overmatig geeuwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PatsyPatsy

overmatig geeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 20:37

mijn paarden staan 24/7 op het land en krijgen, nu ze vakantie hebben en ik examens, niets bij van krachtvoer of dergelijke.

sinds enkele dagen valt het me op dat mijn paard overmatig aan het geeuwen is. niet af en toe eens een geeuwtje maar echt opvallend!
deze avond is mijn moeder naar de wei geweest voor de check-up en ook zei kwam me daarnet te zeggen dat paardlief wel erg veel stond te geeuwen.

hij staat goed goed in z'n vel, blinkt als een spiegel en heeft grote eetlust.
ontwormingen zijn normaal ok maar zal er voor de zekerheid nog maar een extra spuit geven morgen of overmorgen.

maar dat overmatig geeuwen lijkt me toch niet normaal.

heb al wat research gedaan via de zoekfunctie maar daar kwam ik op maagzweren of 'moe' of 'stress' als antwoord.
Maar zou niet weten hoe hij in godsnaam een maagzweer zou ontwikkelen aangezien zijn leefomgeving en voedingspatroon.

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:59

Maagzweren komt over het algemeen niet voor bij paarden die op t land staan (is hier zelfs een goede behandeling voor gras) dus denk dat je dat wel van je lijstje kan schrappen. Stress lijkt mij ook een beetje uit den boze aangezien die op 'vakantie' is als ik het zo lees. Dus zou idd nog eens goed ontwormen, mss last van maagwormen die de maag wat irriteren en daarom dus wat maagklachten geeft.

mysa
correspondent/vertaler

Re: overmatig geeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:32

Mijn paard doet het als ze bevangen dreigt te raken, is 1 van de verschijnselen waardoor bij mij alarmbellen gaan rinkelen. Maar er zullen vast nog meer oorzaken voor zijn, wil geen paniek zaaien hoor.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:10

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 17:52

had de link ook al gezien, zij, maar ben er niet echt wijzer uit geworden.

daarnet nog eens langs geweest maar opnieuw hetzelfde. geeuwen geeuwen geeuwen.
ik weet dat hij wel durft kribbebijten soms (niet luchtzuigen!!) soms in de houten planken of hek ofzo maar absolúut niet vaak. Heb het nog maar enkele keren gezien in de 2 jaar dat ik hem heb.

heb enkele mestballen gecontroleerd maar zag er niet meteen anders uit.

zijn kliertjes stonden ook nét iets dikker maar ook totaal niet om daarover aan alarmbel te trekken ofzo.
temperatuur ook ok, vacht ok.
alleen beetje, sja, suf vond ik. maar dat varieert met de dagen. Want eergisteren was hij zo gek als een achterdeur, galopperen en ravotten met de andere ruin.

vind het zo onnozel om daarvoor naar de VA te bellen, ik bekijk het nog enkele dagen.

maagzweer kan hij toch niet hebben van gewoon op de weide in het gras te lopen? (al sinds februari) en dan zou ik toch nog andere symptomen moeten zien zoals doffe vacht enzo?

hij heeft achteraan wel wat gallen en die vond ik vandaag ook best dik staan

vreemd peerd :+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:56

Denk dat je er niet moeilijk over moet doen om d.a. te bellen hoor, gewoon een simpele vraag, gapen en suf, zegt dat u iets. Meeste dierenartsten hebben toch ook een telefonisch spreekuur, juist voor dit soort vage dingen?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:31