overvulling knie, ook Da weet het niet.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Moderator Algemeen

overvulling knie, ook Da weet het niet.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 17:52

2 weken geleden ontdekte ik bij mijn paard opeens een lichte verdikking op haar pees. (re voor)Ze liep niet kreupel en leek geen pijn te hebben. Ben begonnen met stappen en afspoelen. Echter na een weekje kreeg ze iets boven haar knie ook een verdikking/bult. Deze voelde aan alsof er vocht in zat. Het weekend nog afgewacht, maar afgelopen maandag toch de DA laten komen, deze heeft een punctie gedaan, er kwam alleen maar bloed uit de bult. Advies, stappen en afspoelen en smeren met Tromba gel. Woensdags was de bult weer groter en naar achteren geslagen. Donderdag weer de DA laten komen, maar deze weet het dus niet........ Maandag ga ik met mijn paard naar Utrecht. Ze heeft totaal geen pijn, loopt niet kreupel, is niet sloom. Herkent iemand dit????

AmonRe

Re: overvulling knie, ook Da weet het niet.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 14:52

Heeft mijn paard ook gehad, kwam met superdikke knie uit de wei. Niet kreupel, geen koorts etc. Geen wondje te zien. Paar dagen afgespoten, geen verbetering. DA gebeld, week boxrust en klei erop, hielp niets. Staptraining, hielp niets. Foto's gemaakt, niks op te zien. Toen op advies DA maar gewoon weer gaan rijden en na twee maanden is het vanzelf weggegaan. Heel raar.
Succes!

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 14:56

Voordat ze allemaal foto's gaan maken, eerst vragen om een echo. Is niet duur en is zinvoller dan een foto, want daar zie je geen weke delen op, alleen bot. Heb dit zelf eerder gehad en was 250 euro aan foto's kwijt en nog niets gevonden. 'Wat nu?' vroeg ik en toen kwamen ze met een echo (was 40 euro) en er werd meteen duidelijk waar het precies zat. Daar hadden ze ook wel mee kunnen beginnen aangezien ik toen al de vraag stelde of het zin had vanwege de weke delen... Beetje jammer dan weer. Succes in ieder geval, hopelijk valt het mee!

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 17:52

amonre, het klinkt idd hetzelfde, hoop dat het bij mijn paard net zo afloopt

mamabird, zal idd meteen om echo vragen, bedankt voor de tip!

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:50

Bij mijn paard is er geen echo gemaakt, weet eigenlijk ook niet waarom. Wellicht, omdat hij niet kreupel liep.
Succes morgen!

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 18:04

Terug van Utrecht! Vanmorgen om 6 uur vertrokken naar stal, dus heb er al een behoorlijk dagje opzitten. Zal jullie niet met het hele verhaal, alleen de uitslag.
Deze is niet best. Op de foto en echo zagen ze botgroei op een plek waar geen bot hoort te groeien. Boven haar knie aan de achterzijde zit een stuk bot tergrote van 1 bij 1 cm. Dit irrtitteerd uiteraard en daardoor is haar knie zich gaan overvullen. Omdat haar pees hier ook vlak overheen loopt gaat ze geheid peesproblemen krijgen in de toekomst. Dit is te voorkomen met een operatie. Shanti is nu het 5de paard met deze klacht die ze in Utrecht hebben gehad. De eerste is 2,5 geleden en deze liep na een jaar weer in de sport en loopt dat nog steeds. Een langer termijn garantie kunnen ze nog niet geven, omdat ze hier dus nog geen vergelijkings materiaal mee hebben. De aandoening heet osteochrondroom.
Voor mij staat vast dat ik haar laat opereren, maar moet nu eerst wachten op toestemming van de verzekering. Ze is pas sinds 14 Juli verzekerd, dus ze gaan eerst bekijken op ik recht heb op vergoeding. Heb hier contact over gehad met mijn DA en deze zegt, dat ze het wel verplicht zijn omdat ze immers goed door de keuring heen is gekomen. De aandoening was er wrs al, maar dit heeft zich pas 2 weken geleden geopenbaard. Hoop eind van de week wat te horen van de verzekering, zodat ze volgende week richting Utrecht kan. Nu staat ze lekker op het land en mag niets. Ze heeft totaal geen pijn, daar ben ik wel erg blij om.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:32

Pfffft, gelukkig heeft ze geen pijn, maar wat naar zeg!

