Wondverzorging

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Oscar
Forumcoordinator

Wondverzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-03 22:13

Mijn paardje heeft op stal een paar dagen geleden een ongelukje gehad Verdrietig
Toen ik hem uit de stal haalde zat zijn hele been onder het bloed (*schrik*)
Geen idee wat hij uitgespookt heeft, waarschijnlijk zichzelf gestoten of een beetje ruw opgestaan Verward

Om te ontdekken waar het bloed vandaan kwam heb ik z'n been met zacht stromend water afgespoten.
Daarna voorzichtig gewassen met bethadineshampoo en er wat bethadinezalf op gedaan.
De wond zit aan zijn bovenbeen (achter/binnenkant), helemaal bovenaan, eigenlijk net waar het been bijna overgaat in de schouder.
Het is een sneetje van ca. 4 cm. breed en de wond is ca. 1 cm. diep.
De wond staat niet open, maar het bovenste vel zit er als een soort "flapje" overheen (om de wond te zien moet je dit flapje ahw. even optillen).

Iemand tips om deze wond te behandelen ?
Blijven wassen en ontsmetten, of misschien toch maar beter de natuur z'n gang laten gaan ?
Alvast bedankt voor de reacties !

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 22:50

Ik zou als het dik is koelen met de kraan en daarna weer betadine poederspray erop doen dat is beter dan de zalf, ademt. anders heb je het al perfect gedaan en zou ik het zo laten je kan nattuurlijk er betadine poederspray opspuiten voor de zekerheid een beschermend laagje. Succes

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 22:55

He getsie, bloed valt ook zo lekker op op een schimmel! (of is het nog steeds een bruine Knipoog )
Als de wond mooi droog is zou ik er lekker vanaf blijven en de natuur z'n werk laten doen. Eventueel een zalfje op de randjes om die soepel te houden. Als er vocht uitkomt, waar weer stro en stof aan blijft plakken, dan zou ik het toch wassen en goed in de gaten houden of er geen ontsteking optreedt (einschuss!).
Zit het op een dusdanige plek dat hij het steeds weer open trekt met lopen, of valt dat mee?
Tetanus-prik is voor elkaar he?!

Nulla tenaci invia est via

Oscar
Forumcoordinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-03 10:55

Bedankt voor de goede tips !
Shaneen, gelukkig zit er geen zwelling, da's dan weer een geluk bij een ongeluk.
Mar, je kent hem, je kunt je vast wel voorstellen hoe hij eruit zag. Schimmel gecombineerd met een verse laag bagger en dan ook nog een bloedspoor, kortom: hij had het weer lekker voor elkaar Knipoog
Vanwege het slechte weer van de afgelopen dagen heb ik hem op stal gehouden dus ik kan nog niet echt goed beoordelen welk effect het heeft als hij straks weer in de wei gaat dollen. Ik vermoed dat het al met al nog redelijk gunstig zit en dat de wond niet verder open zal gaan. Straks volgt het bewijsmateriaal, want meneer staat weer lekker buiten in het zonnetje Dromen Vork
Tetanus-prik is geregeld !

Ik heb ondertussen voor de zekerheid ook nog even naar de DA gebeld en het verhaal uit de doeken gedaan.
Zoals ik al dacht heeft hechten geen zin, dan moet de wond weer "vers" gemaakt worden en de grootte van de wond is ook niet dusdanig dat er imo. perse gehecht moet worden.
Ik kreeg het advies om dagelijks te wassen met bethadineshampoo en er verder niks aan te doen zodat de wond voorzien blijft van zuurstof.
Als er droge randjes ontstaan, dan zal ik hier een beetje zalf op smeren om het soepel te houden.

Wordt vast en zeker vervolgd

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 22:10

Ik heb ook altijd geleerd om NIETS op wondjes te doen. Als er namelijk bloed uitkomt dan heb je een stroom UIT de wond, en komt er dus ook vrijwel niets in.. bovendien als je gaat sprayen dek je de wond af, en komt er idd geen zuurstof meer bij. (genezing gaat trager)
Mocht je er dan toch wat op willen doen, doe er dan idd betadine op!
Maw, in mijn ogen helemaal super zo! Ik reageer alleen even omdat veel mensen de neiging hebben er allerlei spray's tegenaan te gooien en volgen de (paarden)dierenarts wordt het dan zeker niet beter. (de wond wordt volgespoten met een goedje, wat niet lichaamseigen is, dus daartegen moeten ook nog antistoffen worden aangemaakt)

Als je doet wat je altijd deed, zul je krijgen wat je altijd kreeg
Eeke | M2 +2| eindstand
Gys | L1 + 6 | wedstrijdstop |
Trynke | M1 + 15 |
reserve voor het NK 2011 in Kootwijk! :D

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 22:18

Dat hangt altijd een beetje van de plek af en de grootte van de wond.
Op zich, wanneer je het 1 keer hebt schoongemaakt en ontsmet kan je het 't best verder met rust laten.
Zoals Jobbeltje ook al zei: hoe meer je prutst hoe langer het duurt.
Hou het in de gaten, zolang de wond mooi opdroogt en de huid zich er weer op vast zet gaat het goed en moet je niet blijven wassen.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 22:38

Ja ik bedoelde natuurlijk niet een gat van 10 bij 10 cm en nog 3 cm diep ofzo Knipoog

Als je doet wat je altijd deed, zul je krijgen wat je altijd kreeg
Eeke | M2 +2| eindstand
Gys | L1 + 6 | wedstrijdstop |
Trynke | M1 + 15 |
reserve voor het NK 2011 in Kootwijk! :D

Oscar
Forumcoordinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-03 21:59

Helemaal duidelijk Jantien en Jobbeltje, bedankt voor de goede adviezen !
De wond begint nu wat op te drogen en vandaag heb ik voor het eerst niet gewassen. Eens even aankijken hoe het verder gaat, de natuur zal ook vast z'n steentje wel bijdragen.

Een ongeluk komt overigens nooit alleen, ook in dit geval niet Boos!
Meneer is gisteren waarschijnlijk recht op z'n plaat gegaan in de wei, nu zit ook z'n linkerachterbeen in de frut.
Gelukkig alleen schaafwonden, maar het wordt al met al wel een erg krakkemikkig geval Knipoog

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie