laten inslapen nu ze nog goed is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

muiszje

laten inslapen nu ze nog goed is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 14:46

Hey allemaal,

Ik zit met een moreel probleem.
Mijn pony van 36 is nog topfit, maar ik merk dat het allemaal een beetje begint af te takelen. Ik heb al 3 jaar lang gezegd: dit is de laatste winter voor haar. Maar toch blijf ik maar doorgaan. Wanneer is het genoeg? ik verleg mijn grenzen jaar op jaar, maar nu is het zo dat ik de mogelijkheid heb om een jong paard aan te schaffen en dit eigenlijk ook heel graag wil. Nu is het zo dat ik heel erg aan het strijden ben met het gevoel: je laat je oude pony toch niet gaan omdat je zó graag een rijpaard wilt hebben.. Maar aan de andere kant denk ik: mijn pony is nu nog goed, waarom wachten totdat het echt een slepende oude dag wordt en waarom nu niet stoppen?

Ik zorg al zeker 10 jaar met volledige passie voor haar, maar elke keer als de winter eraan komt ben ik als de dood dat ze het niet haalt. Ik heb mezelf altijd voorgenomen dat ze in het najaar ingeslapen moet worden en die kou niet mee hoeft te maken.

Nu de medische kant van het verhaal: Laatst was de DA geweest voor het controleren van haar tanden en algehele conditie. Mijn oude pony heeft een hartruisje (Wat opzich helemaal niet raar is voor haar leeftijd) en heeft al, sinds ik haar ken, fikse artrose. De artrose lijkt heel erg stabiel en ze heeft wel pijn, maar ze rent af en toe nog vrolijk rond in de wei. We wandelen elke dag en we maken nog lol samen in de bak. Haar algehele uitstraling is dat van een speelse, vrolijke pony die wat belemmeringen ondervind. (vaak aan het knikkebollen, dementeren,, moeilijk eten.,etc)
Ik vroeg de DA of hij een mening had wat betreft het inslapen van haar. Hij zei dat hij dat zonde zou vinden omdat ze het nog goed doet. Maar als ik haar een slepende oude dag zou willen besparen het wel een "optie" is.
Ik zit vast,, ik weet echt niet wat ik moet doen en hoe ik moet denken.

Ik ben ook bang dat, omdat ze eigenlijk nog best fit is, gaat vechten tegen het spuitje. Wat zijn jullie ervaringen met paarden die ingeslapen worden om leed vóór te zijn? heb je het zelf meegemaakt? hoe heb je dit verwerkt? was het uiteindelijk de juiste keuze?

groetjes,

smurfje

Re: laten inslapen nu ze nog goed is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:51

kan je haar niet bij mensen neer zetten die haar pensioen geven?
bijvoorbeeld een rusthuis? of mensen die een weidemaatje zoeken?

zwijnenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:52

hoe verzin je zo een vraag.Ik zou er alles voor over hebben om mijn paard bij me te houden ook al is ze oud.
Dan wacht je nog maar even met een nieuw paard.
Of je zoekt iemand die wel voor haar wil zorgen,of naar een rusthuis heeft ze wel verdiend denk ik ...maar ja kost geld

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:54

Mijn pony was ook 35 + en heb ook met hetzelfde dillema gezeten.
S'winters deed ze het eigenlijk ook nog heel best maar wel onder een dikke deken.
Ze kreeg s'winters ook wat pijnstillers omdat ze heel stram was door de arthrose en daar deed ze het goed op.
Zolang ze alles nog doen, met een beetje ondersteuning kan je ze best nog laten keutelen.Heb altijd gezegd zodra ze echt wat gaat mankeren is het klaar.
Uiteindelijk kreeg mijn dame een koliek aanval en heb ik haar laten inslapen. Op dat moment had ik geen keus meer maar weet ook niet hoelang ik door zou gaan als ze geen koliek kreeg.
Lekker genieten van de tijd samen!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:54

ik snap jou vraag zeker,
het is toch iedere maand het geld wat je kwijt bent en je kunt niks,ik zou kijken of iemant de pony wil hebben als gezelschapspony voor de wei kort te houden,

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:55

zwijnenstal schreef:
hoe verzin je zo een vraag.Ik zou er alles voor over hebben om mijn paard bij me te houden ook al is ze oud.

