hoe los ik dit op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

hoe los ik dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-03 18:08

ja mensen weer fay...
fay heeft een grote wond onder haar kin
en kan dus geen halster om want het zit precies op die plek maar daar gaat het even niet om
hoe krijg ik die wond zo snel mogelijk dicht?
de Da mag ik niet belle want de eigenaar zegt dat het wel weer dicht gaat ( is ook zo maar toch het ziet er niet goed uit)

wie weet hoe ik dit het beste dicht kan krijgen en goed verzorgen?
ik ga denk ik een jodium zalf kopen en het daar mee schoonmaken elke dag
ze hefet het nog niet zo lang


pojack

Berichten: 554
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 18:19

Ik weet niet hoe groot die wond is?
Maar ik zou de wond in ieder geval goed schoon maken en betadinezalf erop doen. En dat een dag of twee blijven doen, en dan kun je daarna eventueel levertraanzalf of uirerzalf erop smeren (alleen als de wond dicht is teminste).
Zo doe ik het altijd.
Ik hoop dat je er wat aan hebt

Mijn fjord is niet eigenwijs, hij doet alles op zijn eigen wijze
Only when the last tree has died & the last river has been poisoned & the last fish has been caught will we realize that we cannot eat money
Extra centen verdien?? Meld je dan nu aan Cash4ladies Gekkengoud

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 18:43

ja das goed! ik doe ook meestal uierzalf op een wonde. is erg goed!

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-03 19:05

de vond is zo`n 2 cm groot en ligt open het ligt al zeker vanaf woensdag open
ik ga dus uierzalf halen en eerst betandine zalf halen(kun je die ook gewoon voro mensen gebruiken want we hebben zo`n zalf vorok mensen(betadine)

pojack

Berichten: 554
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 19:49

Die betadine zalf is dezelfde als voor mensen ja en die kun je gewoon voor je paardje gebruiken.
Aangezien de wond nu al wat ouder is zou ik er gelijk de levertraan zalf of uierzalf op doen dat verzacht de korst lekker en trekt de wond niet zo.
Succes met je paardje.

Mijn fjord is niet eigenwijs, hij doet alles op zijn eigen wijze
Only when the last tree has died & the last river has been poisoned & the last fish has been caught will we realize that we cannot eat money
Extra centen verdien?? Meld je dan nu aan Cash4ladies Gekkengoud

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-03 19:53

oek dank je wel

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 20:25

Gewoon afblijven en hopen dat het goed gaat. Als die zalfjes remmen de wondgenezing (tja ook ik dacht dat uierzalf altijd hielp... maar het schijnt dus niet zo goed te zijn) Levertraan schijnt wel te kunnen werken.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

discovery
Berichten: 9
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 21:01

Wanneer je toch een halster of hoofdstel aan wilt doen, dan kan een flink stuk schapenvacht de wond beschermen. Ik koop de (echte)schapenvacht altijd in de vorm van een autostoelhoes, zo is dat het goedkoopst, en knip dan stukken eruit die ik nodig heb. Ook zeer goed te gebruiken bij singel-irritatie of voor op de rug. Wel de vacht op de wond gebruiken en niet andersom. Blijft gewoon zitten omdat de lederkant dan tegen het tuig aan stroeft. Bij het halster evt vastplakken met goede dubbelzijdige plakband. Altijd royale stukken vacht gebruiken, die kun je ook gewoon in de wasmachine doen,

pojack

Berichten: 554
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 05:14

Mikey die zalfjes levertraan en uierzalf die remmen de wondgenezing niet, zolang je die maar op een gesloten wond doet (als er al een korst op zit) dit verzacht juist.

Mijn fjord is niet eigenwijs, hij doet alles op zijn eigen wijze
Only when the last tree has died & the last river has been poisoned & the last fish has been caught will we realize that we cannot eat money
Extra centen verdien?? Meld je dan nu aan Cash4ladies Gekkengoud

Kendra

Berichten: 8711
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 08:03

pojack schreef:
Mikey die zalfjes levertraan en uierzalf die remmen de wondgenezing niet, zolang je die maar op een gesloten wond doet (als er al een korst op zit) dit verzacht juist.


Dat klopt, maar zolang de boel nog open is, moet je er dus niks opsmeren. Ik gebruik trouwens altijd goudsbloemcreme (calendula), dat werkt perfect. Maar niet te veel en niet te vaak en vooral aan de randen, anders wordt het toch weer te zacht.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 08:53

Bij zo een oude wond, die nog steeds open is, zou ik eerst wassen, met betadine shampoo of oplossing en daner betadine poederspray op doen, de zalfjes helpen weinig, en verslechteren vaak wel de heling van de wond, dit komt doordat er weinig zuurstof bij komt en het heel vochtig blijft, levertraan bevordert de haargroei en ook iets de wond, maar het beste is nix erop doen, gaat echt veel sneller, je kan met de gezichtsbruiner op de wond schijnen dan gaat het sneller dicht en zou nou helemaal mooi zijn omdat het al zo lang openstaat, was hechten niet nodig?? Succes ermee

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 16:11

pojack schreef:
Mikey die zalfjes levertraan en uierzalf die remmen de wondgenezing niet, zolang je die maar op een gesloten wond doet (als er al een korst op zit) dit verzacht juist.


