Soort mok op een niet witte huid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zodin

Berichten: 56
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Soort mok op een niet witte huid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-03 22:41

Vandaag ondekte ik bij mijn 14 jarige merrie, die al vanaf 13 maart uitgeteld is een soort mok op haar voskleurige huid. Het zijn een soort bultjes waarvan je het haar los kan borstelen en dan ontstaat er een soort oppervlakkig wondje, wat lijkt op mok. Vooral achter haar rechtervoorbeen heeft ze het heel erg. Ook de onderkant van haar buik tot halverwege haar buik zie ik de bultjes. Ik heb gelijk de dierenarts laten komen. Vooral ook omdat ze natuurlijk hoogdrachtig is. Die dacht aan een parasiet en adviseerde om te beginnen een stevige ontwormkuur. Dit lijkt me echter niet waarschijnlijk, omdat we haar echt op tijd ontwormen en ook regelmatig van merk wisselen. Wie heeft dit meer aan de hand gehad of herkent iets uit dit verhaal en weet raad.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 22:47

ehm als eerste mok komt niet alleen op witte huid voor hoor...
maarren is het geen schimmel?

zodin

Berichten: 56
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-03 22:57

Nee, dat weet ik. Maar om er even een beeld bij te krijgen. De dierenarts dacht niet aan een schimmel, maar eerder aan een allergische reachtie voor het een of ander. Maar ze staat al 14 jaar in dezelfde stal met hetzelfde soort voer. Dus waar moet je dan gaan zoeken.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 00:32

misshcen een of ander beestje waar ze toch niet tegen kan!maar als ze vanaf 13 maart al uitgeteld is meot je je dan geen zorgen maken?t loopt nu toch echt al na 2 weken

zodin

Berichten: 56
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-03 20:56

Vorig jaar jaar heeft ze precies een jaar en 3 dagen gedragen, dus we zijn het al van haar gewend.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 22:22

mmmm das dus wel een maand te laat toch?tis 11 maanden draagtijd en dan een maand langer poe hee

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 13:51

Het kan ook rap zijn, dat is net zoiets alleen dan hoger op de benen.
Joris had vorig jaar ook opeen zoiets op zijn voorbeen, ging open en stonk ook een beetje. DA wist het niet, heb gewassen met betadine scrub en toen ginhg het over.

naomi_lover

Berichten: 59
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 12:47

Het kunnen ook eiwit bulten zijn die afkomstig zijn uit te eiwitrijk voedsel of kuilvoer, wat daar heel goed tegen helpt is goudzeep en imaverol, te verkrijgen bij de dierenarts, en bij divoza.
anders zijn het warmte bulten of gewoon een fikse schimmel infectie flink wassen met imaverol en micofiet te halen bij dierenarts, als dat alles niet helpt en zij heeft er geen last van dan kan het geen kwaad mijn pony heeft ook bulten en de dierenarts heeft er geen verklaring voor succes Party!!