. Mijn paard lijkt stijf in de achterhand te worden bij 24 uur weidegang. Het wisselt echter sterk. Het kan wekelijks veranderen.
Bij mijn paard gaat het meestal gepaard met meer zweten, staken (protest om te werken) en stijve achterhand (achterbenen komen er niet goed onder, waardoor slechte galop of zelfs onmogelijk om te galoperen). In begin van de training is hij niet voorwaarts en best wel stijf. Hij loopt niet erg kort, wel bewegingskreupel achter. Na kwartier is het helemaal goed, is hij lekker voorwaarts en voetafdruk is goed. Ook zie ik hem geregeld in rust staan en steeds afwisselen van been (waar hij op rust). Het lijkt een opbouwend proces te zijn. In maart dit jaar lag hij veel en had moeite met opstaan (ontzettend stijf). maar hij loopt niet gevoelig, ook niet op harde. Hij verkiest zelfs vaak verhard pad boven zacht. Want spat of atrose is ook door mijn hoofd geschoten, maar symptomen komen meer overeen met spieren volgens mij. Hij is nl altijd al gevoelig geweest op de spieren, als hij nat is en het waait is hij ook zo stijf. Ook met liggen op koude grond. Tevens lijkt dit een beetje een zomerprobleem (zodra hij weer 24 uur in de weide komt)
Mijn paard krijgt al speciaal voer (D&H) en verder alleen gras en vit E supplement. Tevens heb ik een muilkorf (laatste weken niet meer om gehad). Deze kan max 6/7 uurtjes om, want hij kan er echt niet mee grazen.
Zou een stukje land afzetten beter werken dan een muilkorf? Ik heb alleen weidegang tot mijn beschikking momenteel, geen stal of paddock.
Ik rij hem 5 keer in de week om te voorkomen dat hij dik wordt en nog stijver. Als dit allemaal niet mag baten, moet ik misschien toch foto's laten maken.
Ik wilde wel graag wat ervaringen uitwisselen.
.

en de paarden de rest.