spierbevangen..hoe nu verder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snowylover
Berichten: 1880
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: kerkenveld

Re: spierbevangen..hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:00

Mijn merrie is ook een x spierbevangen geweest. Gelukkig niet in zeer ernstige mate.

Wij geven haar nu natuurazijn door het water, dit helpt ook de af valstoffen af te voeren.

meikie

Berichten: 1237
Geregistreerd: 05-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:11

Ook mijn merrie heeft dit gehad, het was gelukkig in de winter. Maar ondanks dat ze toen al weinig voer kreeg toch gebeurd. Mijn dierenarts vertelde dat het bij arabische paarden toch sneller gebeurd, ik heb een NRPS met veel anglo arabisch bloed. Echter na vit. E met selenium en neutradex voelde mijn paard zich al redelijk snel weer beter. De eerste maand niets gedaan, tweede maand gelongeerd en conditie opgebouwd, derde maand na bloedmeting langzaam weer gaan opbouwen. Nu gaat het gelukkig prima. Ik heb lactanase in de kast voor het geval ze weer de symptomen krijgt. Dit spul helpt om het teveel aan opgehoopte melkzuur af te voeren. O.a. verkrijgbaar bij Dochorse. Echt een aanrader!!

Willeke12

Berichten: 419
Geregistreerd: 22-01-07
Woonplaats: noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 14:38

meikie schreef:
Ook mijn merrie heeft dit gehad, het was gelukkig in de winter. Maar ondanks dat ze toen al weinig voer kreeg toch gebeurd. Mijn dierenarts vertelde dat het bij arabische paarden toch sneller gebeurd, ik heb een NRPS met veel anglo arabisch bloed. Echter na vit. E met selenium en neutradex voelde mijn paard zich al redelijk snel weer beter. De eerste maand niets gedaan, tweede maand gelongeerd en conditie opgebouwd, derde maand na bloedmeting langzaam weer gaan opbouwen. Nu gaat het gelukkig prima. Ik heb lactanase in de kast voor het geval ze weer de symptomen krijgt. Dit spul helpt om het teveel aan opgehoopte melkzuur af te voeren. O.a. verkrijgbaar bij Dochorse. Echt een aanrader!!

heb ook gelezen dat het bij arabische paarden veel voorkomt tenminste die zijn er gevoelig voor. ik heb een haflinger, de hele winter gewoon biks en kuil gehad en niks aan de hand hij heeft 1 weekje op het land gestaan en het ging fout. waarschijnlijk toch ff wat teveel gras gegeten. soms weet je niet waar het van komt. over selenium lees je rare dingen dus dat durf ik niet echt te geven maar ga me even verdiepen in lactanase ;)

noviceh

Berichten: 4782
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 04:09

Mijn merrie is ook zeer gevoelig voor spierbevangenheid. Heel goed dat je het advies van de dierenarts hebt opgevolgd. Op het moment dat het paard acuut spierbevangen is geraakt, wilt dat zeggen dat de spiercellen kapot zijn gegaan. Als het paard dan toch weer inspanning moet gaan leveren, kunnen de spiercellen dit niet aan en zal de spierschade alleen maar groter worden. Stel dat het paard het bijvoorbeeld in een paddock of op het land plotseling op een rennen zet omdat hij schrikt, heb je kans dat hij alleen maar meer schade eraan over zal gaan houden. Dus boxrust is echt wel een aanrader!
Ik ben ervan overtuigd dat spiervangenheid niet alleen door voer in de hand wordt gewerkt. Het is een combinatie tussen huisvesting, arbeid en voer. Het paard moet zoveel mogelijk vrij kunnen bewegen. Dus stallen waar de paarden veelal 24/7 op stal staan, is zeker geen aanrader. Arbeid kan het beste verlopen in een regelmaat. Ik rij mijn paard gemiddeld 2-3x per week, longeer 3-4x per week en ze heeft 1 dag vrij. Ik zorg er altijd voor dat ik het rijden op- en afbouw, waarbij ik de dag voor en de dag na het rijden longeer. Ook is in- en uitstappen zeer belangrijk om de spieren op te warmen, hier trek ik minimaal 10 minuten voor uit. Bij koud weer is een uitrijdeken ook zeker een aanrader bij het in- en uitstappen. De arbeid na de spierbevangenheid heb ik zeer langzaamaan opgepakt en voornamelijk naar mijn paard geluisterd wat zij wel of niet kon/wilde. Probeer kuil te vermijden en geef het liefste hooi. Ondanks dat mijn paard neutradex en vit.E+selenium kreeg raakte ze voor de tweede keer spierbevangen. Hier heb ik persoonlijk dus weinig vertrouwen meer in. Momenteel voer ik haar aan de hand van een schema, want naast de spierbevangenheid is het ook nog eens moeilijk om haar goed op gewicht te houden. Dit is een combinatie van Marstall Vito(aanrader!), Pavo Nature's Best, Subli EM(aanrader!) en Hormonal. Aangezien merries last kunnen hebben van de hengstigheid geef ik haar Hormonal, want dit kan ook weer invloed hebben op de spierbevangenheid. Als je interesse hebt ik mijn voerschema kan je mij altijd pb'en, dan stuur ik m naar je op. Overgens moet je erg uitkijken met krachtvoer, groenten, fruit en snoepjes. Dit krijgt ze van mij in een zeer beperkte mate, bijvoorbeeld een ieniemienie stukje appel. Wortels kunnen overgens ook de oorzaak zijn van het ontstaan van spierbevangenheid.
Ik heb na de spierbevangenheid een ostheopaat laten langs komen om haar spieren te laten behandelen. Ook heb ik haar enige tijd drainagecompositum gegeven, om de nieren te zuiveren. Weidegang hoeft absoluut geen probleem te zijn bij paarden die gevoelig zijn voor spierbevangenheid. Wel moet je er voor oppassen dat je het paard niet gelijk 24/7 op eiwitrijk gras zet.