Giftige planten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tjips

Giftige planten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 18:48

Ha,,
Ik ben een lijst aan het maken van giftige planten zodat ik daar op kan letten.
Nu kan ik niet alles daar van vinden en dacht ik dat jullie als jullie een goede site weten of het toevallig zelf weten
een beetje kunnen aanvullen.
Ook heb ik nog een vraag, wij hebben een paard in de wei staan (goede wei, genoeg gras geen onkruid enz.)
En daar staan een paar eikenbomen naast. Dat zou geen kwaad moeten kunnen maar een van onze paarden neemt
zo af en toe toch een hapje (wel een heel mooi gezicht, steigerend pakt ie dan een takje)
waarom zou een paard dat doen als hij gras genoeg heeft?
nou hier komt mijn lijst: (hij is nog niet af ben er nog aan het werken)
Weet wat je eet!
Er zijn planten die zijn giftig voor paarden, meestal kun je die herkennen
aan het feit dat ze in de winter groen blijven.
Deze planten smaken meestal ook bitter. Hier een paar voorbeelden:
Taxus
Goudenregen
Acacia
Rododendron
Jeneverbes
Liguster
Eik
Nachtschade
Kruiskruid
Dolle Kervel
Brem
Hondsdraf
Klaproos of Papaver
Varens
Vingerhoedskruid
Hulst
Klimop
Bittere Lupine
Narcissen
Iris
Tomatenplant
Aardappelplant
Ui
Basterdklaver
Beuk
Boterbloem
Sint Janskruid

Dit is de Taxus: Er zijn er veel als haag maar ze zijn héél erg gevaarlijk. Paarden kunnen binnen vijf minuten na het eten van taxus aan een hartstilstand overlijden.

Dit is Goudenregen: Vooral de zaadjes in de peulen, die als de boom in bloei staat verschijnen, zijn enorm giftig. Bewegingsstoornissen en benauwdheid zijn vergiftigingsverschijnselen na het eten van deze zaden. Ademhalingsverlamming kan uiteindelijk leiden tot de dood.

Dit is de witte acacia: Vooral het eten van de bast is heel gevaarlijk en kan mondontstekingen en koliek veroorzaken. Als je paard veel van de bladeren eet kan het een hartstoornis of verlamming veroorzaken.

Dit is de Rododendron: Je vindt ze veel in parken en tuinen. Het eten van takken en bladeren kan slijmvlies- en huidirritaties veroorzaken en in ernstige gevallen hartstoornissen.

Dit is de Jeneverbes: De bessen van de naaldboom zijn het giftigst voor je paard. We weten niet wat je paard eraan overhoudt als hij het eet, maar het is zeker erg gevaarlijk.

Dit is de Liguster: Deze haagplant kom je vooral tegen in tuinen, maar ook in duinen, in het bos en tussen kreupelhout. Zelfs hele kleine porties kunnen al gevaarlijk zijn.
Het veroorzaakt koliek en je paard gaat ervan wankelen.
.

Dit is de Eik: Als je paard eikels en jonge eikenbladeren eet, verstoppen zijn darmen en heeft het paard geen eetlust meer.
Maar wees gerust, je paard eet dit alleen als er niet genoeg ander eten in de buurt is. Een eik langs een (fatsoenlijke) wei waar je paard bij kan vormt geen gevaar!
Dit is Zwarte Nachtschade: vooral de zwarte bessen die na de bloei ontstaan zijn ongezond en kunnen maagdarmstoornissen veroorzaken, ademhalingsstoornissen en hartstoornissen, maar zoals bij de meeste giftige planten worden ze niet graag gegeten.

