Peesblessure in de rug, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Peesblessure in de rug, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 11:31

Ons paard liep al een tijd niet meer hoe hij kon en deed, beetje sloom en niet helemaal soepel beginnen. Dachten eerst dat het kwam door het groeien, hij is afgelopen jaar denk ik 5 cm gegroeid en veel breder en gespierder geworden.

Tot hij 2 maanden geleden echt onregelmatig werd, ging wel weg na 15 minuutjes, maar begin was niet goed. Dus wij zijn naar de DA geweest, niks kunnen vinden, nergens gevoelig oid. Kon toen niet rijden want mijn arm was uit de kom.

Weer op laten bouwen door instructie en er toen zelf weer opgegaan. Tijd hetzelfde gehad, dus toen maar wéér afspraak gemaakt. Kon 2 weken later, dus om de dag blijven rijden. Hij werd toen zo snel slechter dat we hem gefilmd hebben, just in case.

Bij de DA erop gegaan en eerst zijn been helemaal verdoofd.

Uiteindelijk dachten ze dat het in zijn hals zat, maar konden niet meer scannen die dag. Dus een week later weer terug geweest.

Na uitgebreid scannen en weer rijden en alles, zat het uiteindelijk in zijn rug. Een peesblessure...

Officieel is de oorzaak onbekend, maar het kan zijn dat het komt omdat hij zo hard gegroeid is, dat die pees het niet bij kon houden. Maar het kan ook zijn van het vastliggen of 1000 andere redenen.

Heeft er hier iemand ervaring met zo'n blessure? Kwam volgens de DA niet heel vaak voor.

Hij staat nu 2 maanden op het land en we moeten over 5 weken terug voor controle, eigenlijk is het ook niet te zeggen hoelang het duurt en of het nog terug komt.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:41

Goh, ook toevallig. Ik dacht er vandaag nog aan om een topic hierover te beginnen :D

Mijn paard heeft ook een lichte peesblessure in zijn rug. Ik heb hem nog maar 2 maanden en hij begon steeds meer te staken onder het zadel. Hij wilde niet meer draven, alleen stappen of galloperen :? Eerst dacht ik nog dat het aan het zadel lag, maar daar lag het niet aan(drukmetingtest gedaan met v. Rijs). Toen naar DAP Bodegraven geweest en uitslag was ook een (lichte) peesblessure. Heb het ook zelf gezien op de scan. Op de plek waar het zadel zit is het gewoon een onrustig beeld.

oorzaak: Op te jonge leeftijd teveel moeten doen, te strak gereden. Ik heb hem van een handelsstal vandaan, dus die link is wel te leggen. Aangezien ik er zelf amper op heb gezeten ;)

Ik mag nu 6 weken niets doen, daarna weer terug en dan moet het goed zijn :j

Stalgenootje van mij heeft het ook gehad met haar merrie. Alleen die had het in zeer ernstige maten. Echt gaten in haar pees op de rug. Die heeft 6 maanden stil gestaan. Is nu weer 100% hersteld
Laatst bijgewerkt door Zilly op 25-06-09 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Re: Peesblessure in de rug, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 11:42

Ben ook bij Bodegraven geweest en als die weer een zadel opmag gaan we ook drukmeting doen ;)

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:50

Ik zit ook bij DAP Bodegraven en ben helaas ook bekend met dit fenomeen.
Ik ben blij te lezen dat jullie paarden nog een kans van herstel hebben, want bij mijn paardje was dit niet het geval.
Hij had een chronische peesonsteking die de zenuw naar/bij zijn schoftwervels aantastte. Er kon nooit meer een ruiter op.
We hebben geprobeerd hem pijnvrij te krijgen, maar dat zat er helaas niet meer in. ;(
De chronische blessure is waarschijnlijk veroorzaakt door zijn bouw.

Ik hoop dat het niet zo ernstig is bij jullie paarden! Heel veel sterkte en beterschap!

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:02

Jeetje wat erg AEP!

Daar schrik ik wel van zeg!

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:06

Sorry! Het was niet mijn bedoeling om je te laten schrikken :(:) .
Het is maar een persoonlijke ervaring, voor mijn paardje mocht het gewoon niet zo zijn.
Blijf hoopvol! Het kan dus wel goed komen met de juiste begeleiding en revalidatie. Kijk naar je stalgenootje :).

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:09

Klopt, de prognose is dat het gewoon 100% goedkomt bij mijn paard na 6 weken :j Maar je weet nooit hoe dingen kunnen lopen.

@ MWM: ik smeer de rug in met Multi Milk van de Groene Os (paardendrogist) voor beter herstel. Doe jij nog iets?