Volgens haar eerste bericht is de wond nog open, want ze vraagt hoe ze die wond het beste dicht kan krijgen en dan zijn al die wonderzalfjes funest... Als de wond dicht is kun je het er wel op smeren
Net als die wondspray (die blauwe, ik ben de naam ff kwijt) Nooit op open wonden spuiten! Je krijgt een dikke wond, die slecht geneest (het bewijs is een meisje bij mij uit de klas die het op een schaafwond spoot. Uurtje later ging ze weer kijken en... ja hoor! Hele been dik..... )

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 16:11

(dit was natuurlijk bij haar paard... bij zichzelf had ze het vast wel eerder gevoeld.... :-D)

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

pojack

Berichten: 554
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 08:59

Mikey"]
[quote="pojack schreef:
Mikey die zalfjes levertraan en uierzalf die remmen de wondgenezing niet, zolang je die maar op een gesloten wond doet (als er al een korst op zit) dit verzacht juist.


Volgens haar eerste bericht is de wond nog open, want ze vraagt hoe ze die wond het beste dicht kan krijgen en dan zijn al die wonderzalfjes funest... Als de wond dicht is kun je het er wel op smeren
[/quote]

Zoals ik al in mijn eerste berichtje schreef moet je de wond natuurlijk eerst schoonmaken en dan eventueel betadine zalf erop smeren.
Later schreef Jennifer87 dat het paard de wond er al vanaf woensdag zat dus schoonmaken en betadine erop. En dan is het wachten tot de wond dicht is en dan kun je andere middeltjes gebruiken om de wond te verzachten.

Wondspray's gebruik ik nooit die maken de wond dicht (dat blauwe spul vind ik ook niets net als acederm want die sluiten de wond helemaal af dus als er nog wat in zit dan heb je kans dat dit gaat ontsteken).

Heeft mijn paard een klein wondje dan doe ik er verder ook niets aan, dan behalve een beetje levertraan zalf erop (alleen als de wond dicht is). om het te verzachten.

Mijn fjord is niet eigenwijs, hij doet alles op zijn eigen wijze
Only when the last tree has died & the last river has been poisoned & the last fish has been caught will we realize that we cannot eat money
Extra centen verdien?? Meld je dan nu aan Cash4ladies Gekkengoud

Pauline
Berichten: 12185
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 13:36

Bijhouden met betadine en er idd niet teveel aan prutsen....

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-03 16:29

wat we dus vandaag hebben gedaan:
geen betadine omdat ze drachtiug is en we wisten niet of het kwaad kon met drachtige paarden
maar de DA gehaald en die gaf ons een middeltje wondzalf en dan is bruin lijkt net poep
en eerst 3 keer per dag schoon maken met wamr tot heet water en dan 3 keer per dag dat spul er op doen
verder geen halster om meer in de wei en zoiezo kan ik nu niet rijden vanwege haar hoogdrachtige buik Haha!
de eigenaren wisten het niet eens dat ze een wond had het is dus al flink ontstoken maar nu doet de eigenaar wel zeb est om het schoon te krijgen
de korsten moesten we er afhalen dus die om de wond heen zitten( op gedroogd bloed enzo)
maar de kost op de wond moete we vanaf blijven.
me halster heeft nu ook een bad gehad omdat die ook vol met bloed zat echt zielig het is dus een open grote wond.
het hoeft niet gehecht te worden omdat het niet diep is.
een hoofdstel om zou eventueel wel kunnen maar dan zonder neusriem (het western hoofdstel kunne we nu mooi gaan gebruiken).

groetjes jennifer

itty
Berichten: 83
Geregistreerd: 15-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 22:09

Jammer dat ik dit niet eerder gezien heb, maar als je zo'n soort wond hebt kun je het beste zorgen dat je de wond goed schoon houd. Paar keer per dag met een oplossing van lauw/warm water en betadine (kan nooit kwaad, ook niet als de merrie drahgend is) Zorg ervoor dat de wond open blijft, zodat zich geen ontsteking kan vormen. na het schoonmaken betadine oplossing op de wond.

Je zal zien dat de buitenste randen van de wond gaan genezen en zo de wond zich uiteindelijk netje sluit.

Je mag nooit aan korstjes pulken gewoon met lauw water en een flinke dot watten weken.

Pas altijd op met levertraan, want dit heeft de eigenschap om wildvleesgroei te bevorderen. Smeer dit dus nooit op een open wond.
Gebruik levertraan op en genezen wond waarop je het haar snel wil terug hebben, want het bevorderd ook de haargroei.

