*Droes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

*Droes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-03 18:11

Wat zijn nou de precieze symptonen van Droes?
Ik zag vandaag dat Camilla (bijna 4) ontzettend dikke klieren had. Achter haar kaak daar zeg maar. We hebben een paard op stal staan met Droes, en die staat op zondag in Camilla's wei.. Boos! Drinkt dus uit haar drinkbak enz.
Ik had geen thermometer bij de hand, maar ze voelde wel wat warm aan. Vooral haar oren en voorhoofd zeg maar.
Ook heeft ze wel wat vocht uit haar neus, maar als ze stilstaat niet. Alleen als ze een stukje gestapt heeft ofzo.
Zou dit Droes kunnen zijn???
Ik zorg morgen in ieder geval dat ik van iemand een thermometer kan lenen.
Maar wat zijn de precieze symptonen?? Dat weet ik dus niet.


RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 20:57

Dit kan wel het begin zijn van droes. Droes is namelijk heel erg besmettelijk en het is dus niet verstandig om het paard die droes heeft nog bij andere paarden te laten (ik spreek uit ervaring, het was ook bij ons op stal)
Uit mijn eigen ervaring kan je het 't makkelijkst zien aan dikke groenige snot en koorts, ik kijk even in mijn ruiterbewijsboekje, daar staat nog wat info.....

Er staat dus dat het paard ook onderdrukt gaat hoesten en het paard moeilijk kan slikken, waardoor het drinkwater weer door de neus naar buiten komt.

voor meer info kan je PBen, maar hier heb je nu even het meeste aan.
Sterkte ermee! xxx Roos.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-03 21:01

Ik heb op internet rondgezocht en de symptonen die ik gelezen hebben komen wel overeen..
Morgen ochtend gaan we zo snel mogelijk naar stal om te temperaturen. (nu is de stal al gesloten) Als ze koorts heeft bel ik gelijk de dierenarts.
Mobieltje mee dus!
Ik wil er niet te laat mee zijn. Er komt geen groenige snot ofzo uit haar neus, maar meer echt vocht (het lijkt meer op water)
Hoesten heb ik niet opvallend wat van gemerkt. Behalve toen ik haar vanochtend de wei ingooide en ze begon te draven, toen stopte ze en begon een paar keer te kuchen. Ze staat nu ook al de hele week stil ivm een insectenbeed onder haar buik.
Laatst bijgewerkt door Nathalie op 20-04-03 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 21:13

ja, ik denk dan wel dat ze droes heeft! Ik zou inderdaad even de dierenarts erbij roepen! Mijn verzorgpony had trouwens ook niet continu koorts en als je er op tijd bij bent is het na ruim een week over. dus ik zou maar goed op blijven letten! Het is wel goed van je dat je er alles over wilt weten enz.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 21:15

ik hoop het niet voor je, maar het klinkt idd wel een beetje als droes Scheve mond
waarom hebben ze dat paard niet direct weggehaald van stal toen bleek dat ie droes had? het is hardstikke besmettelijk!
een aantal maanden geleden heeft het hier in de buurt ook geheerst, kijk anders ff in dit topic:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=72783

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-03 21:23

Hij staat wel heel erg afgelegen maar komt dus blijkbaar gewoon in de wei.. Ze weten ook pas sinds woensdag geloof ik dat hij droes heeft. Daarvoor had ie het ook al, alleen dachten ze dat het wat anders was geloof ik.. Scheve mond
Ik vind het ook niet echt prettig dat dat paard in Camilla's wei komt. Maargoed, daar is nu niets meer aan te doen.
Ik sta morgen vroeg op en ga gelijk naar stal om te temperaturen.
Ookal heeft ieder paard het ooit in zn leven (toch?) Ik ben er wel hartstikke bang voor...

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 21:32

Er wordt ook gezegd dat als het op stal heerst, je er toch niets meer aan kunt tegen houden. Wel moet je ZELF (en andere mensen die met dit paard in aan raking komen) niet naar andere stallen/paarden enz. gaan. Maar wat denk je van besmetting via veearten enz?

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-03 09:38

Ik ben net terug. Heb getemperatuurt, 37,3 graden. Klieren waren afgeslankt, nog wel een beetje dik (en nog maar aan 1 kant). Er kwam wel van alles uit haar neus. Ik heb haar in de wei gezet, ze begon te rennen, niet veel gehoest, ongeveer 3 keer. Wel ietwat moeite met slikken volgens mij, maar niet ontzettend veel. Eten en drinken doet ze gewoon.
Ik denk dat ik het nog even afkijk, de temperatuur was dus gewoon in orde.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 10:05

Als ze nog rent, eet en drinkt , is het nog niet zo slecht met haar. Een paard dat droes heeft, is echt ziek en staat er heel zielig bij. Meestal begint het met koorts en is het niet direkt duidelijk omdat de klieren laten opzetten. Ze willen niet eten of drinken omdat ze te ziek zijn en het toch ook niet lukt. Natte zemelen met iets lekkers (maismeel) er doorheen wil nog wel eens lukken.
Zo te lezen, valt het mee bij je paard. Raar dat ze er een paard bijzetten dat ziek is, ook als ze niet direkt weten wat het dier heeft.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-03 20:30

Ze staan niet samen in de wei, maar dat paard staat vlakbij "onze" wei zeg maar, en op zondag moeten we zelf de paarden buitenzetten en zet het baasje haar paard dus in onze wei, wel alleen. En de rest van de week komen onze pony's dus in die wei..

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 20:59

Bij ons was ook een paard wat droes leek te hebben, bleek ontstoken lymfeklier te zijn. Had GEEN neusvloeiing of koorts. Wel bult.

Annabel_Simone

Berichten: 299
Geregistreerd: 08-05-02
Woonplaats: Bergen n-h

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 21:02

wij hebben op stal ook droes ik denk dat je de dierenarts moet bellen en als ze ergens een bult heeft is dat droes

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 21:50

Alleen jonge paarden die het nog nooit gehad hebben,kunnen besmet raken,en oude wat verzwakte paarden kunnen het krijgen,in principe krijgen ze maar 1 keer in hun leven,en het beste is dan ook dat het paard het op een zo jong mogelijke leeftijd krijgt.
Het begint met hoge koorts,neus uitvloeisels,en daarna opgezette klieren.
Mijn fjord is er verleden jaar bijna aan dood gegaan,vanwege de hoge koorts.Hij is er drie maanden heel erg ziek van geweest.Op het weiland waar hij stond hebben toen alleen de jonge paarden[die van mij was 2] het gekregen.
Het is zeer besmettelijk,en als 1 paard het heeft,dan hoef je die in principe niet meer weg te halen,want het kwaad is dan al geschied.Het heeft een incubatie tijd van ongeveer 6 weken,als hij in die 6 weken geen symptonen meer heeft,is hij er vrij van,Het duurt dan nog wel een tijd voordat ze weer conditie krijgen,dat moet je dus langzaam weer opbouwen!
Succes ermee!

Paardentaxi Zeeland

Kimke
Berichten: 140
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 22:59

gewoon neusvloeisel "gelijk je zegt gelijk water" kan geen kwaad dat is normaal ? zolang het geen geel/groen snot is


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hobbyhorse en 74 bezoekers

cron