Dit is jacobskruiskruid (en zaadjes op het andere plaatje) X-tra giftig, X-tra veel info.
De zaadjes verplaatsen zich door de lucht. Het komt voor op verschraalde grond en onbemeste weilanden. Paarden eten het niet als het tussen het gras in de wei staat (behalve als er niks anders valt te eten). Maar als het in het hooi verwerkt is eten ze het wel, en is het nog steeds even giftig. De meeste giftige planten zijn als hooi niet meer giftig, paarden herkennen het plantje ook niet tussen het hooi.
Als een paard Jacobskruiskruid eet wordt de lever ongeneeslijk beschadigd. Dit gaat heel langzaam. Paarden kunnen een lange tijd dagelijks een kleine hoeveelheid krijgen zonder dat ze ziek worden. Als de vergiftigingsverschijnselen wel te zien zijn is het paard al niet meer te redden. De vergiftigingsverschijnselen zijn verschillend van gebrek aan eetlust, vermagering, slaperigheid, spierslapte, geelgekleurde slijmvliezen door geelzucht tot huidaandoeningen en verlammingsverschijnselen.
Als je het afmaait dan versnelt de voortplanting van de plant dus zal je het meteen moeten vernietigen.
Dit is de Dolle Kervel: Het gif zit in de jonge stengels en zaden. Als een paard het eet leidt dat tot darmproblemen en verlamming. Paarden eten de plant bijna nooit, maar ook deze plant kunnen ze binnenkrijgen als het in het hooi is terechtgekomen en is dan nog gevaarlijk.

Dit is de brem: De bladeren en takken zijn beiden giftig. De vergiftigingsverschijnselen zijn opgewondenheid en verlamming.
Veel informatie over de Brem is er niet te vinden.

Dit is Hondsdraf: Veroorzaakt hart- en ademhalingsstoornissen. Als je paard Hondsdraf heeft gegeten zijn vergiftigingsverschijnselen: Trillen, zweten, hoesten en verwijde pupillen. Het komt veel voor bij sloten en plekken met veel schaduw.

Dit is de Klaproos: De Klaproos heeft zeker 3 benamingen, klaproos, papaver of slaapbol. Vooral de nog niet rijpe zaaddoosjes van de plant zijn giftig. Symptonen van de vergiftiging zijn onrust en krampen.

Dit zijn Varens: Varens zijn nog steeds gevaarlijk als het hooi is. Coördinatiestoornissen en gewichtsverlies zijn tekenen van het eten van teveel Varens. Dat moet je paard er wel veel van gegeten hebben.

Dit is Vingerhoedskruid: Vooral de bladeren zijn giftig, voordat de plant in bloei staat. Vingerhoedskruid veroorzaakt hartstoornissen en blijft in hooi giftig. Net als Jacobskruiskruid en Bittere Lupine wordt het dan nog steeds gegeten.

Dit is Hulst: De bladeren en bessen zijn giftig. De vergiftigingsverschijnselen zijn

Vooral over Hulst kan ik weinig vinden, ik ben nu de vergiftiginsverschijnselen aan het zoeken maar ik vind het niet? als iemand dat nog weet

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:41

Van sommige dingen weet ik dat ze giftig zijn, maar veel namen ken ik niet eens! :+ Laat staan dat ik de planten herken!
Mij werd altijd gezegd dat strijken/bomen die groen blijven het hele jaar door zoiezo giftig zijn.

tjips

Re: Giftige planten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 10:16

volgens mij klopt dat ook wel
Want ik heb nog niet een zo'n plant gezien
die niet giftig is.

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:20

Blaadjes van een eikenboom zijn niet erg maar eikels daarintegen wel,
ze kunnen koliek veroorzaken.. |(

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:51

In de blaadjes en in nog groene eikels zit tannine.
In grote hoeveelheden is dat schadelijk, een enkel hapje is ook geen probleem. Het kan de darmwand aantasten, dus vooral met paarden die gevoelig zijn voor maagzweren moet je oppassen.
De bruine eikels zijn niet zo erg, het tannine gehalte daarin is erg laag.

Appeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:46

Kattenstaart & Paardenstaart : Blijft giftig in het hooi
Meiklokjes : Het bevat een stof die een effect heeft op het hart, naast een aantal irriterende stoffen voor het maag en darmen. Symptomen: krampen, braken, diarree, trage hartslag en hartritmestoornissen. Dood treedt in t.g.v. hartstilstand.
Herfsttijloos : Hele plant is giftig
Witte paardenkastanje : Zowel vruchten, bolsters, bladeren als twijgen zijn giftig voor mens en dier (behalve voor geitachtigen en varkens)
Hulst : Nierproblemen en maagontstekingen en darmklachten
Taxus : Dieren worden vooral blootgesteld op het moment waarop taxushagen gesnoeid worden of door weersomstandigheden omgevallen zijn. Een acute vergiftiging doet zich meestal voor als een plotse dood zonder voorafgaande ziekteverschijnselen. Vooral paarden zijn hier gevoelig aan. Zij kunnen dood neervallen, vijf minuten na de inname van taxusnaalden. De dodelijke dosis voor een paard wordt geschat op 0,5 tot 2 gram naalden per kg lichaamsgewicht.
Soms manifesteert zich een intoxicatie aanvankelijk minder ernstig met symptomen als braken, diarree, beven, opwinding, valneiging en trage hartslag maar uiteindelijk toch leidend tot bewustzijnsverlies en overlijden.

