Rhino in de buurt .....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Bonte_

Rhino in de buurt .....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 20:25

Bij mij in mijn in de buurt 7 km hiervandaag is er Rhino geconstateerd.
Deze manege heeft al tussen de 3 en de 5 dode paarden ( bronnen verschillen)

Wat zouden jullie doen.
Mij pony staat ongeveer 15 km ervandaan.

-> Hoeveel kost een vaccinatie.

Ja ik heb al heel veel opgezocht over Rhino . Maar toch wil ik even jullie mening.

Sorry dat het een beetje warrig is maar ik stress wel wat hierover

Mi_Amore

Re: Rhino in de buurt .....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:05

Hoi,

helaas werkt een vaccinatie niet echt tegen rhino. Van waar ben je ergens? Het zit hier blijkbaar in het Waasland ook weer en ik hou m'n hart vast...

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 21:27

Antwerpen . Het zit in 's Gravenwezel ( dichtbij schoten, deurne, sint job ) Ik woon in het dorp ernaast Schilde . Mijn pony staat een dorp verder in Oelegem.

Ik houd mijn hart ook vast .. Ben bang . En wil toch proberen iets of wat te beschermen maar idereen zegt hier iets anders .. Ik weet niet wat te doen.

Zelfs dierenartsen spreken elkaar tegen

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:32

Hieronder de link naar een artikel op GALOP.
Het gaat om stal Hazebroek ( 'Gravenwezel) waar voor 2 weken nog een trens/Vor wedstrijd verreden is

http://www.galop.be/newsarticle.php?id=6286

@ Bonte ; je kunt niets doen behalve bij je jaarlijkse vaccinatie ook tegen Rhino vaccineren en ook dat is niet 100%.
Verder gewoon goede hygiene en niet panikeren !!!

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 00:01

niet paniekeren! daar is niemand bij gebaat.
zorg, dat je geen contact hebt met mensen of dieren die daar op de besmette stal komen/zijn.
wanneer je niet zeker bent of iemand die je ontmoet toch recent in contact is geweest met een ziek dier, zorg er dan voor dat je andere kleding aantrekt alvorens je naar je eigen paardje gaat. (en uiteraard je handen zeer goed wassen).
rhino is een vorm van verkoudheid (kan ff niet op de latijnse naam komen), die via waterdruppeltjes in de adem van het dier, over kunnen gaan op een ander.
inenten heeft weing nut. mijn da heeft verteld dat je een dier 4 x per jaar moet enten om het maximale effect (80 procent) te behalen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 00:14

Niet panieken hoor.
Inenten heeft weinig zin, ze kunnen dan alsnog de dodelijke variant krijgen. Enige wat je kunt doen is zorgen dat je paard niet in contact komt met paarden van een andere stal. Dit geldt ook voor contact met kleding etc. Verder goed je dier in de gaten houden en regelmatig temperaturen kan geen kwaad.

Vorigjaar was Rhino bij mij op stal geweest. Ook mijn pony is er flink ziek van geweest. Een ander heeft dagen in een hangmat gehangen, toch zijn ze er allemaal bovenop gekomen. Rhino is niet het einde, maar voorzichtigheid kan geen kwaad.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 00:20

Vergeet niet bij een rhino-uitbraak, als je op de besmette stal geweest bent, ook je schoenen en sokken te verwisselen voordat je naar een ander paard/ stal gaat! Vaak word dat vergeten en die kunnen ook de ziektenkiemen bij zich dragen.

Ik heb altijd geleerd neem het zekere voor het onzekere en als je op een (mogelijk) besmette stal bent geweest eerst een goede douchebeurt voordat je naar een andere stal gaat. Better safe than sorry!

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 00:24

Rhino is niet erg besmetelijk en verspreidt zich niet over grote afstand door de lucht. Het is een herpes virus, qua besmettelijkjheid vergelijkbaar met een koortslip bij mensen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 00:35

Rhino is alleen overdraagbaar via direct contact. Of als er lichaamssappen (snot, speeksel etc) zeg maar van het ene paard naar het andere overbrengt. Panieken heeft geen zin. Wij hebben ook rhino gehad op stal en gewoon gedaan wat we konden om verspreiding te voorkomen. Je kunt jezelf helemaal gek maken, maar dat heeft toch geen zijn. Inenten voor rhino heeft alleen zin als de hele stal het doet, en het werkt niet tegen de dodelijke variant; de neurologische variant. Enten heeft nu ook geen zin meer omdat de rhino al aanwezig is en je hiermee ook de weerstand van je paard omlaag brengt zodat je ook de kans weer vergroot dat hij het alsnog krijgt.

