Ik zet hier even een topic neer om ervaring te vragen van jullie. Ik bel de vee arts ook nog even maar misschien hebben jullie ook nog tips of adviezen:
Mijn paardje van 8 maanden oud is al ong twee weken een beetje snotterig, allen de afgelopen dagen wordt de snot wat dikker en iets witter lijkt het. Soms hangt er ineens een hele dikke sliert uit zijn neusje. Hoesten doet hij niet echt veel, maar ik hoor hem soms wel wat. Meestal als hij heeft zitten spelen met zijn vriendinnetje of hard heeft gerend.
Nu heb ik heir Cubamix staan en Fenegriek. Is dit misschien iets voor hem of moet ik iets anders doen?
Denk dat het een griepje is, Het kan ook droes zijn. mijn paard kreeg daar ook dikke snotterbellen van, en de rest niks, de andere kreeg bulten, en den andere kreeg koorts!.
D_Travis
Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-09 21:35
thnx.. maar wat heb je eraan gedaan?
Vasthi
Geplaatst: 01-03-09 21:40
Mijn eerste gedachte: Droes! Ik zou de DA het snot op kweek laten zetten, dan weet je snel wat het is en wat er aan gedaan kan worden.
probeer hem even te tempratuuren,als hij koorts heeft dan gelijk de veearts bellen,en anders zou ik er toch morgen vroeg even naar laten kijken
daphneM
Geplaatst: 01-03-09 21:45
Droes is iets waar je niks aan kan doen, dat is zelfde als waterpokken bij kinderen alle kleintjes krijgen het, je had hem/haar voor die tijd in kunnen enten. Het gaat van zelf over!!.. Als het heeeel erg wordt kan je altijd nog de DA er bij halen, tenzij je zelf er geen goed gevoel over hebt.
Vasthi
Geplaatst: 01-03-09 21:48
Ik zou er zeker een DA bij halen. Als een paard er last van heeft kan je hem in ieder geval pijnstilling geven en een paar maal per dag temperaturen. AB is bij droes uit den boze want dan stop je de abcesvorming en dus de genezing.
Bij jonge dieren moet je erg voorzichtig zijn. Ik zou ook de DA vragen. Ik denk niet meteen aan droes. Als het al 2 weken duurt en hij hoest en het is geen droes is Cubarmix wel een goede optie.
D_Travis
Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-09 21:54
oke dank jullie wel!
Hij heeft verder geen bulten onder zijn kaken oid dus daarom dacht ik nog niet aan droes.. Ik bel morgen de veearts even, wil ook niet teveel zelf aanklooien met zo'n jong dier..
hij is verder harstikke energiek en enthousiast, eigenlijk net als anders..
Nikka
Geplaatst: 01-03-09 21:58
Toen die van mij 6 maanden waren zijn ze ook erg snotterig geweest met hoesten. Ik vond mezelf zo'n muts toen ik de DA na een week erbij haalde, maar die vond het heel verstandig dat ik hem gebeld had. 1 was ook wat benauwd en kreeg er ventipulmin bij, ze kregen allebei Cubarmix
Vasthi
Geplaatst: 01-03-09 21:59
Dat bleven die van mij ook tot verbazing van mijn DA. Een aantal paarden had 40 graden koorts en er was niets aan te merken! Ook heeft er maar een naar buiten toe gebroken abcessen gehad en een ging zwaar ademhalen (waarschijnlijk door abcessen in de keel), de rest had alleen wat opgezwollen klieren en dus koorts en er waren er een aantal die helemaal geen verschijnselen hadden.
D_Travis
Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-09 22:01
ja ik dacht zelf ook aan cubamix, er staan hier ook nog kwpners (ik heb een tinker) van ongeveer dezelfde leeftijd, en die hadden eigenlijk dezelfde verschijnselen. Die hebben ze toen op Cubarmix gezet en toen ging het eigenlijk wel over.. Maar ja omdat ik meestal ook wat te voorzichtig ben (misschien juist ook wel goed hoor) durf ik daar zo zelf neit direct aan te beginnen.