Betadineoplossing kun je op elke wond gebruiken, zelfs op een wond die nog gehecht moet worden. Betadine is dus iets wat je absoluut altijd bij je paard in de buurt moet hebben

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-03 09:25

itty schreef:
Jammer dat ik dit niet eerder gezien heb, maar als je zo'n soort wond hebt kun je het beste zorgen dat je de wond goed schoon houd. Paar keer per dag met een oplossing van lauw/warm water en betadine (kan nooit kwaad, ook niet als de merrie drahgend is) Zorg ervoor dat de wond open blijft, zodat zich geen ontsteking kan vormen. na het schoonmaken betadine oplossing op de wond.

Gebruik levertraan op en genezen wond waarop je het haar snel wil terug hebben, want het bevorderd ook de haargroei.

Betadineoplossing kun je op elke wond gebruiken, zelfs op een wond die nog gehecht moet worden. Betadine is dus iets wat je absoluut altijd bij je paard in de buurt moet hebben


even over dat haargroei waar kun je dan nog meer levertraan zalf op doen omdat je zei dart het ook de haargroei bevorderd.
zeker niet op de manen he? Knipoog want fay heeft nauwelijks manen.
vandaag ga ik er heen en zal ik ook even een foto van heer wond maken

Kendra

Berichten: 8711
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 11:07

itty schreef:
Betadineoplossing kun je op elke wond gebruiken, zelfs op een wond die nog gehecht moet worden. Betadine is dus iets wat je absoluut altijd bij je paard in de buurt moet hebben


Nee, totdat de dierenarts er is ook geen betadine - betadine kleurt nl. de wond en dan kan de dierenarts niet meer goed zien hoe het er uitziet.

carola

Berichten: 8676
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 13:48

Inderdaad Kendra.

Uierzalf vind ik ook niet zo goed, omdat dat heel veel viezigheid aantrekt. Ik heb persoonlijk ook erg goede ervaringen met Levertraan, en natuurlijk ook met betadine.
Als de wond al wat meer dicht is, kun je Calendula zalf (te koop bij de drogist) erop doen om littekenvorming tegen te gaan.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

_Charlotte

Berichten: 8708
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 16:17

jennifer87 schreef:
wat we dus vandaag hebben gedaan:
geen betadine omdat ze drachtiug is en we wisten niet of het kwaad kon met drachtige paarden
maar de DA gehaald en die gaf ons een middeltje wondzalf en dan is bruin lijkt net poep
en eerst 3 keer per dag schoon maken met wamr tot heet water en dan 3 keer per dag dat spul er op doen
verder geen halster om meer in de wei en zoiezo kan ik nu niet rijden vanwege haar hoogdrachtige buik Haha!
de eigenaren wisten het niet eens dat ze een wond had het is dus al flink ontstoken maar nu doet de eigenaar wel zeb est om het schoon te krijgen
de korsten moesten we er afhalen dus die om de wond heen zitten( op gedroogd bloed enzo)
maar de kost op de wond moete we vanaf blijven.
me halster heeft nu ook een bad gehad omdat die ook vol met bloed zat echt zielig het is dus een open grote wond.
het hoeft niet gehecht te worden omdat het niet diep is.
een hoofdstel om zou eventueel wel kunnen maar dan zonder neusriem (het western hoofdstel kunne we nu mooi gaan gebruiken).

groetjes jennifer


Volges mij hebben wij dat ook.. hoe heet dat van jou?

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-03 17:20

euhm geen idee iets met acederm ofzo
in een groene verpakking
het ligt nu dus weer open omdat ik het had schoongemaakt maar....
het was dus aan het ontsteken en doordat het open was ging het bloeden en dus het vuil uit de wond weg

hier is een foto van haar wond:(foto is niet scherp)
Afbeelding

carola

Berichten: 8676
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 17:39

Ow, alleen een schaafwond. Calendula!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-03 17:42

ja dat denk ik dus ook
niets ergs maar toch ziet het er in het echt erger uit hoor maarja ik maak me altijd toch eenb eetje zorgen
de DA zei dus dat we die wond zalf moesten gebruiken
maar die zealf helpt wel
het is dus niks om me erg om te maken nu alleen haar uiers nog(zie kraamstal)

Cookies
Berichten: 6562
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 16:19

yellow cream van Brugman erop. 1 x daags erop smeren en binnen 3 dagen is het dicht en beginnen de haren er al weer op te groeien. Dit middel kun je halen bij een ruitersportzaak of bij de welkoop/boerenbond. Ik heb nog nooit iets gehad wat zo snel werkt. En geen littekenweefsel of wildvlees. ik smeer het echt overal op kleine wondjes grote wonden. Ook op mezelf als ik wat heb

Come over to the dark side, we have cookies!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bliksem38, Change3x, Hanneke1989, Marrit13, meggiemeg, Oelly, Pova, pyrrhus, RenskeFrea, xJolijn en 18 bezoekers