Daarnaast kan rhino overal en altijd aanwezig zijn, maar komt het niet altijd oor uiting. Je weet dus nooit 100% zeker of iets rhino vrij is.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 00:38

Wij zaten als stal in een soortgelijke situatie en hebben wel de paarden laten inenten uit voorzorg. Ik heb me daarover wel heel goed laten informeren en het schijnt toch echt wel zo te zijn dat ingeente paarden meer kans hebben dat ze het niet krijgen en ook veel meer kans hebben van de ziekte te herstellen als ze het WEL krijgen. Dus ik vond het zinvol genoeg om het wel te doen. Ik dacht dat de enting toen 24 euro kostte. Je hebt ook een herhalingsenting nodig.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 00:40

Het paard wat bij ons overleden is aan rhino was ook ingeent....had wel een zeer zwakker weerstand moet ik daarbij zeggen. Mijn pony moet binnenkort weer geent worden, maar ik heb besloten niet meer te enten ertegen.
Daarnaast ent niet de hele stal bij ons, en dan heeft het ook weinig zin. Meningen blijven ook verschillend tussen de veeartsen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 01:02

Er is een bokt-lid dat onderzoek doet naar Rhino. Zij weet er erg veel van af (ben haar naam ff kwijt), ik ben op haar info afgegaan, denk dat dat toch de meest recente info is. Misschien kun je nog bokt-bijdragen van haar vinden als je de zoekfunctie even gebruikt?

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 06:21

Helaas is het niet alleen in 's-Gravenwezel gebleven, het zit ook al in Brecht, Kalmthout en St-Niklaas :\
Ik sta op een manege in Brecht en als voorzorgsmaatregel is er aangegeven dat er de eerste paar weken geen nieuwe paarden het erf op mogen en als je zelf ergens op wedstrijd wilt gaan, prima, maar dan kom je niet meer binnen.
Er is geen reden tot paniek maar voorzichtigheid en oplettendheid is geboden.

Edit: de manege waar ik sta is dus niet daar waar de uitbraak in Brecht was.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:34

Mijn DA staat bij me op stal en ik heb gisteren met hem er een heel uitgebreid gesprek over gehad...Wij zitten hier op 45min van waar de Rhino uitgebroken is, en ik was gisteren toch ook lichtjes in paniek!

Volgens hem was er wel een héél kleine kans dat de paarden de dodelijke vorm krijgen die het zenuwstelsel aantast. En dan is enten dus eigenlijk volledig overbodig want met enten kan je daar niets tegen doen.
Echter volgens hem is het enten op dit ogenblik het enige wat je als eigenaar zou kunnen doen, maar het geeft 0,0 garanties...
Ik heb dus gisteren mijn warmbloed dus laten enten en binnen 1 maand heeft hij zijn herhalings enting nodig. Vanaf dan is het om de 6 maanden of het helpt dus niets. En daar gaan dus volgens mijn DA veel mensen in de fout, door daar niet consequent in te zijn.
Ik dacht namelijk wel dat Rhino standaard bij zijn jaarlijkse inenting zat, maar dit is blijkbaar nooit het geval...
Echter nu lees ik dat paarden door die inenting verminderde weerstand zouden krijgen? Hier heeft mijn DA niet over gesproken? Hij vertelde me dat mensen nu masaal begonnen te enten...

Maar mijn jaarling ( fjord) is nog niet ge-ent. DA was gisteren laat op stal bij zijn paardje, regende zeer hard, en we moesten dan zeer ver de weides in naar de opfokweide, dat durfde ik hem nu wel niet te vragen :o . Ik twijfelde eigenlijk nog of ik mijn kleintje zou laten enten, maar denk nu eigenlijk wel na het lezen van de vele verhalen dat ik het wel ga laten doen...

Wat zijn eigenlijk de eerste symptomen van Rhino? Mijn DA sprak over een slappe achterhand, paard dat niet meer wil mesten/plassen, ..maar ik vermoed dat hij de symptomen de ergste vorm heeft opgenoemd. Wat als het gaat om de 'lichtere' vormen?

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:38

verkoudheid

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:38

Van de neurologische vorm zei onze DA dat de eerste neurologische verschijnselen idd waren dat ze niet goed meer konden plassen. Maar deze verschijnselen ontstaan enige tijd nadat het paard ziekerig is geweest en koorts heeft gehad, er zit dus een pauze tussen.

