Snotneus in de zomer.. slechte weerstand of "hooikoorts"?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Snotneus in de zomer.. slechte weerstand of "hooikoorts"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 20:33

Mijn merrie Evita is 23 jaar en ze heeft sowieso gevoelige luchtwegen. Ca 5 jaar geleden is er chronische bronchitus vastgesteld bij haar. Ze had heel vaak een snotneus, maar hoestte niet. Een hoestprikkel was ook niet op te wekken, maar op de endoscopie was te zien dat ze wat veel slijm in haar bronchieen had en dat de splitsing verdikt was. Dit speelde toen overigens in de lente/begin van de zomer.

Vorig jaar heeft ze in februari een flinke keelontsteking gehad, na antibiotica ging het al vrij snel weer goed, maar tegen het weideseizoen ging het weer mis; heel regelmatig snotneusjes. Er is opnieuw een endoscopie gedaan en daar was niks bijzonders op te zien, behalve die verdikte spiltsing. Evita heeft toen pilletjes gekregen (Zaditen, een antihistaminica) en het leek toen wel wat beter te gaan, maar niet heel overduidelijk.
In de herfst/winter verdwenen de klachten weer.
Ik heb de snotneus altijd geweten aan het feit dat ze in de zomer dag en nacht buiten staat en af en toe flink in de regen staat. Een regendeken op deed ik wel altijd, maar of dat nou helpt durf ik niet te zeggen. In de winter draagt ze altijd een deken en stond ze op stal met een uitloop (op stro, zonder problemen, stofallergie lijkt ze dus niet te hebben).

Nu staat ze sinds een week weer dag en nacht buiten en heeft ze sinds een paar dagen weer een snotneus. Ze heeft inderdaad weer flink in de regen gestaan en omdat Evita ook cushing heeft ligt een probleem met haar weerstand voor de hand, maar ik vind het zo vreemd dat dat dan alleen in de zomer gebeurt.
Ik heb zelf ook last van hooikoorts en bij mij is het vooral de afgelopen week veel erger geworden.

Pollenallergie bij paarden ken ik wel, maar dan met symptomen als hoofdschudden, met de neus schuren en veel briezen. Evita doet dat allemaal niet.
Ze heeft eigenlijk alleen een snotneus, uit beide neusgaten. Wit van kleur en soms kleurt het heel licht geel. Geen koorts en ze voelt zich verder prima. Ik geef haar Luchtwegkruiden van de groene os en dat helpt wel.
Iemand ervaring met paarden met hooikoorts? Ik ben benieuwd, vooral wat er dan aan te doen is!

tylando

Re: Snotneus in de zomer.. slechte weerstand of "hooikoorts"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:46

ik denk toch eerder aan een verkoudheid dan aan hooikoorts... misschien een beetje fenegriek door het voer.....hielp bij mijn verzorgpaard heel goed...die had ook last in de zomer van een snotneus...en we voerden toen ook de reform muesli van havens....is ook een kruidenmix...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 08:47

Fenegriek helpt niet echt bij haar, ik heb al heel veel geprobeerd en het enige wat wel echt wat doet is die Luchtwegkruiden mix van de groene os. )helaas meteen een stuk duurder dan fenegriek ;) ). Die muesli mag ze helaas niet hebben ivm haar cushing, ze is overgevoelig voor suikers.

Het valt me op dat ze sinds deze week ook sneller buiten adem (benauwd?) is met longeren, terwijl het niet echt warm is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 09:13

mijn pony heeft hooikoorts( dat is hetzelfde als pollenallergie),maar er zijn momenteel toch niet zo veel pollen in de lucht?
hij heeft in elk geval nu nergens last van

denk dat jouw dier wat anders heeft.
ze is 23?
verminderde weerstand en als ze dan een keer nat word door de regen dan dus verkouden.
de oudere dieren bij ons op stal gaan naar binnen als het regent en krijgen inderdaad ook een regendeken op..
zou best kunnen dat het bij haar echt ouderdom is en ze dus gevoeliger op de luchtwegen is voor kou

x_Quinta_x

Re: Snotneus in de zomer.. slechte weerstand of "hooikoorts"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 09:17

Het kan ook dat paarden een snotneus krijgen van slecht hooi. Gezien jouw paard altijd al "gevoelige luchtwegen" had en nu die snotneus denk ik eerder aan slecht hooi dan aan een verkoudheid. Ik zou het toch eens aan je dierenarts vragen of het dit kan zijn

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 15:54

ellepel schreef:
mijn pony heeft hooikoorts( dat is hetzelfde als pollenallergie),maar er zijn momenteel toch niet zo veel pollen in de lucht?

Ik heb zelf hooikoorts en heb sinds vorige week juist veel last, de graspollen periode begint in juni :)

Hooi krijgt ze niet, ze staat dag en nacht op het land nu. Het gekke vind ik dus dat ze in de winter geen last heeft, terwijl ze dan op stro staat en alleen overdag het land op gaat (ook wel eens in de regen!).

Ik heb ook altijd gedacht dat het door haar weerstand kwam, maar dit idee schoot nu even door mijn hoofd :)

Ze is overigens al heel vaak onderzocht en heeft al een paar keer een scopie gehad, maar er is niet veel bijzonders te vinden. Ze heeft chronische bronchitis wat zich alleen uit in neusuitvloeiing, want ze hoest verder ook nooit. Ventipulmin/prednison/corticosteroiden etc. mag ze liever niet hebben ivm haar cushing en het gevaar op hoefbevangenheid.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:48

dan is dat het verschil,mijn pony reageerd op bepaalde bomen,maar geen grassen dus dan scheelt dat weer.
maar lijkt me toch dat jouw dier reageerd op de nattigheid van de regen?