Wat zou dit kunnen zijn? Mijn fjord heeft sinds een week superveel jeuk, schuurt heel de manen en staart weg. ik dacht aan zomereczeem en heb sowiezo meteen een goede vliegendeken opgegooid en gisteren spul besteld om te wassen en lotion.
Maar nu merkte ik met wassen, dat ze in de nek, net onder de manenkam 4 dikke bulten heeft. aan beide kanten 2, ze zitten aan elke kant op dezelfde plek, dus als je links voelt zit een flinke bult, en als je doorvoelt naar recht zit er een op dezelfde plek. Ik heb zo het idee dat de jeuk daar vandaan komt, maar waar kunnen die bulten van zijn? allergische reactie ofzo? Hoop eigenlijk van wel, want dat maakt de kans kleiner dat het zomereczeem is.
BEn beneiuwd of iemand dit bij zn paard heeft gehad. Als het amandag niet minder is, komt sowiezo de veearts langs
ellepel
Geplaatst: 24-04-09 17:19
is me niet helemaal duidelijk waar de bulten zitten. zitten ze echt langs de manenkam? net onder de manen zeg maar??
doet me toch denken aan dikke manenkam ten gevolge van hoefbevangenheid. kan ook een stoornis zijn in de vetstoffeling, dan krijgen ze ook langwerpige verdikkingen op die plaats.
staat je pony op gras? dan zou ik haar er uit halen en kijken of de symptomen verbeteren. is er verder iets veranderd in de voeding?
er is niks veranderd in de voeding en ze staat wel op de wei maar die is kaal. het zijn echt bulten van 2 bij 2 cm, net onder waar de manen beginnen zeg maar. Het is zeker geen dikke nek van hoefbevangenheid, daar heb ik helaas ervaring mee en dat is dit zeker niet. het zijn echt bulten. zitten ook maar opp 2 plaatsen in de nek
Zouden die zwellingen niet gewoon van het schuren gekomen kunnen zijn?
xSiep
Geplaatst: 25-04-09 13:33
Guus heeft dat ook (andere fjord die ik rij) Heeft ie denk ik al wel langer dan een jaar. 2 bulten, aan elke kant 1, idd net onder de manenkam. Ze zijn best groot, ongeveer ei formaat/vorm. Hij heeft een lichte vorm van zomerexceem, maar in de winter bleven ze gewoon.. wel iets minder, maar toch. Doet verder geen pijn, je kan er zo in drukken. Er hebben 2 VA naar gekeken, maar ze wisten beide niet wat het was. Nouja, hij heeft er verder geen last van..
xSiep
Geplaatst: 25-04-09 13:34
Beaux schreef:
Zouden die zwellingen niet gewoon van het schuren gekomen kunnen zijn?
Dat dachten wij eerst ook ja Totdat ze niet weggingen in de winter, terwijl hij niet meer schuurde..
ik zal het eens in de gaten houden. vandaagzagen de manen er iig al beter uit, ze heeft vannacht duidelijk niet staan schuren op stal (ik doe snachts de hals af). Heb gisteren gewassen met NAF shampoo en daarna lotion opgedaan, heeft dus duidelijk welw at verlichting geboden
ik wil niet vervelend zijn hoor, maar zomerexzeem is een allergische reactie.. dus kan het alsnog zomer exzeem zijn. die bulten zouden dus de reacties kunnen zijn van de huid op de beten van de muggen..
mijn paardje liep vorig jaar de etter uit de manenhals. ik heb alle manen af geknipt om dr te helpen. dit jaar ben ik vroeg begonnen met druppels en deken. helaas heeft ze hem stuk. maar zij had ook die bulten in dr manenkam. alleen dan over de gehele lengte.