na herseninfarct in paniek rondjes lopen *update p11*

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

na herseninfarct in paniek rondjes lopen *update p11*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 22:25

Wij troffen onze 14-jarige ruin vanmiddag in de hoek van de paddock aan; op de grond, schokkend met het hele lijf en met zijn ogen dichtgeknepen. Hij heeft daar even gelegen en nadat wij een aantal malen zijn naam hebben geroepen leek hij weer bij te komen. Hij sprong op en ging gelijk in galop door de paddock. Vanaf dat moment bleef hij constant in paniek, in dezelfde hoek, hetzelfde rondje lopen. Kwam hij een van de andere paarden op dat rondje tegen dan walste/beukte hij gewoon tegen ze aan. Zijn ogen waren bijna zwart en het zweet gutste van hem af.

Wij hebben meteen met spoed de DA laten komen en die heeft hem na een hevig gevecht een pijnstiller gegeven omdat hij dacht aan koliek. De ruin wilde niet stilstaan, beukte overal doorheen en leek nog steeds in paniek. Na een uur moesten we de DA weer bellen hoe het ging. Helaas geen verandering, hij bleef in paniek hetzelfde rondje lopen. Hij was nog steed zeiknat van het zweet.

De DA is na een uur weer terug gekomen en heeft uiteindelijk na een dubbele sedatie hem kunnen onderzoeken en kunnen opvoelen. Het is in ieder geval geen koliek.
Zij pupillen waren nog steeds extreem verwijd en nog steeds zeiknat van het zweet.
DA heeft nog nooit meegemaakt dat een paard zodanig in paniek is en is bijna zeker van een stoornis in de hersenen.Het lijkt een gestoord, totaal ander paard.

De ruin staat nu zwaar gesedeert in de paddock en de vraag is nu hoe hij uit de sedatie komt, gaat hij weer dat zelfde rondje in paniek lopen ? Over een uurtje of 2 zullen we dat weten.

Heeft iemand hier ervaring mee ?
Laatst bijgewerkt door Katja op 12-08-09 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Update aan titel toegevoegd

Sodeletuut

Re: na herseninfarct in paniek rondjes lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:27

Wat een vreselijke schok zeg! Nee, sorry geen ervaring mee.
Ik wens jullie heel veel sterkte met het paard..

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:28

Klinkt bijna als een status epilepticus, maar heb het bij een paard nog nooit meegemaakt.

Zijn er verder geen afwijkingen, zoals waggelende loop, uitgevallen ledematen oid te bemerken?

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:33

In aanvulling op wat ik zei over status epilepticus:

In Wiki gevonden:

Status epilepticus (ICD-10 G41) is in de geneeskunde een toestand waarbij de patiënt aanhoudend gegeneraliseerde epileptische aanvallen heeft zonder dat tussendoor het bewustzijn terugkeert. Een mogelijk gevolg van een status epilepticus is dat er onvoldoende ademhalingsbewegingen gemaakt worden door de gestoorde prikkeloverdracht in de hersenen, waardoor zuurstofgebrek in het lichaam kan ontstaan. Dit geeft de meeste problemen in de hersenen, aangezien zuurstoftekort aldaar snel schade aan het hersenweefsel kan veroorzaken.

Een status epilepticus is daarom een potentieel dodelijke aandoening, die onmiddellijke medische interventie vereist. Bij een status epilepticus is het niet mogelijk om medicatie door te slikken. Er zal dan dus een andere toedieningsvorm gekozen moeten worden. Het is mogelijk om medicatie in druppelvorm in te wrijven in het wangslijmvlies, waardoor de druppels opgenomen worden. In eerste instantie wordt echter meestal gekozen voor rectale toediening van medicatie: op die manier wordt het medicijn snel en veilig opgenomen. Ook is het mogelijk om de patiënt een injectie onder de huid of in een spier te geven. De snelste manier van medicatietoediening is via de bloedbaan, deze methode wordt veelal in het ziekenhuis toegepast.

Er wordt medicatie gegeven die de prikkeloverdracht in de hersenen beïnvloedt, zoals benzodiazepinen of barbituraten, zodat de stoornis in de prikkeloverdracht behandeld wordt.