Je moet wel lezen en niet alleen maar op dát antwoorden, waar je lekker op af kunt geven. Ze schrijft er héél erg duidelijk bij dat ze eventueel leed vóór wil zijn. Dat er een jong paard in the picture is, speelt mee. Maar de grote vraag is i.v.m. de gezondheid van de pony.

TS: wat geef je de pony tegen de pijn van de atrose?
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 18-08-09 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:56

Wij hebben ook een pony rondlopen van 34 jaar. En door hem kunnen we nooit met alletwee de andere paarden weg, omdat hij gewoonweg niet alleen kan blijven. Dan gaat hij helemaal door het lint. Hoe graag ik ook naar buiten zou willen met onze paarden, het komt niet in me op om hem daarom in te laten slapen.
En hij is er waarschijnlijk slechter aan toe dan die van jou. Hij heeft artrose, cushing, epilepsie, botwoekeringen in zijn voorhoeven, huidkanker. Verzin een ouderdomskwaal en meneer heeft het. Maar bij ons is het heel duidelijk. De dag dat hij niet meer op wil staan of niet meer vrolijk is komt de dierenarts en eerder niet.
Hij is al een paar keer heel ziek geweest en toen hebben we lang nagedacht over of we er geen einde aan moesten maken, om hem verder lijdt te besparen. Maar ondanks dat hij soms heel veel pijn heeft, blijft hij er vrolijk onder. En een vrolijk paard dat elke ochtend de wei opdraaft of galopeert, die altijd opstaat als je aan komt lopen en die nog altijd de kippen achterna zit laat ik niet inslapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:56

Goh, wat zijn er weer een hoop mensen kort door de bocht :+ Ik denk dat deze pony al blij kan zijn met deze leeftijd en een goede gezondheid :j

Ik vind het een heeeele moedige vraag van je, maar ik denk niet dat iemand je hierbij kan helpen. Ik heb zelf een soortgelijke keus moeten maken, mijn 5jarige merrie stond met een ernstige afwijking en het vooruitzicht was pijn, en veel!

Opzich viel het allemaal nog wel mee met haar, maar ik wou de grens ook absoluut niet op gaan zoeken! Ik heb haar dus ook eerder laten gaan, en op die dag zelf gaf ze heel duidelijk aan dat het nodig was!

Ik wens je heel veel sterkte met je beslissing en trek je niet teveel aan van mensen die nog nooit in deze situatie hebben gezeten!

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:58

TS schrijft dat paard artrose heeft en pijn en nog wat kwaaltjes. Waarom nu geen afscheid nemen??? Paardje heeft een mooi leven gehad, waarom wachten tot ze af gaat takelen??? Voor mij is het criterium dat ie pijn heeft, en dan 36 jaar.......? Nou, ik begrijp de vraag van TS heel goed, en zie ook geen probleem om er nu een eind aan te maken voor de winter komt.....

Heel veel sterkte en doe wat JIJ goed vindt, alleen jij kent je pony en wij niet!! ;)

Sterkte!!! :(:)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:58

smurfje schreef:
kan je haar niet bij mensen neer zetten die haar pensioen geven?
bijvoorbeeld een rusthuis? of mensen die een weidemaatje zoeken?

Hier sluit ik me bij aan. Vind het geen reden om te laten inslapen als ze nog lekker door de wei huppelt. Denk als je die gaat laten inslapen dat het echt een gevecht gaat worden, en dat wil je zeker niet. Niet doen dus.

Zou niet eens bij me op komen. Tenzij je ziet dat ie echt nergens meer plezier in heeft.

Anoniem

Re: laten inslapen nu ze nog goed is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:59

Komt het bij niemand op dat een paard een prooidier is en dus pijn verborgen zal houden omdat het anders een wel heel makkelijke prooi is?

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:01

Even wat anders, waarom inslapen? Misschien is dit een heel ander discussiepunt maar de slager is veel vriendelijker. Met inslapen kan ze nog vechten voor haar leven.

Verder ga ik met Smurfje mee. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:01

Ik snap het wel wat je zegt :)
Ik heb dan wel geen oude pony, maar wel een 18 jarige kat. En ik zit ook met de vraag of ik hem moet inslapen voordat hij echt begint af te takelen. Hij loopt slechter, hoort wat minder etc... en ik wil niet dat hij nog slechter gaat worden. Het is niet het afscheid wat pijn gaat doen, maar hem te zien aftakelen wat zo'n zeer doet.

Doet een DA dat overigens wel?

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:02

Ik begrijp je dillema helemaal. Pony is eigenlijk niet meer topfit en in de winter ben je dus gewoon elke keer bang dat ze het niet gaat redden. Daarnaast heeft ze pijn in de winter.
Ik denk dat je een eventueel nieuw paard gewoon even buiten beschouwing moet laten in je beslissing. Zet alle punten waarom je haar wel nog zou willen/kunnen houden op een rijtje en de punten waarom het eerlijker zou zijn om haar in te laten slapen ook. Natuurlijk doe je er alles voor, dat doe je blijkbaar al vele jaren lang! Maak jezelf geen verwijten (en láát je ook geen verwijten maken) en probeer op een eerlijke manier alles goed op een rijtje te zetten. Dit soort ellendige beslissingen moeten we allemaal een keer nemen (toevallig heb ik ook een dier lopen waarvoor ik die beslissing binnenkort een keer zal moeten nemen).

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 15:02

zwijnenstal schreef:
Of je zoekt iemand die wel voor haar wil zorgen,of naar een rusthuis heeft ze wel verdiend denk ik ...maar ja kost geld

wat het is,, mijn pony heeft een dermate karakter en dermate "gerichte"verzorging nodig dat ik haar te kort zou doen als ik haar naar een rusthuis zou doen, of naar en weide,.
Ik weet zeker dat, mocht ik dat doen, ze heeeeel snel echteruit gaat. EN daarbij heeft ze al teveel in haar leven meegemaakt. Verhuizen op deze leeftijd vind ik ook niet fair. Ze blijft bij mij, op mijn stal. Dat is gewoon iets waar ik van overtuigd ben dat dat het goede is, en wil daar eigenlijk ook gene discussie over, omdat dat voor mij out of the question is.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:03

Het is inderdaad een moeilijke keuze, en kan me goed voorstellen dat met het jonge paard als optie het een nog groter dilemma wordt. Als ik je verhaal leest ben je echt gek met je pony, en ik het niet het idee dat je je pony meteen afschrijft. Ik kan zo niet zeggen hoe erg de artrose voor haar is, maar denk er wel bij na dat een paard hard is, en niet alles laat blijken.

De mooiste optie zou natuurlijk zijn dat ze ergens op de wei ouder kan worden totdat ze fysiek echt niet goed kan (gaat kreupelen door de artrose oid), maar dat kost je vaak ook wat. Ik kan niet zien wat je portemonee erover te zeggen heeft, maar wellicht is het een optie, zeker als je kan overleggen met iemand die zijn paard alleen heeft staan. Allemaal in de buurt, dat je langs kan blijven komen.

Eventueel leed voor zijn is wel wat op de zaken vooruitlopen, maar dat is mijn mening. Ik ben er echter helemaal niet van om een paard in leven te houden als het eronder leid. Maar dat is hier wel een knelpunt: tot in hoeverre leid je pony onder zijn leeftijd icm artrose en hartruis?

Ik kan de keuze niet voor je maken, maar misschien heb je hier wat aan om eens een iets andere benadering te zien.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 18-08-09 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:04

Iedereen heeft er zijneigen grens voor. Ik kan me je probleem best voorstellen. Maar ik kan er helaas geen antwoord opgeven. Ik vind het erg moeilijk, en kan me je dillema goed voorstellen. Krijgt je paard pijnstillers of andere medicijnen?

