equi max gel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

equi max gel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-03 11:53

een nieuwe (ondertussen wel al bekend bij de meesten denk ik) ontwormingsgel met appelsmaak

ivermectine is de werkzame stof

het doodt ook lintwormen!

wie heeft er ervaringen mee? vind je het goed? wat is jullie ontwormingsschema?

(hangt natuurlijk af , waar hij staat, hoe lang op de weide, seizoen,...)

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 12:20

Is dat niet die gel, wat pak eens weg 15 eurootjes per spuit kost? Ik heb er geen ervaring mee, maar ik vind wel dat het al langer hoe gekker gaat worden. Ontwormschema bij ons op het bedrijf: voor het weideseizoen equiworm (ja, ook met appelsmaak) in het weideseizoen nog een keer. In het najaar ivermectine -voor de horzels-zoals Sivermec od en in januari nog een keer ivermectine. Dus in totaal 4 x per jaar ontwormen. Dit ligt wel onder het advies van het ontwormen, maar ik heb nog nooit een worm gevonden.
Laatst bijgewerkt door Suzan1 op 09-04-03 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

gelderfan

Berichten: 101
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 12:22

Goed Topic, wilde ik namelijk ook wel eens weten. Ik heb het spul gekocht en wil weten, voor ik het geef, wat de mensen er tot nu toe voor ervaringen mee hebben............ maar ivermectine is niet de enigste stof, het is een combinatie van Ivermectin en Praziquantel .

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 12:58

Inderdaad een goed topic! Ik wilde het eigenlijk ook eens aan mijn paarden geven. Maar die advertentie: dat wel 60% van de paarden een lintworm zou hebben. Dat geloof ik toch niet hoor....en zowel: dan zijn er een hoop mensen die hun paard veel moeten voeren!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 18:50

Een lintworm kun je ook wegkrijgen door je paard een dubbele dosis pyrantel te geven. (O.a. strongid-p) Dat bestaat al jaren.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 19:02

Niet elk paard wat een lintworm heeft wordt mager. Pas bij een hele erge besmetting (en dat stikt het paard echt van de (lint)wormen) zie je vermageren optreden. Dit geldt voor alle wormen.

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 19:38

Ik ontwormde Revanza steevast om de 6-8 weken, bij Racer houd ik dat rooster denk ik wel aan. Ik wil gewoon de veiligheid hebben dat als mijn paard ziek wordt het niet de wormen kunnen zijn. Ik gaf Revanza altijd de appel-kaneelsmaak spuit.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 02:02

Ik heb het laatst gebruikt, omdat de andere wormenkuren niet tegen lintwom werken.
Paard trok geen vies gezicht, dus was schijnbaar wel lekker en geen bijwerkingen zoals diaree.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-03 13:09

ik gebruik anders pasta's zonder toegevoegd smaakje. m'n paard kon het niet veel schelen dat er nu wel een appelsmaakje (meer bubbelgumgeur) aan zat.

het is het enigste ontwormingsmiddel dat én tegen wormen én tegen lintwormen , in 1 dosis actief is.

na het ontwormen bekijk ik de eerste week goed de mest (ja, tof karweitje *LOL* ) op zoek naar wormen. k'heb er nog nooit gevonden!

die spuit koste me 22 EURO en nog wat centjes , wat ik wel duur vond.

wisselen jullie vaak af van middel?

najaar => geef ik iets met ivermectine
voorjaar => pyrantel, fenbendazol,...

behalve nu, met equimax heb ik ook ivermectine in het voorjaar gegeven.

laten jullie tegen bloedwormen spuiten?
wie heeft nog equimax gel gebruikt? ervaringen?

er zijn wel veel verschillen:
de ene ontwormt 4x per jaar
de andere om de 6 weken,...

dit hangt ook wel af van: met hoeveel paarden loopt ie samen op de weide? of loopt ie nooit in de weide, staat ie met een ezel? loopt ie achter de koeien,.... neem ik aan.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 13:33

kattebeest schreef:
laten jullie tegen bloedwormen spuiten?


Ivermectine en nog beter Equest werken perfect tegen bloedwormen, of je dat nu inspuit of zelf geeft. Enkel dat de dierenarts er wat aan verdient. Lintwormen komen meer en meer voor. Het zijn kleine elipsvormige wormpjes die ter hoogte van de ingang van de dblinde darm huizen. Daar bijten ze zich vast en kunnen zorgen voor irritatie aan de klep die de toegang is tot de dikke darm. Dit kan zwelling veroorzaken, een versmalde doorgang en zo dunne darm verstopping (ernstige koliek) veroorzaken. Aangeraden wordt om 1x per jaar tegen lintwormen te ontwormen. Tussendoor Equest/ivermectine gebruiken. Tegen andere middelen is er nogal wat resistentie en dan is het zonde van het geld. Pyrantel is nog nuttig voor de veulentjes en als anti-lintworm middel in dubbele dosis.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-03 13:38

dus als ik kort mag samenvatten zeg je: enkel met ivermectine ontwormen. en dit helpt ook tegen bloedwormen?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 13:49

Ivermectine doodt de bloedwormen die in de darm zitten maar niet de ingekapselde in de darm, of je dat nu inspuit of via de mond geeft. Equest doodt ook een groot deel van de bloedwormen die ingekapseld in de wand zitten en pas massaal vrijkomen bij verminderde weerstand of stressfactoren.
Ikzelf ontworm tegen lintwormen na het veulenen (1x per jaar) dan om de 2 of 3 maanden, afhankelijk of er nu met Equest of Ivermectine is ontwormd. Deze laatste gebruik ik door elkaar. De veulens krijgen na de geboorte Pyrantel en dan 2x om de 4 weken Pyrantel, dan Ivermectine en dan op 4 maanden Equest. Bij die jongeren blijf ik Equest gebruiken om de 3 maanden.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 16:53

Ik heb wodan ook de spuit van equi max gegeven en nee ik merk geen verschil.Hij vond het wel lekker. Ik vond alleen dat de spuit zelf stug is zodat je het minder snel in z'n mond gespoten krijgt.Dit is erg lastig als je paard een hekel heeft aan een wormerkuur.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-03 14:07

ik vond het juist wel heel gemakkelijk inspuiten. mss hangt dit af van hoe koud/warm het is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 14:47

15 Eurootjes? Koop dan voor mij ook maar in want hier kost ' ie 22.50....
Maar ik vind goede ontworming heel belangrijk dus ik gebruik 'm wel. Ik gebruik 1x Equest, dan 1x Equimax (begin weideseizoen), dan 1x Equest, en dan weer 1x Equimax (einde weideseizoen) etc

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 13:51

ja ik gaf er ook 22 euro + wat centjes aan!