Spierbevangenheid, oorzaak foliehooi?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Spierbevangenheid, oorzaak foliehooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 09:39

Gisteren heb ik de DA bij 1 van mijn paarden gehad, omdat ze ineens erg stijf was en haast niet meer kon lopen. Maandagziekte (spierbevangenheid) was waar de DA aan dacht. Is bloed afgenomen voor onderzoek en paard heeft pijnstilling gekregen. Ze krijgt nu dagelijks 2 x daags Quadrisol en alleen wat hooi. Ik kon me er iets bij voorstellen, aangezien dit paard herstellende van een peesblessure was en weinig beweging kreeg behalve wat weidegang en in de paddock wat rondlopen. Afgelopen dagen had zij inderdaad wat meer gerend en gespeeld.
Vanmorgen kwam ik in de stal en lag mijn andere paard nog. Hij kwam met moeite in de benen en kon ook amper meer zichzelf verplaatsen. Bij hem was het wel wat duidelijker dat het de in de bespiering zit. De merrie leek eerst voornamelijk een voorbeen te willen ontlasten en bij de ruin was het echt duidelijk de rug/bilspieren en het haast vastgenageld aan de grond te staan. Meteen de DA gebeld en alles uitgelegd. Paarden getemperatuurd en de merrie heeft iets verhoging (38,7) en de ruin niet (37,9). De urine was vanmorgen normaal bij de ruin. Merrie heb ik nog niet zien plassen.
Met de assistente nog wat dingen doorgenomen en ook of er verandering qua voer was. Nu ben ik afgelopen zaterdag begonnen met een nieuw pak foliehooi. Het vorige pak kwam van hetzelfde land. Hooi ziet er prima uit en is ook niet nat. Ik droog het ook altijd nog extra door het los/uit te schudden in de kapschuur en het dus extra gedroogd te voeren. Ik voer wel onbeperkt hooi. Ze krijgen dagelijks weidegang. Paar uurtjes per dag en krachtvoer kreeg de merrie haast niet ivm peesblessure en de ruin ook maar weinig. Ik voer nature's Best van Pavo. Verder geen extra dingen.
Heeft iemand dit weleens meegemaakt? Zou het van het foliehooi kunnen komen? Paard 3 lijkt tot nu toe nog nergens last van te hebben, maar heb uit voorzorg alle paarden op het normal hooi gezet.

happy2014

Re: Spierbevangenheid, oorzaak foliehooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:42

heb je je paard wel terug gezet in voer? aangezien het herstellende is van een peesblessure. Vaak ontstaat spierbevangen omdat een paard om een bepaalde reden op rust staat, maar niet terug in het voer gaat.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 09:44

Tuurlijk. Paard kreeg een handje Nature's best en verder alleen hooi. De blessure is eigenlijk al over. Ik heb het paard trouwens niet in die periode op stal gehouden, maar juist in de paddock met de andere, omdat ze dan rustiger is als alleen op stal. Heeft dus geen weken achtereen op stal gestaan, maar alle dagen naar buiten.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:50

Is het niet teveel weidegang en onbeperkt hooi? Als mijn paard het land op gaat krijgt hij minder krachtvoer en minder hooi omdat er anders bij hem verzuring optreedt.
Voer je je paarden al lang natures best van Pavo? Ik ken ook paarden die verzuring van de natures best krijgen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 10:02

Ik doe ze altijd een uurtje in het land en bouw dit langzaam op. Als ze daarna in de paddock staan kunnen ze hooi eten. Dit doen ze niet zoveel, omdat ze de buik al gevuld hebben. Juist omdat het er altijd is, eten ze alleen als ze honger hebben en niet zoals bij 2 x daags hooi, dat ze erop af vliegen. Op stal krijgen ze wel minder hooi. De nature's best voer ik al bijna een jaar. Daarvoor ook, maar gaf toe nook nog wat biks. Ik kan me niet voorstellen, dat een paard van een handje nature's best dit krijgt. Ik vraag dus of er mensen zijn die dit in combinatie met foliehooi hebben gehad!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:09

Niet dit, maar wel stalbenen, terwijl de paarden de hele dag buiten waren.
Maar door de nacht heen ontzettend dikke benen kregen.
Dus ook daar een probleem met afvalstoffen afvoeren.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:15

Het zou van het hooi kunnen komen.
Maar als je zegt dat het vorige pak van hetzelfde land afkomt (en als het ook nog dezelfde snede is) is dat het denk ik niet.
Vooral als de kwaliteit hetzelde is.

Wat wel kan is toch het gras.
Je kan nog zo goed opbouwen, tegen het weer van de afgelopen dagen is niet op te bouwen.
Warme dagen en koude nachten. Het gras schiet de grond uit en dan heb je dat fructaan ofzoiets dat in grote maten in het gras voor komt. (oftewel de suikers die hoefbevangenheid en spierbevangenheid kunnen veroorzaken)

In ieder geval is wat ouder, minder rijk hooi voeren wel aan te raden. vooral als ze daarbij ook nog op gras staan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:17

ik denk dat het een en/en verhaal is.....het gras is te rijk op het moment en dat in combi met rijk ruwvoer....

