luchtzuig vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

luchtzuig vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 08:36

onze lieve starmie is dus gisteren(woensdag), bij de veearts, dichtgenaaid. ze zoog dus lucht naar binnen via de vulva.
veearts zei dus dat dit misschien een reden kan zijn dat ze vrij dun is.

wat ik me nou afvroeg is: hoe kan dat lucht dan in het darmflora komen?
krijgt ze daar dan niet gewoon een hele grote vol met lucht gezogen baarmoeder en geboorte kanaal van?
kan ze door het vorige ook onvruchtbaar worden?

dit waren m'n vraagjes

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 20:22

niemand dan?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 20:27

sorrie, loop al een tijdje mee maar dit is ook voor het eerst dat ik dit hoor.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 20:35

ja ik heb het eigenlijk ook nog nooit gehoord... ik dacht dat het over luchtzuigen via mond ging

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 22:29

nee via de mond begrijp ik het wel hij slikt het dan gewoon door, en dit is ook de eerste merrie die ik ken met dit probleempje, en dan vooral dat ze dat gewoon onder het rijden of stappen doet, nooit wat van gemerkt, vraag me eigenlijk af hoe ze zich voeld morgen 2 dagen na de operatie, en ze mag alleen maar rustig stappen en kleine stukje rustig draven, ben ik weer de klos om met d'r te stappen omdat ze alleen bij mij rustig is

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 22:57

Dit is idd luchtzuigen via de vagina, en die lucht komt dan niet in het maagdarmkanaal terecht, maar blijft in het geboortekanaal.
Het komt nog best vaak voor, mn bij merries die al eens een veulen hebben gehad (maar dat hoeft niet per se). Vruchtbaarheidsproblemen kunnen hierdoor ontstaan.

Wat betreft het dun blijven weet ik niet zo goed hoe je DA dat wil uitleggen. Vraag hem dat eens?

FytoHorse
Berichten: 14
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 22:58

Woogy schreef:
onze lieve starmie is dus gisteren(woensdag), bij de veearts, dichtgenaaid. ze zoog dus lucht naar binnen via de vulva.
veearts zei dus dat dit misschien een reden kan zijn dat ze vrij dun is.

wat ik me nou afvroeg is: hoe kan dat lucht dan in het darmflora komen?
krijgt ze daar dan niet gewoon een hele grote vol met lucht gezogen baarmoeder en geboorte kanaal van?
kan ze door het vorige ook onvruchtbaar worden?

dit waren m'n vraagjes


Dus in plaats van scheten laten, zoog ze lucht in de darmen? Toch niet in het geboortekanaal? Wat is er nu precies dichtgenaaid?

Bij paarden die via de mond luchtzuigen kom je soms ook tegen dat de reden is dat ze irritatie in de darmen hebben, en dat door het volzuigen van het spijsverteringskanaal willen ontzien. Mijn ervaring is dat het hier vaak paarden betreft die 's nachts niet de mogelijkheid hebben om de darmen gevuld te houden.
Even een stukje theorie: een paard heeft geen galblaas, de gal-vloeistof die dus door de lever wordt geproduceert druppelt continu in de dunne darm. Als de darm gevuld is met voer dan is er niets aan de hand, als de darm leeg is, kan het sterk gaan irriteren. Zeker bij paarden die al een zwakke darmflora hebben. Dit is de belangrijkste reden waarom ik vind dat paarden 's nachts de beschikking moeten hebben over stro. Is het niet als boxmateriaal, dan een plakje bijvoeren. Ze nemen hiervan op zoveel ze nodig hebben om de darmen gevuld te houden. Paarden die de mogelijkheid niet hebben om de darmen gevuld te houden gaan allerlei foefjes uit halen om de prikkeling in de darmen te verzachten. Van krullen eten, tot mest eten tot luchtzuigen.
Ik weet niet of het vreemde luchtzuigen van jouw merrie ook dit als oorzaak heeft, maar het is wel een theorie die het een en ander verklaart.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Succes!

Groeten,
Fyto Horse,
August

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 23:04

Hoi,

Enige tijd geleden was er iemand die vroeg om het woord luchtzuigen in het engels en toen kwam ook het vaginale luchtzuigen ter sprake.
doe de zoekfunktie eens op : cribbing
en je zult enige uitleg terug vinden.