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:05

Dat het een gevecht gaat worden met inslapen is onzin. Dat heeft niks met de conditie van het paard te maken, maar met de juiste dosis van de medicijnen. En stel het zou wel iets met de conditie te maken hebben, vergelijk dit dan eens. Een pony van 36 met slecht hart of een sportpaard die volop getraind wordt en bijv. een been breekt en daarom wordt ingeslapen. Dan is de oude pony toch in veel slechtere conditie.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 15:06

Carmenn_ schreef:
Even wat anders, waarom inslapen? Misschien is dit een heel ander discussiepunt maar de slager is veel vriendelijker. Met inslapen kan ze nog vechten voor haar leven.

Verder ga ik met Smurfje mee. :)

Ze is niet zo makkelijk de trailer in te krijgen en dit veroorzaakt een hoop stress. k vind de gedachte achter dat het veel "eerder" klaar is wel aanlokkelijk, maar om mijn pony vlak voo rhet afscheid stress te bezorgen.. nee. Liever grazend aan het halstertje de laatste paar minuutjes.

(ik heb al flink nagedacht hoor, over alles wat er bij komt kijken..)

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:06

en je hebt haar al 10 jaar.....en die oude dingen verplaatsen is idd niet zo best

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:07

Mijn mond valt open van verbazing.....
Zolang een DA zegt dat het nog kan, geef je het beesje maar een mooie oude dag!!
Mijn mening is: zodra het dier echt veel pijn heeft en het leven echt op is en de DA beaamt dat, dan mogen ze naar de hemel.
Voor die tijd....nee echt niet.
En voor de artrose kun je ze ook wat geven van DA of iets homeopathisch ofzo en misschien een verlichtende massage.
Dus ik zou zeggen hou je pony lekker geef um zijn/haar welverdiende oude dag! Ga geen ander huis zoeken, maar laat het beesje lekker lopen waar die nu is. En geniet samen! Dat zal je later dankbaar zijn!

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:07

Ik heb al een jaar van tevoren naar de veearts gebeld om te vragen wat het kostte om haar in te laten slapen.
over nadenken gesproken.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:08

Ja natuurlijk, maar toch vind ik de slager veel vriendelijker. Maar laten we het ontopic houden.

TS; Nee daar heb je ook wel weer gelijk in.

Als ik jou was, liet ik haar afmaken wanneer de atrose pas echt escaleerd, dat het echt erg word. Een wintertje moet wel te doen zijn hier, en als dat niet zo is, dan vind ik wel dat het voor de winter klaar moet zijn. :)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:09

Feit dat je deze vraag stelt en de verschillende opties door je hoofd 'zoemen' wilt eigenlijk wel zeggen dat je al vrij ver bent in je besluitvorming denk ik. (kan het mis hebben natuurlijk he).

Persoonlijk denk ik dat je het aftakelen niet moet afwachten. God weet met hoeveel ellende ze uiteindelijk afgemaakt móet worden, terwijl je nu de rust en luxe hebt om het allemaal op je gemak uit te zoeken.

Mijn mening is dat de pony het niet gaat weten dat ze dood gaat. Zij is er gewoon ineens niet meer, en als het goed gebeurd, merkt ze er niets van. De beslissing zal vooral voor jou heel moeilijk zijn, omdat jij je bewust bent van wat er gaat gebeuren.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:11

Inderdaag Robijntjah. Dat komt heel veel voor. Maar de meest eigenaren van zulke oude paarden kunnen dat wel zien aan hun dier. Bij mijn oudje zag ik het gelijk als hij iets minder was, en dan zeg je rest van de stal het nog niet.
Het is een lastige beslissing. Maar probeer inderdaad te voorkomen dat een paard zijn laatste dagen een kwelling worden.

Vechten tegen het inslapen is onzin als je een goed dierenarts hebt. Die weet hoe het moet.