Nog enkele website met giftige planten:
http://www.br.fgov.be/PUBLIC/GENERAL/GENERALNL/poisonousplantsnl.php
http://www.boozoo.be/html/A_Spoed_04_6.htm
http://www.trekpaarden.be/RmTgezondheid/vergiftigingen/paardenstaart.htm
http://www.groeninfo.com/forum/struiken_hagen_en_bomen_forum/30378-welke_hagenstruiken_niet_giftig_voor_paarden.html
http://www.ezelhof.be/giftiglijst.html
http://www.actigo.be/informatief.htm
http://www.poisoncentre.be/article.php?id_article=352
http://www.dierenforum.nl/forum/website.php?page_id=10&web_id=199
http://home.scarlet.be/pedroalco/Kruiden/Kruiden_-_Allerlei/Giftige_Planten___Kruiden/giftige_planten___kruiden.html

Nu heb je al wat meer informatie ! Ik hoop dat je er iets mee bent. :D

(Ik ben ook dikwijls Dolle Kelver tegengekomen o.a. in mijn boek, i.p.v. Dolle Kervel.)

Ik blijf dit zeker volgen want een lijst met giftige planten is zeer handig ! ;)

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:21

wat dachten jullie van moordenaar nr 1 jacobskruid die zag ik niet staan
als ze deze binnen krijgen en veel is het snel rip
als ze voldoende gras op wei hebben kan het niet zoveel kwaad dan gaan ze er niet aan omdat de bloem bitter is maar gedroogd in hooi is het levensgevaarlijk

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:38

Jacobs kruiskruid staat er wel bij hoor in het lijstje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:45

Ik zou het veel handiger vinden dat er een website komt waar je kunt zoeken op foto's, ipv op naam.
Ik kom dikwijls plantjes tegen waarvan ik niet weet wat voor plantje het is. Een opsomming van namen van plantjes heb ik dan ook niet zoveel aan. Maar wanneer ik zou kunnen zoeken op het uiterlijk van het plantje, wel.

Appeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:13

Boterbloem : Hele plant, sap bij inname en aanraking : Maag-, darmontsteking, zenuwaandoeningen
Herfsttijloos : Hele plant zeer giftig : Hevige maag-darmcatarre, inwendige bloedingen, verlamming van de ademhalingswegen, die snel tot de dood leidt.
Hulst : Blad en bessen : Misselijkheid, braken, diarree, hartritmestoornissen, slaperigheid, verlammingen, dodelijk
Jakobskruiskruid : ALLE delen van de plant bevatten de giftige pyrrolizidine alkaloïden. dodelijk. Eerste symptomen: conditieverlies,gewichtsverlies,doffe vacht, sloomheid,coördinatiestoornissen,verminderde eetlust, overgevoeligheid voor zonlicht, versnelde zonnebrand,loslaten en openbarsten van de huid met haar en al, korsten, eczeem en wondjes aan de kroonrand, ontstekingen van de huid,gele slijmvliezen,diarree, koliek, oedeemvorming vaak bij de buik.
Jeneverbes, Zevenboom : Bevat o.a. het adonine, een giftige glycocide. Ook al is het gehalte in de zomeradonis veel lager dan in de zwaar giftige voorjaarsadonis toch is ook de zomeradonis giftig : Ontstekingen in het maagdarmkanaal. Dieren gaan hieraan snel dood !
Rabarber : Bladeren bevatten veel oxaalzuur : Braken, diarree, soms geelzucht, nierfalen ten gevolge van neerslag van oxalaat.
Witte acasia : Vooral bast peulen giftig, de bloemen niet : Braken, lethargie, stuipen, collaps

(Ik weet dat er planten tussen staan die al in het lijstje stonden maar ik heb er nog wat extra informatie bij gezet.)

Nog een site :
http://www.russischblauw.info/giftigeplanten/tuinplanten.html
Is gemaakt door kattenliefhebbers, maar is ook van toepassing voor andere dieren.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:22

De paarden van mij staan onder eikenbomen.
Ik heb hooi gehad met varens erin, en ze lieten het gewoon liggen en aten het niet op.
Twee van de paarden zijn nu 18 jaar, en nog kerngezond.

Appeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:25

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:27

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:50

Als maker van die site die EstherHegt noemt moet ik er wel even bij melden dat de foto's nog lang niet compleet zijn.
Er komt ook een zoekfunctie op foto's maar voor mij is dit winterwerk dus dat duurt nog even (zomers te druk).

De (behoorlijk uitgebreide) lijsten op giftigeplant.nl zijn overigens een samenvoeging van diverse wetenschappelijke site's.
Je kan er van uit gaan dat alle daar genoemde ook giftige planten zijn, ook al staat er nog geen uitgebreide beschrijving bij.
Dit soort lijsten is echter nooit compleet !!!

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:55

Jeetje! Wat zijn er veel planten giftig, er blijft niet veel meer over als alleen gras.
Zoveel planten groeien gewoon in de paarden weiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:07

NickAltena schreef:
Als maker van die site die EstherHegt noemt moet ik er wel even bij melden dat de foto's nog lang niet compleet zijn.
Er komt ook een zoekfunctie op foto's maar voor mij is dit winterwerk dus dat duurt nog even (zomers te druk).

Dit zou geweldig zijn!

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:09

Ik weet het JoviBan... het zou erg makkelijk zijn voor de mensen die niet al die namen kennen.
Het probleem is echter dat er erg veel foto's nodig zijn als je die lijsten zo eens bekijkt.
Ik wil van elk plantje minstens 3 goede en duidelijke foto's , sowieso van de bloem, het blad en de hele plant , daarnaast evt. nog de vruchten of het zaad en dan zo'n dikke 800 plantjes zijn er nogal wat.
Om die te verzamelen kost erg veel tijd , ook al ivm. de toestemming vragen van de makers (auteursrecht) om ze te mogen plaatsen op mijn eigen server zoadat als een site de lucht uit gaat ik die foto's nog wel heb ...en dan nog het controleren of het wel de juiste foto's zijn.
We willen tenslotte niet een foto van een andere plant als we bijv. jkk bedoelen zoals een "gerenomeerd" blad eens plaatste.
Je wil niet weten hoeveel verkeerde foto's , of beter.... vekeerde namen er aan zo'n foto/plantje gegeven wordt en zo verkeerde info verspreid wordt.

Maar de zoekfunctie komt er echt , zowel op bloem (kleur) als blad , zodat je kan vergelijken met wat je in je tuin of wei hebt.
Het gaat dus nog wel even duren , simpel omdat mijn eigen eisen nogal hoog liggen... ik wil een gedegen info site met betrouwbare info en geen klungelige kolder.

De reden voor het maken van deze site is erg simpel.
Tijdens mijn zoektocht naar info over een bepaald plantje ergerde ik me nogal eens.
Er verdwijnen steeds weer site's , net als je denkt een goede gevonden te hebben (door bijv. het wisselen van provider) , of er staan maar zeer beknopte lijsten op , of niet kloppende info.

Deze site blijft , das een belofte.... en wordt erg groot maar hopelijk toch ook overzichtelijk en makkelijk door-zoekbaar straks.
Als de foto zoekfunctie werkt zal ik het melden.

Appeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:22

@ NickAltena : Paarden weten gelukkig wat giftig is en wat niet ! :D Als je bedenkt dat er zo veel planten giftig zijn zouden er wel erg veel paarden ziek worden ! Het grootste gevaar zit in de planten die giftig blijven in hooi !
De maker van het filmpje moet wel erg veel geduld gehad hebben ! ;)

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:42

Appeltje_ schreef:
@ NickAltena : Paarden weten gelukkig wat giftig is en wat niet ! :D Als je bedenkt dat er zo veel planten giftig zijn zouden er wel erg veel paarden ziek worden ! Het grootste gevaar zit in de planten die giftig blijven in hooi !
De maker van het filmpje moet wel erg veel geduld gehad hebben ! ;)

Idd... en gelukkig staan ook niet al die 800 + plantjes in je (hooi)wei (er zitten bijv. ook veel buitenlandse planten tussen die echter wel via tuincentra ook in Nederland verkocht en zo verspreid worden in de natuur)

Het hooi is idd. een risico.(zie daar het belang van gecertificeerd hooi waar EstherHegt mee bezig is ! )
Achter élke plant en foto (aanklikbaar in de toekomst) komt dan ook een achterliggende info pagina waar in vermeld zal staan (voor zover bekend) in welke vorm de plant of onderdeel daarvan giftig is. (dus vers en/of gedroogd).

Het voornaamste nu vind ik echter de foto's waarbij ik wil zien dat dit ook op een mobiel (zoals iphone en dergelijke met Inet) te hanteren is.
Das makkelijker in vooral het hooi-weiland ;)

Het filmpje heeft overigens maar een ruime middag geduurd hoor :D

Edit:
Nu ik dit over zit te lezen na het plaatsten dacht ik terug aan die dag en aan het volgende...
Op dit filmpje is dit het énige moment van al die filmstukken/uren die ik gemaakt heb dat een van de paarden (er liepen er meerdere) waarop te zien is dat een paard ook maar in de buurt kwam van een JKK plantje terwijl het stuk wei er toch echt vol mee stond.
De rest van de film zag je ze dus niet zo dichtbij een JKK plantje eten , maar ruim er tussendoor.
In de wei maak ik me dus totaal geen zorgen over JKK , zolang er maar voldoende gras aanwezig is.
De paarden in deze JKK wei hadden overigens ook de gelegenheid naar een ander deel te lopen waar weinig tot geen JKK was.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:46

Goed dat er een site in aanmaak is waar ook hopelijk duidelijke foto's op komen.

tjips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 09:38

indrasjacks schreef:
wat dachten jullie van moordenaar nr 1 jacobskruid die zag ik niet staan
als ze deze binnen krijgen en veel is het snel rip
als ze voldoende gras op wei hebben kan het niet zoveel kwaad dan gaan ze er niet aan omdat de bloem bitter is maar gedroogd in hooi is het levensgevaarlijk

Als je eens goed kijkt. Dat is het plantje waar ik zelfs de meeste info over heb!
:P

tjips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 09:39

Ik heb deze week nog een beetje weinig tijd,
Maar volgende week wil ik weer aan mijn lijst gaan werken!!
en heel erg bedankt voor alle sites en info!!
Groetjes

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 09:51

Marc van der Top heeft een CD-rom met daarop alle gifplanten die je kunt bestellen. Zeer gedetailleerd en met alle info zoals verschijnselen etc.

Hij kost 27,50 excl verzendkosten.

Noot: Gelet op het aantal vergiftigingen in NL, gebaseerd op de cijders van de klinieken, mag duidelijk zijn dat paren helaas niet weten wat wel of niet gegeten kan worden. Helaas is het een fabel.
Let goed op dat je paard niet aan een buxus of liguster hapt onderweg.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 23-07-09 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Appeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 09:53

Een "klein" overzichtje voor de TS en alle andere !

Taxus : Dieren worden vooral blootgesteld op het moment waarop taxushagen gesnoeid worden of door weersomstandigheden omgevallen zijn. Een acute vergiftiging doet zich meestal voor als een plotse dood zonder voorafgaande ziekteverschijnselen. Vooral paarden zijn hier gevoelig aan. Zij kunnen dood neervallen, vijf minuten na de inname van taxusnaalden. De dodelijke dosis voor een paard wordt geschat op 0,5 tot 2 gram naalden per kg lichaamsgewicht.
Soms manifesteert zich een intoxicatie, aanvankelijk minder ernstig met symptomen als braken, diarree, beven, opwinding, valneiging en trage hartslag maar uiteindelijk toch leidend tot bewustzijnsverlies en overlijden.

