Zwaar adement wat kan dit zijn.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duif
Berichten: 56
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Noordwijkerhout

Zwaar adement wat kan dit zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 15:11

Mijn verzorgpaard ademd nogal luit, als je er op zit is het duidelijk hoorbaar.

Aan zijn conditie kan het niet leggen, want daar wordt al twee maanden aan gewerkt.

En cornage dan gaan ze toch piepen met ademen.
Wie weet wat het kan zijn Alvast bedankt.

sioux

Berichten: 196
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 16:41

Als het niet aan de conditie ligt en hij is verder niet verkouden dan acht ik de kans groot dat het toch cornage is. Cornage gaat niet altijd gepaard met piepen maar kan ook inhouden dat het paard gewoon zwaar ademd. Vooral grotere paarden hebben nogal eens last van cornage. Ik heb een tijdje een paard van 1.76 m. gereden die in in de galop heel zwaar ademde en dan vreselijk in paniek raakte en ging rennen en dan nog meer buiten adem raakte... het heeft helaas een tijdje geduurd voordat we erachter waren dat het toch cornage was ondanks dat hij niet piepte. Nu is hij geopereerd en het gaat gelukkig super met hem. Niet elk paard met cornage hoeft trouwens geopereerd te worden.

groetjes,

Sioux

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 17:16

ik zou er een da naar laten kijken,kan zoveel te betekenen hebben,,longontsteking hebben gehad,dampigheid,cornage,allergie en ga zo maar door.ik zou er even naar laten kijken maar dat moeten de eigenaren natuurlijk laten doen.wat denken die er trouwens van?

Letje

Berichten: 111
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 14:28

Ik zou idd er ook ff naar laten kijken want dit klinkt niet erg goed.

Duif
Berichten: 56
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-03 16:17

De eigenaar ziet wel verbetering en die wil het dan ook even afwachten

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 20:47

Hai,

Mijn paard gaat ook zwaar ademen als hij galopeerd.
Dit is uitgebreid onderzocht en hij blijkt een vernauwing te hebben in zijn luchtpijp.
Dit kan aangeboren zijn of veroorzaakt zijn door een ongeval,ik zelf denk een ongeval maar het is voor dat ik hem kocht gebeurd dus ik kan dit niet achterhalen helaas.
Hij kan geen echte galopoefeningen meer aan en niet meer dan enkele meters achter elkaar galoperen.
Hij krijg het dan te benauwd en gaat verzuren in zijn spieren door zuurstofgebrek.
Ook mag hij zich niet te druk maken met het spelen enzo en een klap op die plek kan het einde betekenen,dus hij mag niet met alle paarden op het land.
Hij heeft zijn eigen merrie,die lief voor hem is en wat kleinere ponys kunnen erbij.
Gelukkig kan hij er verder goed mee overweg.

Zou het dier dus wel even na laten kijken,het kan vanalles zijn,zoals al eerder beschreven.
Mits de eigenaren dit laten doen of toestaan.

Succes Smousje.