Eelt op kogel en kroonrand aan de voorkant v/d achter benen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
myrnaV
Berichten: 335
Geregistreerd: 11-06-09
Woonplaats: Nieuwveen

Eelt op kogel en kroonrand aan de voorkant v/d achter benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-10 23:28

Bij mij op stal staat een merrie met (ik denk) eelt op haar achter benen, aan de voor kant op de kogel en kroonrand (is zeker weten geen mok). Ik denk dat het komt van het opstaan en liggen in de box. Haar moeder en één half zus hebben het ook maar dat is bij beide maar een klein plekje. Ze staan als ze gelegen hebben denk ik anders op dan de andere paarden.
Ze heeft er geen last van met poetsen of iets. Maar het valt het echt erg op (twee witte achter benen ook nog).

Het word nu ééns in de week gewassen met betadine shampo en bijna elke dag in gesmeerd met uierzalf (dit vind ze niet echt leuk). Het ziet er al beter uit.

We zijn bezig om een potstal te maken van haar box zodat ze niet over de kale grond schraapt met haar been. Ligt voldoende stro in maar ze duwt alles in de hoeken, zaagsel is niet mogelijk.

Nu mijn vraag zijn er meer mensen met paarden die dit ook hebben? Is er iets aan te doen dat het sneller weg gaat en het niet mee terug komt?

Met 5 schroeven in je kootbeen kun je ook nog bijna alles, je bent een topper!
DAWRA! Let's go and ride... our greatest pride!


VDB
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 00:35

Eelt gaat pas weg als een paard niet meer op beton of rubber matten hoeft te slapen.
Paarden van gemiddeld 600 kilo lopen ook nog eens het risico om op de blote vloeren uit te glijden tijdens het opstaan.
Misschien is DAT wel de reden dat je stal kaal wordt. Ik ken een merrie die heel moeilijk op kan staan en dus 14 keer een poging heeft gedaan om op te staan maar dit niet lukte omdat het spekglad is op de smerige kale vloer bij die fokker.
Potstal loop je risico om rotstraal te krijgen....

Wel goed van je dat je het eelt goed wast met Betadine. Is het dan ook een wond? Of is de huid beschadigd?

Het geheim van geluk ligt niet in doen wat je graag doet, maar plezier hebben in wat je moet doen. :j

myrnaV
Berichten: 335
Geregistreerd: 11-06-09
Woonplaats: Nieuwveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-10 19:18

Vloer is niet glad ze mesten en plassen gelukkig hier bijna allemaal achter in hun stal.
Het is een fitte gezond merrie van 4 jaar wel iets te zwaar voor bijv een rijpaard maar voor een fokmerrie (wat zij is) precies goed (veulen komt in maart).

Ze is in 2008 geopereerd aan allebei haar sprongen (OCD) ik denk dat ze toen ze met verband stond een apparte manier van opstaan heeft aan geleerd.

Benen bandageren is niet echt een optie want 's ochtend word ze los gezet in de bak met mesten en stal knecht kan ze er niet afhalen.

Ik dacht misschien een strijkring en een springschoen om doen?

Ik hoopte eigenlijk dat er meer mensen waren met zo'n geval.

Het eelt komt er meer laagje voor laagje af daarom smeren we met uier zalf en wassen met betadine zodat het zachter word.

Bij haar moeder en zus kan ik met het wassen van de benen gewoon het "korstje" eraf halen zonder dat het bloed of pus onder zit of iets daaronder zit mooie huid. Hun hebben dan ook een veel kleiner plekje 1 cm door snede.

Met 5 schroeven in je kootbeen kun je ook nog bijna alles, je bent een topper!
DAWRA! Let's go and ride... our greatest pride!

VDB
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:40

Maar je schrijft in je openingspost dat de merrie met haar hoeven over de vloer schraapt. Dan komt ze toch beton tegen?

Even iets wat mij te binnen schiet; als er geen veranderingen komen door er een RUIM VOLDOENDE stro-bed in de stal te doen en het paard dus nog steeds beton tegenkomt als het bijvoorbeeld wil opstaan, zou het heel zonde zijn om die eelt weg te halen waardoor de huid dunner wordt.
Die eelt heeft ze namelijk nu nodig voor de huid omdat de stallen niet goed bekleed zijn.
Je schrijft dat haar zussen het ook op dezelfde plekken hebben dus het lijkt mij dat de vloer wat stro of iets anders aan vloerbedekking moet hebben. Ook op rubberen matten kunnen ze gewoon eelt krijgen.

Vanmiddag heb ik nog gepost in een ander topic. Veel mensen weten niet hoeveel moeite een paard van gemiddeld 600 kilo moet doen om gewoon "even" op te staan.
Onderstaande foto is een hele simpele momentopname van een paard die gaat opstaan (zoals ieder ander paard)
. Rug, bekkens, knietjes, spronggewrichten, kogels en koten worden heel zwaar belast.
Als de vloer glad is, (met stront of juist een hele droge stal met gladde vloer) kan een paard lelijk vallen of pogingen doen om op te staan (wiegen)
Afbeelding

het is gewoon even een mee-denk-post. ;-)

Het geheim van geluk ligt niet in doen wat je graag doet, maar plezier hebben in wat je moet doen. :j

VDB
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:44

Volgens mij kan het niet van het opstaan zijn, wat ik wel dacht... Sorry... :Y)
Kogel en kroonrand, schrijf je....
Moeten ze bij in- en uit de stal lopen op een drempeltje lopen?
Of stoten ze tegen een soort van drempeltje aan? :-)
Staan ze in een oude koeienstal?


myrnaV schreef:
Vloer is niet glad ze mesten en plassen gelukkig hier bijna allemaal achter in hun stal.
Het is een fitte gezond merrie van 4 jaar wel iets te zwaar voor bijv een rijpaard maar voor een fokmerrie (wat zij is) precies goed (veulen komt in maart).

Ze is in 2008 geopereerd aan allebei haar sprongen (OCD) ik denk dat ze toen ze met verband stond een apparte manier van opstaan heeft aan geleerd.

Benen bandageren is niet echt een optie want 's ochtend word ze los gezet in de bak met mesten en stal knecht kan ze er niet afhalen.

Ik dacht misschien een strijkring en een springschoen om doen?

Ik hoopte eigenlijk dat er meer mensen waren met zo'n geval.

Het eelt komt er meer laagje voor laagje af daarom smeren we met uier zalf en wassen met betadine zodat het zachter word.

Bij haar moeder en zus kan ik met het wassen van de benen gewoon het "korstje" eraf halen zonder dat het bloed of pus onder zit of iets daaronder zit mooie huid. Hun hebben dan ook een veel kleiner plekje 1 cm door snede.

Het geheim van geluk ligt niet in doen wat je graag doet, maar plezier hebben in wat je moet doen. :j

myrnaV
Berichten: 335
Geregistreerd: 11-06-09
Woonplaats: Nieuwveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-10 21:32

Ze staan in hele nette stallen alleen het stro inderdaad dat is voor haar denk ik te weinig (1 tot ander halve plak van een grote baal gok ik zo en wat nog schoon in de box ligt).
Ze zal en kan d'r voeten nergens aan stoten .
Ik heb vandaag gekeken hoe ze op stond (is erg moeilijk gaat zo snel). Zag het alleen niet goed want ik stond voor de box en haar hoofd was richting mij.
Op de foto zie je het linker achter been net niet schrappen ik denk dat die merrie dat wel doet. Ik denk dat ze ze eerst schraapt (op kogel en boven kroonrand: in het midden van het kroonbeen) en daarna pas op d'r hoeven terecht komt. Beide achter benen komt denk ik omdat ze op beide zijdes ligt.

Ik ga morgen met de stalbaas in overleg voor meer stro (is een oude "zunnige" man :j ) in de box of een beetje potten; elke dag een halve kruiwagen eruit ipv een hele en om de 3 of 4 dagen helemaal leeg halen? Hoeven worden goed in de gaten gehouden.

Het ziet er al veel beter uit door het wassen en smeren dus dit houden we vol. Misschien als het echt helemaal weg is dat het niet meer terug komt.

Ik hoopte dat er meer mensen waren die dit hadden en weten wat te doen.

Heel erg bedankt voor het mee denken VDB!

Met 5 schroeven in je kootbeen kun je ook nog bijna alles, je bent een topper!
DAWRA! Let's go and ride... our greatest pride!

VDB
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Eelt op kogel en kroonrand aan de voorkant v/d achter benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:45

Als het een oude zuinige man is gaat hij vast wel akkoord met oppotten van de stal. :-)

Mocht ie dat niet willen en de paarden komen alsnog op beton te staan, dan zou ik de eelt niet weghalen omdat de merries bij jou dat dan echt nodig hebben ter bescherming tegen het beton op de vloer.
Zou je de eelt weghalen dan krijg je hoogstwaarschijnlijk wonden....

Eelt komt trouwens niet zomaar op deze plekken....

Heb je niet wat foto's voor ons? :-)
Hoeft niet van het paard zelf maar van die plekken?

Het geheim van geluk ligt niet in doen wat je graag doet, maar plezier hebben in wat je moet doen. :j


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Armani1985, Fayyah19 en 73 bezoekers