Goudenregen : Vooral de zaadjes in de peulen, die als de boom in bloei staat verschijnen, zijn enorm giftig. Bewegingsstoornissen en benauwdheid. Ademhalingsverlamming kan uiteindelijk leiden tot de dood.

Acacia : Vooral het eten van de bast is heel gevaarlijk het kan mondontstekingen en koliek veroorzaken. Als je paard veel van de bladeren eet kan het een hartstoornis of verlamming veroorzaken. Braken, lethargie, stuipen en collaps kunnen ook symptomen zijn.

Rhododendron : Het eten van takken en bladeren kan slijmvlies- en huidirritaties veroorzaken en in ernstige gevallen hartstoornissen.

Jeneverbes : De bessen van de naaldboom zijn het giftigst voor je paard. Bevat o.a. het adonine, een giftige glycocide. Ook al is het gehalte in de zomeradonis veel lager dan in de zwaar giftige voorjaarsadonis toch is ook de zomeradonis giftig. Het veroorzaakt een ontstekingen in het maag-darmkanaal. Dieren gaan hieraan snel dood !

Adonisroosje : Veroorzaakt hartstoornissen, dieren gaan hieraan snel dood.

Liguster : Zelfs hele kleine porties kunnen al gevaarlijk zijn. Het veroorzaakt koliek en je paard gaat ervan wankelen.

Eik : In de blaadjes en in nog groene eikels zit tannine.
In grote hoeveelheden is dat schadelijk, een enkel hapje is ook geen probleem. Het kan de darmwand aantasten, dus vooral met paarden die gevoelig zijn voor maagzweren moet je oppassen.
De bruine eikels zijn niet zo erg, het tannine gehalte daarin is erg laag.
Als je paard eikels en jonge eikenbladeren eet, verstoppen zijn darmen en heeft het paard geen eetlust meer.
Maar wees gerust, je paard eet dit alleen als er niet genoeg ander eten in de buurt is. Een eik langs een gezonde wei waar je paard bij kan vormt geen gevaar !

Nachtschade : Vooral de zwarte bessen die na de bloei ontstaan zijn ongezond en kunnen maagdarmstoornissen veroorzaken, ademhalingsstoornissen en hartstoornissen, maar zoals bij de meeste giftige planten worden ze niet graag gegeten.

Jakobskruiskruid : Alle delen van de plant bevatten de giftige pyrrolizidine alkaloïden.
De zaadjes verplaatsen zich door de lucht. Het komt voor op verschraalde grond en onbemeste weilanden. Paarden eten het niet als het tussen het gras in de wei staat (behalve als er niks anders valt te eten). Maar als het in het hooi verwerkt is eten ze het wel, en is het nog steeds even giftig.
Als een paard Jakobskruiskruid eet wordt de lever ongeneeslijk beschadigd. Dit gaat heel langzaam. Paarden kunnen een lange tijd dagelijks een kleine hoeveelheid krijgen zonder dat ze ziek worden. Als de vergiftigingsverschijnselen wel te zien zijn is het paard al niet meer te redden. De vergiftigingsverschijnselen zijn verschillend van gebrek aan eetlust, vermagering, slaperigheid, spierslapte, geelgekleurde slijmvliezen door geelzucht tot huidaandoeningen en verlammingsverschijnselen, conditieverlies, doffe vacht, sloomheid, coördinatiestoornissen, overgevoeligheid voor zonlicht, loslaten en openbarsten van de huid met haar en al, korsten, eczeem en wondjes aan de kroonrand, diarree, koliek en oedeemvorming vaak bij de buik.
Ook het Kleinkruiskruid is zeer giftig!

Dolle Kervel : Het gif zit in de jonge stengels en zaden. Als een paard het eet leidt dat tot darmproblemen en verlamming. Paarden eten de plant bijna nooit, maar ook deze plant kunnen ze binnenkrijgen als het in het hooi is terechtgekomen en is dan nog gevaarlijk.

Brem : De bladeren en takken zijn beiden giftig. De vergiftigingsverschijnselen zijn opgewondenheid overgaand in vertraagde hartwerking en verlamming.

Hondsdraf : Veroorzaakt hart- en ademhalingsstoornissen. Als je paard Hondsdraf heeft gegeten zijn vergiftigingsverschijnselen : trillen, zweten, hoesten en verwijde pupillen. Het komt veel voor bij sloten en plekken met veel schaduw.

