Aanzet manen kapot...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Aanzet manen kapot...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 17:27

Helleu,

Iemand die mij hier misschien mee kan helpen? Ik heb al gezocht op bokt zelf, maar kon nou niet bepaald vinden wat ik zocht.
Één van mijn hengsten heeft de aanzet van zijn manen kapot. Er zitten nu echt harde ribbels, en die zijn ook kapot. Ik weet niet of dat van het schuren komt, want dat is nou net het rare, zijn manen zijn gewoon nog allemaal aanwezig.
Zijn staart is niet geschuurd, maar het lijkt wel of hij last heeft van de plekken. Ik wilde hem erover voelen, en toen trok hij zijn hoofd weg. Of dat nu was omdat hij er pijn aan had weet ik niet. Toen ik er wel aan kon voelen leek het niet of hij er jeuk aan had. Dus dat zal dan eerder last zijn geweest denk ik.
Het zijn echt keiharde ribbels, en ik heb volgens mij ooit wel eens iets hierover gelezen, maar ik kan me niet meer herrineren wat het was.
Ik heb de eigenaren al gemaild, dus die weten er wel al van. Maar omdat bokt erg groot is hoop ik dat iemand me hiermee kan helpen.

Nogmaals, als het al ergens anders staat, zou je dan de link door willen geven? Want ik kon het zelf niet vinden.

[edit: even nog wat extra info over de hengst, hij staat 24/7 buiten, en heeft hier eerder niet last van gehad. Hij is nu ongeveer 5 jaar oud]

Groetjes,
mij

Pink_Horizon

Re: Aanzet manen kapot...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:29

Heb je niet toevallig een foto?
En bedoel je met aanzet het stukje na de schoft of juist voor de oren?
Kan hij ergens aan schuren (boom oid) of is dit 'eigen werk' (achterhoef/rollen?)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 19:01

Ik bedoel eigenlijk het hele stuk, van net voor de schoft, tot net achter de oren zeg maar, over de hele hals heen. Ja hij kan zich zeker ergens aan schuren. Met aanzet van de manen bedoel ik waar de manen uit het vel komen groeien zeg maar.

Ik heb nu nog geen foto, wel een foto waar je ziet dat het haar gewoon geschuurd is, maar meer niet. Ik kan dinsdag wel een foto maken, dan ben ik er weer.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 19:25

Ja is vanaf hier een beetje moeilijk roepen altijd, een foto kan dan veel duidelijkheid geven (soms)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:21

Het kan ook maneneczeem zijn, daar krijg je ook vaak een harde manenaanzet van, echt van die harde plekken alsof het eelt is zeg maar en dan met een soort kloven erin en geirriteerd. Dan is het een allergische reactie van de huid door prikken van de insecten. Misschien gaat het schuren nog komen....

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 22:23

Daar lijkt het precies op, op wat jij beschrijft. Het is echt heel hard en ruw geworden.
Maar de eigenaren waren net terug uit Frankrijk en zouden direct even gaan kijken. Even aanzien wat zij zeggen, en dan dinsdag even overleggen. Ik zal ook foto's maken dinsdag, als ik het toestel niet vergeet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 06:31

Manenkam ook hard? Ook vetopslag achter de schouder en op het kruis? Paard op dit moment te zwaar?

Voor mij zijn het de symptomen dat mijn paard teveel op het gras staat en vet opslaat. Ze is erg gevoelig voor hoefbevangenheid. Als ik merk dat ze gaat schuren op de hals, de manenkam te hard wordt, dan krijgt ze drastisch minder weidegang, minder krachtvoer, meer hooi en meer beweging. Na een paar dagen beginnen de symptomen dan langzaam te verdwijnen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 06:40

staat je hengst bij meerdere hengsten?
hengsten pakken elkaar tijdens schijngevechten vaak op de schoft,hals vast he?
kan het daar niet van komen?
ziet er dan inderdaad ook zo uit, ribbels,gezwollen,huid kan flink warm aanvoelen..
maar ik vraag me wel af het dan ook over bijna de hele lengte van de hals kan gebeuren.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 06:51

De pony staat eigenlijk niet te dik volgens mij, en staat behoorlijk schraal. En hij staat alleen met 1 merrie, dus daar zou het eigenlijk niet van mogen zijn.

Ik heb het er met de eigenaar over gehad, die heeft gekeken en die denkt toch aan ongedierte. Dus ik ga dinsdag eens even loeren en schrobben met water en mogelijk shampoo, eerst even kijken of het dan erger geworden is of niet. Dan neem ik namelijk ook uierzalf mee, om het wat zachter te maken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 06:52

als hij met 1 merrie staat dan klinkt het toch wel behoorlijk naar een vorm van eczeem..
schuurt hij aan een boom?hij eet daar niet van?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 10:15

Ik weet het niet precies, ik ben er 1 keer in de 2 weken, en verder eigenlijk niet.
Ik heb via pb ook nog allemaal dingen gekregen die het mogelijk kunnen zijn. Ik ga iig dinsdag foto's maken, en even met de eigenaar overleggen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:24

hopelijk valt het allemaal een beetje mee,ben wel benieuwd wat nou uiteindelijk de reden dan is voor die huid zo

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 16:11

Ik zelf ook. Hoorde dat het misschien ook zonne-allergie kan zijn ofzoiets. Ik ga dinsdag aan de slag, bij verdere vorderingen laat ik het horen.