*oogontsteking?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

*oogontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-03 17:32

Ik dacht het deze ochtend al: "ik zie aan Maya haar ogen dat er iets is". Maar dat had ik niet zó letterlijk bedoeld.

Toen ik ze daarjuist van de wei ging halen viel het me nog veel meer op. Maya haar oogleden zijn gezwollen (aan beide kanten) en het rechter oog is iets dichter dan het linker (van de zwellig). De oogleden voelen heel zacht en waterachtig aan.

Wat zou dit kunnen zijn?

Misschien is het nuttig om te weten dat onze pony's altijd buiten staan. Ze krijgen heel de winter hooi. Buiten liggen twee stapels hooi op de grond en binnen hangt een hooiruif die niet hoger komt dan de neuzen van de paarden (om stof in de ogen te voorkomen). Vandaag zijn onze pony's voor het eerst terug een paar uurtjes op de "echte" wei (dus waar gras staat). Maya heeft ook zomereczeem.

Als het morgen niet over is gaan we er natuurlijk de dierenarts bijhalen.

boemel

Berichten: 8384
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 18:02

Het lijkt zoals je het beschrijft oogontsteking. Ik had vroeger een merrie die dat heel erg snel had.

Ik haalde gedroogde kamille bij de reformzaak en zette daar thee van. Met een verbandgaas depte ik ik de ogen schoon.\
Ik deed dit ca. 3x per dag (je hoeft niet elke keer nieuwe thee te zetten).
Na een dag of 2/ 3 was het altijd weer goed. Is misschien wat om te proberen.

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 19:15

Het kan inderdaad oogontsteking zijn, in dat geval zou ik CAFoogzalf halen bij de DA (daar zit antibiotica in) Als het echter niet verbetert kan het ook zijn dat haar traanbuisjes uitgespoten moeten worden (niet fijn maar wel nodig/effectief)

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 22:42

Wees een beetje voorzichtig wanneer je ogen gaat deppen met verbandgazen.
Probeer het oog liever te spoelen, met een klein spuitje, niet teveel druk op de straal, of door op het oog te druppelen.
Bedenk wel: werk erg schoon wanneer je met een oog bezig gaat.

Het likt idd op een geirriteerd/ontstoken oog. Door het schoon te maken kan je wat verzachten.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 11:28

Ik zou niet zomaar oogzalf halen. vraag het even aan de DA. Er zijn namelijk veel verschillende soorten oogzalf en veel verschillende "oogaandoening" Een ontsteking kan verschillende oorzaken hebben. Om te beginnen is het schoonspoelen met afgekookt water of kamille thee voldoende, maar ik zou toch even een DA ernaar laten kijken.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 14:43

Hey, ik heb goed nieuws (voor mij althans). Gisteren was er niets meer te zien aan het oog!
bedankt voor jullie reacties

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 14:48

Als je inderdaad een ontstoken oog constateerd, maak het dan eerst schoon met gekookt water en een watje. daarna de zalf.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-03 20:07

Het is niet helemaal meer nodig, maar nu we het er toch over hebben. Had het zin om dit 'schoon te maken' als er eigenlijk niets schoon te maken valt? Er kwam geen pus uit het oog en het zag er ook niet vuil uit. En hoe gaat dat pecies in zijn werk, dat shoonmaken? Ik neem aan dat een paard zijn oog gewoon sluit als je eraan komt met een watje? Is het dan voldoende om over de oogleden te gaan?

Aragorn

Berichten: 86
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 22:49

Als je de ogen schoonmaakt met, afgekoeld, gekookt water dan moet je het watje goed doordrenken en proberen de oogleden iets open te houden.
(Dat valt niet mee want meestal is de reactie stijf dichtknijpen *LOL* )
Maar als je het watje zo nat maakt spoel je in feite het oog.
En dat werkt dus wel.