stijve paarden door gras / ervaringen delen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xcomplientx

stijve paarden door gras / ervaringen delen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 22:07

Zijn er momenteel meerdere paardenbaasjes waarvan paard stijf wordt na veel weidegang? Ik dacht weer in de veilige maanden te komen omdat de fructaangehaltes weer wat lager waren, maar deze week is mijn paard toch weer stijver helaas :? .

Mijn paard lijkt stijf in de achterhand te worden bij 24 uur weidegang. Het wisselt echter sterk. Het kan wekelijks veranderen.
Bij mijn paard gaat het meestal gepaard met meer zweten, staken (protest om te werken) en stijve achterhand (achterbenen komen er niet goed onder, waardoor slechte galop of zelfs onmogelijk om te galoperen). In begin van de training is hij niet voorwaarts en best wel stijf. Hij loopt niet erg kort, wel bewegingskreupel achter. Na kwartier is het helemaal goed, is hij lekker voorwaarts en voetafdruk is goed. Ook zie ik hem geregeld in rust staan en steeds afwisselen van been (waar hij op rust). Het lijkt een opbouwend proces te zijn. In maart dit jaar lag hij veel en had moeite met opstaan (ontzettend stijf). maar hij loopt niet gevoelig, ook niet op harde. Hij verkiest zelfs vaak verhard pad boven zacht. Want spat of atrose is ook door mijn hoofd geschoten, maar symptomen komen meer overeen met spieren volgens mij. Hij is nl altijd al gevoelig geweest op de spieren, als hij nat is en het waait is hij ook zo stijf. Ook met liggen op koude grond. Tevens lijkt dit een beetje een zomerprobleem (zodra hij weer 24 uur in de weide komt)

Mijn paard krijgt al speciaal voer (D&H) en verder alleen gras en vit E supplement. Tevens heb ik een muilkorf (laatste weken niet meer om gehad). Deze kan max 6/7 uurtjes om, want hij kan er echt niet mee grazen.

Zou een stukje land afzetten beter werken dan een muilkorf? Ik heb alleen weidegang tot mijn beschikking momenteel, geen stal of paddock.

Ik rij hem 5 keer in de week om te voorkomen dat hij dik wordt en nog stijver. Als dit allemaal niet mag baten, moet ik misschien toch foto's laten maken.

Ik wilde wel graag wat ervaringen uitwisselen.

malloesje

Re: stijve paarden door gras / ervaringen delen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:29

Het klinkt idd als een spierenkwestie evt. als gevolg van een teveel aan eiwit dat nu volop in het gras aanwezig is. Toevallig heb ik ook een paard wat licht gevoelig is op de spieren en ben dus nu vit.E gaan bijvoeren (tijdelijk)..

Als je iets zeker wilt weten moet je evt. bloed laten trekken, kost wel wat. Je kunt ook een DA om raad vragen.

Heel veel succes ermee.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:54

Vlinder32 schreef:
Bij mijn paard gaat het meestal gepaard met meer zweten, staken (protest om te werken) en stijve achterhand (achterbenen komen er niet goed onder, waardoor slechte galop of zelfs onmogelijk om te galoperen).

Komt het niet omdat het warm weer is? Mijn paard zweet met name met dit weer extreem en dan doet ze dit. Ik geef haar wat electrolieten bij, ze kan niet voldoende zouten aanvullen uit de liksteen door dat extreme zweten. Mijn paard staat niet 24 op gras omdat ze Cushing heeft, maar dit gedrag heeft bij haar wel heel veel met zweten te maken.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 23:17

Bedankt voor jullie reactie! Ik hoop op nog meer reacties :-).

Aha je bedoelt ook de stijve achterhand en de andere gedragingen door het zweten? niet door het gras? Ik ga hem morgen ook gedeeltelijk scheren, zodat hij zijn warmte beter kwijt kan. Hij zweet echt erg veel, als een otter! Misschien raakt hij daardoor veel electrolieten kwijt. Vult "krachtvoer" deze tekorten niet aan dan?
Ze hebben wel een liksteen in de weide.

Helpt het dat gedrag te voorkomen doordat je je paard electrolieten geeft? wanneer en hoevaak geef je dat dan?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:11

Hmm, imo klinkt dit als bevangenheid in welke vorm ook.
Wat ik niet begrijp is waarom je je paard met deze gevoeligheid 24/7 in de wei wilt hebben?
Dit is dan vaak helemaal niet goed, of het moet een goede kale wei zijn.
Door de temperatuur schommelingen verschilt het fructaan gehalte ook per dag, hoe meer zon in de ochtend hoe hoger het fructaan in het gras, vandaar dat je paard waarschijnlijk verschilt per week.
Verder zou ik als je zeker weet dat het te maken heeft met teveel eiwit het krachtvoer eens weg laten en het voorlopig alleen even bij hooi en gras houden, en beperkt weidegang op een vollere weide, de rest op een kaler stuk of paddock met hooi.

