Accuut hersenprobleem bij volwassen paard, ervaringen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Accuut hersenprobleem bij volwassen paard, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 16:27

Vanmorgen trof ik het paard van een stalgenootje aan in de paddock in een nogal vreemde staat. Dier stond te tollen op d'r benen, was de orientatie en evenwicht volledig kwijt, wankelde als een gek en had neiging tot vallen, schudde met het hoofd en draaide d'r ogen constant weg.

Uiteraard gelijk DA erbij, die stond voor een raadsel en is gaan rondbellen naar collega's en heeft uiteindelijk met Utrecht overlegd. Ze zijn er voor 99% zeker van dat dit een hersenprobleem is. Paard kan in deze staat niet op transport en ze kunnen daar (behalve een MRI) ook weinig voor d'r doen, dus is besloten op de gok medicijnen toe te dienen. Ze heeft een vitamineshot, antibiotica en cortisone toegedient gekregen en er moet binnen een paar uur verbetering optreden.

Paard staat nu op stal, mag gewoon eten en drinken (doet ze ook), maar is nog steeds d'r orientatie en evenwicht kwijt, ogen draaien ook nog steeds. Dier is verder niet (meer) in paniek, lijkt geen pijn te hebben o.i.d.

Wie o wie herkent deze symptomen of heeft ervaring bij paarden met hersenletsel? Ik hoop op waardevolle tips en of ervaringen van het verdere 'ziektebeeld'.

(Edit: even titel verduidelijkt. :) )

malloesje

Re: Accuut hersenprobleem bij volwassen paard, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:48

Ik heb een volwassen paard gehad met waarschijnlijk hersenvliesontsteking :\
'k had zaterdag 's avonds wedstrijd gehad en ze liep super, terugweg was ze flink onrustig. Volgende ochtend at ze niet en was niet fit. Geen verhoogde pols en geen koorts. Gedurdende de dag verslechterde ze. VA is geweest en kon niets vinden, eind van de middag naar de kliniek geweest, kon ook niets vinden. Maar ik was nog niet thuis begon ze met de kop tegen de muur te slaan. Ontzettend onrustig, DA gelijk gebeld en die schrok zich dood. Direct heel veel medicijnen erin, 's nachts is het kritiek geweest, maar ze is er goed uitgekomen gelukkig.. Ik heb haar nog steeds en ze doet het erg goed :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 16:53

Okee, gelukkig is het allemaal goedgekomen uiteindelijk. Maar symptomen lijken niet erg overeen te komen met wat jou paard had.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:59

Het was ook niet acuut, maar geleidelijk. Ze heeft wel erg zware antibiotica en sh*t gehad :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:35

Hersenschudding door trap? Ik heb dit wel eens eerder meegemaakt bij een veulen. Heeft een paar dagen geduurd maar is uiteindelijk wel goed gekomen.

Anders zou het misschien een hersentumor kunnen zijn die een bloeding heeft veroorzaakt. Dit schijnt wel vaker voor te komen maar valt minder op, omdat dit meestal direct tot de dood leid. Als ze het al wel overleven is kans op herstel 0%.

edit: gezien het schudden: Ik heb bij knaagdieren, honden en katten wel eens meegemaakt dat een oorontsteking was doorgebroken naar het evenwichtsorgaan en later naar de hersenen. Dit geeft vergelijkbare syptomen. Ik denk dat in een situatie waar het de hersenen nog niet bereikt heeft en alleen het trommelvlies beschadigd is, er nog wel iets te redden is.

Sterkte!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:00

Update over het paard (ik ben ook stalgenootje):
Ze gaat redelijk. Toen ik er vanmiddag was stond ze aan haar kuil te knabbelen en reageerde ze goed op haar omgeving. Wel trok haar oog nog steeds weg, waardoor er een wit randje te zien is aan de bovenkant. Soms kantelde ze haar hoofd ook een beetje.

Het wankelen was minder geworden, maar nog steeds niet helemaal over. We hopen er nu maar het beste van. Ze wordt in ieder geval in de gaten gehouden. Morgenochtend komt de DA weer.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:06

Bij mijn konijn was het een hersenbloeding, was heel wankel en scheef koppie..

Wat hierboven genoemd wordt oorontsteking die uitgebroken is zou ook best eens kunnen?

Sterkte ermee!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:46

Mijn idee gaat ook meer uit naar een hersenbloeding of hersenschudding dan naar een doorgebroken oorontsteking.
Dan had het paard (lijkt mij) koorts moeten hebben en daar lees ik niets over.
Gelukkig dat het weer ietsje beter lijkt te gaan.
Heel veel beterschap en wens de eigenaar maar sterkte.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:51

Kop scheef duid idd op hersenvliesontsteking.
Kan er niet een dierenarts bloed af komen nemen? Hieruit kunnen ook zaken worden gehaald.

Het kan volgensmij ook een toxische shock zijn, dit heb ik eens met een kat meegemaakt, ook wankelen, ogen wegdraaien etc.