Groetjes,

Jola

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 23:05

Wat er wordt "dichtgezet" is de vagina, voor een deel.
De vulvalippen worden tegen elkaar aangezet. Er blijft een kleine opening over. Wanneer er wordt gefokt met zo'n merrie moet je op tijd (voor de geboorte van het veulen) de boel weer open maken omdat je anders kans hebt dat het inscheurt.

Nogmaals: Dit is dus NIET hetzelfde als luchtzuigen via de mond en de lucht komt dan ook NIET in het maagdarmkanaal.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-03 00:13

hmmm en dan zegt mams dat internet niet leerzaam is Lachen
veearts zei dat als ze ooit gedekt wordt, dat ze haar dan al moeten open knippen zeg maar, ik zal morgen eens even goed ernaar kijken bij d'r ik vind dit namelijk nog best wel interessant, gaan ze me allemaal gek aanstaren omdat ik naar d'r doos kijk Lachen

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-03 19:44

heb d'r hechtingen vandaag bekeken, en het ziet er echt heel vreemd uit, ze hebben van die speciale nietjes gebruikt, en de rest van d'r vagina staat zeg maar open, alsof ze gaat plassen zeg maar, komt dit door de zwelling? gaat dit dus ook weer over? ze leek er weinig last van te hebben al kneep ze d'r staart aardig tussen de benen toen ik d'r billen wilde poetsen.
tsja ik heb nog nooit zoiets meegemaakt, dus ik vraag me aardig wat af erover

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 14:11

Wanneer de zwelling weg is, en de nietjes zijn eruit dan ziet het er best netjes uit. Net als eerder (voordat het was dichtgezet) maar dan met een litteken.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-03 14:42

awww arme starmie, de veearts zei wel dat de nietjes gewoon oplossen in d'r lijfje en dus niet over een maandje ofzo eruit hoeven
maar is mooi dat ze er weer mooi uit gaat zien
beinvloed dit eigenlijk ook het lopen van d'r?

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 10:36

Woogy schreef:
awww arme starmie, de veearts zei wel dat de nietjes gewoon oplossen in d'r lijfje en dus niet over een maandje ofzo eruit hoeven
maar is mooi dat ze er weer mooi uit gaat zien
beinvloed dit eigenlijk ook het lopen van d'r?


Als het echt nietjes zijn dan lossen ze niet op hoor! Dat werd mij ook gezegd toen nappie nietjes in zijn been kreeg, maar achteraf bleek dat ze er gewoon uitgehaald moeten worden....... Je hebt wel speciaal oplosbare hechtingen maar geen nietjes die oplossen of zelf loslaten.

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 16:15

Oow, wat erg! Dat dichtzetten vind ik echt één van de ergste dingen die er zijn! Hoop wel dat het tot resultaat leidt en dat ze weer normaal op gewicht komt.
Er zijn vooral erg veel mensen die het bij hun paard laten doen wanneer er door het luchtzuigen vruchtbaarheidsproblemen zijn. Ik vind het een vorm van dierenmishandeling, in mijn ogen is zo'n merrie dan gewoon niet geschikt om veulens te krijgen..

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 16:38

Je kan hier juist problemen mee verhelpen en wanneer de wond geheeld is dan heeft het paard er geen last meer van.
Hij (zij) lijdt er dus weinig onder.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-03 18:05

starmie's vader laat zijn merries toch nooit dekken, tenzij ze echt helemaal geweldig zijn, maar goed starmie's biomama was een derby winnaar en die heeft gewoon de pen gekregen, na 2 veulens, namelijk miemie en yuyu

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 22:43

reina schreef:
Oow, wat erg! Dat dichtzetten vind ik echt één van de ergste dingen die er zijn! Hoop wel dat het tot resultaat leidt en dat ze weer normaal op gewicht komt.
Er zijn vooral erg veel mensen die het bij hun paard laten doen wanneer er door het luchtzuigen vruchtbaarheidsproblemen zijn. Ik vind het een vorm van dierenmishandeling, in mijn ogen is zo'n merrie dan gewoon niet geschikt om veulens te krijgen..


Jij bent er zeker ook zo eentje die niet naar de dokter gaat als je iets hebt, omdat "het zo moest zijn"

Dit dictzetten is helemaal niet zo pijnlijk als het lijkt. Als een paard (of mens) een lichaamelijk probleempje heeft, waar iets aan gedaan kan worden, moet je dat toch gewoon doen, daar is de medische wetenschap voor. Zo'n merrie niks waard laten worden is veel erger...