Klaproos of Papaver : Vooral de nog niet rijpe zaaddoosjes van de plant zijn giftig. Symptomen van de vergiftiging zijn onrust en krampen, vernauwde pupillen, moeilijke ademhaling en verzwakte hartwerking.

Varens : Varens zijn nog steeds gevaarlijk als het hooi is. Coördinatiestoornissen en gewichtsverlies zijn tekenen van het eten van teveel varens. Dat moet je paard er wel veel van gegeten hebben.

Vingerhoedskruid : Vooral de bladeren zijn giftig, voordat de plant in bloei staat. Vingerhoedskruid veroorzaakt hartstoornissen en blijft in hooi giftig. Net als Jacobskruiskruid en Bittere Lupine wordt het dan nog steeds gegeten.

Hulst : De bladeren en bessen zijn giftig. Het veroorzaakt nierproblemen, maagontstekingen en darmklachten. Ook misselijkheid, braken, diarree, hartritmestoornissen, slaperigheiden verlammingen.

Klimop : Het blad, de bloemen en de vruchten bevatten giftige stoffen. Symptomen zijn : overvloedig speeksel produceren, dorst, braken, diarree, koliek, ontstekingen van de huid.

Bittere Lupine : Deze lupine staat veel in tuinen. De giftige stoffen zitten voornamelijk in de zaden die de plant na de bloei vormt. Ze hebben een verlammende werking op het centrale zenuwstelsel. De giftige stoffen blijven werkzaam, ook nadat de plant in hooi is verwerkt.

Narcissen : Vooral de bol is giftig. Het eten ervan kan braken, huidaandoeningen, diarree en een te lage bloeddruk veroorzaken.

Iris : De hele plant is giftig en veroorzaakt maag- en darmontstekingen en diarree.

Solanum soorten :Tomatenplant, Aardappel, Paprika, Aubergine, … : De hele plant is giftig (de vruchten zijn alleen eetbaar als ze rijp zijn). Het eten ervan veroorzaakt een versnelde ademhaling en toenemende opwinding. Het eten van grotere hoeveelheden kan de dood door ademnood tot gevolg hebben.

Ui : De hele plant is giftig. Het veroorzaakt bloedarmoede, donker rode-bruine urine, onregelmatige hartslag, wankelen en duizeligheid.

Beuk : Koliek komt voor na het eten van veel beukennootjes, evenals verlammingen van het centrale zenuwstelsel. Dit kan in heel ernstige vergiftigingsgevallen tot de dood leiden. Dan moet er echter wel een enorme hoeveelheid beukennootjes gegeten worden. Beukenbomen langs een gezonde wei vormen geen enkel gevaar.

Boterbloem: De hele plant is giftig en het sap bij inname en aanraking. Het veroorzaakt maag-, darmontsteking, zenuwaandoeningen. Worden niet makkelijk gegeten en verliest de giftige werking in hooi. Veroorzaken soms overgevoeligheid van de huid voor zonlicht.

Sint-Janskruid : Vooral bloemen en stengelbladen giftig. Blijft giftig in het hooi. Door Sint-Janskruid vergiftigde paarden krijgen onder invloed van zonlicht huidproblemen op die delen van de huid waar weinig of geen pigment zit.

Paardenstaart & Kattenstaart : De planten blijven hun giftigheid behouden in gedroogde toestand en bij het inkuilen, zodat ze problemen kunnen veroorzaken bij de opname van het verontreinigd hooi of kuilvoer.
De eerste verschijnselen na de opname zijn een verhoogde prikkelbaarheid, waardoor verhoogde reflexen en schrikachtigheid kunnen optreden en een onzeker gang. Later treden er ook verlammingen op.
In gevallen van chronische vergiftiging door paardenstaarten zien we een algemene zwakte van het paard, het optreden van diarree en een langzame polsslag.

Meiklokjes : Het bevat een stof die een effect heeft op het hart, naast een aantal irriterende stoffen voor het maag en darmen. Symptomen: krampen, braken, diarree, trage hartslag en hartritmestoornissen. Dood treedt in door een hartstilstand.