Kan het paard rattengif hebben gegeten?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:53

Hier wat minder goede ervaringen met een zelfde soort gedrag. Pony die alleen nog maar rondjes kon lopen, nu was deze pony al dik in de 30 dus dat was snel beslist en heb ik in laten slapen. Paard dat eigenlijk hetzelfde had als de beschrijving van TS...laten behandelen, leek beter te gaan, maar lag een week later dood in de box na nog een hersen bloeding.
Een oude pony is er wel bovenop gekomen, maar dat heeft lang geduurd voor hij weer de oude was. Ook dit was een pony op respectabele leeftijd.
Met andere woorden het is erop of eronder als het echt met de hersens te maken heeft. Heel veel sterkte in elk geval!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 10:56

Nou, paard stond er vanmorgen al een stuk beter bij. Kan echter nog niet recht lopen en draait nog met het rechteroog. Leek wel veel meer aanwezig dan gister. Ik kan helaas niet bij het DA-bezoek zijn ivm werk. Hoop heel erg dat het paard toch opknapt.

@ Crossmonster, volgens mij heeft de DA gister al bloed afgenomen.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:56

Weet de eigenaresse van dit topic af?? Ik zou het nl. niet prettig vinden als er over mijn paard gepraat werd zonder dat ik daar vanaf weet.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:58

ik zou er zeer blij mee zijn,zeker als er iets uitkomt wat zou kunnen helpen.
en TS noemt toch geen namen....

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:02

mijn paard was binnen 2 uur dood.
ze had een herseninfarct

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:12

Mijn merrie heeft ook zoiets als jij beschrijft. Alleen duurt het bij haar niet zo lang, een aantal minuten, en daarna is ze alleen nog wat duf en stijf. Het gebeurt bij haar wel vaak, waarschijnlijk wel een aantal keer per week. Bij mijn paard is het ook iets in de hersens, maar wat het is is niet duidelijk. Het kan ook een vorm van epilepsie zijn. Ik ben nu 2 keer bij Eric Laarakker geweest en het gaat nu wel beter met haar, maar de aanvallen gebeuren nog wel.
Het enige verschil hier is dat het bij dit paard zo lang duurt.
Sterkte ermee, het is erg naar op een paard zo te zien.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:20

timokyana schreef:

Dan kan de eigenaresse toch zelf het topic starten. Misschien heeft ze dat expres niet gedaan. Mijn mening is, zolang er geen toestemming is van de eigenaresse van het paard er niet over gesproken mag worden. Zou de toestemming wel willen zien. Maar goed,dat is mijn mening.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:22

Ja ik wou dus zeggen vraag sannie22 is die heeft dus ongeveer t zelfde. Ik zou denken aan hersenvliesontsteking of eppilepsie. Ik wens je stalgenoot verder veel succes en sterkte met haar paardje en de eventueele beslissingen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:23

Zorbas2 schreef:
timokyana schreef:

Dan kan de eigenaresse toch zelf het topic starten. Misschien heeft ze dat expres niet gedaan. Mijn mening is, zolang er geen toestemming is van de eigenaresse van het paard er niet over gesproken mag worden. Zou de toestemming wel willen zien. Maar goed,dat is mijn mening.

misschien heeft de eigenaar er verder geen behoefte aan om zich op bokt aan te melden....

maar hoe gaat het nu?
is er al een uitslag van het bloedonderzoek?of heb ik dat gemist!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 18:01

@Zorbas2:
Fijn dat je voor politieagent speelt.
Om even antwoord te geven op je vraag:
JA, eigenaresse weet van dit topic en JA ze is erg blij me alle informatie die ze kan krijgen. Zelf zit ze niet op bokt. Zowel TS en ik gaan zeer goed met haar om.
Verder worden er geen namen, plaatsen e.d. genoemd...dus wat zeur je eigenlijk? Heb liever dat je inhoudelijk reageert...

Over toestand van het paard, heb net eigenaresse proberen te bellen maar haar telefoon staat uit. Paard is dus wel iets verbeterd, maar zeker nog niet helemaal de oude.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:11

Arm paard :( Hoop dat het snel beter gaat, hersenproblemen zijn echt heel vervelend :(:)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 09:10

Sigrid, dankje voor het reageren. Kan alleen bevestigen wat jij al zegt.

DA had overigens gezegd dat het 3 dagen wilde aankijken en dat er binnen deze 3 dagen voldoende verbetering moet optreden. Vandaag is de derde dag.

Ik hoop op het beste!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:37

Vandaag ging het weer stuk beter met het paard, daar zijn we allemaal harstikke blij om natuurlijk. Ze heeft voor een groot deel het evenwicht wel weer terug en ook haar ogen staan weer normaal. Waarschijnlijk omdat de druk eraf is in haar hersenen. Oorzaak is nog steeds een beetje gissen. Uitslag van het bloedonderzoek volgt volgende week...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 07:27

Heeft de VA ook gedacht aan een virus / ontsteking evenwichtsorgaan?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:00

Een oorontsteking had je toch wel eerder moeten ontdekken denk ik.
Denk niet dat mijn paard het fijn zou vinden dat ik zijn halster over zijn oren trek als ie oorontsteking heeft.
Zelf vind ik het wel meer op een hersenbloeding lijken maar het blijft gissen. ben benieuwd naar de uitslagen en hoop dat het dier weer helemaal de oude mag worden.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:07

Kan ze geen midden oorontsteking hebben?