Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
daffie1986 schreef:Even 1 rectificatie schrikachtig worden door een elektrolyten tekort klopt voor geen meter. Je kan je paard heel simpel controleren bijv. zand eten neem eens wat mest en gooi dit in een handschoen(zoals de veearts gebruikt voor insemmineren) gooi er water in en laat t tijdje staan het zand is zwaarder als de mest dus dat zakt in de vingers van de handschoen.
En verder zijn het dus de kenmerken zoals dorientjuh beschrijft.
ellepel schreef:ik ga heel flauw reageren.........dan moet je geen paard kopen![]()
![]()
kijk je maakt een topic aan omdat je denkt dat er wat mis is.
je krijgt niet echt duidelijke antwoorden dus zou je toch richting een dierenarts moeten gaan denken.
en ik weet wel heel zeker dat een dierenarts tegen jou gaat zeggen om dan eventueel bloed af te nemen en te kijken wat er mis is.
oke maar even terug naar jouw vraag:
wat voer je allemaal,hoeveel komt jouw paard buiten?
hoe ziet jouw training eruit,en hoe vaak rijd je?
flugeltje schreef:ellepel schreef:ik ga heel flauw reageren.........dan moet je geen paard kopen![]()
![]()
kijk je maakt een topic aan omdat je denkt dat er wat mis is.
je krijgt niet echt duidelijke antwoorden dus zou je toch richting een dierenarts moeten gaan denken.
en ik weet wel heel zeker dat een dierenarts tegen jou gaat zeggen om dan eventueel bloed af te nemen en te kijken wat er mis is.
oke maar even terug naar jouw vraag:
nou ik heb de afgelopen 6 maanden 2 facturen ontvangen van totaal 1200 euro, dus ik ga nu niet gelijk als ie zich wat raar gedraagd bloed prikken..sorry
maar ben hem nu 2 kilo sportmuesli en vitaminen bij aan het voeren en zie wel verschil al na ca. 2 weken ( vitaminen sinds 2 dagen ) heb zo'n 2 jaar minder fanatiek aan het trainen, maar heb hem nu opgebouwd en ben hem nu klaar aan het stomen voor het M rij 5 dagen per week best pittig en om de week wedstrijd, dus denk dat hij het wat zwaar heb en vitamine tekort kom, ook verkleurd hij bruin en dat duidt op een stofwisselings probleem, dus zal die kuur effe bestellen en word hij weer de oude..
flugeltje schreef:ellepel schreef:oke maar even terug naar jouw vraag:
nou ik heb de afgelopen 6 maanden 2 facturen ontvangen van totaal 1200 euro, dus ik ga nu niet gelijk als ie zich wat raar gedraagd bloed prikken..sorry
maar ben hem nu 2 kilo sportmuesli en vitaminen bij aan het voeren en zie wel verschil al na ca. 2 weken ( vitaminen sinds 2 dagen ) heb zo'n 2 jaar minder fanatiek aan het trainen, maar heb hem nu opgebouwd en ben hem nu klaar aan het stomen voor het M rij 5 dagen per week best pittig en om de week wedstrijd, dus denk dat hij het wat zwaar heb en vitamine tekort kom, ook verkleurd hij bruin en dat duidt op een stofwisselings probleem, dus zal die kuur effe bestellen en word hij weer de oude..
Taniya schreef:ALGEMEEN: Symptomen als een verminderde werk- of eetlust, of een verminderde prestatiedrang zijn dikwijls algemene symptomen die duiden op een tekort aan elektrolyten. In perioden van zware inspanning, maar ook tijdens warme dagen of na ziekte is er dikwijls een verhoogde behoefte aan deze specifieke voedingsstoffen.
Mogelijke gevolgen bij een tekort aan elektrolyten:
Verminder prestaties in training- of wedstrijdfase
Vermoeidheid, moeilijke recuperatie
Spierzwakte bij zware inspanning
Overmatig zweten tijdens warme perioden
Dehydratatie tijdens lange transporten
madamX schreef:vaak hebben overschotten dezelfde symptomen als tekorten. IJzer is meestal geen gebrek aan, eerder een overschot. Afhankelijk van de grondsoort en bemesting kunnen er tekorten of overschotten zijn van o.a. kobalt en koper.
Sporenelementen zijn wel degelijk heel erg belangrijk, integenstelling wat er in de tekst staat ('minder belangrijk').
Zomaar een stofwisselingskuur geven zonder enig grondig onderzoek, dat is pas geldverspilling en zinloos.
Bloedonderzoek en/of spierbioptie is de uitkomst, of je moet gedegen kennis hebben van symptoomherkenning.
flugeltje schreef:madamX schreef:vaak hebben overschotten dezelfde symptomen als tekorten. IJzer is meestal geen gebrek aan, eerder een overschot. Afhankelijk van de grondsoort en bemesting kunnen er tekorten of overschotten zijn van o.a. kobalt en koper.
Sporenelementen zijn wel degelijk heel erg belangrijk, integenstelling wat er in de tekst staat ('minder belangrijk').
Zomaar een stofwisselingskuur geven zonder enig grondig onderzoek, dat is pas geldverspilling en zinloos.
Bloedonderzoek en/of spierbioptie is de uitkomst, of je moet gedegen kennis hebben van symptoomherkenning.
dat is helemaal geen onzin.. het weide seizoen komt eraan en krijgen ze een heel ander voerpatroon en is de stofwisselingskuur juist goed..en jan jonas checkt je paard ook grondig
flugeltje schreef:madamX schreef:
dat is helemaal geen onzin.. het weide seizoen komt eraan en krijgen ze een heel ander voerpatroon en is de stofwisselingskuur juist goed..en jan jonas checkt je paard ook grondig
Ja.... en zijn rekening.
Overigens kan je zelf zijn 'wonderkuren' bestellen in Engeland (doet hij ook, alleen hij plakt er een leuke naam op). Zijn helemaal geen wonderkuren of stofwisselingskuren; wat Jonas gebruikt zijn vitamine stoten (merknaam = malcodic stable). Logisch dat het lijkt alsof je paard er van opknapt..... Wonderbaarlijk adviseert hij je zo'n 2 keer per jaar zo'n kuur te geven... hoe zou dat toch komen.....?
flugeltje schreef:madamX schreef:
Ja.... en zijn rekening.
Overigens kan je zelf zijn 'wonderkuren' bestellen in Engeland (doet hij ook, alleen hij plakt er een leuke naam op). Zijn helemaal geen wonderkuren of stofwisselingskuren; wat Jonas gebruikt zijn vitamine stoten (merknaam = malcodic stable). Logisch dat het lijkt alsof je paard er van opknapt..... Wonderbaarlijk adviseert hij je zo'n 2 keer per jaar zo'n kuur te geven... hoe zou dat toch komen.....?
flugeltje schreef:maar heb jij de kuren laten analyseren dan ????