Knietjes op slot

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Letsdunit

Knietjes op slot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-03 08:33

Ik heb 2 shetland jaarlingetjes. Ze hebben in hun hele leven nog geen hoefsmid, stal of laat staan aan een halster gelopen. Ik heb ze bij iemand gekocht die er niks mee deed. Toen ik ze kreeg waren hun hoeven heel erg lang, zolang dat ze hun manier van lopen al hadden aangepast aan die lange hoeven. Dat was een erg vreemd gezicht.
Nu hebben we de helft al van hun hoefjes gehaald en ziet het er weer netjes uit. Mijn hoefsmid komt binnenkort en zal ze dan weer helemaal recht zetten.
Maar nu slaan de knietjes van allebij de merrietjes op slot. Dat is helemaal een raar gezicht. Ik heb begrepen dat ze hier overheen kunnen groeien. Heeft iemand hier ervaring mee ?

whinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 08:46

Ik heb dit ook meegemaakt bij onze shet , toen ze 2 jaar was.Wij hebben haar toen iets binnendoor laten zetten door de hoefsmid en sindsdien heeft ze het niet meer ze word 11jaar.Succes

LadyJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 11:13

Als ze het niet vergroeien, kan een eenvoudige operatie ook uitkomst bieden, het bandje dat ervoor zorgt dat de knietjes op slot schieten wordt dan doorgesneden. Paard van m'n instructrice had dit ook.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 11:29

veel rechtuitlopen , dat maakt de spieren om de knieen sterker en daardoor kunnen die banden minder kanten op .

Tinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 22:41

Het is een typische Shettenkwaal (en Friezen) maar ik denk dat die slechte beenstanden er zeker toe bijgedragen hebben. Het komt vaak door te snelle groei (groeispurts) en meestal groeien ze er voor hun 3e jaar wel overheen. De achterhandbespiering is te slap en zodra je met ze aan het werk gaat zal dit verbeteren. Mocht het toch niet vanzelf over gaan dan kan je inderdaad laten opereren. Kleine ingreep maar dan zijn ze er vanaf.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie