Niet meer kreupel, of toch wel?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Niet meer kreupel, of toch wel?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-03 22:13

Twee weken geleden (dinsdag) kwam Saar uit de wei, op het eerste gezicht was er niks aan de hand. Bij het poetsen kwam ik op haar linkerachterbeen een schram tegen en nog een klein wondje vlak boven de kogel. Nou moet ik er even bij vertellen dat Saar over het algemeen een enorme kluns is, en om de haverklap overal schrammetjes en wondjes heeft. In de eerste instantie maakte ik me dus ook niet zo druk om deze twee plekjes, ik heb er wat acederm opgesmeerd en ben daarna gaan rijden.

Eerst merkte ik niet bijzonder veel, tot ik aan wilde gaan draven en eerst een enorme bok kreeg en vervolgens het idee had dat ik op een hobbelpaard zat. Ik had gelijk het gevoel....hier klopt iets niet. Ik ben de bak uitgegaan, even wat over de weg gestapt en daarna een stukje gedraafd....niets aan de hand. Toch vertrouwde ik het niet helemaal. De volgende dag heb ik haar maar lekker een dagje in de wei laten lopen.

De volgende dag (donderdag) ben ik samen met mijn moeder een buitenritje gaan maken, in stap over de verharde weg. Mijn moeder zag helemaal niks aan Saar, en toch......toch klopte het niet. Ik rij nu ongeveer drie jaar op haar en het voelde gewoon anders. Na een klein stukje draf werd het goed duidelijk....Saar was kreupel en niet zo'n beetje ook. In stap was het bijna niet te zien, maar in draf viel ze zowat van haar hoeven.

Dierenarts gebeld. Die heeft een drukverband aangelegd en minimaal een week rust voorgeschreven. De conclusie die ik zelf al had getrokken, werd bevestigd door de dierenarts: waarschijnlijk is Saar getrapt vlak boven haar kogel (vandaar dat wondje). Afgelopen vrijdag mocht het verband eraf en mocht ik rustig aan weer gaan rijden (als ze goed liep natuurlijk). Zaterdag ben ik er weer voor het eerst op gaan zitten en het was mijn bedoeling om een rustig wandelingetje te maken over de weg. Na een week in de wei, had Saar hele andere plannen. Ze veranderde in een heuse stuiterbal, één en al gedribbel en gespring. De momenten dat ze normaal stapte en draafde was ze absoluut niet kreupel.

De afgelopen dagen heb ik rustig aan gedaan (buiten op de weg, in stap, zonder gestuiter gelukkig) en vandaag had ik toch weer zo'n twijfelgevoel.....ik weet het niet. Ik ben een paar keer op een neer gedraafd in de bak en volgens mij loopt ze toch nog niet helemaal regelmatig.

De reden dat ik hier zo'n lap tekst neer zet........dit is de eerste keer in de 13 jaar dat ik paarden heb, dat er één kreupel is. Ik weet dus niet, of ik dit nu goed aanpak. Ben ik misschien te vroeg begonnen, of zou het kunnen dat ze nog een beetje gevoelig is aan dat been. Dat ze op de weg niet kreupel loopt, maar in een (vrij zware) bak niet regelmatig is. Zou het kunnen dat ze wat stijf is geworden omdat ze een week lang met een drukverband heeft gelopen????

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 10:06

Als ik het goed lees, ben je nu bijna 2 weken verder nadat de DA het verband heeft aangelegd. Daarvan 1 week rust en 1 week stap onder de man.
Ik denk niet dat je daarmee te snel aan de slag bent gegaan. Dat is tenslotte ook het advies dat je DA gegeven heeft.
Wanneer ze nu nog niet rad is zou ik de DA er nog een keer bijhalen. Een paard moet tenslotte ook in de bak gewoon kunnen lopen.

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 13:21

helemaal mee eens!!!

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 14:47

Afgelopen dinsdag is de dierenarts nog een keer komen kijken. Waarschijnlijk heeft ze toch een klap op haar pees gekregen. Saar heeft nu een onstekingsremmer gekregen en moet nog minimaal een week rustig aan doen. Veel stappen over de verharde weg. Misschien dat we dan volgende week voorzichtig weer aan het werk kunnen gaan Haha!

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 15:09

Hoi Saar,
Ben a.u.b. voorzichtig, zeker als het je denkt dat er een pees betrokken is bij de blessure, je kunt dan beter 2 weken rustig aan doen dan 1 dag te kort. Ik heb 2 jaar geleden iets soort gelijks meegemaakt, soms kreupel en soms recht. Uiteindelijk te land doorgemodderd resultaat, redelijke peesblessure, nu is het allemaal wel goed gekomen hoor maar net heeft wel veel tijd gekost. Hou goed contact met de DA en laat je gevoel de bovenhand voeren, ik zeg altijd bij twijffel niet doen, dus twijffel je om een drafje te proberen, niet doen morgen is er weer een dag. En het komt heus goed hoor succes

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-03 09:34

Hoi hoi,
Ik kan je vertellen dat dit hele verhaal nu al drie en een halve week speelt, dus met die rust zit het wel goed Knipoog Bij ons op stal vond niemand dat Saar nog echt kreupel liep, maar ik had er geen goed gevoel over. De dierenarts vond ook dat ze nog niet regelmatig liep.

Ik ben gisteren voor het eerst (op aanraden van de dierenarts) weer een stuk over de weg gestapt. Het leek eerst net alsof de voor en de achterhand los van elkaar liepen. En ik had nu eindelijk het gevoel alsof het allemaal weer klopte Haha!

De dierenarts zou volgende week nog een keertje langskomen om te kijken of ze nu wel goed loopt en pas dan ga ik weer "serieus" rijden.