Dan is er ook nog een vorm waarbij de paarden hoesten en "gewoon' ziek zijn.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:45

Komen ze er dan gewoon weer bovenop, mits goede zorgen/medicatie/..., van de lichtere vormen?
Of is Rhino altijd end of story?
Het is voor mij echt een onbekende ziekte...

Paardje staat nu elke dag in groep op de weide.
Is het beter om ze binnen te houden dan zo lang er dat Rhino - 'alarm' is? Of heeft dat er op zich niet zoveel mee te maken?
Zelf gaan we ook regelmatig op wedstrijd, we zijn afgelopen weekend nog weg geweest, maar wel de andere richting uit...Voorlopig blijven we ook thuis!

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 10:47

Bedankt. Inenten is dus niet echt "nodig"

Op onze stal zijn er lichte voorzorgsmaatregelen genomen maar nog niet erge .

Ik zit wel bij een meisje op school die daar een paard heeft.
ZOu het dan via via via via ... op mijn kunnen komen ?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:53

Voor in te enten is het te laat om er nu mee te starten, daarvoor moeten ze de basis achter de rug hebben.
Ook al heb geent zijn ze niet tegen alle vormen van rhino beschermt.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:01

Is altijd een lastige keuze... ik heb de hoefsmit die volgende week gaat komen en zit maar een paar kilometer van al het gedonder af... Maar ik denk dat paniek nu nog een beetje vroeg is... Je kan veel voorkomen door idd hygienisch tewerk te gaan. Zorgen dat je geen dingen van andere paarden gebruikt en zorgen dat je kleding EN SCHOENEN ( las het net ook al) goed schoon zijn. Je kan je schoenen door een desinfecterend badje halen. In australie (waar ik op een grote racestal gewerkt heb) stonden voor elke deur van elk paard een badje waar je doorheen moest lopen voordat je de stal in en uit ging. Beetje overdreven aangezien die paarden elkaar toch zagen wanneer ze aan het werk gingen, maar beter safe then sorry...

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:00

Jola schreef:
Helaas is het niet alleen in 's-Gravenwezel gebleven, het zit ook al in Brecht, Kalmthout en St-Niklaas :\
Ik sta op een manege in Brecht en als voorzorgsmaatregel is er aangegeven dat er de eerste paar weken geen nieuwe paarden het erf op mogen en als je zelf ergens op wedstrijd wilt gaan, prima, maar dan kom je niet meer binnen.
Er is geen reden tot paniek maar voorzichtigheid en oplettendheid is geboden.

Edit: de manege waar ik sta is dus niet daar waar de uitbraak in Brecht was.

In Sint-Niklaas ook al ?!? :? Daar sta ik! Weet je waar juist?

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:27

LecyTinker schreef:
Is altijd een lastige keuze... ik heb de hoefsmit die volgende week gaat komen en zit maar een paar kilometer van al het gedonder af... Maar ik denk dat paniek nu nog een beetje vroeg is... Je kan veel voorkomen door idd hygienisch tewerk te gaan. Zorgen dat je geen dingen van andere paarden gebruikt en zorgen dat je kleding EN SCHOENEN ( las het net ook al) goed schoon zijn. Je kan je schoenen door een desinfecterend badje halen. In australie (waar ik op een grote racestal gewerkt heb) stonden voor elke deur van elk paard een badje waar je doorheen moest lopen voordat je de stal in en uit ging. Beetje overdreven aangezien die paarden elkaar toch zagen wanneer ze aan het werk gingen, maar beter safe then sorry...

Ik gebruik zowiezo nooit dingen van andere paarden...altijd mn eigen spullen.
Maar de dingen die je aanhaalt is toch enkel als er al Rhino op stal geconstateerd is? of ook preventief? ( dan bedoel ik dat badje om schoenen te desinfecteren enzo...).
En dan ivm je kleding: ik kan er wel voor zorgen dat ik elke dag met propere kleding naar mn paard kom, maar als ik alleen dat ga doen, haalt het volgens mij ook weinig uit, niet!?

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:37

ook een da en smid kunnen "besmet" zijn, en het virus ongemerkt meebrengen. vraag ze ernaar of ze niet zojuist op een besmette stal zijn geweest.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:39

hinta schreef:
ook een da en smid kunnen "besmet" zijn, en het virus ongemerkt meebrengen. vraag ze ernaar of ze niet zojuist op een besmette stal zijn geweest.

Wel een goed punt!!
Moet ik zeker vragen als hij dit weekend mijn kleintje komt in-enten...wel n beetje n vervelende vraag, maar toch :o

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:43

of gewoon uit voorzorg iedereen die er komt zich eerst laten ontsmetten.