korstjes op pijpbenen, rap?

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Vanessa

korstjes op pijpbenen, rap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-03 22:16

Mijn paard heeft allemaal korstjes op zijn achter pijpbenen. Het lijkt een beetje op mok, maar in zijn kootholtes zit niets. Nou heb ik net op bokt gezocht en ben erachter gekomen dat het wel eens rap zou kunnen zijn.

Wat is rap en hoe krijg ik het weg. Zijn benen zijn niet dik of warm, hij loopt niet kreupel, maar het jeukt wel.

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 11:38

Kan heel goed mok zijn hoor, dat hoeft niet perse in de kootholtes te zitten, rap of mok, benen scheren wassen met betadine scrub en dan hydrocortiderm erop, drooghouden, niet in de bak, iedere dag hydro erop en na drie dagen weer wassen met de scrub enz...

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

jilleroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 11:51

rap (ook wel rasp genoemd) is precies hetzelfde als mok en mok is een verzamelnaam voor huidproblemen.
het kan ontstaan door nattigheid waardoor de huid week wordt en in combinatie met een vieze stalbodem kan gaan infecteren.
het kan ook door schurftmijt komen (vaak bij rassen met behang)
je kunt het op verschillende manieren behandelen
zoals shaneen beschrijft (schere is alleen nodig bij sokken)
als het door mijten komt dan wassen met antimijtshampoo.
je kunt ipv hydrocotiderm (bij de DA) ook tandpasta zonder fluoride gebruiken.
verder wordt ook vaak sebacil gebruikt of zinkzalf met zwavelpoeder.

WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie