Wie kent de kenmerken van elektrolyten/mineralen tekort..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flugeltje

Wie kent de kenmerken van elektrolyten/mineralen tekort..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 16:13

Nou jullie hebben mijn vraag al gelezen, nou heeft het paard van mijn zus een x elektrolyten tekort gehad en werd daarvan erg schrikachtig.

Mijn paard heeft momenteel iets raars, zodra ik hem buiten zet helpt ie zich binnen 5 minuten zodanig over de zeik, dat hij schuimend onder zijn deken staat, en met rijden is hij helemaal futloos. Daarom ben ik hem nu bij gaan voeren want hij stond wegens opbouw erg laag in zijn voer.
Maar gisteravond had ons buurpaard gereden en was bezweet en die ging hij op zijn zweetplekken helemaal af staan likken, dus een tekort aan iets.

Zou dit een verband kunnen hebben met zijn gedrag in de paddock en met rijden ??

Wie weet de exacte kenmerken van de elektrolyten of mineralen tekort...

flugeltje

Re: Wie kent de kenmerken van elektrolyten/mineralen tekort..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 20:04

weet niemand wat de verschijnselen hiervan zijn ??

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:50

Wanneer je paard onbeperkt beschikking heeft over een mineralenblok lijkt het me sterk dat je paard een tekort hieraan heeft. Pas bij zeer hevig / langdurgi zweten lopen paarden over het algemeen genomen pas een tekort op. Een kenmerk van een mineralentekort kan zijn zand eten, ijzeren palen aflikken maar voor de rest weet ik het niet.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:18

Even 1 rectificatie schrikachtig worden door een elektrolyten tekort klopt voor geen meter. Je kan je paard heel simpel controleren bijv. zand eten neem eens wat mest en gooi dit in een handschoen(zoals de veearts gebruikt voor insemmineren) gooi er water in en laat t tijdje staan het zand is zwaarder als de mest dus dat zakt in de vingers van de handschoen.

En verder zijn het dus de kenmerken zoals dorientjuh beschrijft.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 13:23

daffie1986 schreef:
Even 1 rectificatie schrikachtig worden door een elektrolyten tekort klopt voor geen meter. Je kan je paard heel simpel controleren bijv. zand eten neem eens wat mest en gooi dit in een handschoen(zoals de veearts gebruikt voor insemmineren) gooi er water in en laat t tijdje staan het zand is zwaarder als de mest dus dat zakt in de vingers van de handschoen.

En verder zijn het dus de kenmerken zoals dorientjuh beschrijft.

klopt..ik sprak mijn zus nog en dat schrikachtige kwam door een slechte stofwisseling, dus ga jan jonas maar even bellen voor een sttofwisselingskuur

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:25

jan jonas???

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 13:27

ja die heeft van die stofwisselingskuren voor je paard die 1 a 2x per jaar geeft

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:06

oh haha

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 17:59

bloedonderzoek laten doen en dan weet je het.

mijn pony had selenium tekort en werd daar ontzettend futloos van en snel moe.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 20:19

ellepel schreef:
bloedonderzoek laten doen en dan weet je het.

mijn pony had selenium tekort en werd daar ontzettend futloos van en snel moe.

ja maar als ik elke x als hij zichzelff iets minder voelt bloed moet gaan prikken dan word het een duur grapje

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 20:23

ik ga heel flauw reageren.........dan moet je geen paard kopen ;) :P

kijk je maakt een topic aan omdat je denkt dat er wat mis is.
je krijgt niet echt duidelijke antwoorden dus zou je toch richting een dierenarts moeten gaan denken.
en ik weet wel heel zeker dat een dierenarts tegen jou gaat zeggen om dan eventueel bloed af te nemen en te kijken wat er mis is.

oke maar even terug naar jouw vraag:
wat voer je allemaal,hoeveel komt jouw paard buiten?
hoe ziet jouw training eruit,en hoe vaak rijd je?

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 20:30

ellepel schreef:

je krijgt niet echt duidelijke antwoorden dus zou je toch richting een dierenarts moeten gaan denken.
en ik weet wel heel zeker dat een dierenarts tegen jou gaat zeggen om dan eventueel bloed af te nemen en te kijken wat er mis is.

nou ik heb de afgelopen 6 maanden 2 facturen ontvangen van totaal 1200 euro, dus ik ga nu niet gelijk als ie zich wat raar gedraagd bloed prikken..sorry
maar ben hem nu 2 kilo sportmuesli en vitaminen bij aan het voeren en zie wel verschil al na ca. 2 weken ( vitaminen sinds 2 dagen ) heb zo'n 2 jaar minder fanatiek aan het trainen, maar heb hem nu opgebouwd en ben hem nu klaar aan het stomen voor het M rij 5 dagen per week best pittig en om de week wedstrijd, dus denk dat hij het wat zwaar heb en vitamine tekort kom, ook verkleurd hij bruin en dat duidt op een stofwisselings probleem, dus zal die kuur effe bestellen en word hij weer de oude..

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:25

flugeltje schreef:
ellepel schreef:

nou ik heb de afgelopen 6 maanden 2 facturen ontvangen van totaal 1200 euro, dus ik ga nu niet gelijk als ie zich wat raar gedraagd bloed prikken..sorry
maar ben hem nu 2 kilo sportmuesli en vitaminen bij aan het voeren en zie wel verschil al na ca. 2 weken ( vitaminen sinds 2 dagen ) heb zo'n 2 jaar minder fanatiek aan het trainen, maar heb hem nu opgebouwd en ben hem nu klaar aan het stomen voor het M rij 5 dagen per week best pittig en om de week wedstrijd, dus denk dat hij het wat zwaar heb en vitamine tekort kom, ook verkleurd hij bruin en dat duidt op een stofwisselings probleem, dus zal die kuur effe bestellen en word hij weer de oude..

Betekend dat dan dat elke fries en elk zwart paard dat bruin wordt een stofwisselingsprobleem heeft!!!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:27

haha,dat zou niet best zijn.
verkleuren doen ze vaak door zweet en zon.

paarden kunnen wel verkleuren als ze zink tekort hebben,kun je vaak zien dat paarden dan een grijze waas over de vacht krijgen :j

maar flugeltje, je hebt het dus al opgelost zo te lezen?
fijn dat je paard alweer wat op knapt :D

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:45

ALGEMEEN: Symptomen als een verminderde werk- of eetlust, of een verminderde prestatiedrang zijn dikwijls algemene symptomen die duiden op een tekort aan elektrolyten. In perioden van zware inspanning, maar ook tijdens warme dagen of na ziekte is er dikwijls een verhoogde behoefte aan deze specifieke voedingsstoffen.

Mogelijke gevolgen bij een tekort aan elektrolyten:

Verminder prestaties in training- of wedstrijdfase
Vermoeidheid, moeilijke recuperatie
Spierzwakte bij zware inspanning
Overmatig zweten tijdens warme perioden
Dehydratatie tijdens lange transporten

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:08

Als een paard normaal gevoerd wordt zou hij in principe geen tekorten moeten kunnen ontwikkelen.. Anders is een bloedtestje handig :)

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:56

Hallo, voor school moet ik een eindwerk maken en ik bespreek de voeding van het paard.
Ik heb dus ook de verschillende voedingsstoffen besproken met de gevolgen van tekorten of overmaat aan mineralen...
Misschien ben je hier iets mee?

2.1.2.4 Mineralen
Het lichaam bestaat uit 6% mineralen. Mineralen behoren tot de 6 belangrijke bouwstoffen van het lichaam van een paard. Als men over mineralen spreekt kunnen we die opsplitsen in twee soorten. Zo hebben we de hoofdelementen en anderzijds hebben we de sporenelementen. Sporenelementen zijn minder belangrijke mineralen voor het dier. Ze zorgen voor de vorming van beenderen, aanmaak van enzymen, energieoverdracht en opbouw van vitamines. Een tekort aan mineralen geeft bepaalde gebrekverschijnselen. Een te veel aan mineralen kan dan ook weer een gevaar zijn voor vergiftiging. Mineralen moeten in een goede verhouding gegeven worden. Sommige mineralen die te veel zijn kunnen de opname en de werking beïnvloeden.

• De hoofdelementen
De hoofdelementen bestaan vooral uit Fosfor (P), calcium (Ca), natrium (Na), kalium (K), chloor (C) en magnesium (Mg).

* Calcium en Fosfor:
Vitamine D zorgt ervoor dat de dunne darm calcium (Ca) opneemt. Calcium en Fosfor zorgen voor de spiercontracties, beendervorming, regulatie van verschillende celfuncties en staat ook in voor de bloedstolling.

Bij een te weinig kalk- en fosforgehalte in de voeding kan dit problemen teweeg brengen voor de beendervorming. Veulens hebben een hoge kalk en fosforbehoefte. Veulens moeten genoeg kalk opnemen voor de beendervorming anders is er kans op verzwakte botten. Te weinig kalk bij oudere dieren kan beenderontkalking veroorzaken. Volwassen dieren kunnen kalk uit de beenderen demobiliseren. Dit wil zeggen dat lacterende merries kalkreserves uit haar beenderen zal halen voor de melkproductie. De gevolgen hiervan zijn weke beenderen, rachitis en verzwakkingen van de kraakbeenderen. Het is dus van groot belang dat het dier genoeg kalk opneemt voor de dracht en lactatieperiode. Wanneer er een gebrek is aan fosfor worden evenals de beenderen breekbaarder en daalt de voederopname. Daardoor presteren de dieren minder goed.

Door een te hoog fosforgehalte zal er een te hoge calciumopname ontstaan en zal dit leiden tot een te hoge cacliumafscheiding via de nieren. Hierdoor vergroot de urine afscheding en zal de werking van vitamine D verhinderd worden. Gevolgen van een te hoog calciumgehalte is een slechte stofwisseling van fosfor, mangaan en zink. Te veel fosfor maakt onoplosbare calcium-, magnesium- en zinkoplossingen in de dunne darm. Het fosfor wordt terug opgenomen maar de andere elementen worden afgebroken. De Ca/P verhouding moet dus juist afgestemd worden.

In de bijschildklier bevindt zich een hormoon dat ervoor zorgt dat de calciumopname in het begin van de dunne darm, de reabsorptie van calcium in de niertubili en de calciumonttrekking uit de beenderen gestimuleerd wordt. Dit hormoon noemt men het parathormoon. De schildklier zorgt er ook voor dat het opslaan van overtollig calcium uit het bloed in de beenderen gebeurt.

De Ca/P verhouding is ideaal tussen 1,4/1 en 2/1. Als de Ca/P verhouding onder de 1 komt, wilt dit zeggen dat er meer fosfor voorkomt dan calcium. Hierdoor kan er een kalkgebrek veroorzaakt worden.

* Natrium (Na), Kalium (K) en Chloor (Cl)
Deze drie hoofdelementen van de mineralen hebben invloed op de eetlust en de prestaties van het dier. Hieronder verstaat men ook de vruchtbaarheid.
Natrium speelt een belangrijke rol in het behouden van het evenwicht van water in het lichaam. Wanneer een paard veel arbeid verricht zal het dier ook veel gaan zweten. Bij zweten komt er veel zout vrij. Een plantaardig rantsoen bevat weinig zouten en de behoefte eraan kan sterk oplopen als het dier zweet. Ook bij lactatie is de behoefte groter. Bij tekorten kan er likzucht (likken aan bepaalde voorwerpen zoals ; muren, hout, aarde,…), verminderde voederopname en gewichtsverlies ontstaan. Natrium kan men aanvullen met paardenkorrels of via een liksteen of extra keukenzout. Volwassen paarden kunnen zelf hun natriumopname regelen, jonge paarden mogen geen ongecontroleerde natriumopname aangeboden krijgen want dit kan zorgen voor nervositeit.
Kalium wordt meestal overmatig aangeboden. Wanneer het dier zal zweten zal hij dus ook geen kaliumverlies hebben omdat het rantsoen voldoende kalium bevat. Een teveel aan kalium zorgt voor een slechte benutting van magnesium.
Chloor speelt een grote rol bij het regelen van de osmotische druk in de cellen. Ook is het een bouwstof voor zoutzuur HCl, deze speelt een rol bij de vertering.

* Magnesium
Magnesium komt voor in het beendergestel en is een groot bestanddeel van verschillende enzymen. Magnesium speelt een rol bij het overdragen van prikkels in het zenuwstelsel. Meestal bevatten de voeders voldoende magnesium. Een tekort aan magnesium komt dus niet vaak voor. Het kan wel voorkomen bij sportpaarden die een hoge arbeid moeten verrichten. Deze paarden mag je dus wel een verrijking van magnesium aanbieden. De toename van dit mineraal bevordert de opname van kalk maar niet van fosfor.

Magnesiumrijke voedingsmiddelen zijn granen, graanbijproducten en hooi van vlinderbloemigen.

• De sporenelementen
De sporenelementen bestaan uit Ijzer (Fe), koper (Cu), cobalt (Co), mangaan (Mn), zink (Zn) en jodium (I).

* Ijzer (Fe), Koper (Cu), Kobalt (Co) )
Ijzer en koper zijn belangrijke elementen voor de bloedstolling. Het zijn bestanddelen van haemoglobine en myoglobine. Hiermee bedoelt men de bloedkleurstof in de rode bloedlichaampjes en de spierkleurstof. Deze beide stoffen zijn zeer belangrijk voor het transport van zuurstof. Ook zijn ijzer en koper belangrijke bestanddelen van enzymen. Ijzer en koper moeten voldoende in de voeding aanwezig zijn voor het vernieuwen van de rode bloedlichaampjes die regelmatig afsterven. Wanneer er een te kort aan ijzer en koper is, heeft dit als gevolg bloedarmoede of anemie. Na een groot bloedverlies moet er extra ijzer aangeboden worden in de vorm van voedingssuplementen. Ijzer en koper mogen nooit ingespoten worden want dit kan voor shock zorgen. Een te kort aan ijzer en koper kan voor een plaatselijke verkleuring van het haarkleed zorgen.
Kobalt speelt een belangrijke rol in het aanmaken van vitamine B12. Een te kort aan kobalt kan zorgen voor een ijzergebrek. Hieruit volgt dan weer bloedarmoede. Het is dus van groot belang dat deze mineralen in een juiste hoeveelheid aanwezig zijn in de voeding van het paard.

* Zink (Zn)
Zink speelt een rol bij de stofwisseling van eiwitten en koolhydraten. Ook speelt zink een belangrijke rol bij de regulatie van de huidfuncties en de opbouw van huidstructuur en haargroei. Zink zorgt ervoor dat de genezing van wonden goed verloopt en dat het dier een goede immuniteit opbouwt. Wanneer een te kort is aan zink dan zullen er bepaalde huidafwijkingen, haaruitval en hoefbeschadigingen ontstaan.

* Mangaan (Mn)
Dit mineraal speelt ook een belangrijke rol bij de werking van verschillende lichaamsenzymen. Ook bij de groei en vorming van beenderen is dit mineraal belangrijk. Mangaan is nodig voor de ontwikkeling en werking van de eierstokken. Wanneer een te kort is aan mangaan in het lichaam wordt dit niet duidelijk weergegeven. Een te veel aan mangaan kan de benutting van ijzer in het lichaam tegenhouden.

* Jodium (I)
Jodium behoort tot een bestanddeel van het schildklierhormoon. Een tekort zorgt voor een slechte vacht. Ook kunnen er vochtophopingen ontstaan aan de benen. Ook verzwakt de spiervorming bij een gebrek van Jodium.

* Selenium (Se)
Selenium speelt een grote rol via enzymen bij de ontgifting van het lichaam. Een tekort van selenium kan zorgen voor spierziekten. De factoren ; stress, zware spierarbeid, rantsoenwisselingen ed. worden de “trigger”-factoren genoemd en kunnen meebepalend zijn. Een overmaat aan selenium zorgt ook voor bepaalde aandoeningen zoals, haaruitval van de manen en staart, kreupelheid, slechte hoeven,… Selenium en vitamine E spelen allebei een rol bij deze aandoeningen.

In de onderstaande tabel kan je de dagelijkse behoefte bij 500 kg LG aan alle mineralen die een dier nodig heeft bekijken. De conclusie die je uit deze tabel kan maken is dat de dagelijkse behoefte verschillend is wanneer er verschillende prestaties moeten gemaakt worden. Deze verschillende prestaties kunnen bestaan uit: gewoon onderhoud, arbeid, dracht, lactatie, groei of dekking.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 17:41

vaak hebben overschotten dezelfde symptomen als tekorten. IJzer is meestal geen gebrek aan, eerder een overschot. Afhankelijk van de grondsoort en bemesting kunnen er tekorten of overschotten zijn van o.a. kobalt en koper.
Sporenelementen zijn wel degelijk heel erg belangrijk, integenstelling wat er in de tekst staat ('minder belangrijk').
Zomaar een stofwisselingskuur geven zonder enig grondig onderzoek, dat is pas geldverspilling en zinloos.
Bloedonderzoek en/of spierbioptie is de uitkomst, of je moet gedegen kennis hebben van symptoomherkenning.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 13:50

flugeltje schreef:
ellepel schreef:

Betekend dat dan dat elke fries en elk zwart paard dat bruin wordt een stofwisselingsprobleem heeft!!!!![/quote]

het schijnt van wel..als een paard echt zwart is mag hij niet bruin verkleuren, tenzij ze een koper snoetje hebben

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 13:53

Taniya schreef:
ALGEMEEN: Symptomen als een verminderde werk- of eetlust, of een verminderde prestatiedrang zijn dikwijls algemene symptomen die duiden op een tekort aan elektrolyten. In perioden van zware inspanning, maar ook tijdens warme dagen of na ziekte is er dikwijls een verhoogde behoefte aan deze specifieke voedingsstoffen.

Mogelijke gevolgen bij een tekort aan elektrolyten:

Verminder prestaties in training- of wedstrijdfase
Vermoeidheid, moeilijke recuperatie
Spierzwakte bij zware inspanning
Overmatig zweten tijdens warme perioden
Dehydratatie tijdens lange transporten

hij heeft pas antibiotica gehad sindsdien is het..ik heb nu idd zo'n zeezout liksteen en voer vitamine bij en knapt echt super op
gisteren zelfs 2x 1e weer met 4 winst..

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 13:55

madamX schreef:
vaak hebben overschotten dezelfde symptomen als tekorten. IJzer is meestal geen gebrek aan, eerder een overschot. Afhankelijk van de grondsoort en bemesting kunnen er tekorten of overschotten zijn van o.a. kobalt en koper.
Sporenelementen zijn wel degelijk heel erg belangrijk, integenstelling wat er in de tekst staat ('minder belangrijk').
Zomaar een stofwisselingskuur geven zonder enig grondig onderzoek, dat is pas geldverspilling en zinloos.
Bloedonderzoek en/of spierbioptie is de uitkomst, of je moet gedegen kennis hebben van symptoomherkenning.

dat is helemaal geen onzin.. het weide seizoen komt eraan en krijgen ze een heel ander voerpatroon en is de stofwisselingskuur juist goed..en jan jonas checkt je paard ook grondig

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:51

flugeltje schreef:
madamX schreef:

dat is helemaal geen onzin.. het weide seizoen komt eraan en krijgen ze een heel ander voerpatroon en is de stofwisselingskuur juist goed..en jan jonas checkt je paard ook grondig

Ja.... en zijn rekening.
Overigens kan je zelf zijn 'wonderkuren' bestellen in Engeland (doet hij ook, alleen hij plakt er een leuke naam op). Zijn helemaal geen wonderkuren of stofwisselingskuren; wat Jonas gebruikt zijn vitamine stoten (merknaam = malcodic stable). Logisch dat het lijkt alsof je paard er van opknapt..... Wonderbaarlijk adviseert hij je zo'n 2 keer per jaar zo'n kuur te geven... hoe zou dat toch komen.....?

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 15:20

flugeltje schreef:
madamX schreef:

Ja.... en zijn rekening.
Overigens kan je zelf zijn 'wonderkuren' bestellen in Engeland (doet hij ook, alleen hij plakt er een leuke naam op). Zijn helemaal geen wonderkuren of stofwisselingskuren; wat Jonas gebruikt zijn vitamine stoten (merknaam = malcodic stable). Logisch dat het lijkt alsof je paard er van opknapt..... Wonderbaarlijk adviseert hij je zo'n 2 keer per jaar zo'n kuur te geven... hoe zou dat toch komen.....?

nou ben ik het niet helemaal mee eens ik heb hele andere ervaring met de kuren als vitaminestoot, maargoed, ieder zijn eigen idee

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 15:21

flugeltje schreef:
madamX schreef:

Ja.... en zijn rekening.

maar heb jij de kuren laten analyseren dan ????

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 16:21

flugeltje schreef:
maar heb jij de kuren laten analyseren dan ????

Ik niet alleen. Een analyse was als vanzelfsprekend omdat er geen ingrediënten vermeld stonden op 'kuur A, B of C'. Als het goed is doet hij dat nu wel want het is verboden dergelijke middelen te verkopen (doorverkopen) zonder ingrediëntenlijst. In elk geval is een analyse ooit gemaakt door WUR wageningen, en later ook nog een keer in Oosterbeek.
Overigens geeft Jonas wel eerlijk aan dat hij totaal geen opleiding genoten heeft op paardengebied. hij is gewoon een goede verkoper. Slim bedacht overigens. Toch is hij ergens wel gek op paarden, alleen jammer dat hij zijn eigen paard Grivis jarenlang als proefkonijn gebruikte....