afgebroken tand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tiennuh
Berichten: 116
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Noordbroek

afgebroken tand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 16:45

hallo,
ik was net bij mijn paard. Hij at gras, maar slikte het niet door zeg maar. Het gras viel als een 'klont'weer uit zijn mond. Ik heb toen naar zijn tanden gekeken. En wat blijkt en is een stuk van zijn bovenste voortand afgebroken. Wat nu?
Hij is 3 jaar, en volgens mij is de tand al gewisseld en is het dus een 'vaste' tand.
Ik heb hem biks gegeven en dat at hij wel gewoon en in het normale tempo op.

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: afgebroken tand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:48

Als het gras als een klont uit zn mond valt, zou ik hem even laten controleren op haken ed. K zou in iedergeval de paardentandarts er even bij halen als hij morgen nog niet normaal gras eet.

tiennuh
Berichten: 116
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Noordbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 16:49

De paarden tandarts is er nog niet zo lang geleden bij geweest. het was toen allemaal goed.

Anoniem

Re: afgebroken tand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:51

Je kunt je paardentandarts toch even bellen om te overleggen?

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: afgebroken tand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:55

Ik werk met oude paardjes en zodra die hun gras uit gaan spugen als proppen, is er iets mis met de kiezen (vaak kiezen die ontbreken, of haken). Want je paard heeft zijn voortanden niet nodig om het gras fijn te malen, hij trekt het alleen los met zijn voortanden en uit je verhaal kan ik opmaken dat hij dat wel kan!

tiennuh
Berichten: 116
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Noordbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 17:19

joyce2 schreef:
Ik werk met oude paardjes en zodra die hun gras uit gaan spugen als proppen, is er iets mis met de kiezen (vaak kiezen die ontbreken, of haken). Want je paard heeft zijn voortanden niet nodig om het gras fijn te malen, hij trekt het alleen los met zijn voortanden en uit je verhaal kan ik opmaken dat hij dat wel kan!

Bedankt! ik vroeg me inderdaad al af in hoeverre hij zijn voortand nodig heeft voor het kauwen zeg maar. De tandarts komt altijd voor een groep tegelijk, maar ik heb zijn nummer niet omdat ik dit nog nooit geregeld heb. Ik zal proberen zijn nummer te achterhalen om eerder een afspraak te maken dan de geplande controle.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: afgebroken tand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:01

Is zijn bovenste voortand echt afgebroken of lijkt het zo omdat zijn vaste tand nog niet helemaal door is.
Proppen maken komt idd. door de kiezen en niet door tanden.

Erna_

Berichten: 8834
Geregistreerd: 03-04-08
Woonplaats: Vlaardingen

Re: afgebroken tand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:51

Bij mijn paard is ook nog niet zo lang geleden een stuk tand afgebroken. Volgens de tandarts is dat geen probleem en hij heeft er dan ook niets aan gedaan.
Die grasproppen zullen wel een andere oorzaak hebben.

tiennuh
Berichten: 116
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Noordbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 20:12

Aukelizzy schreef:
Is zijn bovenste voortand echt afgebroken of lijkt het zo omdat zijn vaste tand nog niet helemaal door is.
Proppen maken komt idd. door de kiezen en niet door tanden.


Nee er is echt een hoek(je) afgebroken. een gedeelte van de tand is dus nog wel de normale lengte en een hoek is er echt af. het voelt niet echt scherp ofzo, dus denk niet dat hij er verder last van heeft.

Innepin schreef:
Bij mijn paard is ook nog niet zo lang geleden een stuk tand afgebroken. Volgens de tandarts is dat geen probleem en hij heeft er dan ook niets aan gedaan.
Die grasproppen zullen wel een andere oorzaak hebben.

Bedankt voor je reactie. Ik vroeg me ook al af wat de tandarts er aan zou kunnen doen. Vandaar dat ik het topic opende, om ervaringen te horen.

aloe2all

Berichten: 23
Geregistreerd: 02-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:35

Hoi,

Een tand breekt toch niet zomaar af? Lijkt mij! Misschien heeft je paard zijn tanden wel heel erg gestoten aan iets. Ik zou zeker even de tandarts laten kijken of er nog iets anders aan de hand is. Stel je voor dat de tand los zit en er misschien troep onder kan komen. Zo dicht bij de sinus zou ik daar niet gerust op zijn en kan het, als je er niks aan laat doen, misschien vervelende gevolgen hebben.

Succes ermee!

Cloud

Berichten: 181
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:28

toen ik mijn tinker kocht had hij ook een afgebroken voortand. DA en tandarts hebben er naar gekeken. Tandarts heeft toen gezegt dat de tand weer aangroeit, maar dat dat enkele jaren kan duren voordat het helemaal er uit is gegroeit. Ik heb mijn tinker nu bijna 7 jaar en nu pas is het stukje tand er weer helemaal erbij gegroeid. tanden en kiezen groeien gewoon aan, maar heel langzaam!!