Wel een goede prognose als je het mij vraagt, al kun je je natuurlijk afvragen hoe snel het been van dat ene paard dat in de sport loopt slijt. Scheelt wel dat ze het al eens gedaan hebben - het klinkt mij niet als een heel ingewikkelde ingreep in de oren hoor. :)

Maar ja, wel eentje waar goed van hersteld moet worden. Hopen dat ze daar dan ook niet te veel pijn van krijgt. En dat de verzekering het vergoedt want anders kost het goud geld natuurlijk.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:21

Essie: Bah wat een verhaal en wat een pech dan toch. Inderdaad gelukkig geen pijn bij je paard!

Tja verzekeringen...ik ben er geen fan meer van voor paarden. Je betaald veel geld en als je wat nodig hebt valt het er ineens vaak net buiten. Mijn paard is verplicht WA verzekerd. Maar de rest doe ik zelf. Ik heb bij aanschaf hetzelfde bedrag als dat mijn paard gekost heeft apart gezet voor dit soort dingen. Daarnaast doe ik net als de verzekering elke maand geld erbij stoppen en zelf de rente trekken van dit bedrag. En als hij nooit iets krijgt is het straks een leuk potje en anders is dat geld voor mijn paard. Zodat ik altijd zelf in de hand heb wanneer er wat gebeurd met mijn paard en niet net als jij nu moet wachten tot zij bij de verzekering eens een beslissing genomen hebben. Ondanks dat je net verzekerd bent. Dan moet je inderdaad blij zijn dat er geen pijn is.

Ik heb een hoop ellende van verzekeringsmaatschappijen en touwtrekkerij gezien van die maatschappijen of een paard nu wel of niet behandeld mag worden en als ze dat niet vinden zij jou paard overnemen en dan afschrijfen of als hij geen sport mag lopen hem dan verkopen als recreatiepaard. Of je mag hem terug kopen. Tja dan denk ik krom want ik heb hem al betaald aan de verzekering vaak.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 08:53

dat is een hele slimme van je!
i.p. valt deze operatie zeker onder mijn dekking. Heb juist gekozen voor extra verzekering voor aandoeningen aan het bewegingsapparaat, omdat dit toch het meest voorkomende is. Het punt is alleen dat ik nu net 5 weken verzekerd ben, maar ja ze hebben Shanti zelf goed gekeurd, dus hebben gezien dat er toen niets aan de hand was.

De operatie zelf is niet zo'n grote ingreep, er zijn 2 manieren, het botje verwijderen via een kijkoperatie of direct via een incisie weghalen. Verder natuurlijk de normale risico's bij een operatie. Dat vindt ik wel eng hoor. Het kan mis gaan tijdnes de narcose en ze vertelde me ook dat als een paard bij komt even zo in de war kan zijn, dat ze hun benen kunnen breken. Maar dit komt zelden voor, ze moesten het alleen vertellen, zodat ik de risico's ken.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:31

Als het paard bij aan het komen is zetten ze hem meestal in een soort beklede paddock - alles is aangekleed met dikke stootkussens. Dat heb ik tenminste zo gezien, en dat lijkt me ook wel het verstandigste. Het enige dat echt hard hoeft te zijn is de vloer anders krijgt ie geen grip natuurlijk en dat is toch al lastig als ze zo dronken doen. ;) Is best grappig om te zien, zelfs.

Wat narcose betreft: bij elke operatie ooit waar een narcose aan vast zit is er een klein risico. De meeste dieren hebben af en toe wat te langzame ademhaling of het houdt heel even op, dat is heel normaal ben ik achter gekomen tijdens mijn kijkstage bij de dierenarts hier. Er werd nooit druk of bang over gedaan, altijd gewoon de narcose aangepast en klaar is kees. Dus hoewel het risico er wel is, het is zo bekend dat je je best nerveus mag maken maar ik zou niet van te voren je paard afschrijven. ;)

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 18:10

Weet jij trouwens of je als eigenaar er bij mag zijn wanneer je paard terug komt uit de OK. In mijn ogen geeft dat Shanti meer rust. Toch een bekend gezicht in een vreemde omgeving in een vreemde situatie!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 00:01

Ik geloof dat dat per DA verschilt. Waar ik was belden we altijd pas op als het dier weer normaal kon lopen in plaats van doen of ze stoned zijn (al gaat dit nog een paar uur door, maar je ziet ze eerst een tijdje proberen op te staan, ziet er niet uit :+). Het kan ook voor de eigenaar schokkend zijn, of omdat de eigenaar erbij is gaat het dier te enthousiast proberen op te staan en het is JUIST belangrijk dat ze alle rust krijgen om bij te komen zodat ze zichzelf niet verwonden.

