Progesteron (bijwerkingen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Progesteron (bijwerkingen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 19:01

Ik heb een soortgelijk bericht geplaatst op "Fokkerij" maar geen reacties gekregen. Heeft iemand (slechte) ervaringen met het gebruik van Progesteron (om dracht te ondersteunen) kan dit (omdat het een hormoon is) bijvoorbeeld hoefbevangenheid geven ???

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 18:26

Ik ga proberen je een antwoord te geven, maar weet absoluut niet of het waar is. Dus als het niet waar is... SORRY!
Voor zo ver ik weet wordt er wel vaker bij paarden progesteron gebruikt om de dracht te ondersteunen. Hoe het precies moet weet ik niet. Progesteron zorgt voor de instandhouding van de dracht en als de merrie om de één of andere manier (om wat voor een reden dan ook) te weinig progesteron aan maakt, sterft de vrucht.
Over de bijwerkingen kan ik maar 1 ding zeggen: ik weet hoe het bij honden en katten zit: daar gebruik je progesteron om de loopshied en krolsheid uit te stellen = de prikpil/poezenpil. Daar zitten veel nadelen aan: verhoogde kans op borstkanker, baarmoederontsteking en nog veel meer dingen. Maar dit is niet tijdens de dracht, dus ik kan me voorstellen dat je die bijwerkingen minder hebt of helemaal niet ?! Geen idee, dit geldt voor zover ik weet alleen bij honden en katten. En over hoefbevangenheid.... Baarmoederonsteking kan leiden tot hoefbevangenheid, dus als een paard er ook een baarmoederonsteking van kan krijgen (het lijkt me eigenlijk sterk, maar zeker weten doe ik het niet, omdat het dier drachtig is etc) zou dat dus kunnen leiden tot hoefbevangenheid.... Iemand meer ideen?