Meestal worden patiënten met een status epilepticus opgenomen in een ziekenhuis, omdat daar de lichaamsfuncties permanent bewaakt kunnen worden. Bij een ernstige status epilepticus is soms intubatie noodzakelijk om de zuurstoftoediening te garanderen.

Ik zeg niet dat het jouw paard betreft, maar het klinkt gezien wat jij zegt wel bijna er naar.... wellicht interessant om jouw DA voor te leggen?

Ook betreffende behandeling (in dit geval bij de hond):

De status epilepticus kan het best omschreven worden als “een uit de hand gelopen toeval". In plaats van een toeval van enkele minuten tot een kwartier ligt de hond een half uur tot een uur in een toestand van voortdurende krampen, soms met slechts heel even rust. Deze toestand is levensbedreigend omdat er zuurstofgebrek kan optreden in de hersenen en de lichaamstemperatuur op kan lopen. Een status epilepticus dient door de dierenarts gestopt te worden.

En algemene info:

Acuut symptomatisch:

§ Exogene oorzaken: trauma, onttrekking, intoxicatie

§ Endogene oorzaken: acute metabole stoornissen, hypoxie, koorts (kinderen)

§ Acute cerebrale pathologie: infecties, herseninfarct, hersenbloeding

Laat symptomatisch: encephalopathie na eerder doorgemaakte neurologische aandoening

Idiopathisch

Cryptogeen

- Voorkómen van het opnieuw optreden van convulsieve activiteit

Corrigeer indien mogelijk de onderliggende oorzaak. Wanneer de aanvallen effectief onderdrukt zijn eventueel intraveneus opladen met fenytoïne of natriumvalproaat om recidieven te voorkómen. Natriumvalproaat is niet geschikt om een status epilepticus te couperen, wel om snel op te laden.

In ieder geval is snel handelen wel noodzakelijk. Ik hoop je hiermee toch wat info te hebben kunnen geven.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:38

Weet niet of je er iets aan hebt maar wij hebben soortgelijk iets eens met een hond gehad. Dat was een epileptische aanval. Toen schrok ik me ook wezenloos. Hij zag ook niks meer en liep ook rondjes en liep overal tegenaan. Hij was totaal van de wereld.
Dit heeft de hele avond en nacht geduurd. De volgende ochtend liep ie weer gewoon en kon ie ook weer wat zien. Na een paar dagen zag ie alles weer.
De DA heeft hem toen ook een kalmeringsmiddel ingespoten.
Zeg niet dat dit hetzelfde is hoor maar het lijkt er wel op.

Vreselijk om mee te maken met je paard! Ik hoop van harte voor je dat het weer goed komt.
Veel sterkte ermee, zal voor je duimen!

mik2987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:39

jeetje ;( dat is schrikken word al bang van je verhaal...
zit al 18 jaar in de paarden maar heb dit eigenlijk nog nooit gehoord.
in ieder geval veel sterkte ermee en zou het fijn om te lezen hoe het verder met hem gaat.

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:41

Jeetje dat is vreselijk schrikken voor je om je paardje zo te moeten zien!
Hoop dat alles goed komt!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:41

jeetje, wat vreselijk.
Ik heb geen tips of suggesties, maar ik leef wel met je mee!
En duim voor je dat het beter word.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:43

Aangezien het paard aan het lopen is, denk ik niet aan status epilecticus; dit betekt namelijk dat in dit geval het paard meerdere aanvallen aaneengesloten krijgt.
Hij is schokkend op de grond gevonden, dat KAN epiletisch zijn. Dat in paniek rondrennen komt bij mij over als totale paniek doordat iets niet klopt. Verder is hij niet meer gaan schokken?
Ik heb dan wel enige ervaring van epileptie bij mensen, maar bij paarden is nieuw voor mij.

Hoe staat hij er nu bij? Hoe zijn zijn oogpupillen?
Lijkt me een rotgezicht, je paardje zo aan te treffen, sterkte!

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:46

ooeeeh help !

ik zal me als de dood zijn voor de medicijnen die
uitwerken ...

