Luchtzuigen luchtzuigband werkt NIET !

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daffie9

Berichten: 345
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: omg. Emmen

Luchtzuigen luchtzuigband werkt NIET !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 20:45

Hallo,mijn 8jarige ruin zuigt lucht..
we hebben al een luchtzuig band geprobeert en bitex (tegen nagelbijten en duimzuigen).maar hij likt de bitex er gewoon vanaf ! wat doen jullie tegen luchtzuigen ??

GR..

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Luchtzuigen luchtzuigband werkt NIET !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:47

Is hij gecontroleerd op maagproblemen? Op zich krijgen ze de meeste weinig van luchtzuigen behalve dat hun tanden ervan beschadigen, wat op te lossen is met rubber op de luchtzuigplekken.

Zorg in ieder geval dat hij zo veel mogelijk naar buiten kan, dat hij zo min mogelijk krachtvoer krijgt en dat hij onbeperkt hooi krijgt zodat de zuurgraad in zijn maag zo laag mogelijk blijft en dat hij zo min mogelijk verveeld/stress heeft.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:48

Ja, maagproblemen.... laat daar even goed naar kijken.
En goed om te weten: hoe wordt hij gehouden? Loopt hij buiten met andere paarden?

LOCA

Berichten: 936
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:49

Weet je de onderliggende reden waarom je paard lucht zuigt? Vaak is het een kwestie van verveling waardoor je paard dit " aanleert" misschien kun je de oorzaak onderzoeken. Bv staat je paard (veel) op stal? staat hij alleen etc.

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Luchtzuigen luchtzuigband werkt NIET !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 21:13


marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Re: Luchtzuigen luchtzuigband werkt NIET !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 21:14

er is niks tegen te doen, het enige wat je kan doen is ze zoveel mogelijk te doen geven, dat ze zich niet gaan vervelen.

je paard kan er prima mee leven, je moet je er niet teveel aan storen ;) het is wel belangrijk dat ie elke dag beweegt, dat voorkomt koliek ;)

janine1110
Berichten: 34
Geregistreerd: 08-12-07

Re: Luchtzuigen luchtzuigband werkt NIET !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:40

Een muilkorf is ook een optie.. Met deze dingen kunnen ze gewoon hun hooi eten maar geen biks dus even wachten totdat ze hun biks ophebben en dan de muilkorf voor..

Succes

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: Luchtzuigen luchtzuigband werkt NIET !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:45

Ik doe er niets tegen, behalve: zoveel mogelijk naar buiten, rust op stal met hooi, weinig krachtvoer (muesli), een stuk tapijt of rubber over de staldeur zodat de tanden niet slijten.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Re: Luchtzuigen luchtzuigband werkt NIET !

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:08

Cribox :)... Werkt super.
Je hebt verschillende soorten Cribox.
De spray gebruik ik om de dekens van mijn stalgenootjes mee te redden en de gel om de stal mee in te smeren.
Sommige paarden krijgen geen lichamelijke klachten van luchtzuigen dus die kun je het evt. gewoon laten doen.
Er zijn ook heel wat middeltjes op de markt die het luchtzuigen tegen zouden gaan.
Al die middeltjes kun je vinden bij de paardendrogist (www.paardendrogist.nl en even zoeken op luchtzuigen).
Persoonlijk vind ik dat je eerst moet nagaan waarom het paard luchtzuigt.
Heeft het een medische reden dat kun je dit aanpakken door middelen als Pronutrin ect.
Zuigt het paard door verveling of stress dan moet je natuurlijk die oorzaak aanpakken.
Als laatste kan het ook zijn dat het paard ooit is begonnen met zuigen door een voor jou onbekende oorzaak, maar dat die oorzaak inmiddels is opgeheven waardoor het nu alleen nog een verslaving is.
In dat geval kun je kiezen om hem van die verslaving aftehelpen (en ook daar schijnen middelen voor op de markt te zijn), of je weerhoudt hem ervan te kunnen zuigen (door de cribox bijv.) of je laat hem zijn gang gaan.
Er zal altijd een oneindige discussie blijven rondgaan over of paarden nu wel of niet koliek kunnen krijgen van luchtzuigen.
De 1 zegt stellig nee en durft zijn/haar hand daarvoor in het vuur te steken en de ander zegt stellig ja omdat hij of zij andere ervaringen heeft.
Het is aan jou om daar de juiste keuze in te maken.
Onderzoek heeft aangetoond dat het lucht NIET tot in de maag komt en dan kun je logischer wijs aannemen dat een paard er ook GEEN gaskoliek van zou kunnen krijgen.
Echter, door het zuigen, en misschien wel het stofje dat vrij komt bij een verslaving, kan de stofwisseling veranderen, kan het paard een ander eetpatroon krijgen, beweegt misschien minder, tanden slijten waardoor het paard misschien minder goed kan eten ect. en dit zou WEL de oorzaak van gaskoliek kunnen zijn.
Je zult wel merken dat er mensen hier op Bokt zijn die je ervan proberen te overtuigen dat het voor het paard geen kwaad kan om te zuigen.
Ik denk alleen dat je goed moet kijken naar je eigen paard en je niet moet laten overrompelen door sommige mensen op dit forum.
Probeer neutraal naar het probleem te kijken en van daar uit een oplossing te zoeken.

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: Luchtzuigen luchtzuigband werkt NIET !

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:04

Aangezien er een centraal topic is over luchtzuigers plaats ik hier een slotje.