Over electrolieten endergelijke waardes en voedingsupplimenten zou je je probleem eens aan Arabesk hier op Bokt kunnen voorleggen, die weet hier veel over en kan je vast wel helpen ;)

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:36

Afgelopen week heb ik ook de DA gehad want mijn paard zweet(te) dus ook erg veel, maar zij wijt dat aan de verzuring in de spieren (door teveel eiwit), hierdoor moeten de spieren harder werken dan normaal.
Een kale weide maakt imo nu niets uit, het paard eet dan steeds de nieuwe aangroei op, die juist erg veel eiwit bevat. Een heel goede coolingdown is zeer zeker aan te raden zodat na het rijden de afvalstoffen zo veel mogelijk al worden afgevoerd.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:27

Vlinder32 schreef:
Helpt het dat gedrag te voorkomen doordat je je paard electrolieten geeft? wanneer en hoevaak geef je dat dan?

Bij mijn paard werkt dat wel, ik heb dat advies gekregen van een paarden fysiologe. In principe geeft ik het haar altijd als we gewerkt hebben een theelepeltje, met dit warme weer staat ze 'zomaar' te zweten en geef ik het iedere dag tot ze haar temperatuur zelf weer wat beter regelt. Scheren helpt ook als ze het zo extreem warm hebben.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 10:22

Super al die goede tips! erg bruikbare tips. Ik ga de volgende dingen proberen, omdat die binnen mijn bereik liggen. Ik moest op zoek naar andere stalling, en zo ben ik terecht gekomen bij deze weide. Het is dus een tijdelijke oplossing t/m oktober. Ik ga het theelepeltje zout door het eten proberen. Langer uitstappen na een rit. Ik ga gedeeltelijk scheren. Weide stuk afzetten, zodat andere deel weer kan groeien. Overdag muilkorf 6 tot 7 uren om, omdat dan fructaangehaltes het hoogst zijn.

Zal het gras veiliger zijn in juni en de zomermaanden? Zodat hij dan weer zonder muilkorf kan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:10

je moet ook een beetje naar de lengte van het gras kijken he...
niet meteen naar temperatuur ;)

lees dit ook even door:
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... eitID=7176

http://www.icelandic-horses.com/ijs/v2/ ... 1221&sall=

als ik jou was zou ik een stukje land af gaan zetten en geen korf om.\
paarden worden al zo beperkt en als ze dan met een muilkorf om moeten gaan eten???
niet mijn ding :n

eventueel overdag een paar uren op gras laten grazen.

onze paarden komen nog lange niet op het gras,juist nu zit het echt stikvol suiker.
wij wachten toto het gras uitgebloeid is en dan mogen ze er op.
jonge paarden gaan misschien iets eerder omdat die de suikers toch beter kwijt kunnen,maar alle volwassen dierne gaan er pas over een week of 4 op.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:02

@ellepel

echt joh gaan bij jullie de paarden over 4 weken pas de wei op?

bij ons was het 1 april dat de wei open ging en toen hebben we ze laten wennen ,elke dag wat langer en na 1 week 24 uur buiten
vanaf 9 april staan ze dag en nacht op de wei met z`n 7 en.

en dit doen we al jaren zo, moet er niet aan denken om mijn pony tot juni op stal te houden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:10

ze staan bij ons niet op stal hoor.
wij hebben 3 weides die de hele winter al in gebruik zijn waar de paarden overdag lopen en 2 grote paddocks.
daar staat nu echt nog niks,maar zo komen ze wel buiten. :D

staat bij ons ook nog niet veel gras hoor,moet eerst es even flink gaan regenen dan groeit het ook wat beter..
wij hebben er in elk geval 3 op stal die heeeeel langzaam aan het gras moeten wennen.
twee ervan kunnen absoluut niet tegen teveel fructaan in het gras en de derde is er ook gevoelig voor.
dus wachten we nog even.

paarden hebben het hartstikke goed hoor,staan de hele dag buiten,maar dan wel met een pluk hooi( onbeperkt hoor)
alleen het gras daar moeten ze nog even op wachten ;)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:17

:D okee, wij hebben bij de stal een paddockje per paard en dat is voor de winter wel leuk maar niet tot in de zomer
ben erg blij dat wei vroeg open ging
er lopen bij ons ook schapen ,en hopelijk eten die de toppen eraf :P en de paarden de rest.
maar idd je kan niet voorzichtig genoeg zijn.

gelukkig heeft de mijne er geen last van, de DA was vandaag bij mij omdat ze een flinke trap gehad heeft op haar bil en geen stap meer verzette
en ik vroeg gelijk of ze bevangen was ;) maar nee dat is ze niet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 17:52

Mijn vorige pony had er altijd veel last van,ik gaf hem dan Arnica druppels van Vogel.10 druppels per dag op een boterham.