Hoesten, veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zasread

Hoesten, veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 16:01

Half maart was mijn veulen aan het hoesten en liep er wit snot uit zijn neus. De dierenarts heeft toen longontsteking geconstateerd. Hij heeft toen een antibioticakuur (6 dagen) voorgeschreven en slijmoplossers, Dembrexine (Sputolysin) (10 dagen). Nadat ik gestopt ben met de slijmoplossers begon hij weer met hoesten en kreeg hij weer wat neusvloeiing. Wederom schreef de DA een AB-kuur (6 dagen) voor, dit zorgde er wel voor dat de neusvloeiing stopte, maar het hoesten bleef. Ik moest hem weer de slijmoplossers geven, dit heb ik 10 dagen gedaan en dan zou het over moeten zijn. Echter is Igneo sinds gisteren weer flink aan het hoesten. Er is al een afspraak gemaakt met de dierenarts voor morgenochtend.

Ik maak mezelf nu ontzettende zorgen. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Misschien handig om te weten, Igneo is nu 9 maanden oud.
Hij is trouwens ook niet lusteloos, erg vrolijk, geen koorts, een lekker druk mannetje.
Laatst bijgewerkt door zasread op 13-05-09 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

JaBa

Re: Hoesten, veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:17

Ik zou hem eens ontwormen met panacur. Dit werkt tegen spoelwormen. Bij veulens migreren de larven door de longen. Dus bij een longontsteking en hoesten bij veulens altijd met panacur ontwormen!

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 16:18

Dat heb ik al gedaan, dat had hij namelijk eerst, spoelwormen. Hij heeft al 2 keer een kuur gehad met Pyrantel. De eerste keer zijn er veel wormen uitgekomen. De tweede keer kwam er niks meer uit.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:20

Keer panacur geven! Dat is fenbendazole. De longontsteking zal waarsch wel van de spoelwormen gekomen zijn dan. Duurt natuurlijk wel een tijdje voor dat allemaal weer hersteld is.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:25

dit komt me zo bekend voor, ons veulen(1 jaar en twee maanden) Had dit ook, en tot drie keer toe antibiotica(6daags) gehab, maar begon steeds weer(even leek het beter te gaan maar begon zo weer) tot hij helemaal vol zat met slijm, niet meer kon eten enz. toen naar een kliniek gegaan. Maar het was te laat, hij is gestik in z'n eigen slijm. Later bleek dat het kwam omdat er een wortel verkeerd was geschoten en die dus in de weg zat. Maar toen was het al te laat.

Hoop dat bij jouw het slijm/snot niet zo erg is, maar antibiotica kuren loste bij ons niks op. wij moesten echt door vrage(zefs toen het zo slecht ging) of hij niet naar een kliniek kon

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 16:31

JaBa schreef:
Keer panacur geven! Dat is fenbendazole. De longontsteking zal waarsch wel van de spoelwormen gekomen zijn dan. Duurt natuurlijk wel een tijdje voor dat allemaal weer hersteld is.

Dat zei de dierenarts idd ook al dat het waarschijnlijk gevolg was van de spoelwormen.
Voor mij is het belangrijkste dat hij in ieder geval hersteld!

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 16:33

nolanlover schreef:
dit komt me zo bekend voor, ons veulen(1 jaar en twee maanden) Had dit ook, en tot drie keer toe antibiotica(6daags) gehab, maar begon steeds weer(even leek het beter te gaan maar begon zo weer) tot hij helemaal vol zat met slijm, niet meer kon eten enz. toen naar een kliniek gegaan. Maar het was te laat, hij is gestik in z'n eigen slijm. Later bleek dat het kwam omdat er een wortel verkeerd was geschoten en die dus in de weg zat. Maar toen was het al te laat.

Hoop dat bij jouw het slijm/snot niet zo erg is, maar antibiotica kuren loste bij ons niks op. wij moesten echt door vrage(zefs toen het zo slecht ging) of hij niet naar een kliniek kon

Ik hoop dat dit verhaal niet op gaat voor Igneo, hoogst waarschijnlijk is de spoelworm die hij heeft gehad oorzaak geweest.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:39

dat hoop ik ook niet, maar denk dat het idd van die spoelworm komt! Maar dat je wel even nadenkt voor je misschien een derde kuur van de DA krijgt. Dat je dan misschien beter naar een kliniek kan gaan voor onderzoek.

nou, k hoop dat ie snel beter wordt

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 13:30

Update:

Vanochtend is de DA geweest. Eerst hebben we even het hele traject doorlopen wat nu achter de rug is. Toen heeft de DA Igneo zijn luchtpijp even dichtgeknepen en toen begon Igneo gelijk te hoesten. Hij hoeste 2 keer en dan was het weer over. Igneo had geen moeite met inademen, maar moet er wat harder voor werken om uit te ademen.
Hij heeft naar Igneo zijn longen geluisterd en ook naar zijn hart. Igneo heeft een ruisje aan zijn hart. Op zich niet heel verontrustend, meer paarden hebben het en hebben er geen last van en hij kan er ook nog over heen groeien. Ik moest Igneo toen even een stukje laten rennen en toen ging hij weer luisteren. Igneo heeft niet gehoest na het rennen wat hij eerder wel deed.
Toen heeft de DA hem even getemperatuurd, Igneo had iets verhoging 38,4 wat de DA niet verwacht had, omdat hij er zo goed uit ziet en levendig en vrolijk is. Vanavond moet ik hem weer temperaturen en morgenochtend weer. Als hij dan nog steeds verhoging heeft is er grote kans dat de infectie nog niet verdwenen is.
Een combinatie hoesten en het hartruisje legde de DA niet, omdat Igneo wel gelijk reageert op de slijmoplossers en dan stopt met hoesten. Het hoesten komt hoogstwaarschijnlijk puur door het slijm, dat er uit moet.
De DA was wel bang dat hij misschien asmatisch zou zijn, maar dat is afwachten.

Als Igneo dus nog verhoging heeft vanavond en morgenochtend krijgt hij weer een AB-kuur en ik moet hem weer slijmoplossers gaan geven, maar dan met langere periodes er tussen. Als 1 dag wel en dan 2 dagen niet. Het is dus nog even afwachten.

Ik heb ook gevraagd of het misschien een idee was om bloed af te nemen, maar dat leek de DA in dit stadium niet nodig.

Het hoesten is in ieder geval niet zo erg als dat het was, echt beduidend minder! Waar hij eerst al hoestte na het eten of als hij een stukje gerend had, is dat nu niet het geval.

De buurvrouw van Lisa houdt in de gaten wanneer en hoe vaak Iggie hoest en zo hopen we een duidelijker beeld te krijgen.

Hij moest deze week sowieso weer een wormkuur, dus voor de zekerheid geef ik er eentje tegen longworm.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:45

Ik vraag me ook af of je aan rhodococcus gedacht hebt? Daar is een zeer langdurige behandeling met speciale antibiotica voor nodig. Is ook iets typisch voor veulens trouwens.

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 13:47

Ik heb daar over gelezen inderdaad, maar ik las ook dat het paard dan suffig is en niet lekker in zijn vel zit. Dat is bij Igneo absoluut niet het geval, hij is super vrolijk, maar ik zal het morgen eens noemen bij de DA.

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 13:51

Heb het even opgezocht en dit waren de symptomen

Verhogende ademfrequentie -- heeft hij geen last van
Moeilijke ademhaling hij heeft ook geen moeite met adem halen
Pussige neusuitvloeiing neusvloeiing die hij gehad heeft was wit, nu geen neusvloeiing meer
Hoesten doet hij dus wel, maar niet meer regelmatig
Koorts lichte verhoging, is nog niet zeker, 38,4 is net op het randje
Vergrote lymfeknopen heeft hij ook geen last van

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:52

Ik vind een kuur van 6 dagen erg kort. Als wij een hoestend veulen of jaarling hebben dan geven we ze (in overleg met DA) een kuur van 20 dagen. Als het namelijk niet helemaal over is (lijkt vaak zo maar is dan nog niet helemaal over) dan blijft het terug keren.