Onregelmatig door schaafwondje???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Onregelmatig door schaafwondje???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-03 08:17

Ik had gisteren les met mijn ruin maar op het moment dat ik wilde aandraven bleek al snel dat hij niet helemaal rad was linksachter.
We heeft hij zich de dag ervoor op de wei vermoedelijk aangetikt net boven de kroonrand. Het lijkt op een schaafwondje en er zit een klein sneetje in. Ik denk dat hij zich bij het gek doen op de wei met zijn ijzer geslagen heeft ofzo. Het been is niet dik en niet warm.
Ik heb het wondje gisteren weer schoon gemaakt en het bloedde wel een klein beetje maar niet echt veel. IK heb het goed ontsmet en vanochtend kon ik al zien dat er al een korstje aan het vormen was.
In stap zie je helemaal niks maar in draf is hij zowel op harde als zachte bodem onregelmatig.
Zou dat door dit kleine wondje kunnen komen?
Ik wil eigenlijk heel even een paar daagjes aankijken hoe hij zich herstelt voor dat ik de veearts bel. Als hij zich zelf geslagen heeft dan kan het natuurlijk wel zijn dat het een beetje gekneust is en dat doet natuurlijk pijn. Ik kan verder ook geen andere aanleiding verzinnen waar hij nu in eens onregelmatig door is (kreupel wil ik het niet noemen want hij loopt redelijk rad, alleen bij het aandraven lijkt hij er last van te hebben).
Is het verstandig om het even aan te kijken en hem even een dag of 4 rust te geven en dan weer te kijken of hij beter is of zou ik in dit geval best meteen de veearts bellen. Ik heb gisteren al de hele hoef en sprong en pees afgetatst of er een verdikking ergens zat maar op het oog ziet alles er prima uit. Ook om en bij het wondje is er geen verdikking te vinden.
Ik denk zelf aan een kleine kneuzing door het aantikken... wat denken jullie. Veearts meteen bellen of effe rustig aankijken????
Please help.... . Een bezorgd moedertje.
Oh ja, uitgerekend dit paard staat niet ingepakt in de wei want hij sloopt alles er weer af, hij heeft al meerdere peesbeschermers en springschoenen om zeep geholpen Lips are sealed Haha!


Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 08:21

Ik zou het maar even aankijken als ik jou was. Kleinzielige paarden Knipoog kunnen idd al kreupel lopen door een ieniemienie schaafwondje dus dat zou heel goed de reden kunnen zijn.
Gewoon een paar dagen rustig aan en je zult zien dat het dan weer over is.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 10:44

Dat is toevallig Mijn paard heeft precies hetzelfde ook een een sneetje in de kroonrand. Mijn paard is een ongelooflijke trut en is dus ook niet rad. Op dit moment staat mijn paard al 1,5 week stil. Het sneetje teer ik nu elke dag in. Mijn paard heeft ook geen verdikkingen zitten.

Narigheid overkomt je, maar lijden is een keuze!!!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-03 11:04

Marlinde schreef:
Dat is toevallig Mijn paard heeft precies hetzelfde ook een een sneetje in de kroonrand. Mijn paard is een ongelooflijke trut en is dus ook niet rad. Op dit moment staat mijn paard al 1,5 week stil. Het sneetje teer ik nu elke dag in. Mijn paard heeft ook geen verdikkingen zitten.


He Marlinde, heb jij wel al de veearts laten komen of kijk je het zelf even aan???
Ik ben nogal een miep en ik vind het echt helemaal niks dat ie door zo'n stom sneetje niet rad loopt.
Ik wil het eigenlijk wel even en paar dagen aankijken want ik kan me best voorstellen dat als je jezelf slaat dat dat dan pijn doet een paar dagen. Hij gaat gewoon even het land in een paar dagen en dan neem ik hem weer even aan de longe. Als hij over 5 dagen niet beter is, dan bel ik de veearts!

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 12:28

Nee ik heb geen dierenarts gebeld, de kans is groot dat hij zegt. zet maar op rust. Verder is mijn paard al kreupel als je er een haar uittrekt en hij is ook altijd langer kreupel dan een "normaal" paard.
De kroonrand is ook wel erg gevoelig voor een paard daarom teer ik elke dag de snee in zodat hij snel weer hard wordt.

Narigheid overkomt je, maar lijden is een keuze!!!

Stefanie

Berichten: 781
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 14:20

Ik zou er maar mee oppassen als ik jou was. Mijn pony heeft het ook gehad een maand geleden. Ook een wondje net boven de kroonrand, geen dikke benen, en niet warm. 2 dagen aangekeken, 5 x per dag afspuiten en uierzalf erop maar hij bleef kreupel lopen. Toen hebben we de dierenarts gebeld, en hij had toen een ontsteking. En voor dat dat over is kan tussen de 10 en de 20 dgn duren.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 15:07

Ik zou na twee dagen al de DA laten komen hoor, je weet maar nooit! Succes hoor!


Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 15:15

Mijn paard loopt ook niet 100% momenteel door enkele korstjes op zijn been. Ik denk dat ze wat ontstoken zijn. Ik heb er speciale zalf voor waardoor heb beter geneest.

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 20:27

Kijk even aan hoe het wondje geneest. Komt er een mooi korstje op, wordt de huid eromheen niet rood/dik/warm dan geneest het normaal. Wordt het wel afwijkend dan is het gaan ontsteken en moet je de DA even bellen.
In principe is het hetzelfde als bij jezelf (de genezing van (kleine) wondjes).

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-03 21:47

Jantien schreef:
Kijk even aan hoe het wondje geneest. Komt er een mooi korstje op, wordt de huid eromheen niet rood/dik/warm dan geneest het normaal. Wordt het wel afwijkend dan is het gaan ontsteken en moet je de DA even bellen.
In principe is het hetzelfde als bij jezelf (de genezing van (kleine) wondjes).


Dank je wel voor je reactie. Maar is het dan normaal dat hij in draf wat onregelmatig is??? Verder belast hij zijn been normaal en stapt er ook prima op. Ik maak me alleen een beetje zorgen omdat hij echt niet rad is nu aan dat been. Ik denk dat ik het nog even een dagje aankijk en dan de veearts toch maar laat komen.
Ik heb zonet nog even gekeken maar het wondje is echt heel schoon en er komt al een mooi korstje op. Verder is dat been nergens dik, warm of rood.
Ik hoop niet dat het iets engs is. Er spoken al beelden door mijn hoofd dat ie bij het gek doen iets heeft overbelast waardoor hij een botsplinter heeft gekregen ergens. Maar ik weet natuurlijk niet of dat zo kan.... . Ik hou het goed in de gaten maar het zint me niks.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 10:54

Ik ken ook een paard wat bijna niet kon lopen van een klein wondje op de kroonrand. Verder niets aan de hand. Na een paar dagen was het weer over. Waarschijnlijk was het een nogal kleinzerig paard en de kroonrand is nu eenmaal gevoelig.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 13:52

Een kreupelheid door een gevoelige kroonrand zou met een paar dagen over moeten zijn. Dinsdag/woensdag moet het echt over zijn.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AngeliqueB, Colinda20, germie, GoogleAdsense, IASCrawler, Loe_Loe, mabellean, tengeltje11, Ubermetrics, WillemijnL, xAnthea en 36 bezoekers