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:18

Joh wat naar! Heeft ze nu nog pijn Zammie?
Ik ken het wel van een andere stal idd ook bij overgang van hooi naar silage.
Korte krabbelende pasjes. Maar geen diagnose maandagziekte of spierbevangenheid.
Wat zijn de vooruitzichten Zammie?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 10:21

Biede paarden staan "vast". Willen niet lopen. Urine is wel normaal bij de ruin. Er is gisteren bij de merrie bloed afgenomen voor onderzoek.

Probleem bij hooi is, dat je aan de buitenkant niet kunt zien of het eiwitrijk/fructaanrijk is. Hele winter had ik wel grof foliehooi en de laatste weken wat fijner.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:24

Jeetje zeg wat naar!! |(
Je zult wel flink geschrokken zijn!!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:26

zit er geen jacobskruid in de pakken hooi? sommige boeren maaien dat gewoon mee, erg belangrijk om dat te weten en te laten onderzoeken,want wel apart dat je er nu 2 heb staan die last hebben.
ik zou monster nemen van het hooi,weet je het zeker en aanklacht indienen als er wel sporen inzitten van jacobskruid!
succes en beterschap met de paarden

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 10:27

Ik begrijp er gewoonweg niets van... Ik ben altijd zo voorzichtig met voeren en weer op het land... Zam is natuurlijk gewoon al die tijd in training geweest en Tor dus niet ivm de blessure. Vandaar dat ik me dus ook afvroeg of iemand dit ooit heeft meegemaakt met foliehooi. Ze hebben de afgelopen week niet meer als 3 uurtjes op het gras gelopen en daarna dan weer in de paddock. Ik bouw het grazen altijd op. Nooit ineens in het land. Misschien is en en inderdaad de oorzaak...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 10:28

happytime schreef:
zit er geen jacobskruid in de pakken hooi? sommige boeren maaien dat gewoon mee, erg belangrijk om dat te weten en te laten onderzoeken,want wel apart dat je er nu 2 heb staan die last hebben.
ik zou monster nemen van het hooi,weet je het zeker en aanklacht indienen als er wel sporen inzitten van jacobskruid!
succes en beterschap met de paarden

Ik kijk het hooi altijd heel goed na en ben er dus niets, maar dan ook niets in tegengekomen wat anders is als gras. Geen onkruid of takken of dooie dieren.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:29

Naast Jacobskruid, zijn er ook andere schadelijke planten
b.v. varens, nachtschade (een paar gedroogde besjes zijn genoeg), etc.
Heb je al bij de leverancier nagevraagd of er meer klachten zijn over het hooi?

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:30

Mijn paard kan helemaal niet tegen folie hooi, krijgt dikke benen en koliek. Omdat je vertelde dat ze ervoor ook al een pak gekregen hebben zit het denk ik niet zozeer in het folie hooi. Ik denk dat het misschien de combinatie van alles bij elkaar is.

Succes met de paarden!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 10:31

Nee, heb ik (nog) niet gedaan. Ik zal ook nog eens extra door het land lopen of er iets staat wat schadelijk is.
Waar zou je het hooi dan kunnen laten nakijken?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:45

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:49

Ik zou idd het hooi direct laten onderzoeken, al lijkt het me sterk als dit pak van hetzelfde land komt.

Koorts duid IMO eerder op een infectie, heerst er geen rhino oid in de buurt?
En zijn de paarden geent tegen tetanus?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:55

crossmonster schreef:
Ik zou idd het hooi direct laten onderzoeken, al lijkt het me sterk als dit pak van hetzelfde land komt.

Ik zou contact opnemen met de hooi-leverancier en daarmee overleggen. Als er iets met het hooi is, dan moeten ook anderen het weten.
Een rhino- of virusinfectie is natuurlijk ook mogelijk.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:09

Ben een paar uur bij Zammie geweest en ik vindt de toestand van haar merrie heel zorgwekkend.
(Denk dat ik dat hier wel neer mag zetten van Zammie)

Ik hoop op het allerbeste!!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 19:11

crossmonster schreef:

Paard heeft geen spierbevangenheid. Bloedonderzoek laat weinig afwijkingen zien. Rhino is ook genoemd door kliniek Emmeloord, maar het zijn niet de verschijnselen die erbij horen. Merrie kan haast niet meer van de plek komen. Is ook geen hoefbevangenheid en de paarden zijn ingeent tegen tetanus. Op dit moment is er niemand (DA'S) die echt duidelijkheid weten over wat het is. Het hooi krijgen de paarden niet meer, maar Rhino wordt morgen meegenomen in het onderzoek.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:21

Zou er paardenstaart in die baal gezeten kunnen hebben? Misschien een optie om aan te kaarten in Emmeloord.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 19:28

EstherHegt schreef:
Zou er paardenstaart in die baal gezeten kunnen hebben? Misschien een optie om aan te kaarten in Emmeloord.

Paardenstaart herken ik meteen. En heb hier niets van kunnen vinden in het hooi, maar goede tip en zal nogmaals zometeen eens wat hooi nakijken. Het was een grote baal, dus zal (met meerderen die hier nu toch al zijn) het hooi nog eens nakijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:34

Is het een nieuw pak folie? Sommige folies zijn best pittig, voelt zijn achterhand hard aan? Dus als je er op duwt, even aan de bovenkant van zijn kont, veert het in, of voelt het hard aan. Vaak kun je op die manier ook wel wat voelen, een harde manenkam en harde kont.