Herfsttijloos : Hele plant is giftig. Hevige maag-darmcatarre, inwendige bloedingen, verlamming van de ademhalingswegen, die snel tot de dood leidt.

Witte paardenkastanje : Zowel vruchten, bolsters, bladeren als twijgen zijn giftig voor mens en dier (behalve voor geitachtigen en varkens). Symptomen zijn : braken, diarree, dorst, visusstoornissen, onrust, angstig gedrag, bewusteloosheid

Rabarber : Bladeren bevatten veel oxaalzuur : Braken, diarree, soms geelzucht, nierfalen ten gevolge van neerslag van oxalaat.
Basterdklaver: Kan na eten en blootstelling aan zonlicht huidontstekingen veroorzaken en leverschade. Basterdklaver vergiftigde paarden hebben vaak last van een overgevoeligheid van de huid voor zonlicht. In hele ernstige gevallen kan leverbeschadiging optreden. Is een paard vergiftigd, dan is het vooral zaak hem uit de zon te houden. Vergiftiging komt zelden voor aangezien paarden daarvoor gedurende verschillende weken enorme hoeveelheden basterdklaver gegeten moeten hebben.

Buxus : De plant wordt niet zomaar door paarden gegeten. Ze vinden de geur afstotend. Het snoeiafval wordt wel makkelijk gegeten. Een dodelijke hoeveelheid voor een paard wordt geschat op 750 g.

Monnikskap : De hele plant is zeer giftig. Het eten ervan kan ontsteking van de mond en keel, overvloedig produceren van speeksel, misselijkheid, braken, trage hartslag, hartritmestoornissen, angstig gedrag en ademhalingsproblemen veroorzaken.
Stinkende gouwe of Goudswortel : De hele plant is giftig behalve de rijpe zaden. Het heeft bloederige ontsteking van het maag-darmkanaal, duizeligheid, sufheid en de dood tot gevolg.

Scheerling : De hele plant is giftig. Branderig gevoel mond en keel, buikpijn, misselijkheid, hartkloppingen, duizeligheid en coma kunnen de gevolgen zijn.
Lelietje Van Dalen : De hele plant is giftig, bloemen en bessen zijn het meest giftig. Het veroorzaakt koliek, braken, diarree, trage hartslag (ten gevolge van een hoog kalium gehalte in het bloed) en hartritmestoornissen.

Boekweit : De hele plant is giftig. Het eten kan braken, diarree, ademhalingsproblemen, een gezwollen tong, huidirritatie of irritatie van de slijmvliezen tot gevolg hebben.

Lelies : Zeer giftig ! Veroorzaakt het wegvallen van de urineproductie en heeft de dood tot gevolg.

Nachtstonde : De hele plant is giftig. Is vaak dodelijk !

Prunus soorten die geen fruitbomen zijn : De bladeren en het zaad zijn dodelijk !

Ranonkel : De hele plant is giftig en veroorzaakt maag- en darmontsteking en zenuwaandoeningen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 10:13

Appeltje_ schreef:
Als een paard Jakobskruiskruid eet wordt de lever ongeneeslijk beschadigd. Dit gaat heel langzaam. Paarden kunnen een lange tijd dagelijks een kleine hoeveelheid krijgen zonder dat ze ziek worden. Als de vergiftigingsverschijnselen wel te zien zijn is het paard al niet meer te redden.

Het klopt niet helemaal, natuurlijk zijn de Kruiskruiden giftig, maar als er op tijd van voer veranderd wordt en de schade is niet te groot kan een paard herstellen. De lever heeft een reservecapaciteit en is tot op zekere hoogte in staat zich te herstellen. Op internet staat best vaak informatie over de Kruiskruiden die niet klopt en zo maak je mensen onnodig bang. Natuurlijk moeten paarden het niet eten dus je moet wel waarschuwen, paarden moeten beter geen enkele giftige plant eten.
Bij de lijsten staan trouwens veel giftiger planten zoals bijv waterscheerling.
Er zijn nog wat missende planten die ook pyrrolizidine alkaloiden bevatten ( deze worden soms zelfs aangeraden door websites als geneesmiddel! ) zoals Groot en Klein Hoefblad en Smeerwortel. Deze planten blijven ook giftig in hooi.