Overigens zat mijn paard ook giga vast in zijn hals en achterhand, is losgemaakt door Teun. Gister terug geweest, en hij was qua lossigheid bijzonder goed verbeterd :D
Laatst bijgewerkt door Zilly op 25-06-09 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:11

Super +:)+ , nog even aftellen tot de zes weken voorbij zijn dan...

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:12

:j

Gelukkig is het zomer en kunnen de paarden het land op ;)

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:12

Paard van vriendin heeft het ook, heb welleens verteld (Willem).
Hij moest in november 6 weken alleen rustig gereden worden, geen galop. Toen in januari weer naar DA en het was weer fout. Toen heeft die 4 weken alleen maar mogen rennen in paddock, en wandelen. Weer rustg lang en laag opgepakt, weer fout. Toen heeft die weer 4 weken rust gehad. Weer rustig opgebouwd en 4 weken geleden ging het weer fout.
Nu gaat die 2 maanden op het land, en het weer proberen.
Dit paard is ook bij Bodegraven geweest.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:20

Wat mijn paard heeft is geen peesblessure te noemen. Onder het zadel is de pees geïrriteerd, vandaar dat mijn rust periode vrij kort te noemen is. Als ik mijn paard dan vergelijk met het paard van mijn stalgenootje. Maargoed die had ook extreme gaten in de pees zitten. Tevens is er ook een foutje gemaakt door DAP-B omdat ze in het begin wel mocht longeren, wat eigenlijk niet had gemogen omdat de blessure bij de tweede controle was verergert!!

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:58

Hoe staat het met het herstel van de paarden?

Ik mag deze week longeren, de eerste keer ging hij echt AF! := Vrijdag moet ik terug naar Bodegraven, ben benieuwd :\

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 07:34

Ik moest gistere terug!

En, wij hebben groen licht :D :D :D

Mogen eigk een week longeren, dan longeren en andere dagen erop stappen en klein drafje en dan na een week langzaam uitbouwen naar half uur met galop erbij.

Maar in ons geval moeten we week longeren, dan week longeren met zadel en dan erop en langzaam opbouwen. Hij vertouwde hem niet om er zo snel op te gaan _O-

Scan was voor 90% weer goed, was nog iets op te zien en met longeren liep die linksom weer goed en rechtsom iets stijf.

Over 4 weken bellen hoe het gaat en over 6 weken even zo'n drukmeting laten doen bij de kliniek en laatste keer controle.

Hij was enorm verbaasd over hoe hij opgeknapt was :D Volgens hem is het een mega sterk paard en lag het niet aan onze training maar gewoon zijn groei even :)

Zou het ook wel raar gevonden hebben als het door het trainen zou komen. Zo hard heeft hij nooit gewerkt _O- Laatste half jaar liep hij pas 2 keer een uur, 2 keer half uur en 1 keer longeren en beetje opgericht ;)

Sander was helemaal opgewekt met scannen; ohhh die kan weer aan het werk! Is die nog de scan van vorige keer gaan bekijken, want hij vond het wel héél snel opgeknapt _O-

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:10

Nou, dat is mooi! Goed om te horen!

Hopelijk voor mij ook goed nieuws vrijdag :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 17:50

Wij moeten de 28e weer terug, mocht er weer op en hij liep nog steeds kreupel...

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:58

Balen zeg!

Mijne was ook niet goed, amper verbeterd ;( Echt zwaar kl0te!

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:33

Dat is balen voor jullie allebei...maar zo'n blessure heeft gewoon zijn tijd nodig! Hopelijk komt er snel weer een beetje beter nieuws... Sterkte!

Elsie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 08:57

Mijn paard heeft het ook gehad (geconstateerd bij DAP Bodegraven)
Mijn paard had een lichte blessure, en ze was met een maand of 2 weer genezen verklaard.
Ik moest in eerste instantie veel longeerwerk doen (tijdens revalideren)
Het is een blessure die tijd nodig heeft.

Balen dat je weet terug moet, sterkte ermee!

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:02

Heb echt MEGA goed nieuws over Appie!

Gister moest ik weer voor controle naar Bodegraven. Toen zijn er nog wat foto’s van de hals en schoft gemaakt, alles was goed! Twee weken geleden kreeg ik nog een erg slechte prognose voor het herstel van Ap, en gister kreeg ik positief advies! Ik kan jullie niet vertellen hoe blij ik gister was en nog steeds ben!

Aangezien er twee weken geleden heel iets anders uitkwam heb ik toch nog even goed navaag gedaan over de toekomst van Ap, omdat er de vorige keer ook ter sprake kwam dat de peesblessure chronisch was Maargoed, als een paard een aandoening meer dan 2 dagen heeft wordt het al chronisch genoemd. Omdat Ap 100% op de RX-foto is in de hals en rug is het niet zo dat ze rug een zwakke plek blijft!!!!!! Dat was namelijk mijn grootste zorg.

Dus nog even een tijdje rust voor Ap, en dan in oktober weer terug. Daarna rijden en longeren, heel systematisch opbouwen om zijn rug sterker te maken (banden en pezen)

Ben echt zoooooooooo blij!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Elsie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:14

Wat super om te horen zeg!
Kan me voorstellen dat je blij bent! :D

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:18

Mijn paard heeft het ook gehad, door een niet passend zadel :( . en bedankt meneer de zadelmaker.

Bij mijn paard heeft het 7 maanden geduurd maar is helemaal goed gekomen. Ze is door DAP Bodegraven + een paardenfysio behandeld.

Bij mijn paard begon het door nukkig gedrag met rijden en er kwamen witte haren(drukplekken) onder het zadel. Fysio erbij want nukig gedrag betekende bij mijn paard meestal dat ze vast zat. De fysio constateerde een enorm gevoelige rug en adviseerde haar een poosje rust te geven( in overleg met DA). Dit kon wel enkele maanden duren aangezien het zadel behoorlijk verne*kt was door de zadelmaker. Inmiddels erachter gekomen dat mijn zadel nooit goed gelegen heeft, reden te meer om mijn paard alle tijd te gunnen om te herstellen.

Na 3-4 maanden was er wel verbetering, haar rug was niet meer gevoelig maar rijden was onmogelijk, alleen maar staken. Na overleg naar de kliniek voor foto's om eventueel kissing spines of artrose te kunnen bekijken. Foto's waren helemaal goed maar verder onderzoek bleek dat de pezen waarmee de wervels aan elkaar verbonden zijn nog erg gevoelig waren. Advies was nog 2 maanden niet rijden, daarna weer rustig opbouwen.

Na 2 maanden was er wel weer verbetering maar ze was nogsteeds niet helemaal goed dus op advies van de fysio er nog een maand aan vast geplakt. Na deze maand ging het wel weer goed en met een nieuw zadel zijn we weer op gaan bouwen.

Een zadeldrukmeting heb ik niet laten doen aangezien de zadelmaker die dit doet bij DAP Bodegraven de zadelmaker is die deze ellende bij mijn paard veroorzaakt heeft en dus nooit, maar dat ook nooit meer bij mijn paard in de buurt komt!

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:25

Jeetje! Wat een verhaal zeg, gelukkig is het goed gekomen!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:26

Hier nog een paard met een (zware) peesblessure in de rug, tevens vastgesteld door DAP Bodegraven.

Mijn paard liep 100% rad, maar wilde zijn bekken niet meer kantelen. Mijn eigen DA vond dat er niet aan de hand was en ben toen naar DAP geweest... Zij zagen gelukkig wel dat er iets was. Blessure zit er waarschijnlijk al erg lang, maar ik heb zo'n paard die nooit iets laat merken. Op de echo was zowel de pees als de aanhechtingen aan het bot een en al oedeem (vocht).

Drie weken voor constatering heb ik er nog gewoon een crosswedstrijd mee gereden, best apart als je dat dan ineens te horen krijgt...

Prognose is niet super positief. Hij staat nu dag en nacht op het land. Dressuurzadel is verkocht, springzadel is volledig verbouwd.
Ik denk dat eind september mijn paard van het land afkomt (afhankelijk van staleigenaar) en moet dan DAP bellen voor een echo. DA zei dat zwemtherapie ook een optie zou kunnen zijn, maar dat is echt te duur en wordt niet vergoed door de verzekering!

Mijn paard is 16 en gewoon een leuk huis, tuin en keukenpaard die met name goed kan springen. Ben eigelijk al een beetje aan het kijken voor een ander paard :o

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:34

Moet zeggen dat mijn paard nooit kreupel heeft gelopen, alleen heel erg staken ohz.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:42

Geef niet op hoor, mijn paard was met die blessure 19, toen ze weer hersteld was was ze 20. nu zijn we anderhalf jaar verder en ik doe echt alles weer, inc springen( de foto's in mijn profiel zijn van na de blessure).

Peesblessures kunnen erg lang duren. Bij mijn paard had ik de hoop op een gegeven moment ook opgegeven maar het is toch weer helemaal goed gekomen.

Voor iedereen die er nog middenin zit: beterschap met je paard.