Ik hoop dat je paard zich snel weer normaal zal gedragen ...

veel sterkte

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:47

@ Juut: Er zijn zo'n 186 verschillende vormen van epilepsie, niet iedere vorm is op de grond liggen, schuimbekken en schokken ;)

Ook verdwaasd rondrennen (en daarbij niet volledig bij bewustzijn) KAN een vorm van een epilepstische aanval zijn. Er zijn Partiële aanvallen, Tonisch Clonisch, Complex, noem maar op. Dus jouw oordeel zou ik niet zo snel geven als ik jou was :)

Maar voordat we met zn allen gaan dokteren, zou ik eerder het oordeel van de DA afwachten. Vanachter de computer is het zowieso erg moeilijk te bepalen.

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:49

Nog even voor de duidelijkheid de verschillende vormen van status epilepticus:

Men maakt onderscheid tussen een convulsieve en een non-convulsieve status:

- convulsief: tonisch clonisch, tonisch, clonisch, myoclonisch, eenvoudig partieel

- non-convulsief: absence, complex partieel

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:50

Je hebt verschillende soorten insulten, het kan ook een psycho-motorische (complex-partieel)aan val te zijn. Niet alles hoeft een grand-mal te zijn. Overigens gaat bij mensen aan een hersenbloeding vaak een insult vooraf, maar een infarct zie je dat zelden.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 22:58

Update: nou, de dubbele dosis sedatie is na 2 uur al uitgewerkt en hij loopt als een neuroot steeds weer hetzelfde rondje.
We hebben nu wat kuil in de paddock gegooit en hij neemt nu steeds in de loop een hap kuil, staat er niet eens stil bij, blijft doordenderen.

Hij stapt ook niet rustig, maar erg snel. Hij voelt klam.

Wij weten het even niet meer. Ik ben bang dat wanneer de DA zodadelijk gebeld word, we een beslissing moeten gaan nemen..

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:00

Dat klinkt niet al te best dus.....

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:01

Wat vreselijk freespirit! Helemaal dat je niet weet wat er nu precies mis is. Ik heb helaas het antwoord niet maar leef ontzettend met je mee....

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:02

Sterkte er mee. Wel moeilijk als je niet weet wat het exact is, maar ook moeilijk om je paard zo te zien zeg...
Nogmaal sterkte.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:03

Sterkte! Misschien is er met een nieuwe sedatie wat tijd te rekken, maar ik vrees idd voor een hersenbloeding oid.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:05

Jeetje wat erg! Ik heb geen ervaring maar misschien nogmaals sederen en naar de kliniek?

Edit als het hersenbloeding is kan de DA dan niks met asperines?
Laatst bijgewerkt door chocobroodje op 09-04-09 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:06

Goh wat een vreselijk verhaal. |(
Ik wens je heel veel moed toe en hoop dat je paard op de een of andere manier tot rust komt want zoals je het beschrijft is hij een gevaar voor zichzelf en anderen.
Sterke ermee en laat weten hoe het gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:06

ik denk idd ook een hersenbloeding, dat rondjes lopen is nl best typisch voor een hersenbloeding, meestal lopen ze het rondje ook maar aan 1 kant, rechts of links en draaien ze daartussen niet. veel sterkte

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:07

Ik kan ook niets anders doen dan je sterkte wensen. Heel erg naar om je paard zo te zien, zeker als je niet weet wat er nu precies gaande is.....misschien is nogmaals sederen en dan naar een kliniek een optie inderdaad?
Laatst bijgewerkt door zwartepaerd op 09-04-09 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:08

Aspirine is bloedverdunnend en geef je dus zeker niet bij een bloeding. Bij mensen zijn wel operatietechnieken in enkele gevallen voor handen, maar vrees dat die bioj paarden niet haalbaar zijn.
Lijkt me echt vreselijk als ze zo rond lopen.

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:11

Een vriendin van mij haar paard had ook epileptie.. Kreeg zomaar uit het niets een aanval en begon dan als een gek te rennen. Niet zo zeer rondjes maar gewoon keihard weg...
Zo is ze zelfs een keer in de sloot en in de messen van een landbouwmachine gekomen... Geen prettig gezicht..
Epileptie komt voor bij 1 op de miljoen paarden... Hoop niet dat het bij jou paardje het geval is...
Sterkte ermee..

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:13

wat een afschuwelijke situatie! Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. Heel veel sterkte! Klinkt als of hij een t.i,a heeft gehad of zo iets.