HELP: ZAND ETER

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
buena
Berichten: 23
Geregistreerd: 17-02-03

HELP: ZAND ETER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-03 11:24

Omdat de wei bemest is kunnen de paarden bij ons nu even niet het
weiland op.
Een van de jaarlingen eet nu opeens heel veel zand Vingers aflikken
Ik heb al het een en ander er tegen geprobeert maar niets lijkt te
helpen Huilen . Ook als ik een hooizak ophang gaat hij nog liever
zand eten.
KAN IEMAND MIJ HELPEN???
En hebben jullie ervaring met Sand Clear? helpt het echt? Of is het
alleen een heel duur product dat net alsof zand bindt Verward
Alle suggesties zijn enorm welkom!


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 11:52

Zand eten KAN zandkoliek veroorzaken dit komt vaak in deze periodes voor omdat de weilanden nog niet in orde zijn en de paarden staan dan in de bak en vervelen zich snel.

Zorg dat er het nodige hooi, stro of kuil in de bak ligt op verschillende plekken zodat hij wat te doen heeft. Sand Clear kan goed helpen maar ook lijnzaad olie om de darmen goed te laten werken.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

FytoHorse
Berichten: 14
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 14:51

buena schreef:
Omdat de wei bemest is kunnen de paarden bij ons nu even niet het
weiland op.
Een van de jaarlingen eet nu opeens heel veel zand Vingers aflikken
Ik heb al het een en ander er tegen geprobeert maar niets lijkt te
helpen Huilen . Ook als ik een hooizak ophang gaat hij nog liever
zand eten.
KAN IEMAND MIJ HELPEN???
En hebben jullie ervaring met Sand Clear? helpt het echt? Of is het
alleen een heel duur product dat net alsof zand bindt Verward
Alle suggesties zijn enorm welkom!


Je moet er eigenlijk achter zien te komen wat de grondslag is dat er zand wordt gegeten. Dat kan bijvoorbeeld een ruwe celstof of een mineralen tekort zijn. Zorg daarom inderdaad voor hooi en stro.
als het om een mineralengebrek gaat kan het zijn dat dat te weinig ind e voeding voor komt, maar het kan ook zijn dat de darmen onvoldoende functioneren en niet voldoende mineralen uit de voeding kunnen destileren. In dat geval zou je een darmondersteunend prodcut moeten verstrekken, om tot een duurzame oplossing te komen.

Het is in ieder geval belangrijk om de darmen weer schoon te krijgen. Sand Clear ken ik niet. Wortelen zijn goedkopere laxeermiddelen. Als je veel wortelen voert, 'drijf' je de darmen als het ware leeg en zal er veel zand mee naar buiten komen.

Succes.

Met vriendelijke groeten,
Fyto Horse,
August

Ook een vrijblijvend voederadvies? Ga naar www.garvo.nl/fytohorse (direct mailen mag ook! fyto@garvo.nl)

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 17:56

Bij de paardendrogist hebben ze daar heel goed spul voor. Hebben wij ons shetje ook gegeven. En heeft erg goed geholpen. Ik weet niet hoe het spul heet.. Lachen

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 10:56

Mijn Tinker had flinke koliek gekregen van het zand eten, maar ik vond het sneu om haar binnen te houden.

Ze heeft toen een periode met een soort van muilkorf om buiten gestaan. Het ziet er zielig uit, maar het hielp wel! (iedereen maar denken dat ze vals was, arm ding Verdrietig )

Op zoek naar de zon!!!

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 15:55

Sandclear zijn brokjes van een of ander lijnzaadsoort gemaakt, het bindt het zand en komt met de ontlasting eruit. Het is op zich goed spul, mijn paardje vindt het niets maar ik maak er een papje van.

Wat nog beter is, sandguard, qua prijs maakt het niets uit, bij SG zitten er extra oxidanten.

Beide produkten helpen erg goed.

Succes

buena
Berichten: 23
Geregistreerd: 17-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-03 20:24

Bedankt voor jullie reacties!!!
Ik ga hem in ieder geval Sand Clear geven.
Ik denk niet dat hij ruwvoer tekort komt, hij staat op stro en kan de hele dag door hooi eten(ook ik de bak).
En misschien kan ik een vit. /mineralen complex aan het voer toevoegen.
In ieder geval bedankt vast. Knipoog

Tychon
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 11:34

Alle bij mijn paarden doen dit, moeder en zoon. Resultaat koliek koliek en koliek, ik heb het bloed laten onderzoeken om te kijken of ze iets te kort kwamen. Dit waat niet het geval, echter kon de DA wel zien dat ze beide een zwakke darmflora hadden en daardoor sneller koliek krijgen dan een ander paard. De oplossing was simpel, ipv 4 keer per jaar ontwormen 6 keer per jaar om de darmen goed te reinigen. En om het zand wat ze dan toch eten beter af te voeren geef ik ze allebei gewoon iedere avond een flinke scheut zonnebloemolie door het eten. Dit werkt even goed zo niet beter dan Sand Clear, dat werkt namelijk op mijn paarden niet !!!

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 09:30

Bij mijn paard was de enige oplossing een muilkorf om. Of niet in de bak zetten natuurlijk, maar ja 's winters kunnen ze hier niet in de wei dus om dan toch los te kunnen gaat het alleen in de bak. Hij staat dan dus met een muilkorf om, het ziet er inderdaad niet uit, maar als je, zoals ik, je paard half dood uit de trailer haalt bij een kliniek en in een klap 4000 euro armer bent, nou dan wen je er wel aan hoor! Bovendien vind Jump het zelf niet erg, hij kan er ook gewoon mee drinken en zo.

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angelo_J, boemel, callass, GoogleAdsense, paardje2013, Samantha89 en 25 bezoekers