Dus het hangt echt puur van je DA af, aan de ene kant zie ik er geen kwaad in als jij kijkt hoe je paard bezopen doet, en aan de andere kant is het misschien handig als zij JOU niet ziet.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 08:50

en als ik het nu zo lees, denk ik dat ik het zelf ook liever niet zie :D , ben een behoorlijke emotionele trut!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 08:58

toen manliefs paard geopereerd was, mocht hij er echt niet bij toen paard wakker werd uit narcose, dit vooral voor zijn eigenveiligheid. 1m75 die dronken op z'n beentjes probeert te staan... :D Dat durft nogal eens omvallen. :=

Gelukkig kan je paardje geholpen worden, en blijkbaar is er toch een goede kans op volledige herstelling, aangezien dat andere paard terug in de sport loopt.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:05

Essie: Blij voor je dathet behandelbaar is! Hopelijk kan je snel terecht voor de operatie en is het allemaal een snel en gezond herstel! Zodat je weer lekker kunt genieten van je beestje.

Ik denk niet dat je bij de uit nacose komen wil zijn. Is geen pretje. Ik heb het 3x mogen zien op de kliniek van Utrecht. Niet fijn hoor om een paard te zien stuntelen.

Wat je zegt van de verzekering herken ik wel maar vaak staat er in de kleine letters dat je als je net klant bent de eerste 3 maanden niets mag hebben aan het paard of het is nog voor eigen rekening. Dit omdat ze dan nog niet genoeg aan je verdiend hebben. Ik hoop voor jou dat ze collant zijn met je aanvraag want daar ben je tenslotte de verzekering voor in gegaan.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 09:21

Ik heb alles door gelezen en kan alleen vinden dat je de eerste 21 dagen na ingaan van de verz. geen recht hebt op vergoedingen. Daar ben ik al overheen. Ga ze zo maar weer eens bellen, kijken of er al wat bekend is!

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:31

Mijn paard heeft ook zoiets gehad ..

Ik had ook eerst foto's laten maken en daarna een echo .. Uit de foto's kwam niets en uit de echo was gelijk iets te zien. Ik raad je dus ook aan eerst een echo te laten doen!

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 09:50

is gebeurd!

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:59

Oeps zag het net ;)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:48

Nou laat ons maar weten wat de verzekering zegt!

En ik kan me dus inderdaad voorstellen dat je je eigen dier niet graag zo ziet stuntelen - het dronken wiebelen erna is wel grappig, als ik eigenaren mag geloven. "Mijn kat is dronken!" enz.

Ikzelf raakte steeds helemaal vertederd als een enorme hond vooral NIET overeind kon komen bij ons achter in het verblijfhok... ;) Maar dat zijn dan niet mijn eigen dieren, dus ik kan me goed voorstellen dat het wat anders is als het je paard is natuurlijk.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:14

Beterschap zeg, jammer dat toch iets is.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 17:18

copie van mijn blog op hyves:

Afgelopen woensdag avond heb ik Shanti naar de kliniek in Utrecht gebracht. Madam vond het zelf wel een gezellig uitje, ze was erg braaf op de trailer en in Utrecht keek ze haar ogen uit. Eenmaal in stal vermaakte ze zich ook opperbest, Maar ja de stallen zijn daar dan ook 5 bij 6 ofzo, dus een vila voor haar. De artsen wilde Shanti graag temperaturen, maar ik heb uitgelegt dat ze proefmerrie is geweest (tussen hengsten lopen) dus dat ze dat wel konden vergeten. En idd, madam trap van zich af.

Donderdag om 9 u is ze geopereerd, na een zenuwslopende ochtend kwam om 13u dan eindelijk het verlossende telefoontje. De operatie is zeer geod verlopen, ze hebben de osteochondroom via een kijkoperatie kunnen verwijderen. Shanti stond toen weer net op stal en maakte een tevreden indruk. Ben uiteraard meteen bij haar op bezoek geweest! Ze staat er idd vredig bij, lijkt nergens last van te hebben en gebruikt haar beentje goed. ben super trots op mijn dametje. Nu maar hopen dat ze weer snel naar huis mag! Ze moet dan 3 weken volledige boxrust houden, daarna 3 weken af en toe stappen en daarna krijgt ze een schema mee voor het revalideren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:31

Duurt nog even voor ik die kaart HELEMAAL snap maar van het proefje met een van de faculteitpaarden lijkt me die hartslag prima! ;) Voor de rest ziet het er ook goed uit, altijd prettig om te weten.

Wat een leuk Haflingertje trouwens. En inderdaad, die stallen zijn echt gigantisch. Was woensdag al eerder vrij anders had ik je misschien wel zien langsrijden. ;)

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 13:14

ja wie weet, ik hoop snel weer met de trailer te rijden , maar dan weer richting huis :)