebannen ivm de mogelijk kankerverwekkende werking.

En dáárom smeer je dat dus NIET op je paard. Althans, dat is mijn bescheiden mening hierover.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:02

ach bij de mijne helpt het, niet al het schuren resulteert in een kapotte huid!
(de azijn gaat het nu over!)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:02

Waaw... verlopen motorolie... ik dacht dat je dat alleen nog bij animal planet zag bij het wat 'mindere' volk.

Er zijn nog echt mensen die in die fabel van 50 jaar terug geloven?

Verbazingwekkend......

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:03

Ik heb het hier over de HOEFTEER,de echte zuivere hoefteer.
Niet die chemische hoefteer.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:06

gohya schreef:
Ik heb het hier over de HOEFTEER,de echte zuivere hoefteer.
Niet die chemische hoefteer.

Wat dan als het paard in de zon staat? Verbrand het paard dan niet?

Ayasha
Blogger

Daaar vrees ik wel voor Esther

Sigrid

@EsterHegt:
Azijn en zout zijn zeer zuivere en onschadelijke natuurproducten die geen bijwerkingen opleveren. Ik heb ook al meerdere keren succesvol azijn ingezet bij jeuk en mijn eigen wondjes ontsmet ik standaard in gekookt water met zout daarin opgelost. Het prikt even, maar daarna is het ook echt wel schoon.

Dat azijn niet altijd de oplossing geeft klopt ook helemaal. Het werkt tegen bepaalde vormen van insectenallergiën. Maar een paard met een jeukerige allergische reactie op planten zal niet snel baat hebben bij azijn. Azijn moet je in deze ook zien als symptoombestrijding en niet als de oplossing. De oorsprong van de jeuk moet eerst achtethaald worden, daar ben ik het ook helemaal mee eens!